Re: Venemaa majandus ja sanktsioonid
Postitatud: 01 Dets, 2016 13:41
Anton Aleksejevi jutt, ma arvan, on üldjoontes õige:
Teiseks, Venemaal ei ole USA-le midagi pakkuda, see on õige, kuid populistlik president võib rahulduda isolatsionismikursist saadava plussidega oma elektoraadi poolt.
Esiteks demonstreerib see minu arvates veenvalt demokraatiate peamist nõrkust - juhtide vahetumisega kannatab järjekindlus. Tekivad üleminekuperioodid, mille ajal eksperimenteeritakse kuni jõutakse veendumuseni, et ega eelkäijatest suurt midagi paremini teha ei anna (või siis vastupidi, et annabki). Kui ei anna, on üleminekuperioodi pikkus ennustatav ja efekt tervikuna piiratud mõjuga.Ajaloo õppetunnid
Kõigepealt muutub USA administratsiooni retoorika. Venemaad ei süüdistata enam kõikides surmapattudes, vaid nimetatakse partneriks. Samuti antakse teada paljudest ühistest huvidest ja Moskval on seda meeldiv kuulda. Neid rahuarmastavaid ja konstruktiivseid sõnu võetakse nii Venemaal kui ka mujal maailmas veel ühe tõendina sellest, et Trump on Putini projekt.
Ameerika uuelt juhtkonnalt oodatakse üsna palju. Omal ajal anti sääraste ootuste laineharjal ju Obamale koguni Nobeli preemia. Trump seda vaevalt pälvib, aga kui saaks, antaks kasvõi Lenini oma. Otse inauguratsiooni päeval.
Järgnevad presidentide kohtumised. Kõigepealt mingil rahvusvahelisel üritusel, aga hiljem võetakse kavva juba ametlik külaskäik. Ilmselt kutsutakse USA president Venemaale, mitte vastupidi. Kahe tugeva liidri kohtumine peaks aitama lahendada hulga probleeme, milles on süüdi Obama administratsiooni bürokraadid-demokraadid. Aga pärast… Pärast tuleb välja, et kahe riigi suhted liiguvad ikka ühe ja sama skeemi järgi olenemata sellest, kes neid riike juhib.
Ajaloo õppetunnid
1993. aastal sai USA presidendiks Bill Clinton, keda toonane Venemaa juht Boriss Jeltsin nimetas „kalliks Billiks”. Riigid nimetasid teineteist partneriteks. Kuid 1999. aastal hakkas USA koos liitlastega Jugoslaaviat pommitama ning USA-sse teel olnud peaminister Jevgeni Primakov andis korralduse juba õhus olnud lennuk ümber pöörata ja koju naasta. See samm sai Venemaa uusajaloos tuntuks kui „tagasipööre Atlandi kohal” ning sellest kujunes ka USA ja Jeltsini-Venemaa seniste suhete lõpp.
2001. aastal asendas Clintoni Valges Majas George Bush noorem. Kremlisse saabus samal ajal Vladimir Putin. 2001. aastal pärast Al Qaida terroriakte helistas Putin ühena esimestest Ameerika presidendile ja pakkus oma abi võitluseks rahvusvahelise terrorismiga. Algasid Afganistani operatsioonid. Bush ütles, et kohtus Putiniga ning vaatas talle silma ja hinge. Aga juba järgmisel aastal loobus USA ühisest kokkuleppest raketitõrjesüsteemide keelustamise kohta ja hakkas Euroopas nn raketikilpi ehitama. See on praeguseni üks Vene-Ameerika suhete peamisi valukohti.
Trumpi pragmaatilisus ei luba oletada, et ta teeks kellelegi kingitusi üksnes suhete parandamise nimel.
Edasi erimeelsuste nimekiri üksnes pikenes. Küll andsid alust Iraagi operatsioon ja Ukraina oranž revolutsioon, küll NATO laienemine. 2007. aastal pidas Putin Münchenis kuulsa kõne, milles esitas üsna emotsionaalsel moel oma pretensioonid läänele, esmajoones Ühendriikidele. Järgmisel aastal leidis aga aset Vene-Gruusia sõda, mis lõppes nii Abhaasia kui ka Lõuna-Osseetia Gruusiast eraldamisega ning nende tunnustamisega Venemaa poolt.
2008. aastal Putini Kremlis välja vahetanud Dmitri Medvedevile jäi seega raske pärand. Ent siis sai USA presidendiks Barack Obama ja vähem kui aasta pärast andsid kaks uut presidenti stardi suhete nn taaskäivitamisele. Toonane USA välisminister Hillary Clinton andis oma Vene vastaspoolele Sergei Lavrovile sümboolse nupu. Praegu pakib Obama administratsioon asju, aga Vene-Ameerika suhted ei vaja enam taaskäivitamist, vaid ehtsat perestroikat.
See ekskurss ajalukku demonstreerib, et USA ja Venemaa suhete mesinädalad kestavad umbes aasta pärast Ühendriikide uue juhi ametisseastumist. Seejärel mingil määral kainenetakse ja esimese ametiaja lõpus saab Valge Maja juhile selgeks, et varasematele vastuoludele on lisandunud uued.
Viimaste aastate jooksul on neid usinalt lisanud Moskva. Nüüd oodatakse Moskvas, et president Trump võtab uue status quo omaks ainuüksi seepärast, et Venemaaga suhteid parandada. Ta on ju pragmaatik!
Kas USA vajabki Venemaad?
Küsimus on selles, milliseid eesmärke USA uus juhtkond endale seab ja kas nende edendamiseks on üldse vaja paremaid suhteid Venemaaga. Sellise küsimuse esitas tuntud Vene-Ameerika politoloog Nikolai Zlobin. Ent ühest vastust sellele pole. Mida võiks Venemaa pakkuda pragmaatikust Trumpile näiteks sanktsioonide kaotamise eest? Kahe maa vaheline kaubavahetus on minimaalne, nii et Ameerika lobigruppide survele ei tasu lootma jääda.
Millega saaks Venemaa motiveerida Ameerikat muutma suhtumist Ukrainasse? Donbassi konflikt nõrgestab Venemaad. Aga kui Minski lepete ellu rakendamine (või mitterakendamine) põhjustab Ukrainas kaose, puudutab see Venemaad märksa rohkem kui USA-d. Miks peaks Trump tahtma president Putini probleeme lahendada? Võib-olla tunnustab Trump Krimmi Venemaa osana? Hea mõte, aga mida Venemaa sellise tunnustuse eest vastu annaks? Peale Alaska ka Siberi?
Võib üheskoos Süürias Islamiriigiga võidelda, kuid vaevalt langevad Moskva ja Washingtoni vaated selle riigi ja regiooni hilisema ülesehituse kohta ühte. Veel on Iraan, Põhja-Korea ja teised paigad, kus president Trump oleks – erinevalt ebakonstruktiivsest Obamast – valmis Putiniga läbi rääkima. Aga just Trumpi pragmaatilisus ei luba oletada, et ta teeks kellelegi (mitte ainult Venemaale) mingeid kingitusi üksnes kahepoolsete suhete parandamise nimel.
Objektiivselt võttes ei lange USA ja Venemaa huvid praegu ühte praktiliselt mitte kuskil – või kui, siis vahest võitluses Afganistani narkokaubandusega. Kõikides teistes aktuaalsetes küsimustes on nad ühel või teisel moel vastuolus.
Teiseks, Venemaal ei ole USA-le midagi pakkuda, see on õige, kuid populistlik president võib rahulduda isolatsionismikursist saadava plussidega oma elektoraadi poolt.