Intervjuu mereväe pilootide nelikuga, kellest üks lasi alla selle Süürlaste Su-22e:
https://www.youtube.com/watch?v=Uston4gybSk
kuna intervjuu avalik siis loomulkult kõigest ei räägita, aga mõningad punktid jutust toon välja:
1. Tegu oli rutiinse CAS (Close Air Support) missiooniga ISISe vastu, toetades kurde, õhk-maa rünnakutega. Mingit õhk-õhk tegevus (patrulli vms) ei olnud üldse planeeritud.
2. Ennem "actionit" oli fookus koguaeg JTAC'iga suhtlemisel ning pommitamise ettevalmistamisel, niipea kui Su-22 oleks trajektoori muutnud ning loobunud kurdide poole lendamisest, oleks nad rõõmuga selle õhk-õhk missiooni katki jätnud ning jätkanud CASiga (räägivad kolmel raadiokanalil suhtlemisest ja parajast peavalust sellega seoses)
3. Ennem tundmatu lennukiga kokkupuutumist toimus rutiinne suhtlus Su-27ega mis piirkonnas tiirutas (ning mis neid veidi jälitas peale lennuki alla laskmist).
4. Õige pea tehti selgeks, et tegu on just Süüria lennukiga ning Su-22'ega.
5. Ennem alla tulistamist lendas üks piloot kolm korda üle Su-22 nina ning kukutas infrapuna-peibutisi (flares), et teda eemale juhtida.
6. Niipea kui Su-22 pommid alla kukutas tulistas seesama piloot seda AIM-9X'iga. Rakett lendas teele nagu peab, kuid peale silmist kadumist ei juhtunud midagi, piloot oma vaatevinklist ei teadnud ega hakanud spekuleerima, mis juhtuda võis.
7. Vastavalt treeningule "kui midagi ei tööta, proovi midagi uut", lasi ta seejärel välja AIM-120'e, mis edukalt lennuki alla tõi.
8. Peale seda pöörduti pea koheselt lõunasse (et vältid ka kõiksugu vasturünnaku võimalusi), kus ennad KC-10'e pealt kütust täis laaditi (Konkreetne õhk-maa missioon jäeti katki ka kuna JTAC väitis et asi rahulikuks jäänud)
9. Pärast seda oli plaan lennukikandjale tagasi pöörduda kuid nad juhatati hoopis (vähe teiste reeglitega) CAS missioonile Mosulisse. Seal käidi ära ning kukutati pommid edukalt alla, ennem "koju" pöördumist.
10. Kõik otsused, mis päädisid allalaskmisega ei olnud mitte kommunikeeritud kuskile kõrgete ülemusteni edasi tagasi, vaid pilootide enda omad, vastavalt treeningule ja ROEle (Rules of Engagement).
* Huvitav trivia oli, et lendurid jõid missiooni alguses kabiinis rahulikult kohvi, peale õhkutõusmist kuskil 20 000 jala kõrgusel.
Pole väga mõelnudki kui keeruline tegelikult pilootidel sellistel missioonidel on. Vistatakse rohelisena kahe jalaga tundmatusse vette- väga dünaamilise ROEga missioonidele kus nii õhus kui maal on segane ja kiiresti muutuv olukord (sada asja mida pidevalt jälgida) ning
vastutus ülimalt suur, kui midagi pekki keerad. Pole väga õhk-maa kogemustki ning päris õhk-õhk raketti lasknud 1 kord elus, aga pead suutma õigesti käituda kui olukord eskalleerub. Samuti vajadusel poole missiooni pealt tegema hoopis teiste reeglitega CASi Iraagis. Pole siis ime et mõni haigla vahepeal pihta saab
Vene propa loomulikult jätab muljet kuidas kõik selline tegevus on ka iga patseri jaoks nii triviaalne, elementaarne, et polegi üldse millestki rääkida ....