486. leht 666-st

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 05 Okt, 2024 10:47
Postitas davidsoniharald
TTT kirjutas: 05 Okt, 2024 7:59
davidsoniharald kirjutas: 05 Okt, 2024 1:26 kuidas ta sõitis ilma geneka rihmata tund aega vee temp 120 kraadi (tõenäoliselt seier lihtsalt rohkem ei näidanud) "hädavajadusest".
Aga äkki ta teab, et normaalrõhul vesi keeb 100 kraadi juures ja kõrgemale temperatuur ei
tõuse. Et vee temperatuur oleks 120 kraadi ja üle selle, peaks jahutussüsteem taluma nii 2,5 at rõhku, aga seda see ei talu. Sõitis, vesi kees ja kuskilt (kaitseklapi vahelt) tuli aurujuga...eks ta ise täpsustab.
Kes kartuleid keetnud on, teab et kartulid 40minutiga kuivale ei jää, ja suurel autol on ju veel õlijahutus pealekauba.
Temperatuuri andur näitab jahutusvedeliku temperatuuri selles kohas, kus andur asub. Mõnel mootoril on see andur näiteks termostaadi korpuses. Kui jahutusvedelik ei liigu, siis erineb mootori temperatuur mootori erinevates osades kardinaalselt. Mõnes kohas vedelik keeb ja moodustuvad aurukorgid. Jahutusvedeliku keema hakates koguneb aur kõrgematesse osadesse ja esimesena saab haiget plokikaas. Siis võib veel pääseda kaane tihendi vahetuse ja kaane lihvimisega. Pikemalt edasi lastes jäävad ka hülsid kuivale ja lõpuks jookseb mootor kinni.

Auto mootori võib kinni lasta ka niimoodi, et jahutusvedeliku temperatuur üle saja ei tõuse. Piisab sellest, kui vedeliku tase on allpool temperatuuri andurit. Kui ei ole enam piisavalt vedelikku mootoris, ei saa ka andur kuskilt tegelikku mootori temperatuuri mõõta. Temperatuur armatuuris ei muutu aga mootor jookseb kinni. Olen näinud seda juhtumas.

Igal juhul on teadlikult ilma jahutusvedeliku ringluseta autoga sõitmine kuritahtlik auto lõhkumine ja remont peaks käima autojuhi kulul. :evil:

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 05 Okt, 2024 11:35
Postitas vanahalb
Kui generaatori rihm ajab ringi ka veepumpa on rihma purunemisel asi jama sest veepump enam ringi ei käi. Siis pole vahet et kas seistakse linnaliikluses või sõidetakse maanteel. Mootor kuumeneb nagunii üle kriitilisest kohtadest. (b (p?)lokikaan (s?) kõigepealt ja sealt edasi.
Temperatuurinäidik , kui ta on näiteks radiaatori ülemises paagis ei pruugi siis maanteesõidul üldse mingit ülekuumenemist näidata.

Neil mootoritel millel on veepumbal oma ülekanne, tavaliselt hammasratastega, asi nii hull pole. Nõukaaegsetel veokatel oli vististi nii et rihm ajas ringi generaatorit ja ventilaatorit. Veepump oli hammasrattaga.
See armee Unimog on nii arhailine tehnika et maei teagi mis lahendusi seal on kasutatud.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 05 Okt, 2024 12:06
Postitas Kapten Trumm
mongol kirjutas: 05 Okt, 2024 0:32 Ma tegelikult ootan natuke Trummi kommentaari oma jutule "kottiläinud" Unimogi mootori osas, kuidagi kahe silma vahele jäi. Ma olen jätkuvalt veendund, et see lasti mitte väga lugupeetud kapteni poole kokku (mitte ei läinud kogemata "rikki"). Või noh, võin eksida, aga kui tunnike sõidetakse 100+ kraadiga, siis on üpris selge, mis värk on. Ja viimase 6 aasta jooksul on Tallinna malevas olnud üks kokkujooksnud mootoriga Unimog..
Antud sõiduk, millega olude sunnil sai ülekuumenenult sõidetud, on eraomandis (eritehnika platvorm) ja mootor töötab edukalt tänaseni. Ei läinud ei kokku ega laiali. Nii loll ma ka pole, et hakkan KL vanade autodega selliseid riske võtma. Olen nende autodega puksiiris ka korduvalt sõitnud. Unimogidega sealhulgas. Nagu midagi kahtlast tundub, läheb jäiga lüli otsa ja rahu majas. :google:

Su "jätkuv veendumus" on üks puusalt panek, ei enamat.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 05 Okt, 2024 12:16
Postitas Kapten Trumm
davidsoniharald kirjutas: 05 Okt, 2024 1:26 Kle kaptenihärra siin loeb aastaid järjest päevast päeva meile moraali oma kõrge mitmeaastase juhikoolituse kohta, kuidas ikka tema autokool oli ainus õige ja ainult tema oskab sõita ja tehnikat hoida. Siis aga võtab ja laseb selle kõik hetkega potist alla uhkustades, kuidas ta sõitis ilma geneka rihmata tund aega vee temp 120 kraadi (tõenäoliselt seier lihtsalt rohkem ei näidanud) "hädavajadusest". Üks asi on seda teha aga teine asi on sellega avalikus foorumis laiama hakata. See on ikka eepiline :lol: Üks kõik kui mitu kõrgharidust sul on või mis elitaarses koolis sa oled käinud. Kui oled rumal inime, siis oled rumal inime. Kuidas seda musta valgeks rääkida, saame näha.
Antud auto sai oma rihmad vahetatud ja sõidab tänaseni, ühegi remondita. Kas hädavajadus või mitte, pole sinusugusel poisikesel otsustada. Igasugustel amatöör B kati meestel stiilis davidsoni poiss tuleks äkki oma mokk rohkem maas hoida, kui asjad suuremat ei tea.

Rumal troll oled, davidsoniharald.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 05 Okt, 2024 12:34
Postitas OLAVI
Vana (üledimensioneeritud) tehnikat ei maksa tänapäevasega, ekstreemtingimustes vastupidavuse osas võrrelda.
Mootorit pidi päris pikalt tapma, et see sureks.
90'ndate autoüritustel ikka oli näha, et mida teeb GAZ53 mootor ilma jahutusveeta, kui see töötab kohapeal ja tellis on gaasipedaalile pandud.
Päris igav oli vaadata, sest üle 1/2 tunni pidi ootama enne kui mootor punaseks läks aga ei surnud.
Siis lasti ka õli välja ja alles siis hakkasid mingi aja pärast paugud käima.

Mosse M408 mootor töötab ilma veeta:
https://www.youtube.com/watch?v=5SueKvf ... 1%82%D0%BE
Kaua töötab -20C jäätunud veega VAZ:
https://www.youtube.com/watch?v=kqFdKMu ... B0%D0%B654
Mosse 20km ilma õlita ja kompressiooni muutuse mõõtmine:
https://www.youtube.com/watch?v=OWW664Z ... 2%D1%8B%21
BMW + Porsche õlita:
https://www.youtube.com/watch?v=yQjq7Gl ... 0%B8%D1%8F
(Kõikidel videotel on tõlge olemas.)

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 05 Okt, 2024 14:03
Postitas Lemet
Nii 408 kui 412 mootorid on sõitnud päris pikalt ilma funktsioneeriva veepumbata, enne tekkis probleem elektrisüsteemi toimimise kui jahutusega. Rihmad andsid saba ja sukkpükstega naisterahvaid polnud kah võtta. Motoristide väitel tekkis mõlemal puhul loomulik tsirkulatsioon ja radikas jahutas piisavalt. Ning loomulikult puhus ka soendus täie rauaga.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 05 Okt, 2024 15:04
Postitas parkija
Kas hädavajadus või mitte, pole sinusugusel poisikesel otsustada. Igasugustel amatöör B kati meestel stiilis davidsoni poiss tuleks äkki oma mokk rohkem maas hoida, kui asjad suuremat ei tea.

Rumal troll oled, davidsoniharald.

Sellise postituse ja isiklikuks solvamiseks mineku eest teen ettepaneku kapten trumm näiteks üheks kuuks nurka panna .

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 05 Okt, 2024 16:42
Postitas avrnbr
Mina sellise asja eest kedagi karistama otseselt ei tormaks. Piisav on tsitaat postitusest jäädvustada, et see igaveseks internetiavarustesse jääks. Eks iga mees peab ise teadma, missuguse monumendi ta endale püstitada soovib. Või kuidas ta end risti lüüa soovib.

Mosset 412 mootoriga olen kauges minevikus omanud ja juba siis liikusid need jutud rihma asendamisest sukkpükstega.
No me noorte uljaste meestega tegime loomkatse. Ca kümmekond sekundit läks, enne kui kui neid sukapüksijäänuseid sealt välja harutama sai hakata. :lol:
Aga võibolla olid need sukapüksid ebakvaliteetsed.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 05 Okt, 2024 17:37
Postitas Fucs
Mul kunagi lendas Gaz-52 kiilrihm juppideks ja sai hädakorras kummist paksu seinaga bensuvoolikust ise mingi asi kokku pandud teel.
Oleks katki läinud rihma üles leidnud oleks vbl saanud kuidagi peene terastraadiga ära fix-ida (olin selliselt traadist tehtud "klambritega" parandatud kiilrihma varem näinud), aga ei pannud kohe geneka laadimistuld tähele ja see rihm jäi kusagile kaugemale tee peale vedelema.

Voolik sai n.ö. "õigesse" mõõtu lõigatud, naelaga augud vooliku otstesse sisse ja väikese poldi ning seibide vahele otsad kokku keeratud...
Rihma pingutus käis genekaga ja seal oli üsna suur pingutamise võimalus/tolerants, sestap ei pidanud see "millimeetri pealt" õige pikkusega olema.
Siis kui poldi koht käis üle rihmarataste (3tk), viskas natuke ja see vooliku polt klobises klop-klop-klop vastu rihmarattaid mootori töötades.
Kohe Viljandist Olustvere peale välja sõites sai see imeasi sinna aretatud ja lõplikult andis see otsad (lendas ribadeks) natuke enne Mäo risti Tallinn-Tartu maanteel. Vahepeal lendas mingi kümme korda vähemalt pealt minema... pöördeid ei saanud-tohtinud eriti anda, kohe pani minema. Koormaga kohalt minek oli paras väljakutse nii, et pöördeid ei anna. Õnneks oli kohe kuulda, kui pealt minema lendas (klobin kadus äkki ära) ja voolik oli pärast mõningast otsimist iga kord õnneks ülesleitav ning uuesti peale pandav. Aga lõpuks jäin ikkagi teele, ei venitanud Tapa autobaasini (miinimum eesmärk) välja.

♫ ♪ ♫ Aasta siis oli kaheksakendviis.... :D ♫♪

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 06 Okt, 2024 14:48
Postitas Walter2
Ühes Pärnu mnt. nurgal asuvas tehnikumis päälinnas tehti 80-ndatel Volgaga õppeplatsisõitu. Sel oli selline mootor et kuna tosoolist osati siis und näha kallati hommikul ämbritäis vett sisse ja õhtul vastava kraani kaudu välja. Tol hommikul ei viitsinud keegi kontrollida kas kraan ka ikka kinni on, kallati vesi sisse ja mindi platsile tiirutama. Päeva peale märgati vaid et temp. seier käitub kuidagi erinevalt kui muidu aga sellele ei pööratud tähelepanu, vene tehnika nagu ta on... Päeva lõpus autoga garaazi ja taheti kraan lahti teha et vesi välja lasta aga selgus, et kraan oli juba lahti :dont_know: ... Ning ei juhtunudki midagi selle mootoriga, hommikul uus vesi sisse ja jälle sõitu. Kannatas selle 24-ga päev otsa ilma veeta sõita küll, õnneks oli talvine aeg ja eks see päästis ka veidi.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 06 Okt, 2024 17:03
Postitas mart2
UAZ buss - buhhanka.
Talvel jäetigi kraan ööseks lahti. Hommikul lasti mootor tööle ja sõidetiti kümmekond meetrit - minul umbes 20m kuuri alt teeservale. Siis üks ämbritäis kuuma vett mootorist läbi, kraanid kinni ja kuumaga korralikult täis. Toimis alates -10-st (Ida-Virus 1987-90).

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 07 Okt, 2024 11:01
Postitas Kapten Trumm
Ülekuumenemisel annab tavaliselt järgi plokikaan või selle tihend. Seejuures alumiiniumist tehtu annab järgi lihtsamalt kui malmist tehtu, kuna alumiinium paisub rohkem. UM mootor on täis malm. UAZi, Volga ja 53 mootor on täis alumiinium. Järgmisena hakkavad kolvid silindritesse kinni jääma, mida saab aru, et mootori vedu muutub vaevaliseks. See on viimane hetk järgi jätta. Väntmehhanismiga ei juhtu tavaliselt suurt midagi, enne annab ülevalt midagi järgi.

Vahe on ka selles, kas jahutus hoiab survet ja vesi ei kee või hakkab keema. Keemisel tekivad aurukorgid, mis ei jahuta enam midagi, 100 kraadine jahutusvedelik siiski veel jahutab. Ülekuumenenud mootoriga ilma hädavajaduseta ei tohiks sõita, aga kui muud üle ei jää, siis tuleb teha jahutuspeatusi ja jälgida, et keema ei läheks. Ja hoolega jälgida, et ei hakkaks tekkima kolbide kinni jäämine.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 07 Okt, 2024 11:03
Postitas Kapten Trumm
avrnbr kirjutas: 05 Okt, 2024 16:42 Mina sellise asja eest kedagi karistama otseselt ei tormaks. Piisav on tsitaat postitusest jäädvustada, et see igaveseks internetiavarustesse jääks. Eks iga mees peab ise teadma, missuguse monumendi ta endale püstitada soovib. Või kuidas ta end risti lüüa soovib.

Mosset 412 mootoriga olen kauges minevikus omanud ja juba siis liikusid need jutud rihma asendamisest sukkpükstega.
No me noorte uljaste meestega tegime loomkatse. Ca kümmekond sekundit läks, enne kui kui neid sukapüksijäänuseid sealt välja harutama sai hakata. :lol:
Aga võibolla olid need sukapüksid ebakvaliteetsed.
Mosse mootoril läheb kaanetihend ära suhteliselt lihtsasti, väga eksperimenteerida ei kannata.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 07 Okt, 2024 11:12
Postitas Lemet
No me noorte uljaste meestega tegime loomkatse. Ca kümmekond sekundit läks, enne kui kui neid sukapüksijäänuseid sealt välja harutama sai hakata. :lol:
Aga võibolla olid need sukapüksid ebakvaliteetsed
Kui lolliks ei lähe ja 60-70ga kihutama ei kuku, siis kannatab sukkpükstega lähimasse remondikohta tiksuda küll. Jalakäija kiirusega loomulikult.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 07 Okt, 2024 12:54
Postitas Kapten Trumm
Olen ka selle sukajutu peale natuke skeptiline. Veoauto veepump+genekas käitamiseks igatahes ei piisa isegi selle veniva koormakinnitusrihma (see, mille otsas konksud on) tugevusest. Võibolla mossel, võibolla mingid eriti kõvad nõuka aegsed sukad, mingitel tingimustel piisab.