Et mida siis vene sõjaväe juhtkond rahvale lubab...ja kuivõrd tõsiseltvõetav see kõik on, eriti majanduslangust ja toorainete hindu silmas pidades.
http://nvo.ng.ru/wars/2009-03-13/1_Goso ... l?mthree=1
Armeele lubatakse uut tehnikat, aga see ei ilmu niipea.
2009-03-13 / Виктор Литовкин - заместитель ответственного редактора "НВО"
«Kulutused teaduslikule uurimistööle ja katsekonstrueerimistele, aga ka kaasaegse lahingutehnika ja võitlusvõime tagamise süsteemide ostmine on üks neist prioriteetidest, mis ei kuulu finantskriisi käigus sekvestreerimisele», – teatas möödunud nädalal Venemaa relvajõudude ülem- kaitseministri asetäitja armeekindral Vladimir Popovkin. Kindrali sõnade kohaselt kulgeb relvasüsteemide areng vastavalt seatud eesmärkidele ja prioriteetidele, mis on määratud riikliku relvastusprogrammiga aastateks 2007-2015. Esikohal seisab siinjuures tuumajõudude tasakaalustav poliitika(sellele läheb 25% kõigist “relvakulutustest”, 2009 aastal 125 miljardit rubla) ning teisel kohal on relvastuse näidiste kompleksostud, varustamaks neid väeosi ja –koondisi, mis asuvad pidevas lahinguvalmiduses ning hoidmaks maksimaalselt korras olemasolevat relvaparki.
Ainult uued mudelid
Selle avalduse tegi armeekindral Vladimir Popovkin kinnisel kohtumisel sõjaväe ajakirjanikega, kes olid akrediteeritud Venemaa kaitseministeeriumi pressiosakonna juurde. Peale selle teatas ta, et sõjaväe ametkonnad ostavad oma vajadusteks ligi 50 lennukit- Mig-29, SU-27SM, SU-30MK2, ja pea-aegu sama palju helikoptereid MI-28N, MI-24M ja MI-8MTV5., mis peale muu aparatuuri varustatakse ka raadioelektroonilise võitluse vahenditega. Samuti saavad sõjaväelased sel aastal paarsada tanki T-90, jalaväe lahingumasinaid BMP-3 ja dessandi lahingumasinaidd BMP-4, soomustransportööre BTR-80 ja BTR-90, õhutõrjekomplekse “Pantser-C”. Tehnika hakkab saabuma vägedesse pataljonide ja brigaadide komplektidena, lubas relvastuse ülem.
Aga peale selle saab kaitseministeerium paar kaldakaitse raketidivisjoni “Bastion”, mõned divisjonid operatiiv-taktikalisi rakette “Iskander-M” ning kümneid rakette neile, reaktiivseid kogutule süsteeme(RSZO), samuti teisi kõrgtäpsusega relvade näidiseid, taktikalise luure süsteeme ja muidugi strateegilised raketikompleksid “Topol-M”, mida peab lahinguvalvesse asume mitte vähem kui kümme.
Tuntavalt, kümneid kordi suurendatakse “õhk-õhk” ja “õhk-maa” tüüpi rakettide ostu õhujõududele. Nagu ütles V. Popovkin, viiakse aasta lõpuks rivvi ja võetakse prooviekspluatatsiooni strateegiline allveeristleja projekt 955 klass”Borei” “Juri Dolgoruki” merel baseeruvate strateegiliste rakettide “Bulava” täiskomplektiga. Augustikuusse on aga planeeritud PAK-FA (перспективного авиационного комплекса фронтовой авиации)- viienda põlvkonna hävitaja, mis paljus ületab analoogse lennuki, USA F-22 võimekust, esmalend…
Peale selle ostetakse piiri tagant üksikuid lahinguvõime tagamissüsteemide mudeleid, mida Venemaal ei toodeta. Nende hulgas piloodita lennumasinad ja soojusandurid. Eesmärgiks viia läbi nende uurimine mõistmaks, kuivõrd vajalikud nad on meie armeele ning kui nende vajalikus saab tõestatud, siis alustada analoogsete seadmete tootmist ka kodumaistes kaitsetööstuse ettevõtetes.
Armeekindral ei nimetanud täpseid numbreid, kui palju ostetakse üht või teist tehnikat, vihjates sellele, et tegu on salajaste andmetega, märkis vaid, et kaitsetööstuse ettevõtetele on juba suunatud 75 miljardit rubla- 15 % 2009 aasta riigikaitse tellimusest( mis kokku on 500 miljardit rubla) ja et märtsi lõpuks peaksid nad saama kogu lepingujärgse summa.
Raha ei otsuste kõike.
Kas see juhtub nii või mitte, jääb lahtiseks. Kui arvestada seda, et nagu korduvalt lubati, pidid käesoleva aasta tellimusteks rahad laekuma jaanuaris, äärmisel juhul veebruari algul, aga õues on juba märtsi keskpaik ning ikkagi pole kaitseettevõtete arvetel raha, et tellida materjale ning lõppkomplekteerimise jaoks detaile, võib arvata, et vaevalt 2009 aasta plaan õigeaegselt täidetakse. Ja kui ka täidetakse, siis on permanentne avariiseisund ilmselt kindlustatud. Toodangu ülepea valmimine aasta lõpul võib tõsiselt mõjutada vägedesse saabuva tehnika kvaliteeti. Seda mõistetakse ka relvastusteenistuses, kus arvestatakse juba, et osa raha riigikaitse tellimuse täitmise eest kantakse üle tunduvalt hiljem määratud tähtajast. Kuid raha puudumine kaitsetööstuse ettevõtete arvetel pole ainus põhjus, mis segab jagamast kindral Popovkini optimismi. Tõsiseks katsumuseks planeeritud koguse määratud relvastuse vägedesse tarnimisel saab olema pidev ja prognoseerimatu inflatsioon ja komplekteeritavate detailide hinna kasv. Valitsuse katsed hoida kaitsetööstuse toodete hindu ettemääratud piirides kukuvad üksteise järel läbi. Viitsepresident Sergei Ivanov teatas valitsuse istungil, et hinnapreferents kodumaistele kaitsetööstuse tarnijatele on 2009-2010 aastals määratud 15 % ja et seda on tema arust ikkagi vähe. Ning ka sõjatööstuse komisjoni juhataja soovitab preferantsi määra tõsta 25 protsendini, laiendades seda skeemi ka loomulikele monopolidele ja riiklikele korporatsioonidele. Ja üldse toetamaks kaitsetööstuskompleksi kinnitada relvastusele ja lahingutehnikale riiklikult reguleeritavad hinnad. Kuidas seda turumajanduse tingimustes teha, jääb suure küsimärgi alla.
Ase-peaminister Sergei Ivanov rääkis 25 veebruaril parlamendisaadikutega kohtudes sellistest hoobadest, nagu riigikaitse tellimuse suurendamisest, kaitsetööstuse hindade reguleerimisest, laenude subsideerimisest ning vahetust finantseerimisest. Ta teatas, et kaitsetööstuse ettevõtete täiendavaks toetuseks on nähtud ette eraldada 50 miljardit rubla, millest 15 miljardit kulub laenude refinantseerimiseks, mis on saadud Venemaa pankadest (“Rostehnoloogia” juht Sergei Tšemezov teatas, et 13% intress, mida pakuvad kodumaised pangad, on kaitsetööstusele ülejõu käiv) ,12 miljardit läheb kulutuste ja saamata jäänud tulude korvamiseks. Kolm miljardit eraldatakse täiendavalt strateegiliste ettevõtete pankroti vältimiseks. 20 miljardi eest planeeritakse kapitaliseerida üksikuid kaitsetööstuse ettevõtteid.
Tõsi küll, toetada ei kavatseta kõiki sõjatööstuse ettevõtteid, vaid ainult üksikuid neist. Neid loetleti detsembris üles 64. kusjuures peavad nad olema toodangu lõpptootja, tootma tähtsamaid relvastuse mudeleid ning omama riikliku tellimust mitte vähem kui 500 miljonit rubla. Kuhu lähevad lubatud rahad, on selge. Paljude ettevõtete tehnoloogilised fondid on üle 70% kulunud, uue pingipargi ja varustuse soetamine, mis moodustab vaid murdosa reaalselt vajalikust (3-4%) on võimalik vaid dollarite ja eurode eest. Aga need, nagu teada, on viimaste kuude jooksul kasvanud hinnas minimaalselt 30%. Vastavalt sellele on kasvanud ka kaitsetööstuse toodangu hind ning mitte mingi riigipoolse reguleerimisega seda ohjes hoida pole võimalik. Mis omakorda tähendab, et saadava tehnika tükiarv ei pruugi vastata tellimuses olnule. Majandusarengu ministri asetäitja Vladislav Putilin teatas möödunud aastal Sõjateaduste Akadeemia istungil, et strateegilise tähtsusega allveeristleja “Juri Dolgoruki” maksumus on tema ehituse ajal(mida on juba 12 aastat) kasvanud seitse korda. Ja sealjuures ei ole allveelaev veel tehasest väljunud ega pole veel isegi käigukatsetusteni jõudnud. Samuti ei eksisteeri veel tema jaoks planeeritud rakette, ning ilmselt kasvab ehituse maksumus veel mitu korda. Laev kulutab tehase elektrit, soojust, töölistele, tehnikutele ja inseneridele, kes aatomiallveelaeval töötavad, makstakse töötasu. Arvestamata muid kulutusi, mida “Sevmaš” laeva üleandmise viibimise tõttu kannab.
Paraku pole näide “Juri Dolgorukiga” kaugektki ainuke. Võib tuua ka teisi. Nagu näiteks valvelaeva “Jaroslav Mudrõi” ehitus, mis kestab juba kaks aastakümmet. Raske tuumajõul liikuva raketiristleja “Admiral Nahhimov” keskmine remont, kus laev juba üle kümne aasta pole tehase dokist pääsenud. Või uue allveeristleja projekt 885 “Severodvinsk” ehitamisega, millele “Sevmašis” pandi alus juba…1993 aastal.
Kindral Popovkin ütles, et kulutused Venemaa Sõja-merelaevastiku taassünniks on võrreldes teiste relvaliikidega kõige suuremad, selle peale kulub ligi 5 % kogu riigikaitse tellimusest ning need on ajas hajutatud. Ja lubas siiski, et juba käesoleval aastal asub “Severodvinsk” lahingurivvi. Jääme seda momenti ootama, sest nagu mäletavad mitte üksi meremehed, on lubadusi olnud palju, kuid resultaat pole mitte alati neile lubadustele vastanud
Bulava katsetuste kaalukausil.
Relvastuse ülem garanteeris, et käesoleva aasta lõpuks läheb katse-eksplutatatsiooni ka kauaoodatud “Juri Dolgoruki”. Ja kuigi temale määratud uue strateegilise raketikompleksi väljtöötamist iseloomustavad kindrali sõnul “kõrged tehnilised riskid”, on laevale juba ostetud “kaubanduslik partii ballistilisi rakette”. Kuidas võib osta “kaubandusliku partii rakette”, imestasin mina, kui “Bulava” pole veel relvastusse võetud ning eksisteerivad tõsised riskid katsetuste edukuses. Mille peale kindral Popovkin seletas, et ostetud on need rakettide osad, mille töökindlus ei kutsu esile vähimaidki kahtlusi ei konstruktoritel ega sõjaväelastel. See on siis ligi 90% “Bulava” üldisest konstruktsioonist. Ülejäänud komplekteeritavad osad läbivad tugevdatud ja hoolika kontrolli, ja alles peale seda, kui spetsialistid on veendunud, et kõik on korras, nii umbes kuu-poolteise pärast, monteeritakse raketid lõplikult ja laaditakse “Juri Dolgoruki” raketišahtidesse. Relvastuse ülema sõnul on loodud ametkondadevaheline komisjon, mis viis läbi kõikide raketi koostisosade täieliku katsetsükli, selgitas välja tehnilised vajakajäämised, muuhulgas ka lõhkepeade hargnemise süsteemis. Praeguseks hetkeks on puudused kõrvaldatud või kõrvaldamisel ja sõjaväe ametkondade juhtidel pole vähimatki kahtlust, et edaspidi lendab “Bulava” täpselt sinna, kuhu vaja. Selle aasta juunis toimub esimene katsestart, millele järgnevad teised. Kuid 2009 aasta lõpuks on allveristleja juba merel koos strateegiliste rakettide täiskomplektiga. Kindral Popovkini sõnul viivad sõjaväe ametkonnad koos kaitsetööstuse ettevõtetega läbi ranget monitooringut, selgitamaks, kuhu ja kuidas kulutatakse rahad, mis on eraldatud uue relvastuse tootmiseks. ,
«Me ei hakka toitma neid ettevõtteid, mis ei täida tellimusi ja kus kulud ületavad kümnekordselt valmistoodangu maksumust,” ütles ta. Samal ajal, märkis relvastusülem, luuakse suurte tööstusettevõtete juurde teeninduskeskused, kus toimub lahingutehnika remont ja praegu rivis oleva tehnika moderniseerimine. Aga neil eesmärkidel planeeritakse raisata kuni 5% riigikaitse tellimuse summadest. Põhilised summad lähevad uue tehnika soetamisele. Tealhulgas ka täppisrelvastusele.
Aga nagu teavad kogenud inimesed, ei tähenda lubamine hoopiski naiseks võtmist. Sellest, kuidas ja kuivõrd täpselt saab täidetud 2009 aasta riigikaitse tellimus, saame teada alles järgmise aasta algul. Vaevalt nimetatakse meile täpseid numbreid ja teatatakse täit tõtt. Sest ka möödunud aasta riigikaitse tellimuse täitmise kohta öeldi “…mitte kõik planeeritud ettevõtmised realiseerusid ettenähtud ajaks”. Ja millised täpselt, peale “Bulava”, võime vaid mõistatada. Ja hoidku jumal, kui peaks jällegi juhtuma taoline konflikt nagu mullu augustis, ja saab jälle teatavaks, et meie armeel pole kõige hädavajalikkumatki. Paistab, et tuleb sellega harjuda. Kuigi ei tahaks…