Piraaditõrjuja: kõige pingelisem on kahtlaste paatide vahel sõitmine
"Kõige pinevam on meeste sõnul ikkagi see, kui ollakse piirkonnas, kus on väga palju kahtlasi paate, millest reeglina neid rünnakuid tehakse. Sa oled pidevas valmisolekus ja ei tea, kas rünnak tuleb ja mis suunast ta tuleb," kirjeldas Somaaalia piraatide tõrjumise igapäeva Eesti turvafirma ESC rahvusvaheliste operatsioonide direktor Rene Toomse
"Kui juba mingi proovimine käib, siis on olukord mõnes mõttes normaalne, siis juba tead, mis ja kus toimub. See on jällegi täpselt samamoodi nagu maa peal operatsioonides, ega seal suurt vahet pole," lausus ta Delfile.
Kui tulevad kahtlased relvastatud mehed oma paadiga laeva lähedale, siis kõik sellised olukorrad lahendatakse vastavalt jõu kasutamise reegleid järgides, kinnitas Toomse. "Kahjuks ei saa ma siin detailsemaks minna jube eelpool mainitud põhjustel. Kuid rõhutan siinkohal, et surmava jõu kasutamine on alati äärmuslik variant, mis toob kaasa väga põhjaliku uurimise."
Kaaperdamiskatseid on Toomse sõnul ikka ette tulnud. "Fakt on see, et seni pole IMB (Rahvusvahelise Merendusbüroo) raporti kohaselt õnnestunud kaaperdada mitte ühtegi laeva, mille peal on laevakaitsemeeskond. Rünnakuid esineb, kuid need jäävad proovimiseks, et kas meestel on käes pärisrelvad või mulaažid. Kui laeva tulistatakse, siis käitume vastavalt jõu kasutamise reeglitele," lausus Toomse.
Laevakaitsemeeskond on tema sõnul nii suur kui laeva kaitsmiseks vaja. "See sõltub alati laeva suurusest ja ehituse keerulisusest. Igale laevale tehakse väga põhjalik sõjaväelaslik planeering ja see tingib ka meeskonna suuruse."
"Relvastus on piisav, et tagasi lüüa mistahes rünnak. Meestel on isikukaitsevarustus ja loomulikult on mehed ka kindlustatud juhuks, kui midagi juhtub. Kindlustussummad on päris korralikud," lisas Toomse.
Igapäevast tööd ta väga kirjeldada ei tahtnud, sest tänapäeval on kõik terves maailmas igas keeles loetav ja seega ei saa välistada, et need kirjeldused jõuaks ka nendeni, kelle eest laevu kaitstakse.
"Ütleks vaid nii, et tegutseme vastavalt rahvusvaheliselt aktsepteeritud kokkulepetele ja ettevõtte sisemistele reeglitele. ESC on ICoC (eraturvafirmade rahvusvahelise käitumiskoodeksi) allakirjutanud liige, mis paneb meile kohustuse pakkuda teenust vastavalt rahvusvahelistele standarditele."
"Loomulikult on meil olemas vastav rules of engagement ehk eesti keeles jõu kasutamise reeglid, mingil juhul ei ole valimatut relvade kasutamist. Kõik olukorrad fikseeritakse ja intsidendid uuritakse pärast põhjalikult läbi. Üheks märksõnaks on korrektne käitumine igas olukorras, väga sarnaselt käitumisele Afganistani missioonil ja mujal. Reeglina, kui kaitse- ja häiresüsteemid on korralikult paigaldatud ja kõrgtasemel füüsiline valve tagatud, siis rünnakuid naljalt ikka ei toimu, mis ongi suurim panus peamisse eesmärki – toimetada laev turvaliselt punktist A punkti B," lausus Toomse.
Tänapäeval on tema sõnul piraadiohtlik kogu Indiaookean ja isegi Punase mere lõunaosa ja piraatide ulatus ningpiraatide võimekus kasvab lausa päevadega. "Peame olema suutelised tegutsemakõigist piirkonna riikide sadamatest ja nende seadustest lähtuvalt."
http://www.delfi.ee/news/paevauudised/e ... 0&l=fplead
AKf Just plain mean: "Kui hinnata meie kaitsevõime kasvu kiiruse järgi, millega uusi embleeme suudetakse toota, siis on tulemus ilmselt fantastiline..."