Re: Riigipiiri häda ja valu
Postitatud: 08 Veebr, 2018 12:40
See "puude kukkumine" jms asjad on ainult üks osa kogu teemast, millele lihtsalt tuleks samuti tähelepanu pöörata.
See ei ole põhiküsimus loomulikult. Tähendab vbl. mõnes lõigus on põhiküsimus, aga mõnes lõigus mitte.
Samas ei oleks mõistlik ehitada tõkkeid, seiresüsteeme ja alarmsüsteeme nii, et neid oleks lihtne korduvalt vastaspoolelt saboteerida kasvõi nende samade "väiksel kaasabil" üle päeva valehäireid andvate "langevate mändide" näol. Ma ei tea, kas sellesse "aeda"... selle ühe osana... igalpool või paiguti..... on ette nähtud ka mingid elektroonilised alarmsüsteemid. Kui on, siis koos aiaga purunevad ka need. Nagu võivad puruneda ka kaamerad jms..... jne.
10 meetrile punnitatud lahendus nägi plaanides välja selline: Piiri ja piiririba kulgemine maastikul on igal pool aga erinev, tulenevalt nii situatsioonist kui looduslikest takistustest.
Siin paar näidet erinevatest kohtadest. Maa-ameti fotod: 17.05.2017 Lend. Ülemisel fotol on näha koht, kus VF poolel on puhastatud piiririba ca 20m laiuselt ja EV poolelt paihuti ca 10m laiuselt (ning paiguti 17.05.2017 seisuga puhastamata).
Alumisel fotol on näha koht, kus VF poolel on puhastatud 0m (null meetrit) ja EV poolelt ca 10m laiuselt.
Siin veel kolmas koht: Fotol on näha piiri kulgemine soos (kohati soistunud/liigniiskel alal).
Patrullrajad käivad kauge kaarega piirijoonest eemal.
Punasega on antud 2013a maakatastris registreeritud riigi omandis olev "piiririba" (riigikaitsemaa) ja sinisega on antud 2017a juurdelõiked eraomandist.
Iseenesest mõistetavalt ei saa, nagu näha, kõikjal lahendada probleeme ühte ja samamoodi.
Lisaks on kaardil surfates näha, et mitte igale poole pole kiiret juurdepääsu. Et kui tulebki signaal piiririkkumisest, siis ei saa sündmuskohal reageerida võimalikult kiiresti.
Ilmselt selleks on vaja ehitada juurde lisa juurdepääsuteid.
Nüüd ehitiste ja rajatiste ehitamist reguleerib ehitusseadustik. Lisaks terve rida muid määruseid ja õigusakte (Majandus- ja kommunikatsiooniministri 24. detsembri 2002. a. määrus nr 66 „Ehitusloa taotluse vorminõuded ja esitamise kord”; Majandus- ja kommunikatsiooniministri 27. detsembri 2002. a. määrus nr 70 „Nõuded ehitusloa taotlemisel esitatavale ehitusprojektile” jne).
Selleks et ehitada midagi (tee, liinirajatised jms) eraomaniku maale peab saama:
*Ehitiste aluse maa omanike ja õigustatud isikute nõusolekud ehitusloa taotlemiseks;
*Kooskõlastused teiste kohaliku omavalitsuse määratud isikutega, sealhulgas liinirajatise paiknemise naaberkinnistute omanikega, kelle maale ulatub projekteeritava liinirajatise kaitsevöönd, kui projekteeritava liinirajatisega põhjustatakse kinnistule esmakordne või täiendav kinnisomandi kasutamise kitsendus.
Need hõlmavad:
Maaomanike nõusolekud liinirajatise ehitamiseks;
Isikliku kasutusõiguse lepingud;
Notariaalsed asjaõiguslepingud;
Notariaalsed isikliku kasutusõiguse lepingud ja asjaõiguslepingud;
Riigiasutuste haldusaktid;
Kohalike omavalitsusorganite haldusaktid.
JNE
Seega teatud juhtude, kus vähegi võimalik, on mõistlik maa riigile välja osta (nt. piirirajatised ja ehitused). Teatud juhtudel aga jätta rajatisi/ehitisi teenindav maa eraomandusse, ning sõlmida vastavad lepingud (nt.juurdepääsuteed, osad liinirajatised jms).
Tee ehitamisel eramaale tekivad kinnisasja omanikule oma kinnisasja kasutamisel uued kitsendused.
*Avalikult kasutatava tee kaitsevöönd on teed ümbritsev maa-ala, mis tagab tee kaitse, teehoiu korraldamise, liiklusohutuse ning vähendab teelt lähtuvaid keskkonnakahjulikke ja inimestele ohtlikke mõjusid. Teel on kaitsevöönd, kui tee on avalikult kasutatav.
*ÜRO Majandus- ja Sotsiaalnõukogu poolt nimetatud maantee (edaspidi Euroopa teedevõrgu maantee) kaitsevööndi laius mõlemal pool äärmise sõiduraja välimisest servast on kuni 50 meetrit. Ülejäänud maanteede kaitsevööndi laius mõlemal pool äärmise sõiduraja välimisest servast on kuni 30 meetrit. Maantee omanik võib kaitsevööndi laiust põhjendatud juhul vähendada.
*Tänava kaitsevööndi laius on äärmise sõiduraja välimisest servast kuni 10 meetrit. Kaitsevööndit võib laiendada kuni 50 meetrini, kui see on ette nähtud üld- või detailplaneeringus.
*Tee kaitsevööndis on keelatud kaevandada maavara ja maa-ainest, teha metsa lageraiet.....
JNE
Eramaale riigi tee ehitamine on suht komplitseeritud tegevus mitmel põhjusel. Kui kinnistust selleks maad ei eraldata riigi omandisse, siis jääb tee alune maa eraomandusse aga tee selle peal riigi omandusse. Seega üks variantidest on siiski maa välja ostmine või sundvõõrandamine.
Sundvõõrandamise lubatavus
*Kinnisasja võib üldistes huvides sundvõõrandada järgmistel eesmärkidel:
piirivalve-, politsei-, tolli-, kinnipidamisasutuste-, tuletõrje- ja päästeteenistuse ehitiste rajamiseks või laiendamiseks; liinide rajamiseks või laiendamiseks; riigipiiriga külgneva maa võõrandamiseks Eesti Vabariigi rahvusvaheliste kohustuste täitmiseks; riigipiiriga külgneva maa omandamiseks piiriribaks; riigikaitseliste objektide rajamiseks või laiendamiseks....
...Sundvõõrandamine nimetatud juhtudel on lubatud planeerimisseaduse mõistes detailplaneeringu koostamise kohustusega aladel kehtestatud detailplaneeringu alusel ja detailplaneeringu koostamise kohustuseta aladel kehtestatud üldplaneeringu alusel. Sundvõõrandamine kinnisasja omandamiseks avalikult kasutatava tee või avaliku raudtee ehitamiseks on lubatud kehtestatud üldplaneeringu ja tee või raudtee eelprojekti või ehitusprojekti alusel....
https://www.riigiteataja.ee/akt/12807897?leiaKehtiv
....Kinnisasja omanik on kohustatud taluma oma kinnisasjal tehnovõrku või -rajatist ja lubama selle ehitamist kinnisasjale, kui tehnovõrk või -rajatis on vajalik avalikes huvides ja puudub muu tehniliselt ning majanduslikult otstarbekam võimalus tehnovõrguga või -rajatisega liituda sooviva isiku tarbimiskoha ühendamiseks tehnovõrguga või -rajatisega või tehnovõrgu või -rajatise arendamiseks. Kui universaalteenuse osutamise leping lõpeb, siis ei lõpe talumiskohustus juhul, kui vastava tehnorajatise kaudu kõikidele isikutele pakutavat teenust üldistel alustel edasi osutatakse. Käesolevas lõikes sätestatud talumiskohustus tekib kinnisasja sundvõõrandamise seaduses sätestatud korras sundvalduse seadmisega.
https://www.riigiteataja.ee/akt/12807782?leiaKehtiv
Seega kui on vaja neid juurdepääsu teid ja muid rajatisi, siis neid saab kindlaks määratud tingimustel ehitada, kuid kogu asjaajamine läbib suht pika menetluse.
Sellele kulub ka teatud raha, olenevalt lahendusest ja valitud teest. Need on ühekordsed kulutused. Või ka mitmekordsed, kui jupi kaupa teha (täna 10m, homme veel 10m ja ülehomme veel 10m).
Põhikulud saavad olema siiski ehitiste ehitamine.
Järgmiseks on rajatud rajatiste ja ehitiste käigushoidmise püsikulud.
Nüüd mõistlik majandaja/projekteerija/tellija arvestab sellega ja üritab teha kõik võimaliku, et edasised püsikulud oleksid võimalikult väiksed ja riskid mida saab maandada oleks ka maandatud. Võib valida odavehituse, mille edasised püsikulud on suured või kallimad lahendused, mille edasised püsikulud on madalamad. Esimene variant on IMHO ülejala tegemine. See puudutab ehituslikke lahendusi. Edasi on veel eraldi tehnilised lahendused. Viimaseid saab ehitada vajadusel alguses odavamalt ja ajapikku arendada/täiustada kallimaks. Aga selle aluseks ja eeltingimuseks on neid võimalikke tulevasi tehnilisi lahendusi arvestav ehituslik lahendus.
Nüüd on küsimus, et kui palju seda lõpphinda n.ö. "tõstis" ehituslik osa (baas) ja kui palju üübermoodne tehniline osa (lisad), ning mida mingis etapis ja piirilõigul on arvestatud ja mida mitte. Keeruline lugu ühe sõnaga.
See ei ole põhiküsimus loomulikult. Tähendab vbl. mõnes lõigus on põhiküsimus, aga mõnes lõigus mitte.
Samas ei oleks mõistlik ehitada tõkkeid, seiresüsteeme ja alarmsüsteeme nii, et neid oleks lihtne korduvalt vastaspoolelt saboteerida kasvõi nende samade "väiksel kaasabil" üle päeva valehäireid andvate "langevate mändide" näol. Ma ei tea, kas sellesse "aeda"... selle ühe osana... igalpool või paiguti..... on ette nähtud ka mingid elektroonilised alarmsüsteemid. Kui on, siis koos aiaga purunevad ka need. Nagu võivad puruneda ka kaamerad jms..... jne.
10 meetrile punnitatud lahendus nägi plaanides välja selline: Piiri ja piiririba kulgemine maastikul on igal pool aga erinev, tulenevalt nii situatsioonist kui looduslikest takistustest.
Siin paar näidet erinevatest kohtadest. Maa-ameti fotod: 17.05.2017 Lend. Ülemisel fotol on näha koht, kus VF poolel on puhastatud piiririba ca 20m laiuselt ja EV poolelt paihuti ca 10m laiuselt (ning paiguti 17.05.2017 seisuga puhastamata).
Alumisel fotol on näha koht, kus VF poolel on puhastatud 0m (null meetrit) ja EV poolelt ca 10m laiuselt.
Siin veel kolmas koht: Fotol on näha piiri kulgemine soos (kohati soistunud/liigniiskel alal).
Patrullrajad käivad kauge kaarega piirijoonest eemal.
Punasega on antud 2013a maakatastris registreeritud riigi omandis olev "piiririba" (riigikaitsemaa) ja sinisega on antud 2017a juurdelõiked eraomandist.
Iseenesest mõistetavalt ei saa, nagu näha, kõikjal lahendada probleeme ühte ja samamoodi.
Lisaks on kaardil surfates näha, et mitte igale poole pole kiiret juurdepääsu. Et kui tulebki signaal piiririkkumisest, siis ei saa sündmuskohal reageerida võimalikult kiiresti.
Ilmselt selleks on vaja ehitada juurde lisa juurdepääsuteid.
Nüüd ehitiste ja rajatiste ehitamist reguleerib ehitusseadustik. Lisaks terve rida muid määruseid ja õigusakte (Majandus- ja kommunikatsiooniministri 24. detsembri 2002. a. määrus nr 66 „Ehitusloa taotluse vorminõuded ja esitamise kord”; Majandus- ja kommunikatsiooniministri 27. detsembri 2002. a. määrus nr 70 „Nõuded ehitusloa taotlemisel esitatavale ehitusprojektile” jne).
Selleks et ehitada midagi (tee, liinirajatised jms) eraomaniku maale peab saama:
*Ehitiste aluse maa omanike ja õigustatud isikute nõusolekud ehitusloa taotlemiseks;
*Kooskõlastused teiste kohaliku omavalitsuse määratud isikutega, sealhulgas liinirajatise paiknemise naaberkinnistute omanikega, kelle maale ulatub projekteeritava liinirajatise kaitsevöönd, kui projekteeritava liinirajatisega põhjustatakse kinnistule esmakordne või täiendav kinnisomandi kasutamise kitsendus.
Need hõlmavad:
Maaomanike nõusolekud liinirajatise ehitamiseks;
Isikliku kasutusõiguse lepingud;
Notariaalsed asjaõiguslepingud;
Notariaalsed isikliku kasutusõiguse lepingud ja asjaõiguslepingud;
Riigiasutuste haldusaktid;
Kohalike omavalitsusorganite haldusaktid.
JNE
Seega teatud juhtude, kus vähegi võimalik, on mõistlik maa riigile välja osta (nt. piirirajatised ja ehitused). Teatud juhtudel aga jätta rajatisi/ehitisi teenindav maa eraomandusse, ning sõlmida vastavad lepingud (nt.juurdepääsuteed, osad liinirajatised jms).
Tee ehitamisel eramaale tekivad kinnisasja omanikule oma kinnisasja kasutamisel uued kitsendused.
*Avalikult kasutatava tee kaitsevöönd on teed ümbritsev maa-ala, mis tagab tee kaitse, teehoiu korraldamise, liiklusohutuse ning vähendab teelt lähtuvaid keskkonnakahjulikke ja inimestele ohtlikke mõjusid. Teel on kaitsevöönd, kui tee on avalikult kasutatav.
*ÜRO Majandus- ja Sotsiaalnõukogu poolt nimetatud maantee (edaspidi Euroopa teedevõrgu maantee) kaitsevööndi laius mõlemal pool äärmise sõiduraja välimisest servast on kuni 50 meetrit. Ülejäänud maanteede kaitsevööndi laius mõlemal pool äärmise sõiduraja välimisest servast on kuni 30 meetrit. Maantee omanik võib kaitsevööndi laiust põhjendatud juhul vähendada.
*Tänava kaitsevööndi laius on äärmise sõiduraja välimisest servast kuni 10 meetrit. Kaitsevööndit võib laiendada kuni 50 meetrini, kui see on ette nähtud üld- või detailplaneeringus.
*Tee kaitsevööndis on keelatud kaevandada maavara ja maa-ainest, teha metsa lageraiet.....
JNE
Eramaale riigi tee ehitamine on suht komplitseeritud tegevus mitmel põhjusel. Kui kinnistust selleks maad ei eraldata riigi omandisse, siis jääb tee alune maa eraomandusse aga tee selle peal riigi omandusse. Seega üks variantidest on siiski maa välja ostmine või sundvõõrandamine.
Sundvõõrandamise lubatavus
*Kinnisasja võib üldistes huvides sundvõõrandada järgmistel eesmärkidel:
piirivalve-, politsei-, tolli-, kinnipidamisasutuste-, tuletõrje- ja päästeteenistuse ehitiste rajamiseks või laiendamiseks; liinide rajamiseks või laiendamiseks; riigipiiriga külgneva maa võõrandamiseks Eesti Vabariigi rahvusvaheliste kohustuste täitmiseks; riigipiiriga külgneva maa omandamiseks piiriribaks; riigikaitseliste objektide rajamiseks või laiendamiseks....
...Sundvõõrandamine nimetatud juhtudel on lubatud planeerimisseaduse mõistes detailplaneeringu koostamise kohustusega aladel kehtestatud detailplaneeringu alusel ja detailplaneeringu koostamise kohustuseta aladel kehtestatud üldplaneeringu alusel. Sundvõõrandamine kinnisasja omandamiseks avalikult kasutatava tee või avaliku raudtee ehitamiseks on lubatud kehtestatud üldplaneeringu ja tee või raudtee eelprojekti või ehitusprojekti alusel....
https://www.riigiteataja.ee/akt/12807897?leiaKehtiv
....Kinnisasja omanik on kohustatud taluma oma kinnisasjal tehnovõrku või -rajatist ja lubama selle ehitamist kinnisasjale, kui tehnovõrk või -rajatis on vajalik avalikes huvides ja puudub muu tehniliselt ning majanduslikult otstarbekam võimalus tehnovõrguga või -rajatisega liituda sooviva isiku tarbimiskoha ühendamiseks tehnovõrguga või -rajatisega või tehnovõrgu või -rajatise arendamiseks. Kui universaalteenuse osutamise leping lõpeb, siis ei lõpe talumiskohustus juhul, kui vastava tehnorajatise kaudu kõikidele isikutele pakutavat teenust üldistel alustel edasi osutatakse. Käesolevas lõikes sätestatud talumiskohustus tekib kinnisasja sundvõõrandamise seaduses sätestatud korras sundvalduse seadmisega.
https://www.riigiteataja.ee/akt/12807782?leiaKehtiv
Seega kui on vaja neid juurdepääsu teid ja muid rajatisi, siis neid saab kindlaks määratud tingimustel ehitada, kuid kogu asjaajamine läbib suht pika menetluse.
Sellele kulub ka teatud raha, olenevalt lahendusest ja valitud teest. Need on ühekordsed kulutused. Või ka mitmekordsed, kui jupi kaupa teha (täna 10m, homme veel 10m ja ülehomme veel 10m).
Põhikulud saavad olema siiski ehitiste ehitamine.
Järgmiseks on rajatud rajatiste ja ehitiste käigushoidmise püsikulud.
Nüüd mõistlik majandaja/projekteerija/tellija arvestab sellega ja üritab teha kõik võimaliku, et edasised püsikulud oleksid võimalikult väiksed ja riskid mida saab maandada oleks ka maandatud. Võib valida odavehituse, mille edasised püsikulud on suured või kallimad lahendused, mille edasised püsikulud on madalamad. Esimene variant on IMHO ülejala tegemine. See puudutab ehituslikke lahendusi. Edasi on veel eraldi tehnilised lahendused. Viimaseid saab ehitada vajadusel alguses odavamalt ja ajapikku arendada/täiustada kallimaks. Aga selle aluseks ja eeltingimuseks on neid võimalikke tulevasi tehnilisi lahendusi arvestav ehituslik lahendus.
Nüüd on küsimus, et kui palju seda lõpphinda n.ö. "tõstis" ehituslik osa (baas) ja kui palju üübermoodne tehniline osa (lisad), ning mida mingis etapis ja piirilõigul on arvestatud ja mida mitte. Keeruline lugu ühe sõnaga.