Postitatud: 19 Juun, 2005 17:57
nublu, tundub, et Sa ei ole asjaga päris kursis, tsiteerin Sulle M.Õuna Eesti Merekindlused raamatust ühe lõigu. lk.66
Hoopis konkreetsemad andmed on olemas kolme 37 mm ÕHUTÕRJEKAHURI kohta, mis asusid esimese vabariigi lõpus Aegnal Rannapatareis nr. 10. Need ja veel kaks samatüübilist kahurit telliti 26 aprillil 1936 Saksa firmalt Rheinmetall-Borsig 420 000 riigimarga ehk 540 709 Eesti krooni eest. Tellimus täideti 1937. aasta jaanuariks ja 9.veebruaril sõitis kolmeliikmeline komisjon Saksamaale tellitut vastu võtma. Lisaks viiele õhutõrjekahurile saadi ka 6800 brisantmürskudega padrunit, 500 õppepadrunit, tagavaraosi ja viis kaugusemõõtjat. Sellest varandusest eraldati Aegnale kolm kahurit, kolm kaugusemõõtjat ja 3000 padrunit. Tundub, et need õhutõrjekahurid olid tegelikult välja töödatud Zürichis šveitsi firmas Solothurn AG. Nende rännakukaal ratastel oli 2,23t ja lahingukaal 1,7t. Need olid merekindluste ainsad automaat kahurid, nende teoreetiline laskekiirus oli 150-180 lasku minutis. Raua pikkus oli 1,85 meetrit ehk 50 kaliibrit. Kõnealused kahurid olid merekindlustes erandlikud veel selle poolest, et nende mürsk kaalus vähem, kui 1kg - 625g. Mürsu algkiirus oli 840m/s, laskekaugus 6,8 km. Laskekõrgus 4,8km. Mõjuvtule kõrgus oli siiski vaid 3 km-selles ulatuses oli lennuk tabatav. Suurtükiraua tõstenurk oli 85 kraadi, seega oli nn. surnud koonus, mille ulatuses lennukit ei saa tabada, väga väike. Mürsk lendas 3,2 km kõrgusele 8,5 sekundiga, tolleaegne pommituslennuk läbis sama aja jooksul ligi 1 km. Kahurit laeti 6 padru.
Nii nüüd räägime natuke sellest kahurist, mis pärast paari pauku olevat ära lagunenud.
Juhtus see tõesti talvesõja ajal 1 detsembril, kuid esiteks ei olnud, see lugu Aegnal, nagu Sina väidad, vaid hoopis Naissaarel rannapatarei nr. 5 positsoonidel. Seal viskas üks punatäheline pommilennuk alla 5 pommi, millest üks pomm vigastas allohvitseride elamut, teine aga purustas 76mm dessanditõrjekahuri. Nii, et asi ei olnud mitte kahuris, vaid selles, et toimus ootamatu rünnak ja käsk vastutulistada puudus.
Juba 2 detsembril ilmus Rannapatarei nr. 10 päevaraamatusse korraldus tulistada kõiki lennukeid, mille ilmumisest pole ette teatatud, kui ilmuvad saare kohale. Kolm pidet olgu valmis laetud, üks asetatud laadimislauale. .
Korraldus oli küll patareiülema poolt antud aga on selge, et see tuli kusagilt kõrgemalt poolt.
Täpselt kolm kuud hiljem 2. märts 1940a. läks laskmiseks,
Sama patarei päevaraamatus on selle kohta kirjas nii, Kell 13:35 tulistati nelja üksiklasuga lennukit, mis ilmus NW suunalt 200m kõrguselt ja suundus avatud tule tõttu SSW. See oli pommituslennuk ja kandis NSV-Liidu tunnuseid. Kell 15:20 tulistati NW poolt ilmunud lennukit 6 lasuga. Ja samas jätkatakse, 11.03 kell 12:40 tulistati kahe lasuga kolmikkoondist, mis ilmus NNO suunast 500m. kõrguselt, kuid suundus siis otsekohe NNW-i, samal ajal ilmus NO suunast kolm lennukit. Tuli kanti üle neile lastes välaj kolm lasku, mille peale lennukid sooritasid sama manöövri, kui esimene grupp, lennukid olid pommitajad.
2, 10 ja 11 märts tegid nõukogude pommitajad(kokku 93 lennukit) üle Merekindluste (peamiselt üle Aegna ja Naissaare)viisteist üksik ja grupilendu. Eesti õhutõrjekahurid avasid Vene lennukite suunas 8 korral tule. Tabamuste kohta ei ole märkmeid aga küllap neid välditi.
Andmed on võetud samast M.Õun Eesti Merekindlused lk. 74-75.
Kordan veelkord, et Eesti riik oli väga suure raha nende kindluste alla pannud. Ainuüksi merekindlused ja maaalad kokku maksid 9 479 550 tolleaegset Eesti krooni. Tavaline liht tööline teenis sel ajal umbes 100 krooni kuus, nii, et mõelge ise. Lisaks veel suurtükid ja laskemoon. Kuigi paljud kahurid ja õhutõrjerelvad olid I maailmasõjast, olid nad hästi hoitud, täiustatud ja laskemoona oli rohkem, kui vaja. Osad kahurid lasid peale täiustamist sama tugevalt peaaegu poole kaugemale.
Eesti merekindlused olid täiesti tasemel ja Aegnat peeti üheks parimaks maailmas.
Lisaks merekindlustele oli Eestil veel liikuv raskekauglaske patarei. Suurtükide laskekaugus oli 19,4 km. Selline laskekaugus võimaldas mereranda Tallinn- Narva raudteelt ulatuslikult tule all hoida.
Kokkuvõtes oli Eesti merevägi ühe väikeriigi kohta igati tubli ja tasemel.
Kahjuks anti alla ja kõik see toredus kingiti venelastele

Hoopis konkreetsemad andmed on olemas kolme 37 mm ÕHUTÕRJEKAHURI kohta, mis asusid esimese vabariigi lõpus Aegnal Rannapatareis nr. 10. Need ja veel kaks samatüübilist kahurit telliti 26 aprillil 1936 Saksa firmalt Rheinmetall-Borsig 420 000 riigimarga ehk 540 709 Eesti krooni eest. Tellimus täideti 1937. aasta jaanuariks ja 9.veebruaril sõitis kolmeliikmeline komisjon Saksamaale tellitut vastu võtma. Lisaks viiele õhutõrjekahurile saadi ka 6800 brisantmürskudega padrunit, 500 õppepadrunit, tagavaraosi ja viis kaugusemõõtjat. Sellest varandusest eraldati Aegnale kolm kahurit, kolm kaugusemõõtjat ja 3000 padrunit. Tundub, et need õhutõrjekahurid olid tegelikult välja töödatud Zürichis šveitsi firmas Solothurn AG. Nende rännakukaal ratastel oli 2,23t ja lahingukaal 1,7t. Need olid merekindluste ainsad automaat kahurid, nende teoreetiline laskekiirus oli 150-180 lasku minutis. Raua pikkus oli 1,85 meetrit ehk 50 kaliibrit. Kõnealused kahurid olid merekindlustes erandlikud veel selle poolest, et nende mürsk kaalus vähem, kui 1kg - 625g. Mürsu algkiirus oli 840m/s, laskekaugus 6,8 km. Laskekõrgus 4,8km. Mõjuvtule kõrgus oli siiski vaid 3 km-selles ulatuses oli lennuk tabatav. Suurtükiraua tõstenurk oli 85 kraadi, seega oli nn. surnud koonus, mille ulatuses lennukit ei saa tabada, väga väike. Mürsk lendas 3,2 km kõrgusele 8,5 sekundiga, tolleaegne pommituslennuk läbis sama aja jooksul ligi 1 km. Kahurit laeti 6 padru.
Nii nüüd räägime natuke sellest kahurist, mis pärast paari pauku olevat ära lagunenud.
Juhtus see tõesti talvesõja ajal 1 detsembril, kuid esiteks ei olnud, see lugu Aegnal, nagu Sina väidad, vaid hoopis Naissaarel rannapatarei nr. 5 positsoonidel. Seal viskas üks punatäheline pommilennuk alla 5 pommi, millest üks pomm vigastas allohvitseride elamut, teine aga purustas 76mm dessanditõrjekahuri. Nii, et asi ei olnud mitte kahuris, vaid selles, et toimus ootamatu rünnak ja käsk vastutulistada puudus.
Juba 2 detsembril ilmus Rannapatarei nr. 10 päevaraamatusse korraldus tulistada kõiki lennukeid, mille ilmumisest pole ette teatatud, kui ilmuvad saare kohale. Kolm pidet olgu valmis laetud, üks asetatud laadimislauale. .
Korraldus oli küll patareiülema poolt antud aga on selge, et see tuli kusagilt kõrgemalt poolt.
Täpselt kolm kuud hiljem 2. märts 1940a. läks laskmiseks,
Sama patarei päevaraamatus on selle kohta kirjas nii, Kell 13:35 tulistati nelja üksiklasuga lennukit, mis ilmus NW suunalt 200m kõrguselt ja suundus avatud tule tõttu SSW. See oli pommituslennuk ja kandis NSV-Liidu tunnuseid. Kell 15:20 tulistati NW poolt ilmunud lennukit 6 lasuga. Ja samas jätkatakse, 11.03 kell 12:40 tulistati kahe lasuga kolmikkoondist, mis ilmus NNO suunast 500m. kõrguselt, kuid suundus siis otsekohe NNW-i, samal ajal ilmus NO suunast kolm lennukit. Tuli kanti üle neile lastes välaj kolm lasku, mille peale lennukid sooritasid sama manöövri, kui esimene grupp, lennukid olid pommitajad.
2, 10 ja 11 märts tegid nõukogude pommitajad(kokku 93 lennukit) üle Merekindluste (peamiselt üle Aegna ja Naissaare)viisteist üksik ja grupilendu. Eesti õhutõrjekahurid avasid Vene lennukite suunas 8 korral tule. Tabamuste kohta ei ole märkmeid aga küllap neid välditi.
Andmed on võetud samast M.Õun Eesti Merekindlused lk. 74-75.
Kordan veelkord, et Eesti riik oli väga suure raha nende kindluste alla pannud. Ainuüksi merekindlused ja maaalad kokku maksid 9 479 550 tolleaegset Eesti krooni. Tavaline liht tööline teenis sel ajal umbes 100 krooni kuus, nii, et mõelge ise. Lisaks veel suurtükid ja laskemoon. Kuigi paljud kahurid ja õhutõrjerelvad olid I maailmasõjast, olid nad hästi hoitud, täiustatud ja laskemoona oli rohkem, kui vaja. Osad kahurid lasid peale täiustamist sama tugevalt peaaegu poole kaugemale.
Eesti merekindlused olid täiesti tasemel ja Aegnat peeti üheks parimaks maailmas.
Lisaks merekindlustele oli Eestil veel liikuv raskekauglaske patarei. Suurtükide laskekaugus oli 19,4 km. Selline laskekaugus võimaldas mereranda Tallinn- Narva raudteelt ulatuslikult tule all hoida.
Kokkuvõtes oli Eesti merevägi ühe väikeriigi kohta igati tubli ja tasemel.
Kahjuks anti alla ja kõik see toredus kingiti venelastele


