527. leht 666-st
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 21 Jaan, 2025 13:09
Postitas isakene
AMvA kirjutas: ↑21 Jaan, 2025 12:04
Üldiselt ei hakka keegi tootma valuvelgi mingi imemõõduga rehvide jaoks. Velgi toodetakse selliste rehvide jaoks, mis tehas on autole ette näinud.
Põhiparameetrid velje juures on: läbimõõt, laius, offset ja poldivalem. Mööndustega ka keskava, s.t. suurema keskava saab tsentreerimisrõngastega alati sobivaks timmida. Ja valik on sellegipoolest üüratu.
Toodud näite puhul, oletame et tahad bemmile 255 laiuse asemel talveks 205 rehvid alla kruvida. Väga umbkaudselt võttes, tuleb leida 8 tolli laia velje asemel 6 või 6,5 tolli velg ja ET (offset) võiks ka umbes tolli jagu väiksem olla, et ratta välisserv kere suhtes samasse kohta jääks. Absoluutsel enamusel BMW-dest on seejuutes poldivalem 5x120 ja keskava 72,5, jääb üle vaid sobiva läbimõõdu juures laiuse ja ET-ga mängimine. Valikut on nagu putru.
Levinumatele automarkidele ei ole sellise swapi leidmine mitte mingisugune probleem.
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 21 Jaan, 2025 13:27
Postitas AMvA
isakene kirjutas: ↑21 Jaan, 2025 13:09
AMvA kirjutas: ↑21 Jaan, 2025 12:04
Üldiselt ei hakka keegi tootma valuvelgi mingi imemõõduga rehvide jaoks. Velgi toodetakse selliste rehvide jaoks, mis tehas on autole ette näinud.
Põhiparameetrid velje juures on: läbimõõt, laius, offset ja poldivalem. Mööndustega ka keskava, s.t. suurema keskava saab tsentreerimisrõngastega alati sobivaks timmida. Ja valik on sellegipoolest üüratu.
Toodud näite puhul, oletame et tahad bemmile 255 laiuse asemel talveks 205 rehvid alla kruvida. Väga umbkaudselt võttes, tuleb leida 8 tolli laia velje asemel 6 või 6,5 tolli velg ja ET (offset) võiks ka umbes tolli jagu väiksem olla, et ratta välisserv kere suhtes samasse kohta jääks. Absoluutsel enamusel BMW-dest on seejuutes poldivalem 5x120 ja keskava 72,5, jääb üle vaid sobiva läbimõõdu juures laiuse ja ET-ga mängimine. Valikut on nagu putru.
Levinumatele automarkidele ei ole sellise swapi leidmine mitte mingisugune probleem.
Võtmesõna ei ole siin mitte laius, vaid velje läbimõõt. Suurematele läbimõõtudele (18+) lihtsalt ei tehta kitsiad velgi.
Otsi mulle selline 6 või 6,5 tollise laiusega velg BMW, mille läbimõõt on 18" või 19"
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 21 Jaan, 2025 13:36
Postitas davidsoniharald
Paned need alla...
Kruvid need sisse...
Ja ei ohi!
Üle 80kmh pole talvel vaja nagunii sõita, eksole!

Re: Autotehnikateema
Postitatud: 21 Jaan, 2025 14:02
Postitas isakene
AMvA kirjutas: ↑21 Jaan, 2025 13:27
Otsi mulle selline 6 või 6,5 tollise laiusega velg BMW, mille läbimõõt on 18" või 19"
Palun. Esimene otsing, ca 30 sekundit kulus. Pole just kõige odavam, aga küllap leidub veel.
https://www.auto24.ee/products/veljed-r ... p/2343727/
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 21 Jaan, 2025 14:05
Postitas Kapten Trumm
AMvA kirjutas: ↑21 Jaan, 2025 10:09
Sa pidid meil suur autospetsialist olema. Ise ka saad aru, kui ebaadekvaatne see su jutt on?
Kõigepealt, mis Volvost on jutt? Mudel, aasta paluks.
Läbi nina inisemine ja muud puuduliku lastetoa tunnused paluks välja elada Delfi Naistekas.
Enamik autosid muide ei ole õnneks tehases 18 tolliste ratastega, vaid tänapäeval on see keskmine seal 16 tolli kandis.
Selles mõõdus on ka plekkvelgi (mille kitsendamine on kõige lihtsam) saada nagu muda.
Ja kindlasti on seaduspärasus, et mida suurem auto (ja rattad), seda raskem on lumes vajalikku combot tekitada.
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 21 Jaan, 2025 14:09
Postitas AMvA
Ma ei ole sugugi kindel, et sa need X1-e veljed näiteks X5 alla mahutad.
Su jutt oli ju selline, et paned aga muudkui 255 asemel 205 alla
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 21 Jaan, 2025 14:10
Postitas AMvA
Kapten Trumm kirjutas: ↑21 Jaan, 2025 14:05
AMvA kirjutas: ↑21 Jaan, 2025 10:09
Sa pidid meil suur autospetsialist olema. Ise ka saad aru, kui ebaadekvaatne see su jutt on?
Kõigepealt, mis Volvost on jutt? Mudel, aasta paluks.
Läbi nina inisemine ja muud puuduliku lastetoa tunnused paluks välja elada Delfi Naistekas.
Enamik autosid muide ei ole õnneks tehases 18 tolliste ratastega, vaid tänapäeval on see keskmine seal 16 tolli kandis.
Selles mõõdus on ka plekkvelgi (mille kitsendamine on kõige lihtsam) saada nagu muda.
Ja kindlasti on seaduspärasus, et mida suurem auto (ja rattad), seda raskem on lumes vajalikku combot tekitada.
V90CC 2022
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 21 Jaan, 2025 14:13
Postitas Kapten Trumm
2korda2 kirjutas: ↑21 Jaan, 2025 12:01
Enne kui hakkate velgi kitsamaks keevitama võiks vähemalt üle kontorllida, millise mõõduga rehvid vastava tüübikoodi juures lubatud on.
Kui plaanis ainult ise ja põllurallikana kasutada, siis keevitage minu poolest kasvõi pooleks. Liiklusesse aga sellise omaloominguga paluks mitte tulla. Normidel on põhjus.
Teoorias on see tõesti nii. Praktikas, kui antud velgede ümberehitust on teinud proff ja need on sama tugevad kui tehase omad, on vahelejäämise võimalus peamiselt ülevaatusel (ja seegi on väike). Minu praktikas päris pikkade aastate ja paljude autodega pole ülevaataja kordagi huvitunud, kas autol olevad rattad on samad, mis passis (ja kõigil pole neid passis kah).
Praktikast veel, rattad püsti kraavist end leida (misjärel võib politsei su auto vastu huvi tunda) on liiglaiade ratastega märksa tõenäolisem kui sobiva laiusega ratastega. Tänapäeva autotootjad ei arvesta kuigivõrd auto omadustega paksus lumepudrus või jääl, rehvide ja velgede mõõt on selgelt optimeeritud parimal juhul märjale asfaldile.
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 21 Jaan, 2025 14:31
Postitas Kapten Trumm
V90CC 2022
Keskmisest rohkem jamamist vajav tegevus, kuid tehtav
1. originaalvarustuses leiduvad 7,5x18 plekkveljed (kasutusel V90 odavamas otsas)- uued või peetud, vastavalt maitsele
2. korralikul tegijal teha need 1 tolli võrra kitsamaks (6,5 tolli)
3. rehvid 195/60 R18 Michelin X-Ice (reifendirect)
https://www.reifendirekt.co.ee/product/ ... 4/R-489868
4. sobivad ilukilbid plastmassist, originaal või tarvik, vastavalt maitsele.
5. tunne rõõmu talvest.
Ajakulu ülaloleva info hankimiseks ca 10 min.
Probleem, et ka plekkveljed on ülearu laiad, oli Volvodel juba 25 a tagasi.
Kindlasti on vaja leiutada ja proovida, mugavusteenusena pole tehtav. Näiteks kuidas see 25 mm laiust maha võtta. Probleemne koht on, kuidas esimesest pidurisupordist mööda käima mahub. Äkki tuleb vaheflantsid ka muretseda.
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 21 Jaan, 2025 14:35
Postitas isakene
AMvA kirjutas: ↑21 Jaan, 2025 14:09
Ma ei ole sugugi kindel, et sa need X1-e veljed näiteks X5 alla mahutad.
Su jutt oli ju selline, et paned aga muudkui 255 asemel 205 alla
Järjekordne tõestus, et vaidlemine vaidlemise pärast ehk m****imõõtmine ja komak*****imine kipub olema milneti rahvussport. Minu küsimus oli algselt, milles isand Trumm (kes, olgem ausad, aegajalt omadega ikka väga pange paneb

) seekord mööda pani ja tõin ka ühe väga laest võetud näite. Teema lõpetuseks võib öelda, et mu uudishimu sai rahuldatud ja rohkem sportida ei vinni.
Muideks, X5-le kannatab talveks väga edukalt ka 17" papud alla keerata.
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 21 Jaan, 2025 14:38
Postitas Kapten Trumm
Minu esimene välismaa auto (BMW), suvel valuveljed 7x15, rehvid 205/60 R15, talvel plekkveljed 6,5x14, rehvid 185/70 R14
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 21 Jaan, 2025 14:45
Postitas Kapten Trumm
AMvA kirjutas: ↑21 Jaan, 2025 14:09
Ma ei ole sugugi kindel, et sa need X1-e veljed näiteks X5 alla mahutad.
Su jutt oli ju selline, et paned aga muudkui 255 asemel 205 alla
Eks selliseid asju tuleb proovida. Seepärast taoliseks aretuseks on targem vaadata Eestis olemasolevaid peetud velgi, mida saab füüsiliselt proovida ja seeläbi vältida ebasobiva ostmist. Näiteks XC70 jaoks ei ekisteeri ametlikult plekkvelgi, küll on aga V70/S80 jaoks need olemas. ET erineb nii 10 mm piires. Oli vaja talveratastele plekkvelgi, läksid müüa juurde kohale (rehvifirma müüs), nad olid lahkelt valmis proovima ja selgus, et see 10 mm praktilist tähtsust ei oma, ostsin ära ja nüüd on edukalt juba 14-s talv.
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 21 Jaan, 2025 15:13
Postitas OLAVI
isakene kirjutas: ↑21 Jaan, 2025 13:09
... Väga umbkaudselt võttes, tuleb leida 8 tolli laia velje asemel 6 või 6,5 tolli velg ja ET (offset) võiks ka umbes tolli jagu väiksem olla,
et ratta välisserv kere suhtes samasse kohta jääks. ...
See ei ole nii lihtne, kui "ilueedid" arvata oskaks.
See "ratta välisserva asukoht" on subjektiivne ilu aga praktikas kitsama rehvi seespool olevast rattaservast pritsiv pori rikub tiivaserva ja auto külge vähem kui laia rehviga sõites, sest lopp ja kivi lendab koopasse ja mitte tiivale.
Tegelikult
sama juhitavuse (vajalik keerulistes oludes), sõltumatu vedrustusega silla geomeetria säilitamiseks, rattalaagri koormusepüüri säilitamiseks ja roolihoovastiku eluea pikendamiseks peab asendusveljega, maapinnaga kontaktis oleva
rehviosa keskpunkt olema samas kohas
kuhu tootja on keskpunkti sellel sillal projekteerinud.
Ehk pannes 2" kitsama velje peabki velje välimine serv jääma 1" sissepoole.
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 21 Jaan, 2025 15:19
Postitas OLAVI
Kapten Trumm kirjutas: ↑21 Jaan, 2025 14:45
... ET erineb nii 10 mm piires.
Oli vaja talveratastele plekkvelgi, läksid müüa juurde kohale (rehvifirma müüs), nad olid lahkelt valmis proovima ja selgus, et see 10 mm praktilist tähtsust ei oma, ostsin ära ja nüüd on edukalt juba 14-s talv.
Kui asendusvelg on 1" kitsam, siis sama sillageomeetria säilitamiseks peabki ET ca 1/2" erinema varasemast veljest.
Re: Autotehnikateema
Postitatud: 21 Jaan, 2025 15:29
Postitas Kapten Trumm
Praktikas ei lõika keegi velgesid kahest kohast, üritatakse ikkagi ühe lõikega hakkama saada, peamine kriteerium on ikkagi, et kuskilt vastu käima ei hakka. Kitsamaks tehakse tavaliselt seespoolt, siis jääb väline serv visuaalselt samale kohale. Rattarööbe muutub sellega veits laiemaks, kuna ratta keskkoht nihkub väljapoole.
Tavamõistes on tegemist nagu anti-tjuuninguga, tavaliselt tegeletakse ikka plekkvelgede laiemaks tegemisega.
Kuna tegu oleks talveratastega, siis neid laagrite koormamisi ja silla geomeetriaid ei maksa üle tähtsustada, sest libedal teel ei saa sillale osaks pooltki sest väänamisest, mis saab suvidel käänulisel teel suure kiirusega sõites. Lihtsalt teekatte piiratud pidamine ei võimalda taolisi g-force'i arendada nagu suvel.