534. leht 703-st

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 05 Veebr, 2025 12:59
Postitas Peeter
Kapten Trumm kirjutas: 05 Veebr, 2025 11:42
Suur jutt on, et "romud saab lihtsalt arvelt nüüd mõne aja (aastakese) jooksul maha, ja mure lahendatud, hobiautod jmt saab ajutiselt ju arvelt maha võtta"
Romud ja "fantoomautod" saab maha võtta, nagu ma aru sain, siis see enne räägitud "viimane ARK-s nähtav tehing enne 01 mai 2024) ei ole kriteerium.
Tulevikus läheb see lihtsalt kasvavalt kallimaks.

Hobiautod, mille registrikanne on ajutiselt peatatud, tuleb nüüd mõelda, mis edasi teha. Kas hakata maksma või võtta arvelt maha.
Sa ei saa võtta ise lihtsalt "arvelt maha". Jur kõnepruugis kustutada registrist. Kas lammutustõend, või riigist välja. Mingit hobiauto arvelt maha ja kodus garaaži või aia äärde seisma ei ole võimalik.

https://www.transpordiamet.ee/soidukite ... ustutamine
...
*nõuetekohase lammutustõendi alusel, kui tegemist on:
- kolmerattalise mootorratta või kerge nelirattaga;
- sõiduautoga (M1 kategooria sõiduk);
- kuni 3500 kg täismassiga veoautoga (N1 kategooria sõiduk);
*ülejäänud sõidukite või vanasõiduki korral omaniku taotluse alusel;
...
Transpordiamet juhib tähelepanu, et sõiduauto või kuni 3500 kg täismassiga veoauto registrist kustutamiseks on vajalik esitada nõuetekohane lammutustõend. Üldjuhul võtavad lammutamisele kuuluva sõiduki vastu jäätmeloaga jäätmekäitlusettevõtted, kellel on Transpordiametiga sõlmitud vastavasisulised lepingud. Seega piisab sõiduki omanikul sõiduk jäätmekäitlejale üle anda ja tema eest esitab taotluse sõiduki registrist kustutamiseks koos lammutustõendiga jäätmekäitleja.

Lammutustõendit ei pea esitama sõiduki, mis on lammutatud või hävinud enne 2004. aasta 1. maid, registrist kustutamiseks.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 05 Veebr, 2025 13:58
Postitas erkilo
Pole mõtet boldi panna ja alla joonida teksti, mida "naised saunas rääkisid". Lugege palun seadust ;) //Märkusena, et seaduse viited on OK, aga aeg-ajalt vajab nendest aru saamine juristi haridust või väga head valdkonna teadmist, mida mul endal pole ka võtta :)//

Ehk kes nüüd automaksu päriselt vastu võetud seadust loeb ( https://www.riigiteataja.ee/akt/131122024017 ), siis romu- ja hobiautodega on see seis, et viimasel hetkel võeti riigikogus vastu seadusemuudatus, mis vabastab "ajutiselt kustutatud" staatusega sõidukid aastamaksust. Praegu kehtivas seaduses on, et ajutiselt kustutatud ja peatatud registrikandega sõidukitele hakkab aastamaks kehtima alates 1.1.2027, aga 1.1.2027 kehtima hakkavas seaduses kirjutab, et aastamaksu küsitakse registris olevate ja peatatud kandega sõidukite eest. Ehk välistab ajutiselt kustutatud. Ja siia jätkuks, et Transpordiameti info kohaselt on 2026.a võimalik praegused peatatud kandega sõidukid ümber vormistada ajutiselt kustutatud sõidukiteks.

Mis romusid või juba ammu lammutatud, aga arvelt võtmata autosid puudutab, siis selle jaoks muudetakse Jäätmeseadust, et saaks avalduse alusel sõidukeid ikkagi registrist välja. Või pigem veel muudetakse, sest praegu ma uut redaktsiooni kohe ei leidnud riigiteatajast. Siin on viide kliimaministeeriumi pressiteatele: https://kliimaministeerium.ee/uudised/l ... lihtsamaks

Ehk pika jutu kokkuvõtteks - aia ääres või garaažis seisva (hobi)auto eest ei pea automaksu maksma.

Aga tõsi on ka see, et hobiauto eest, millega vähemalt korra aastas tahaks sõita, tuleb välja käia ebaproportsionaalselt suur osa aastasest maksusummast (e pole võimalik arveldada nt kuu, kvartali vms kaupa).

See on nüüd minu isiklik arvamus, aga maksustamisega on meil nihu see, et ei taheta maksustada maksevõimet, vaid üritatakse kuidagi muud moodi lihtsalt ja võimalikult automaatselt. Pluss on meil levinud mõned dogmad, mis päriselt ei peegelda ühiskonna toimimist, vaid kaitsevad kitsa ringi huve. See kokkuvõttes välistab kohe eos igasugused erandid, paindlikkuse jms. Ja see kõik juhtus ka automaksuga. Vägagi loogiline oleks olnud, et automaks on seotud auto väärtusega/turuhinnaga ning siis sinna peale tekitada CO2, massi jms komponendid, erandid ning maksuarvestus vastavalt auto kasutusajale.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 05 Veebr, 2025 14:55
Postitas Kapten Trumm
No senikaua, kui hobiauto (mis reeglina on siiski vanem kui 15a) eest pääseb 50 euroga aastas, olen ma valmis selle maksuga elama (mul on taolisi autosid mitu). Kui sellest saab aga 500, siis tuleb vist meelt avaldama minna. Lihtsalt väga ebaõiglane oleks - ma siiski olen suuteline ühe autoga korraga sõitma.

Ja see arvelt kustutamise värk hakkab tasapisi kallimaks minema, niiet tasub uurida.

See utiliseerimine kahjuks näeb praktikas välja sedasi, et mingit aia ääres vedelevat keret ei peeta Kuusakoskis mitte auto utiliseerimiseks (selleks peavad põhiosad alles olema), vaid lihtsalt vanarauaks, mille eest arvelt kustutamise tõendit ei saa. See ongi juurpõhjus, miks need kümned tuhanded omaalgatuslikult lammutatud autod aia ääres seisavad. Kui romulal või vanametalli kokkuostul oleks kohustus määgimiseta vastu võtta iga kere, mille VIN veel loetav on ja lammutuse/utiliseerimise tõend anda, pipardamata millegi puudumise üle, oleks neid "fantoome" täna vähem.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 05 Veebr, 2025 15:10
Postitas isakene
Kapten Trumm kirjutas: 05 Veebr, 2025 14:55 See utiliseerimine kahjuks näeb praktikas välja sedasi, et mingit aia ääres vedelevat keret ei peeta Kuusakoskis mitte auto utiliseerimiseks (selleks peavad põhiosad alles olema), vaid lihtsalt vanarauaks, mille eest arvelt kustutamise tõendit ei saa. See ongi juurpõhjus, miks need kümned tuhanded omaalgatuslikult lammutatud autod aia ääres seisavad. Kui romulal või vanametalli kokkuostul oleks kohustus määgimiseta vastu võtta iga kere, mille VIN veel loetav on ja lammutuse/utiliseerimise tõend anda, pipardamata millegi puudumise üle, oleks neid "fantoome" täna vähem.
Täielikku jama ajad. Kuusakoskis võetakse kõik vastu, millel omandiõigust tõendav dokument ja loetav VIN olemas on. Ma olen sinna ikka väga mitu erinevas seisus saani viinud ja oman täitsa head ülevaadet.
Niipalju ainult, et kasulik on ära viia a) komplektne auto või b) autokere, millelt on kõik liigne ja mittemetalne eemaldatud. Vahepealse variandi eest võetakse hinnast kõva protsent maha.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 05 Veebr, 2025 15:24
Postitas logistik76
Peatatud kandega sõiduki arvelt kustutamiseks.
Logid MNT e teenindusse.
Valid oma peatatud kandega sõiduki.
Seal (ainul peatatud kandega sõidukil !) on valik arvelt kustutamine.
Valid kas sõiduk lammutatud või müüdud.
Nõustud, et sõidukit arvele tagasi ei saa ja kui sõiduk päriselt ikka olemas on, saad trahvi.
Vajuta OK ja fantoom on ajalugu.
Max 3 minutit.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 05 Veebr, 2025 18:38
Postitas Sten1111
isakene kirjutas: 05 Veebr, 2025 15:10
Kapten Trumm kirjutas: 05 Veebr, 2025 14:55 See utiliseerimine kahjuks näeb praktikas välja sedasi, et mingit aia ääres vedelevat keret ei peeta Kuusakoskis mitte auto utiliseerimiseks (selleks peavad põhiosad alles olema), vaid lihtsalt vanarauaks, mille eest arvelt kustutamise tõendit ei saa. See ongi juurpõhjus, miks need kümned tuhanded omaalgatuslikult lammutatud autod aia ääres seisavad. Kui romulal või vanametalli kokkuostul oleks kohustus määgimiseta vastu võtta iga kere, mille VIN veel loetav on ja lammutuse/utiliseerimise tõend anda, pipardamata millegi puudumise üle, oleks neid "fantoome" täna vähem.
Täielikku jama ajad. Kuusakoskis võetakse kõik vastu, millel omandiõigust tõendav dokument ja loetav VIN olemas on. Ma olen sinna ikka väga mitu erinevas seisus saani viinud ja oman täitsa head ülevaadet.
Niipalju ainult, et kasulik on ära viia a) komplektne auto või b) autokere, millelt on kõik liigne ja mittemetalne eemaldatud. Vahepealse variandi eest võetakse hinnast kõva protsent maha.
Sama kogemus. Auto läks tükkidena haagisele. Vin koodiga osa sättisime nii et platsi töötajal oleks seda mugav kontrollida. Kui õigesti mäletan sai isegi paremat hinda kui romusõiduki eest ja võeti ilusti arvelt maha. Dokumendid tuli ka muidugi kaasa anda

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 05 Veebr, 2025 18:44
Postitas Fucs
Nõustud, et sõidukit arvele tagasi ei saa ja kui sõiduk päriselt ikka olemas on, saad trahvi.
8)

Aga kust mina tean, on ta kusagil endiselt päriselt olemas või mitte kui on müüdud? :D

Mul on üks ront müüdud juba 20 aastat tagasi maha ja müügileping on kah olemas. :mrgreen:
Müüsin 2005 maha, regasin MNT lehele ja täitsin omanikuvahetuse vormi/taotluse.
Aga uus omanik ei võtnud seda oma arvele.
Seal see müüja taotlus kui ostja ei kinnita eksisteeris vist 5 päeva ja siis kadus ära.
Tegin uuesti. Ostja ei reageerinud, minu avaldus kadus jälle igavikku.
Neli või viis korda tegin.

Siis ühel hetkel tahtsin teha arvelt kustutamise, sest ront seisis ikka ilusti minu nimel. Ei lasknud teha, esita lammutustõend.
Saatsin neile E-kirja, et lammutustõendit pole, auto on 9 aastat tagasi maha müüdud, mille kohta olen 4-5 korda täitnud juba vastavat ankeeti kus kõik ostja andmed ilusasti kirjas (nimi, isikukood, kontaktandmed, elukoht jne).
Kuna need ankeedid automaagiliselt muudkui kustusid ja neid enam MTA keskkonnas saadaval polnud, siis tahtsid müügilepingut. Skännisin sisse, kinnitasin digiallkirjaga ja saatsin.
.
Kustutamine.png
Kustutamine.png (36.95 KiB) Vaadatud 1124 korda
.
2014 tekkis siis lõpuks MNT lehele toiming "registrikande peatamine" aga ikka ei kustutatud ja mina ka MNT iseteeninduses kustutada ei saanud.

Siis vahepeal jõudsin juba maha müüa järgmise limu ja ka selle uus omanik ei võtnud sõidukit oma nimele...
Ja seekord hakkasid mulle PPA-lt tulema ka kiiruskaamera trahvid (3tk väikeste vaheaegadega) selle maha müüdud limu eest...
Ma pidin iga kord trahvi vaidlustama ja PPA-le jälle uuesti ära tõestama, et limu on müüdud ja ärge mulle selle limuga seonduvaid trahve saatke...

Edasi käis MNTAmetiga üks tõmblemine 4 kuud...
Mina muudkui tegin avaldusi ja MNTAmet muudkui tühistas... :twisted:
.
Omanikuvahetus MNT.png
.

No ja siis tekkis mul selle teise limu müügikogemusega seoses vastupandamatu soov nendest krdi "fantoomlimudest" kohe ja praegu jäädavalt lahti saada oma MNTAmeti sõidukite registrist, sealhulgas ka sellest esimesest, mis juba 2005 müüdud..... aga.....NOUP "sorry vaan, ei saa kustutada" teatas MNTAmet.

Nüüd siis lähen sinna seda alles jäänud "fantoomlimu" kustutama ja seal selline hea tekst, et kui müügileping on säilinud, siis ei ole sõiduki registrist kustutamine lubatud...jne... :mrgreen:
.
Sõiduki kustutamine.png
.

E-riik ja Tiigrihüpe :twisted:

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 05 Veebr, 2025 20:00
Postitas Kirs
Kui uus omanik 5 päeva jooksul käru oma nimele ei võta, siis teed võõrandamisteate ja kustutad ajutiselt registrist. Küll siis imeväel sind üles otsitakse ja vormistust teha tahetakse.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 05 Veebr, 2025 20:40
Postitas maxi
https://www.transpordiamet.ee/sites/def ... nduses.pdf Tegin selle ōpetuse järgi ja järgmisel päeval autot minu nimel enam ei olnud.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 08 Veebr, 2025 14:28
Postitas Kapten Trumm
Mjaa, viimaseid poste tuleb hoolega lugeda, muidu on hulgaliselt foorumikasutajaid, kes jagavad asja sama vähe kui Peeter.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 08 Veebr, 2025 16:44
Postitas Peeter
Kapten Trumm kirjutas: 08 Veebr, 2025 14:28 Mjaa, viimaseid poste tuleb hoolega lugeda, muidu on hulgaliselt foorumikasutajaid, kes jagavad asja sama vähe kui Peeter.
Loomulikult peab jälgima, sest riigistruktuurides võib iga hetk saabuda "muutuste aeg". Näiteks on alles ameti lehel üleval teade, kuidas miskit pole kuidagi moodi võimalik teha, või milliste nõuete täitudes midagi üldse teha lubatakse (viidates mingitele seadustele või määrustele), ja samas järgmine päev võib juba olla sellel samal leheküljel mingi koht tekitatud märkega "kliki siia" ja seesama veel eilegi keelatud olnud toiming muutub järsku võimalikuks ja hetkega sooritatavaks.
Riigistruktuurides võib kõik olla võimalik. Millalgi nõuti omanikuvahetuseks nii uut, kui vana omanikku mõlemat ARK-sse ise koos dokumendiga kohale ja nn löödi sõrmed sahtli vahele ja nõuti allkirju jmt. Selgituseks öeldi, et "aga riik kui registripidaja vastutab nende andmete õigsuse ees". Järgmine hetk öeldi, et "piisab kui uus omanik tuleb ostumüügilepinguga läbi, mis see meie asi on, ega meie ju ei vastuta, ja üleüldse- kelle käes on süütevõti, see ongi omanik. Pidage meeles, et meie ainult fikseerime teie ostu-müügi info, ja millegi eest (enam) ei vastuta.". Nii, et tõepoest üleöö võivad riigiametites toimuda üksteisele täiesti vastupidise loogikaga muudatused. Ma arvan, et igaüks võib selle kohta ka ise teistestki valdkondadest näiteid tuua. Ega sõidukite register mingi üksik erand ole siis nüüd.

Ma ju panin kah oma postituse juurde transpordiameti lehekülje lingi, kus on kirjas need tingimused, mida transpordiamet selle toimingu toimetamise jaoks seab.
Ja kassa-näe, samas on postitused samamoodi viitega transpordiameti lingile, mille järgi seesama toiming käib lihtsate klikkidega. Justkui ühe ja sama toimingu teostamiseks ühel lehel toimivad transpordiametis ühed seadused ja määrused, aga teisel lehel need samad seadusandlikud aktid pole enam probleemiks.

Ainult, et.... Trumm, sa tahtsid ju hobiautot "aiaäärdepanekuga" maksuvabaks saada ( ja siis pärast millalgi uuesti kasutada)? Või tahad hoopis oma romu ära utiliseerida? Või on sul hoopis mõni "lõplikult-ära-müümata-jäänud-auto" nimele rippu jäänud? Sul vist kah neid probleeme jalaga segada, kord üks, kord teine jutt...

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 08 Veebr, 2025 17:23
Postitas OLAVI
Peeter kirjutas: 08 Veebr, 2025 16:44 ... Millalgi nõuti omanikuvahetuseks nii uut, kui vana omanikku mõlemat ARK-sse ise koos dokumendiga kohale ja nn löödi sõrmed sahtli vahele ja nõuti allkirju jmt. Selgituseks öeldi, et "aga riik kui registripidaja vastutab nende andmete õigsuse ees". Järgmine hetk öeldi, et "piisab kui uus omanik tuleb ostumüügilepinguga läbi, mis see meie asi on, ega meie ju ei vastuta, ja üleüldse- kelle käes on süütevõti, see ongi omanik. ...
Olid ka ajad, kui automüüja pidi registrisse registrikande kinnitamiseks ka abikaasa kaasa võtma, sest auto on ju abikaasade ühisvara.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 08 Veebr, 2025 17:30
Postitas isonts
OLAVI kirjutas: 08 Veebr, 2025 17:23
Peeter kirjutas: 08 Veebr, 2025 16:44 ... Millalgi nõuti omanikuvahetuseks nii uut, kui vana omanikku mõlemat ARK-sse ise koos dokumendiga kohale ja nn löödi sõrmed sahtli vahele ja nõuti allkirju jmt. Selgituseks öeldi, et "aga riik kui registripidaja vastutab nende andmete õigsuse ees". Järgmine hetk öeldi, et "piisab kui uus omanik tuleb ostumüügilepinguga läbi, mis see meie asi on, ega meie ju ei vastuta, ja üleüldse- kelle käes on süütevõti, see ongi omanik. ...
Olid ka ajad, kui automüüja pidi registrisse registrikande kinnitamiseks ka abikaasa kaasa võtma, sest auto on ju abikaasade ühisvara.
Omal jäi üks auto selle tõttu isegi ostmata. Ja pojale esimest sõidukit ostes oli müüal abikaasa poolt allkirjastatud paber ka kaasa anda. See oli alles mõned aastad tagasi. Ma ei mäleta, kas keegi seda paberit ARKis ka näha tahtis..

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 08 Veebr, 2025 18:49
Postitas vanahalb
OLAVI kirjutas: 08 Veebr, 2025 17:23
Olid ka ajad, kui automüüja pidi registrisse registrikande kinnitamiseks ka abikaasa kaasa võtma, sest auto on ju abikaasade ühisvara.
See oli niimoodi vähemalt veel 1990-datel kui isikut tõendav dokument oli pass ja passis oli tempel et "abielus", "lahutatud" või polnud üldse sellekohast templit. Siis vaadati et millal auto on ostetud ja kui see oli abielu ajal loeti ta ühisvaraks. Kadaka turul autot müües andis naine tavaliselt oma passi kaasa sest ta ei viitsinud eluilmas terve päeva seal passida. Sest võib-olla ei ostetagi autot ära. Kui aga tõesti kaubaks läks ja koos ostjaga mindi autot ümber registreerima tuli kõigepealt turul sellise pilguga ringi vaadata et kas on mõni naine kes näo poolest enam-vähemgi enda oma meenutab. Kui leiti tehti ettepanek et tule mulle naiseks ja ta sai aru küll. Võttis passi ja tuli registreerima. Ametnik küsis vahel ootamatu kontrollküsimuse et "mis su nimi nüüd ongi" ja selliseid asju pidi teadma. Kurt-tumma võis ka muidugi mängida kui mälu kehvem oli.

Mingil ajal kadus see kohustus ära. Vist siis kui perekonnaseisu enam passi ei märgitud. Selle asemel hakkas müüja müügilepingus oma allkirjga tõendama et auto on tema ainuomandis ja kolmandatel isikutel nõudeid pole.

Praegult võib selline küsimus päevakorda tulla siis kui reg. tunnistusele on eraldi märgitud et kaasomand. Ma ostsin eelmisel aastal ühe auto mis oli omanikule pärandvarana tulnud ning sellel oli niisugune märkus. Ise ei pannud kohe tähelegi ja esimesel korral saadeti büroost minema. Mõtlesin küll et kirjutan ukse taga ise puuduva allkirja ja seletan et jooksin õues parkimisplatsil kaasomanik Romaniga rinnutsi kokku. Maailm on ikka väike. Aga ei hakanud rapsima, aega oli ja palusin müüjal tema selline leping kus nende mõlema allkirjad peal on. See kaasomanik, ta poeg kirjutas vist vale käega sest järgmisel korral minnes öeldi kõigepealt et allkiri pole üldse sarnane sellega mis neil andmebaasis on. Helistati tüübile, digiriik ja andmete ristkasutus. See muidugi võõrast kõnet vastu ei võtnud. Helistasin siis ise müüjale ja ütlesin et helista oma pojale ja ütle et võtaks kõne vastu, ametiisikud tahavad rääkida. Uuel katsel kõik toimis ja sain auto enda nimele.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 08 Veebr, 2025 22:36
Postitas ahto42
OLAVI kirjutas: 08 Veebr, 2025 17:23

Olid ka ajad, kui automüüja pidi registrisse registrikande kinnitamiseks ka abikaasa kaasa võtma, sest auto on ju abikaasade ühisvara.
Oijah, aastal 2000 käisin Tartu kandis Jupiter 3e ostmas, siis aeti familia(üks vist süles veel aga neid alla 10neseid oli õige mitu) autosse ja siis Vasara tänavale arki.