55. leht 69-st
Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!
Postitatud: 14 Sept, 2021 9:01
Postitas Dr.Sci
Mingi osa mõistusest on siiski säilinud:
Kaitseväel on väga palju autosid ja muud liikuvat tehnikat. Mis puutub sõjalise otstarbega masinatesse, siis need kasutavad diislit ja nende puhul on raske midagi muuta. Näiteks ei saa kasutada biolisandiga diislit, sest kaitseväe masinaid peab saama isegi pärast pikalt seismist võtmega käivitada. Ent biolisandiga kütus ei kannata paagis seismist.
Energiast veel:
Ühe lüpsilehma aastasest sõnnikukogusest saab toota 200 kg rohegaasi, millega saab sõita kuni 5000 km.... mulle isiklikult oleks 7-8 lehma vaja, ja naisele ning lapsele kahe peale veel teist sama palju...
Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!
Postitatud: 14 Sept, 2021 14:52
Postitas Jaanus2
Sõnnik on tegelikult vilets biogaasi tooraine, igasugune rohi on parem. Selliseid rohumaid on meil palju, mida nagunii niita tuleb ja kus saadud rohuga midagi teha pole (jõeluhad näit., jõge pidi saaks ka transportida). Sakslastel on suured toetused ja nemad kasvatavad eraldi maisi (silo) biogaasi tootmiseks.
Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!
Postitatud: 14 Sept, 2021 22:18
Postitas Kilo Tango
Wright Electric hakkab 2MW mootorite ümber kuduma lähimaa reisilennukeid (800 km 186 reisijat). Lennuk ise ei ole eriti huvitav - näeb veider välja, aga mootor küll. Suudavad välja pigistada 10 kW/kg.
https://medium.com/@jeff_60994/wright-h ... cb01c2cfc6
Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!
Postitatud: 17 Sept, 2021 10:15
Postitas karrvik
Kaitseväe rohepööre.............et igale ajateenijale oma lehm?
Re: EV energia ja julgeolek
Postitatud: 19 Sept, 2021 9:33
Postitas AMvA
Kilo Tango kirjutas:Sisepõlemismootoriga autod süttivad kordades tihemini kui elektriautod. Taandatuna identse kasutussageduse peale.
Võttes arvesse ka auto vanust, siis ma kardan et elektriautod põlevad suhtes autode hulka tihedamalt.
Re: EV energia ja julgeolek
Postitatud: 19 Sept, 2021 10:57
Postitas Gideonic
AMvA kirjutas:Võttes arvesse ka auto vanust, siis ma kardan et elektriautod põlevad suhtes autode hulka tihedamalt.
Vaevalt küll. Need on siiski üksikud eksemplarid ja tihti lapshaigustega uued mudelid. Lisaks ei tasu unustada et meedia kajastab praktiliselt kõiki elektriautode põlenguid. Bensiini puhul (vähemalt statistika järgi) väga harva..
Inimesed kipuvad ära unustama, et ka bensiin on tuleohtlik ja tavaautosid süttib üsna regulaarselt. USAs näiteks oli 2019. aastal
üle 190 000 auto tulekahju.
Sõidetud miili kohta juhtub näiteks
Tesladel tulekahjusid 10x vähem kui tavaautodel. Ja neid liigub USA teedel siiski juba umbes miljon.
Kui minna vähe demagoogiliseks ja tuua näiteks anekdootlike isiklikke kogemusi, siis ühel tuttaval
süttis veel selle aasta veebruaris lihtsalt garaažis seisev auto:
Tuttavatest elektriauto omanikest (keda küll ka ainult mõned üksikud) pole keegi kuulnud kedagi, kellel oleks midagi põlema läinud.
Ehk siis tegelik murekoht ei ole mitte süttimiste tihedus (mis on siiski väga väga harva) vaid se, et elektriautosid
on sisuliselt võimatu kustutuda.
Samas ka seda tõika välja toovad inimesed kipuvad tihti olema parajalt kahepalgelised. Täpselt sama oht varitseb meid enamvähem kõigi liitiumioon akudega seadmete puhul:
Nende seadmetega on inimestel aga reeglina rohkem kogemust ja seetõttu ka hirmu vähem - kuigi oht on täiesti olemas. Seetõttu olen korduvalt juhtinud väikeste sugulate tähelepanu, mitte laadida telefoni või arvutit voodi peal.
Ühesõnaga, kui su elektriauto akupank põlema läheb, on väga halvasti ja auto 100% mahakandmisele. Tõenäosus aga, et see juhtub on circa 10x väiksem kui tavaautol. Lisaks sellele on need juhtumid peaaegu erandituna pargituna, mitte näiteks õnnetuses.
Seda kõike arvesse võttes küll, korraldaks ise elektriauto parkimise pigem varikatuse alla, mitte garaaži, kui see just ei ole üleni kivist/betoonist ja tränist suht vaba.
Re: EV energia ja julgeolek
Postitatud: 19 Sept, 2021 11:36
Postitas AMvA
Kuidas need elektriautode akud käituvad, kui nad on arvestatava koguse aastaid vanad, talunud vibratsiooni, temperatuurimuutusi ja niiskust?
Re: EV energia ja julgeolek
Postitatud: 19 Sept, 2021 12:46
Postitas Gideonic
AMvA kirjutas:Kuidas need elektriautode akud käituvad, kui nad on arvestatava koguse aastaid vanad, talunud vibratsiooni, temperatuurimuutusi ja niiskust?
Kõik põlevad garanteeritult viimseni maha

Tõsisemalt rääkides, Eks see ole küsimus jah, praegu annab otsida autosid mis oleks 5+ aastat vanad ja samas juba mudelid mil akude temperatuuri korralikult haldama hakati (esimesed Leaf'id olid selles osas täiesti kohutavad).
Akude kvaliteet/kestvus sõltub paljudest teguritest. Alati ei lähe nii halvasti. Näiteks Bjørn Nylandil,
kes testis 2013. a. Tesla Model S'i, mis on läbi sõitnud 350 000km. Aku vahetati küll kuskil 2014. a. 80 000 km peal ära (kuna kanuis varjane eksemplar ajast mil autol oli miljard häda). Sellegipoolest 270 000 kilomeetri ja 7 aastaga kaotas aku ainult 11% oma mahutavusest.
Samas on ka näiteid kus
2020. a. VW ID.3 kaotab aastaga 10% akust.
Õnneks on sel autol jälle 8-aasta ja 160 000 km garantii. Kui selle aja jooksul kukub aku mahutavus alla 70%, saad uue aku (mis muidu oleks nii €12 000 -15 000 laks).
Re: EV energia ja julgeolek
Postitatud: 19 Sept, 2021 13:49
Postitas Kriku
Gideonic kirjutas:Nende seadmetega on inimestel aga reeglina rohkem kogemust ja seetõttu ka hirmu vähem - kuigi oht on täiesti olemas. Seetõttu olen korduvalt juhtinud väikeste sugulate tähelepanu, mitte laadida telefoni või arvutit voodi peal.
Ma olen ise ka sellele mõelnud, aga jõudnud järeldusele, et pole vahet, kui kivi- või metallpinnal ei lae.
https://www.youtube.com/watch?v=AAZ62tUtc0w
Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!
Postitatud: 19 Sept, 2021 18:29
Postitas Lemet
Tuttaval õnnestus oma elamine sel kombel Rootsis sõna otseses mõttes maha põletada (Issand olgu kiidet kindlustusfirmade eest). Peale seda hoian kõik laadijad võimalust mööda ühe pikenduse otsas ning kontrollin alati kodust lahkudes, et need igat sorti laadijad voolust väljas oleksid...
Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!
Postitatud: 21 Sept, 2021 12:04
Postitas Kapten Trumm
Kuna meil elektriautode osade allhange tuleb Hiinast, siis pole ka midagi imestada.
Mina käin hommikul enne kodust tööle minekut elamise läbi ja eemaldan vooluvõrgust kõik Made in China USB laadijad, mida lapsed sinna jätnud on.
Tihti on need püstitulised.
Uued fossiilautod ei põle naljalt midagi. Arvan, et nende põlenud konventsionaalsete autode statistikast annavad enamuse vanad rondid ja enamuse põlemise põhjuseks on kööginoaga elektritööde tegemine või vanusest riknenud isolatsiooniga juhtmestikud. Osa firmad proovisid vahepeal olla nii "loodussõbralikud", et paigaldasid autodele biolaguneva isolatsiooniga juhtmeid, mis lagunesid juba garantiiajal (nt Mercedes).
Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!
Postitatud: 21 Sept, 2021 12:32
Postitas Walter2
Kapten Trumm kirjutas:Mina käin hommikul enne kodust tööle minekut elamise läbi ja eemaldan vooluvõrgust kõik Made in China USB laadijad, mida lapsed sinna jätnud on.
Tihti on need püstitulised.
Selleks tehakse elamisse eraldi kaitsme alt lülitatav pesade ahel kilpi kui kodust lahkutakse või vaja kiiresti (äike, veeavarii vms) kriitilised tarbijad võrgust lahutada.
Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!
Postitatud: 21 Sept, 2021 12:57
Postitas Kilo Tango
Kapten Trumm kirjutas:Kuna meil elektriautode osade allhange tuleb Hiinast, siis pole ka midagi imestada.
...
Täpsemalt. Millised firmad teevad elektriautodele allhanget Hiinast ja kuidas see on seotud põlengutega? Minu teada peale CATL akude sealt suurt muud midagi ei osteta, kuid võin eksida. Kontrollerid ja mootorid tulevad enamasti ikkagi tsiviliseeritud maailmast. Tesla toodab ka Hiinas, kust eksporditakse masinaid ka Euroopasse, kuid minu teada on see nii värske teema, et ühtegi põlengut sellega seoses küll ei tohiks olla.
Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!
Postitatud: 26 Sept, 2021 9:56
Postitas Kilo Tango
Liitium-väävel akud tulemas ca. 3x suurema eneriatihedusega:
https://www.greencarcongress.com/2021/0 ... lyten.html
Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!
Postitatud: 29 Sept, 2021 11:13
Postitas teeline35
teeline35 kirjutas:
...Need sõnad kehtivad ka akf Kilo Tango kohta, kes iga arendaja ja müügimehe juttu või kirjutist kohe kohe tootmisküpseks saavate või isegi tootmis algusfaasis oleva uue tehnoloogia kohta puhtaks kullaks peab!
...
Eh, mis, kus millal? Ei ole sellist süüdistust küll ära teeninud, kui kodanik just näpuga minu konkreetsete sõnade peale ei näita.
Aga palun;
Võtame selle artikli lahata.
Lyten, an advanced materials company, introduced its LytCell EV lithium-sulfur (Li-S) battery platform. The technology is optimized for the electric vehicle market and is designed to deliver three times (3X) the gravimetric energy density of conventional lithium-ion batteries.
Selle asjaga on klaar. Peaks mahutama kolm korda rohkem elektrit kui hetkel tarvituses olevad Liitium ioon patareid, aga;
Lyten says that its 3D Graphene-based Li-S architecture has the potential to reach a gravimetric energy density of 900 Wh/kg, which would significantly outperform both conventional lithium-ion and solid-state batteries if achieved.
Mina oma puuduliku inglise keelega loen välja, et nende väljatöötatud Liitium-väävel patareidel on potensiaali mahutada 900Wh/kg kui seda õnnestub saavutada. Edasi lubatakse tootma hakata 2025-2026, aga
Critical to Lyten’s battery breakthrough was the development of Lyten 3D Graphene, a novel three-dimensional graphene material platform that took years to refine.
pole kindel, et 3D grafiit materjalist platvorm nii pea muutub selliseks nagu oodatud. Pluss veel tootmistehnolooogilised probleemid. Hea kui kümne aasta pärast tulevad turule, aga võib-olla mitte kunagi. Asi võetud hästi kokku kommentaaris;
Lyten says that its 3D Graphene-based Li-S architecture has the potential to reach a gravimetric energy density of 900 Wh/kg'
Rather less talk about 'potential' and some actual figures on present energy density would be appreciated.
It sounds as though they are still at the cell level, not the pack level Toyota are at, and so have not really had to tackle the issues of how to mass produce the batteries in a dry environment.
Parem vähem kõneleda potensiaalist ja rohkem tegelikest saavutustest energia tiheduse alal oleks väga hinnatav. Paistab, et Lyten toimetab alles elemendi tasemel ja pole jõudnud veel tegeleda akupakkidega ning tegelikult tootmisprobleemideni pole veel jõutudki.
Vabandust vaba tõlke pärast. Mu Inglise keel nii hea ka pole
