Ukraina politoloog Kateryna Kruk nentis Maalehele antud intervjuus, et pärast Donald Trumpi valimisvõitu on tema kodumaa nagu pimedas toas ilma valgusallikata, teadmatuses, mis järgmiseks juhtuma hakkab.
Kuidas teie arvates mõjutab Ukrainat Donald Trumpi valimine USA presidendiks?
Pärast USA valimisi tegin ma varahommikul ühe silma lahti ja vaatasin valimistulemuste kaarti, mille sõber oli saatnud. Siis taipasin, et ei saa aru sellest, mida loen. Ausalt öeldes ei olnud see tänavu esimene kord, kus ma näen, mis toimub, ent ei saa loogikast aru. Nii Hollandi referendumi tulemus (61% Hollandis rahvahääletusel osalenuist lükkas tänavu aprillis tagasi ELi–Ukraina assotsiatsioonilepingu heakskiitmise – toim), Brexit kui nüüd Trumpi valimine.
Euroopas kasvab toetus populismile ja paremäärmuslikele erakondadele. Le Pen Prantsusmaal ja AfD Saksamaal on trend, mille lõppu ma kahjuks ei näe. Nii Brexit kui Trump näitavad seda, et kasvamas on nende inimeste mõju, kes seavad kahtluse alla liberaalse maailmakorra – selle korra, millega harjunud oleme.
USA politoloog Michael McFaul näiteks tviitis pärast valimisi, et suurim kaotaja nendel valimistel on Ukraina.
Kahjuks jah. See muidugi kõlab kui Ukraina positsiooni ja tähtsuse ülehindamine, kuid nii see on.
Peab ütlema, et viimastel aastatel, eriti pärast Maidani sündmusi, Krimmi okupeerimist ja sõda Ida-Ukrainas on meie suhted USAga olnud enneolematul tasemel. Ukrainal pole kunagi nende 25 aasta jooksul nii lähedasi suhteid USAga olnud. Muidugi on varem olnud paremaid ja halvemaid päevi, kuid põhiliselt sõltus USA seisukoht Ukraina suhtes alati sellest, millised olid Moskva ja Washingtoni suhted.
Nüüd esmakordselt mõjutas hoopis Ukrainas toimuv Washingtoni vaadet Moskva suunal. Me kerkisime USA prioriteetide tippu ning ühe kuu jooksul toimus Ukraina kohta rohkem sõnavõtte ja arutelusid kui varem kolme aastaga. Aga muidugi ei saanud see igaveseks nii jääda.
Probleem Trumpiga on see, et me ei tea, mis saab. Me oleme nagu pimedas toas ilma valgusallikata, teadmatuses, mis järgmiseks juhtuma hakkab. Võib-olla läheb halvemaks, võib-olla ka mitte. Üldiselt on vabariiklased olnud näiteks toetavamad Ukrainale relvade tarnimise osas.
Üks mõte, mis mul tekkis kohe pärast Trumpi valimist, oli see, et minu jaoks isiklikult on suurim hirm, et pean hakkama emigrandiks. Et olen sunnitud elama kusagil mujal, kuna Ukraina riiki enam ei ole. Inimeste jaoks Prantsusmaalt, Saksamaalt või Itaaliast võib see kõlada hullumeelsusena. Neil on olnud pikaajaline iseseisvus ja omariiklus. Aga Ukrainale on see 25 aastat olnud meie ajaloo kõige pikem iseseisvusperiood.
President George W. Bushil olid algul väga head suhted Vladimir Putiniga, kuid ajapikku see muutus. Seejärel olid Moskval suured lootused, kui presidendiks valiti Obama. Aga needki ei täitunud.
Tol ajal ei olnud osa Ukrainast Venemaa poolt okupeeritud, meil ei käinud sõda. Seepärast on olukord praegu täiesti teine.
Endine Gruusia president Mihheil Saakašvili lahkus hiljuti Odessa kuberneri kohalt. Mis selle taga on? Mida ta nüüd tegema hakkab?
See on väga keeruline teema. Kui Saakašvili Ukrainassse tuli, siis paljud arvasid, et ta võetakse otse valitsusse. Selle asemel anti talle üks väga raske, kuid jõukas piirkond. Odessa on ka poliitiliselt üks Ukraina võtmekohti, koos muude suuremate keskustega nagu Harkiv, Dnipro, Lviv ja Kiiev.
Ukrainlased on vaadanud Saakašvilit märksa positiivsemalt, kui teda Gruusias nähakse. Kui ukrainlased külastavad Gruusiat, siis nad võivad öelda, et me tunneme Saakašvilit, väga tore mees, aga grusiinid võib-olla ütleksid seepeale “No teate...”. Ukraina jaoks on ta edukate Gruusia reformide nägu, ja eks ta seepärast meile tuligi.
Mingil ajal oli tema toetus võrdne president Porošenko omaga, võib-olla kõrgemalgi. Paljudele inimestele kehastas ta lootust muutustele. Sest tal ei olnud siin ärisidemeid, oma eraasju. Need on sageli põhjuseks, miks ukrainlased oma poliitikuid või institutsioone ei usalda, sest kõikjal nähakse erahuvisid.
Saakašvili on väga karismaatiline, suurepärane kõnemees. Ta on populist, aga seni heas mõttes. Ta ütles inimestele seda, mida nood kuulda tahtsid.
Saakašvili rääkis Odessas korruptsiooniga võitlemisest, aga kas ta tegelikult ka saavutas midagi?
Kui ta Odessasse läks, olid ukrainlastel kõrged ootused. Parlamendi nooremad poliitikud, endised ajakirjanikud ja aktivistid küsisid temalt pidevalt, kas tal on ambitsiooni peaministriks hakata. Oli lootus, et Saakašvili võiks ühendada n-ö Maidanilt pärinevad poliitikud üheks jõuks, luua neist ühe erakonna.
Aga umbes aasta-poolteist pärast seda, kui Saakašvili Odessas tööle asus, ei olnud seal kuigi suuri edusamme näha. Ta oli puhastanud ja inimestele avanud mereranna. Kuid laiemas pildis oli tal hulk kõlavaid avaldusi, mitte niivõrd edukaid tegusid.
Teine probleem puudutab ta isikuomadusi. Ta on veidi autoritaarne ja lihtsalt kõikjal on Mišat liiga palju. Kui ta Ukrainasse tuli, võis tal olla eeldus, et ühel hetkel saab temast parteijuht. Aga Ukrainas ei olnud keegi valmis andma kogu võimu ja kohti Saakašvilile.
Parteiloomist temaga arutati, aga ta ei jõudnud teiste poliitikutega kompromissile. Sest et tema jaoks pidi see olema Saakašvili partei, kui teised tahtsid erakonda, milles oluline on programm. (Äsja on Mihheil Saakašvili teatanud erakonna Uute Jõudude Ruhh loomisest, ning taotleb järgmisel aastal erakorraliste parlamendivalimiste korraldamist. – Toim.)
See, mida pakkus tema, on Ukrainas juba 20 aastat olnud. Liidri ümber tekkinud, liidrile orienteeritud parteid. 2010.–2011. aastal võis näiteks lugeda Julia Tõmošenko erakonna Batkivštšina programmi, või Viktor Janukovõtši Regioonide Partei programmi, erilist vahet ei olnud mujal kui üksnes ELi, NATO ja Venemaa teemad.
Miks Saakašvili ikkagi Odessast lahkus? Ta läks president Porošenkoga tülli?
Kuulujutud Saakašvili tagasiastumisest kestsid juba viimased pool aastat. Mingil ajal tekkisid tal probleemid Porošenkoga. Ühel hetkel Saakašvili taipas, et see, mis tal Odessas oli, pole tema jaoks piisav. Kuid Porošenko ei olnud valmis talle rohkem andma, teda keskvalitsusse kutsuma. Ta teadis, et Saakašvili Kiievis ei ole seesama, kes Saakašvili Odessas, seal suudab ta presidenti ja tema erakonda rohkem kahjustada.
Porošenko mõistis, et Miša ei ole kontrollitav. Omal ajal andis ta küll talle Ukraina kodakondsuse, aga mingil hetkel nad hakkasid teineteisest eemalduma.
Saakašvili ajastas oma lahkumise õigesti. Ta mõistis, et kui Odessas suurt edulugu ei saavuta, hakkab tema toetus langema. Samal ajal oli Ukrainas puhkenud kära poliitikute majandushuvide e-deklaratsioonide ümber, ning ta võis jällegi olla värske nägu, kes ei esinda Ukraina skandaalselt rikast võimueliiti. Samuti demonstreerib ta igaühele, kui head on tema suhted Donald Trumpiga.
Mida te arvate Venemaal vangis olnud piloodi Nadja Savtšenko tulevikust Ukraina poliitikas?
Ausalt öeldes ei näe ma seda väga säravates värvides. Ta ei ole poliitik ega oma arusaama, kuidas poliitika töötab. Poliitikas on omad reeglid. Ka see, kui sa üldiselt mõistad, mis asi poliitika on, ei tähenda veel, et ise oled seal tingimata edukas.
Savtšenko on selle kohta sobiv näide. Ta on liiga otsekohene. Otsekohesus on muidugi hea, kuid piire tuleb samuti teada. Ma leian, et tema erakond Batkivštšina ei andnud talle Ukrainasse naasmisel piisavalt tugevat nõuandjate toetust. Julia Tõmošenko ei soovi lasta tal särada temast eredamalt, olla erakonnas tuntum liider.
Mul on Nadja vastu suur lugupidamine, ning sellel ajal, mil ta oli vanglas, oli ta sümbol kogu Ukrainale. Tugev ukraina naine, kes on tugevam kui Kreml ja tema masinavärk. Ta on jätkuvalt ikoon, kuid edukas poliitik mitte.
Milline on praegu olukord Ida-Ukrainas? Suuri lahinguid ei toimu, aga madala intensiivsusega konflikt hõõgub edasi, inimesi hukkub jätkuvalt.
Sõda Ukrainas pole lõppenud, tõepoolest sureb inimesi iga päev. Palju vähem kui 2014. või 2015. aastal, nii et tänu jumalale selle eest, kuid ikkagi kõik jätkub.
Rahvusvahelises meedias on selle kajastus peaaegu olematu, isegi Ukraina meedias väga vähe. Palju kõneldakse toimuvast aga sotsiaalmeedias, nii et isegi kui tahaks, ikkagi pole võimalik silmi sulgeda ja seda unustada.
Ametlikult kehtib vaherahu, paberil näeb see hea välja, ent kogu aeg on rikkumisi. Tegelikult on Donbassi ja Ida-Ukraina olukord peegeldus sellest, milline meeleolu on Berliini, Pariisi, Kiievi ja Moskva aruteludes. See määrab Ida-Ukrainas toimuvat, mitte vastupidi. Minski kokkulepe ise oli väga soodne Venemaale ja kahjulik Ukrainale.
Paljudes Euroopa pealinnades ei peeta Ukraina sõda Euroopa asjaks, vaid arvatakse, et see on Ukraina teema.
Praegu tegeleme sellega, et veenda oma partnereid: on võimatu korraldada valimisi enne, kui Ukraina kontrollib oma piiri ja relvarahu peab. Kui on olemas elementaarne julgeolek, kus inimesed saaksid hääletama minna.
Põhimõte “kõigepealt valimised” on vale ja üksnes vesi Kremli veskile. Ei saa läbi viia valimisi, kui ei ole nende korraldust võimalik kontrollida, ja OSCE üksi ei anna mingit garantiid.
Kas te näete ohtu, et Euroopa ja Ameerika eemalduvad Venemaa-vastastest sanktsioonidest ja võib-olla ka liiguvad suunas, et tunnustada Krimmi hõivamist Venemaa poolt?
Jah, muidugi. Donald Trumpi valimisega ja globaalse poliitika nihetega me oleme astunud sammu selles suunas. On märke pax americana sajandi lõppemisest, ning Ameerika võib keskenduda rohkem kodustele asjadele. Euroopa on aga alati väga erinevate riikide kooslus.
Nii Brüsselis kui Kiievis võib kuulda üht küünilist kommentaari: et sanktsioonid kehtestati algusest peale vaid MH17 tõttu. (Malaisia reisilennuk, mis tulistati alla Vene päritolu õhutõrjeraketiga Buk mässuliste kontrollitud territooriumilt, hukkus 298 inimest. – Toim.) Mitte Krimmi okupeerimise pärast või kuna Vene sõjaväelased Ukrainas tundusid kellelegi ohtlikud. Paljudes Euroopa pealinnades ei peeta Ukraina sõda Euroopa asjaks, vaid arvatakse, et see on Ukraina teema. Mis on täiesti vale.
Sanktsioonide mõte on just selle näitamises, et Euroopa toetab Ukrainat. Keegi ei ole kavatsenud nendega Vene majandust hävitada – kokkuvarisev Venemaa Euroopa piiridel oleks viimane asi, mida on vaja. Sanktsioonide eesmärk oli emotsionaalne ja sümboolne. Näidata, et ühtne Euroopa seisab üheskoos Ukrainaga. Ja et Venemaa peab seda arvesse võtma.