57. leht 69-st
Re: Kliimamuutustest
Postitatud: 22 Okt, 2021 11:08
Postitas Kilo Tango
Madis Reivik kirjutas:...
Tesla superakujaam Austraalias põles ju hiljuti suure leegiga mitu päeva..
...
Mitte terve jaam ei põlenud, vaid 1 plokk ca. 80-st, mis süütas ka teise ploki. Põlengu põhjuseks oli jahutusvedeliku leke, mis välja lülitatud plokis jäi tuvastamata.
Ka diiselgeneraatorid ning isegi tuulegeneraatorid põlevad ereda leegiga halbade asjaolude kokku sattumisel. Akusalvestusjaamadel ei ole mingit erilist eripära süttida. Kui jahutus feilib, siis lähevad kõik suured energiasüsteemid põlema. Nagu ka näiteks hüdrojaamad:
https://www.bbc.com/news/world-asia-india-53861457
Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!
Postitatud: 22 Okt, 2021 18:08
Postitas Madis Reivik
Täna just üks asjasse väga puutuv isik rääkis liitiumakudega tõstukite ohutusnõuetest Soomes.
1) laadimine mehitatud valvega
2) lähedalasuv tuletõrje peab olema informeeritud ja varustatud keemiakaitseülikonnaga
Kindlustusfirmade seisukoht "liitiumtõstuk laos" olukorrale pidi olema pehmelt öeldes tõrjuv.
Liitiumisalvestusjaam põleb põhimõtteliselt, hüdrojaamal põleb õli. Kustutamine on hoopis eraldi teema - õlipõlengut saab kustutada, liitiumipõlengut... not so much.
Ega ma pole liitiumivastane, ma lihtsalt olen kõrgendatud ohutundega.
Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!
Postitatud: 23 Okt, 2021 12:48
Postitas OLAVI
Madis Reivik kirjutas:Täna just üks asjasse väga puutuv isik rääkis liitiumakudega tõstukite ohutusnõuetest Soomes.
1) laadimine mehitatud valvega
2) lähedalasuv tuletõrje peab olema informeeritud ja varustatud keemiakaitseülikonnaga
Kindlustusfirmade seisukoht "liitiumtõstuk laos" olukorrale pidi olema pehmelt öeldes tõrjuv.
Liitiumisalvestusjaam põleb põhimõtteliselt, hüdrojaamal põleb õli. Kustutamine on hoopis eraldi teema - õlipõlengut saab kustutada, liitiumipõlengut... not so much.
Ega ma pole liitiumivastane, ma lihtsalt olen kõrgendatud ohutundega.
Kui ressursse on vähe siis peab neid ohutusnõuetega hoidma.
EUs on ka elektrisõidukite remondil kohustuslikud ranged ohutusnõuded (alates remondis oleva sõiduki ohulindiga piiramisest ja teatud pistikute reaalselt tabalukuga lukustamisel ettenähtud kohtadesse ja nende lukkude võtmete haldamise korraldamine) aga Aasias, kus inimressurssi on külluses, selliste ohutustehnikanõuete kohta andmed puuduvad.
Re: Kliimamuutustest
Postitatud: 23 Okt, 2021 13:56
Postitas Gideonic
Madis Reivik kirjutas:Kui vaid õnnestuks elektrolüüt fluorivabaks ja mittesüttivaks teha, siis oleks elu ilus.
Nature'is just värskelt avaldati artikkel kus üheks variandiks on - aendada see puuga
https://www.nature.com/articles/s41586-021-03885-6No tegelt mitte päris, aga tselluloosist loodud polümer-torud mingis koosluses vasega. Artikli järgi kipuvad tahkispatareide elektrolüüdid olema keraamilised (ja seega haprad). Selle lahenduse puhul reklaamivad seda, et on elastne ja põrutustkindlam.
Kahjuks muidugi ei mainita sünopsises kitsaskohti (mida kindlasti on) ega ka seda millal võiks praktilist väljundit ootama. Igatahes on näha, et teema on "kuum" ja käib üsna aktiivne teadustöö.
Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!
Postitatud: 01 Nov, 2021 20:27
Postitas Gideonic
Elektriautode müük Hiinas viimastel aastatel, kvartali kaupa.
Oranžiga on välja toodud ID seeria (ehk siis VAG grupi toodang) mis peale Tesla ainuke arvestatavam tegija Läänest:

sama graafik euroopast:

Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!
Postitatud: 02 Dets, 2021 15:45
Postitas Gideonic
Kuuldused liitiumi lõppemisest tunduvad olevat tublisti liialdatud. Seal kus tekib nõudlus tekib ka pakkumine:
Geotermilise energia elektrijaamad hakkavad seda lähiajal kõrvalproduktina tootma päris muljetavaldavas koguses:
1.
Saksamaal2.
Potentsiaalselt USAs (Kalifornias rohkem kui terve riik lähiajal vajab)
3.
Uus meremaalIlmselt ka mitmel pool mujal. Jutt käib ikka sadadest tuhandetest tonnidest (kokku ilmselt üle miljoni) aastas. Võrdluseks praegu kevandatakse umbes 85 000 tonni aastas.
Üldiselt ei ole liitiumi ja boori termaalveest välja filtreerimine olnud kuluefektiivne, kuid uued tehnoloogiad on seda kiiresti muutmas.
Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!
Postitatud: 14 Veebr, 2022 15:22
Postitas Some
Et Eesti hakkab koostöös Lätiga uute vedukite hanget ette valmistama siis äkki peaks USA moodi elektriautodele üle minema?
USA maavägi plaanib saada kliimaneutraalseks 2050. aastaks, sõduritele hakatakse tutvustama klimatoloogia aluseid
https://forte.delfi.ee/artikkel/9590561 ... ia-aluseidKohalikud võrgud saavad ühenduda võimsamate võrkudega ja vajadusel saab neist lahti ühendada. Praegu uurib armee võimalust kasutada kohalike võrkude toiteks taastuvaid energiaallikaid ja loodussõbralikke salvestamisvõimalusi.
Teine suund on sõidukite üleviimine elektrimootorile. Aastaks 2035 on toetusüksuste sõidukipark, sealhulgas Chevrolet Tahoe ja Ford F-150, täielikult viidud elektrimootoritele. Mis puudutab taktikalisi sõidukeid (näiteks Hummerid), siis need tehakse aastaks 2035 hübriidseteks ja 2050. aastaks ka täiselektrilisteks.
Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!
Postitatud: 14 Veebr, 2022 16:22
Postitas nimetu
Veokate puhul pole akudel põhinevad masinad mõistlikud (ulatus, kaal jne väga problemaatilised). Vesinikuga võib-olla. Aga kumbki tehnoloogia pole hetkel sellises staadiumis, et neid laialdaselt kasutusele võtta kaitseväes.
Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!
Postitatud: 14 Veebr, 2022 17:31
Postitas Kilo Tango
nimetu kirjutas:Veokate puhul pole akudel põhinevad masinad mõistlikud (ulatus, kaal jne väga problemaatilised)...
Nii kategoorilised väited on naljakad. Eriti kontekstis, kus Caterpillar müüs äsja UPR-le 10 akutoitel
vedurit:
https://www.caterpillar.com/en/news/cor ... cific.htmlhttps://www.progressrail.com/en/Segment ... Joule.htmlÜldiselt jätaks sellised kalkulatsioonid äriinimeste teha. Küll nemad leiavad, mida saab ja mida ja mitte ja mis kuhu sobib.
EKV kontekstis ütleks, et kui tahetakse kütusekulusid alla viia, siis pigem hübriid, kuid kogu see elektrifitseerimine ja rohekampaania militaarkontekstis lähtub imho eeldusest, et sõda ei tule. Siinsele seltskonnale ei pea seletama, kui totter see mõte on.
Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!
Postitatud: 14 Veebr, 2022 18:21
Postitas nimetu
Nii kategoorilised väited on naljakad. Eriti kontekstis, kus Caterpillar müüs äsja UPR-le 10 akutoitel vedurit:
10 veduri katseeksemplari?
Kuidas see üldse aku-elektrilistesse militaar-veoautodesse puutub? Me räägime ikkagi päris riviautode ostmisest (eeldatavalt 20 aastaks), mitte katsetamisest.
Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!
Postitatud: 14 Veebr, 2022 19:05
Postitas Some
Huvitav, kuidas akuautosid 20a konserveeritakse? Akud hapuks ei lähe vahepeal?
Re: K:Tankid, lennukid ja muu .... energiakandjate tulevik!
Postitatud: 15 Veebr, 2022 9:36
Postitas 2korda2
Some kirjutas:Huvitav, kuidas akuautosid 20a konserveeritakse? Akud hapuks ei lähe vahepeal?
Sõltuvalt akutehnoloogiast vaja aastas korra-paar laadida 80%ni ja kestavad väga hästi (sedasi laadides 20 aasta peale mahutavuse kadu kuni 5%). Elektronid tänapäeva akus kipuvad paremini säilima kui tänapäeva kütus paagis.
Re: Kliimamuutustest
Postitatud: 19 Veebr, 2022 15:05
Postitas kana tagumik
praegu Fääri saate kandis põleb autolast, sh elektriautode jaoks akud. Meeskond evakueeriti ja laeva erivarustusega tõrjujad , sest uusi Liitium ioonakusid veega kustutada pole võimalik.
https://merendus.postimees.ee/7458140/elektri-porchede-li-ion-akud-ei-lase-atlandil-loomaval-laevapolengul-vaibuda#_ga=2.172580331.955443985.1636893635-291894604.1636893633maksuline. Loomulikult, erinevalt tuletõrjest, mida vedeleb igal pool, neid erivarustusega tõrjemehi on vähe ja kui neid akuõnnetusi hakkab tulevikus rohkem tulema, palju õnne.
Kliimamuutustest
Postitatud: 31 Jaan, 2023 0:19
Postitas Kilo Tango
Kriku kirjutas: ↑30 Jaan, 2023 22:49
... Nii et realistlikult võttes ei ole "roheliste" sisepõlemismootorite jaoks kuskilt kütust võtta ning paratamatult on lähitulevikus ees üleminek elektriautodele.
Seda on ka tobe otsida, sest elektrimootorist paremat mootorit pole olemas.
Re: Kliimamuutustest
Postitatud: 31 Jaan, 2023 9:12
Postitas Marvin
Kilo Tango kirjutas: ↑31 Jaan, 2023 0:19
Kriku kirjutas: ↑30 Jaan, 2023 22:49
... Nii et realistlikult võttes ei ole "roheliste" sisepõlemismootorite jaoks kuskilt kütust võtta ning paratamatult on lähitulevikus ees üleminek elektriautodele.
Seda on ka tobe otsida, sest elektrimootorist paremat mootorit pole olemas.
Vaatenurga küsimus. Elektri kaasaskandmise energiatihedus ei ole vedelkütuse lähedalgi. Nii et kui ajamit ja kütust tervikuna vaadata, siis see elektri ilu kahvatub ära.