568. leht 666-st

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 04 Apr, 2025 9:11
Postitas OLAVI
Tänapäeval on mitmetel lambipakenditel erinevaid numbreid, mis tekitavad kohati segadust.

H4 ja H19 ning H7 ja H18 mehaaniliseks erinevuseks on luku väljalõiked, mis ei lase vanatüübi H7 lampi panna uude kitsa valgusavaga plastlaternasse.
H18 ja H19 on natuke heledamad ja väidetavalt 1000 töötunnised ning asendavad vanemaid ja rohkem soojust eraldavaid H4 ja H7.
H7-H18.png

Pildid graafikutega:
https://lumileds.com/wp-content/uploads ... eaflet.pdf
(NB. Pakenditele märgitud reklaamWatte ei tasu tänapäeval enam tõsiselt võtta ja need tasuks enne konkreetse lambi kasutamist ikkagi üle mõõta, sest pakendile märgitud 60 võib mõõtmisel osutuda hoopis ühe lambi 30'neks. Täpselt sammuti nagu majapidamislampidel.)

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 04 Apr, 2025 12:22
Postitas sass2401
Hõõglambi võimsus on ikka lambi kohta. Ledi puhul on 15- 20 W.
H18 on eelkäijast H7 võimsam, seega eraldab ka rohkem soojust eeldusel, et auto toitepool ta nimipingega ära toidab.
Kuid miks sa järsku hõõglampide peale hüppasid? Need on ilmselgelt ajalugu, siin pole enam küsimust.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 04 Apr, 2025 15:30
Postitas isakene
isakene kirjutas: 03 Apr, 2025 21:09 Minu mõlemal sajandialguse mersul on tuleklaasidel tähised HC ja HR. Siit seadusest ma loen välja, et mul on lubatud antud laternates kasutada e-reeglile 112 vastavaid LED valgusallikaid? Uurisin sedasama seadust mõõdunud sügisel, siis justkui seda LED-i kohta käivat infot ei olnud... a mürki kah ei võta.

Homme helistan tuttavale ülevaatajale ja uurin järgi. Võibolla helistan ka TRA-sse :D
Helistasin tuttavale ülevaatajale. Tüüp kratsis täiesti kuuldavalt kukalt ja peale mõningat arutlemist tunnistas ausalt et tema ei tea sellest seadusemuutusest midagi, a kui asi on nii nagu ma talle ette lugesin, ju siis ongi nii.
Tänasin ja otsisin Maanteeameti üldtelefoninumbri välja. Entusiastlik naishääl telefoni teises otsas tunnistas kohe, et nii spetsiifilise küsimusega ta jääks kohe hätta ja kas nende kohapealne tehnospets tohib mulle tagasi helistada, kui ta tähtsalt tööülesandelt laekub. Ei läinud kümmet minutitki, kui juba helistas. Peale paari minutit vestlust tunnistas temagi, et kvalifikatsioon jääb kasinaks ja palus mul saata mail küsimustega Maanteeameti ekspertidele. Et nood rajakad olevat nii hõivatud, et toru ei võta, aga mailile vastavat hea meelega. Nu ma siis saatsin.
Näis.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 04 Apr, 2025 15:36
Postitas OLAVI
sass2401 kirjutas: 04 Apr, 2025 12:22 ....
Kuid miks sa järsku hõõglampide peale hüppasid?
Need on ilmselgelt ajalugu, siin pole enam küsimust.
Lambi pesa on standart ja sama sokli markeeringut kasutatakse ka LED lampide juures ning sellised uuendused ei piirdu mitte ainult H4 ja H7' mega vaid hõlmab ka teisi lambitüüpe.
Teatud juhtudel on võimalik "moodsa kauba" eest kordades kõrgemat (kunstlikku) hinda mitte maksata vaid tekitada viiliga soklile vajalik muudatus.
(Muidugi kui inimene ise teab, et mida ja milleks teeb.)

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 04 Apr, 2025 17:09
Postitas isakene
AMvA kirjutas: 03 Apr, 2025 14:27 Pastakast välja imetud probleem. Sõidab nende hiina LED-idega autosid piisavalt ja ei saada neid keegi kordusülevaatusele, ses palju sa üldse politseid liikluses näed. Ja ülevaatusel on pilt ju kohe selge - kas lähitule pilt vastab standardile või mitte.
Ei ole pastakast imetud. Aga probleem ka mitte. Sõidetakse nende hiina ledidega massiliselt, aga seni kuni valgusvihk on korras ja kedagi ei pimesta, ei puutu sind keegi.

Aga ülevaatuse jaoks on teine paar laternaid. :D
Peeter kirjutas: 03 Apr, 2025 14:35Kui sa lähed ülevaatusele, siis ülevaataja viskab su välja. Punkt. Lubamatu Led-ide kasutamine on hetkel veel väga lihtsalt tuvastatav, ja kui mingi jamaga pihku jääd, siis politsei võib su tuimalt kordusülevaatusele kupatada, kui leiab H7-e või muu halogeeni asemel lähitules Led-i põlemas. Led-i halogeeni pesas lihtsalt ei ole Eestis ühtegi lubatud kasutada, ja igaühele, kes pihku jääb, võib sellega tuimalt ära väänata nii liikluses, kui ka ülevaatusel. Kui midagi on juba lubatud, siis tuleb hakata klattima, et kas inimene kasutab ikka lubatut või mitte. Mida rohkem on lubatuid, seda keerulisemaks see olukorra haldamine kõik läheks. Senikaua, kuni pole ükski lubatud, ei ole ka võimalik, et Led halogeenilaternas saab olla legaalne. Punkt. Nad ei soovi lihtsalt avada Pandoora laegast, sest siis tuleb kontrollijail kellelgi tööle hakata.
Mitte keegi ei hakka sind tulede värvispektri järgi kinni pidama. Seda tehti viisteist aastat tagasi, kui olid halogeenid ja ksenoonid ning LED oli haruldus. Praegu on esitulede pilt kirju kui kihnu naise seelik ja originaalledid igal viiendal autol ees - keegi ei hakka sind kinni pidama, et pirni ehtsust kontrollida, seni kuni valgusvihk korras on. Aga ülevaatuse jaoks on mul paar varulaternaid, vahetus võtab veerand tundi.

Et miks varulaternad, aga mitte pirni vahetus? Sest led-i valgusvihu paikasaamine on teadus omaette. Algab asi pirni valikust - tuleb valida pirn, mille led-mooduli kuju ja asukoht oleks võimalikult sarnane halogeeni hõõgniidi omaga. Ja järgmine punkt - enamus inimesi ei tea, et üldjuhul LED-pirni sokkel ei ole jäigalt pirni südamiku küljes, ta on südamiku peal liigutatav. Nii et kõigepealt võtadki laterna, fikseerid ta kusagile laua peale, paned valge ekraani lambi ette, voolu lambile taha ja hakkad käsitsi valgusvihku paika ajama. Kui vedas ja lambile ka auto peal olles tagant käsi juurde mahub, (enamasti ei mahu) võib selle eraldi sättimise vahele jätta ja valgusvihu auto peal paika ajada. Kui valgusvihu kuju on paigas, tuleb tuleb vihu kõrgus paika ajada. Kõik kokku miski tund-paar tööd, palju lihtsam on niisama laternaid vahetada ja vanematel autodel lammarist ostes ei maksa nad ka palju. Ning enamasti ongi nii, et hiinast tellitud ledi niisama laternasse pistmisel näitavadki tuled sinna, kuhu vanajumal parajasti juhatab ja kui sellisel kujul liiklusesse minna, on politseil hea põhjus sind kinni pidada ja uurida et mis värk siis nüüd on.

Ma olen nende hiina led-idega päris palju loomkatseid teinud, nii valgusvihu seadistamisega kui ka reaalselt vastutulija pimestamise kontrolliga. Toimivad küll ja ei pimesta ka, aga paigaldusel pead teadma, mida teed.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 05 Apr, 2025 10:46
Postitas OLAVI
isakene kirjutas: 04 Apr, 2025 17:09 ... Mitte keegi ei hakka sind tulede värvispektri järgi kinni pidama. Seda tehti viisteist aastat tagasi, kui olid halogeenid ja ksenoonid ning LED oli haruldus.
Praegu on esitulede pilt kirju kui kihnu naise seelik ja originaalledid igal viiendal autol ees - keegi ei hakka sind kinni pidama, et pirni ehtsust kontrollida, seni kuni valgusvihk korras on. ...
Paljudel autodel tuleb esiotsa detailid eemaldada, et näha üldse kasutatavat lampi ja see ei kuulu mitte kuidagi ei patrulli ega tehn.ülevaataja pädevuse ega tööülesannete hulka.

Kuna kõikide lampide heledus, värvustemperatuur muutub ajas ja sõltub erinevatest teguritest ning lubatavad on hälbed piirväärtusteni, siis ilma taatlemata mõõteriistadeta valgustite sobivuse hindamisel hakkama ei saa.

Tehnilise ülevaatuse juhendi järgi hinnatakse tulede tööd ka visuaalselt ja sellise meetodiga saab adekvaatselt hinnata ainult, et "tuli ei põle".

Kuna Mootorsõidukite LED valgustite tüübikinnituse juhend (eeskiri-128) määrab "valge valgusena" valguse, mille nähtavas valguses peab vähemalt kindel osa punase värvuse spektrit olema, mille väärtust arvutatakse etteantud valemi järgi, siis seda saab määrata ainult spektromeetriga, mitte "silma järgi".
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 02&from=ET
LED VÄRVUSE MÄÄR.png

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 05 Apr, 2025 13:47
Postitas OLAVI
sass2401 kirjutas: 04 Apr, 2025 12:22 Hõõglambi võimsus on ikka lambi kohta.
Ledi puhul on 15- 20 W. ...
Uued ajad ja uued kombed, kus reklaam ütleb 50W aga matemaatika ja mõõtmine näitavad midagi muud.
https://amio.pl/en/led-headlight-h7-bf- ... -4954-3898
AMINO LED 50W.png
Et mitte testijatelt/ostjatelt petusüüdistust saada, siis paljudel toodetel võimsust enam ei avaldatagi.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 05 Apr, 2025 15:10
Postitas Fucs
Seal (tootja originaalis) on kirjas ka mille kohta andmed käivad: Diodes (kit) 4 x ETi-1860 (komplekt). Ühel pirnil on kaks dioodi.
https://amio.pl/en/led-headlight-h7-bf- ... -4954-3898
Tõlgitud andmelehel on samuti kirjas "komplekt" 4 x ETi-1860
Mõned müüjad (nt konkreetse Amio H7 kohta) esitavad ka andmed n.ö ühe led-pirni kohta
https://www.mk-led.hr/en/shop/amio-bf-s ... tla-6000k/

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 05 Apr, 2025 16:09
Postitas sass2401
Olavi, sa rakenda vahel veidi mõistust, 50 W on juba keskmise tinutuskolvi võimsus ja kui see peaks eralduma sellisel pinnal nagu lambil on, nalja ei ole. Igast t...aHiina reklaamimögast ei saa lasta end eksitada. Nii palju võiks teisi LED valides olla aru peas, et kui ventikat sabas pole, on juba 1 W piiripealne võimsus ja kui mingi muu jama on kirjas, tuleb hääletada jalgadega ja sellist jama mitte osta.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 05 Apr, 2025 21:17
Postitas OLAVI
sass2401 kirjutas: 05 Apr, 2025 16:09 Olavi, sa rakenda vahel veidi mõistust, 50 W on juba keskmise tinutuskolvi võimsus ja kui see peaks eralduma sellisel pinnal nagu lambil on, nalja ei ole.
Igast t...aHiina reklaamimögast ei saa lasta enda eksitada. ...
Ma ju ise sellele juhtisingi tähelepanu, et ei maksa reklaamnumbreid uskuda. :roll:

50W on ju võimsuselt poisike, võrreldes netis pakutavate 300W ja 1000W LED lampide kõrval ja petab kergesti nõrgema haridusega inimese ära. :lol:

Selline lamp oleks vist "tõeline tegija"?
https://vi.aliexpress.com/item/10050082 ... ry_from%3A Pilt

(Samas äris pakutakse ka 10 000W mootoritega akutööriistu.)

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 05 Apr, 2025 23:13
Postitas vanahalb
OLAVI kirjutas: 05 Apr, 2025 21:17
sass2401 kirjutas: 05 Apr, 2025 16:09 Olavi, sa rakenda vahel veidi mõistust, 50 W on juba keskmise tinutuskolvi võimsus ja kui see peaks eralduma sellisel pinnal nagu lambil on, nalja ei ole.
Igast t...aHiina reklaamimögast ei saa lasta enda eksitada. ...
Ma ju ise sellele juhtisingi tähelepanu, et ei maksa reklaamnumbreid uskuda. :roll:

50W on ju võimsuselt poisike, võrreldes netis pakutavate 300W ja 1000W LED lampide kõrval ja petab kergesti nõrgema haridusega inimese ära. :lol:
Ei pretendeeri absoluutsele tõele aga need hiinlaste reklaamnumbrid võivad olla võrdlused hõõglambiga vanakooli-meeste jaoks.
Tavalistel lakke kruvitavatel LED-lampidel on karbi peal samuti korraga mitu tähistust.
Näiteks
5,5 W (LED-i võimsus mis kellelegi midagi ei ütle)
470 lm (juba midagi hakkaks nagu aru saama )
40 W (võrdlus tavalise hõõglambiga)

Minuvanune vanamees vaatab et ahsoo , nagu 40 W lamp ja sahvrisse käib küll.
50W auto LED-pirn on siis umbes vana Passati H7.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 06 Apr, 2025 10:16
Postitas sass2401
Olavi, vabandus, kui ma sain su jutust valesti aru.
5,5 W (LED-i võimsus mis kellelegi midagi ei ütle)
470 lm (juba midagi hakkaks nagu aru saama )
40 W (võrdlus tavalise hõõglambiga)
Sellisega valetamist ei tundu (ühikute nimetust on küll vaja hoolikalt jälgida) nagu hr Olavi esitas. Tema näites isegi 2 nulli ärakorjamine kummastki ühikust ei vii usutava tulemini (32 W ja 9000 lm).
Kuid miks hiinlased mastaapselt valetada armastavad ja riik nende valetamist ei kontrolli (muidu on seal suht totalitaarne värk), on arusaamatu. LED-ide puhul kristalli temperatuur üle 65- 80 C hakkab tema valgusviljakust ja eluiga lühendama. https://www.google.com/search?q=led+lif ... client=img
Elektriasjanduses toote valed numbrid võivad hiljem tekida paksu pahandust. 100 kuni 500 korda valetamine näitab, et tootja on täielik aferist, ei muud.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 07 Apr, 2025 22:43
Postitas alfa hotel
isakene kirjutas: 04 Apr, 2025 17:09 Aga ülevaatuse jaoks on mul paar varulaternaid, vahetus võtab veerand tundi.

Et miks varulaternad, aga mitte pirni vahetus? Sest led-i valgusvihu paikasaamine on teadus omaette. Algab asi pirni valikust - tuleb valida pirn, mille led-mooduli kuju ja asukoht oleks võimalikult sarnane halogeeni hõõgniidi omaga. Ja järgmine punkt - enamus inimesi ei tea, et üldjuhul LED-pirni sokkel ei ole jäigalt pirni südamiku küljes, ta on südamiku peal liigutatav. Nii et kõigepealt võtadki laterna, fikseerid ta kusagile laua peale, paned valge ekraani lambi ette, voolu lambile taha ja hakkad käsitsi valgusvihku paika ajama. Kui vedas ja lambile ka auto peal olles tagant käsi juurde mahub, (enamasti ei mahu) võib selle eraldi sättimise vahele jätta ja valgusvihu auto peal paika ajada. Kui valgusvihu kuju on paigas, tuleb tuleb vihu kõrgus paika ajada. Kõik kokku miski tund-paar tööd, palju lihtsam on niisama laternaid vahetada ja vanematel autodel lammarist ostes ei maksa nad ka palju. Ning enamasti ongi nii, et hiinast tellitud ledi niisama laternasse pistmisel näitavadki tuled sinna, kuhu vanajumal parajasti juhatab ja kui sellisel kujul liiklusesse minna, on politseil hea põhjus sind kinni pidada ja uurida et mis värk siis nüüd on.

Ma olen nende hiina led-idega päris palju loomkatseid teinud, nii valgusvihu seadistamisega kui ka reaalselt vastutulija pimestamise kontrolliga. Toimivad küll ja ei pimesta ka, aga paigaldusel pead teadma, mida teed.
Ja milleks kõik see jantimine?

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 08 Apr, 2025 0:25
Postitas isakene
alfa hotel kirjutas: 07 Apr, 2025 22:43 Ja milleks kõik see jantimine?
Sest mõnedel autodel on originaalhalogeenlaternad lihtsalt s**ad. Ledidega saab nad enamvähem okeilt näitama. Ning mul on palju pimedal ajal mööda teisejärgulisi maanteid sõitmist ja käsikaudu liigelda hästi ei vinni.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 08 Apr, 2025 8:40
Postitas Kapten Trumm
Lisaks on osadel tootjatel (eelkõige jaapan ja korea) omane oma "töökindluse imago pärast" panna esilaternatesse madala põlemistemperatuuriga longlife halogeene. Mis peavad hästi vastu ega valgusta suurt midagi.

Sellised longlife halogeenid võivad ka 100 tuhat kilomeetrit kesta läbi põlemata. Samas näiteks kõrgendatud põlemistemperatuuriga tugevama valgusega halogeene (mõtlen siin legaalseid 55W) tuleb igapäevase kasutamise korral vahetada umbes kord aastas.
Algab asi pirni valikust - tuleb valida pirn, mille led-mooduli kuju ja asukoht oleks võimalikult sarnane halogeeni hõõgniidi omaga.
Probleemid algavad juba sellega, et pirni pesasse saamisega tuleb vaeva näha, kuna see kobakas jahutuselement pirni taga ei luba standrset traatklambrit kasutada, tuleb midagi muud välja mõelda.