kummikomm kirjutas: ↑26 Mai, 2024 19:57
Kriku kirjutas: ↑26 Mai, 2024 19:17
kummikomm kirjutas: ↑26 Mai, 2024 18:08Seni, kuni maanteetransport on
paindlikum,
odavam ja sageli
kiirem, puudub turumajanduse tingimustes ratsionaalne motiiv raudteetransporti kasutada.
Puhta turumajanduse tingimustes poleks ka motiivi la põlevkivielektri asemel midagi muud kasutada

.
Tulevad ka autokütusele CO2 maksud peale. Poliitiliselt võidakse autode surnuksmaksustamisega kaubad maanteelt raudteele suruda, aga nagu ma oma esmases postituses mainisin - tarbija saab kehvema teenuse ja maksab rohkem.
RB kunagises opereerimise kavas oli prognoositud aastal 2026 (NB! Kahe rööpapaariga trassi korral) reisironge 17 rongipaari ööpäevas ja kaubaronge 12 rongipaari ööpäevas, mis aastaks 2056 (30 aastaga!)tõuseks vastavalt 33 ja 24 rongipaarini ööpäevas. Sealjuures on kaubarongidel arvestatud mahukaubal vagunite arvuks 18 ja konteinervedude 20 vagunit rongi kohta, mis on täiesti naeruväärne. 20 vagunit on selline tagasihoidlik "poolrong".
Kui me aastaks 2030 saame, võibolla, ühe rööpapaariga raudtee ja võibolla kaubarong peab seal sõitma endiselt diiselveduriga, siis võime need rongipaaride arvud ööpävas jagada julgelt kahega. Veokeid sõitis aastal 2018 Tallinn-Ikla maanteel 1505 ööpäevas, kiiruga värskemat statistikat ei leidnud, aga selge on, et vähemaks neid pole jäänud.
Selle jutu ees tegin rasvasemaks ja joonisin alla mina. Leian, et see numbrijoru vajab siin laiemalt lahtiselgitamist, mida need arvud tegeliult tähendavad.
Teen siia ainult ühe märke, et üks
"täiesti tavaline" kuuemeetrine (lühike, 20-jalane) konteiner on 1 TEU. 12 meetrine on siis ühikuna 2 TEU-d. Hetkel sõidavad Eestis raudteel valdavalt 2+1 TEU konteinervagunid. Mõõdud saab igaüks nüüd ise arvutada. Kasutatakse ka pikka 2+2 TEU-sid, aga need pole siiski nii levinud. Vahepeal sõidavad (sõitsid) piirisuunas needki pooltühjalt. 2+2 TEU-ga on 1520-i peal praegu cirka 40 vagunit. Euros küll kasutatakse kah 2+2 TEU-sid, aga siia tuleb nüüd teha märge, et ükskõik mis mõõtudest me ka ei räägiks, siis see meelevaldne väljend "mahukaubad"- sellist vagunit ei ole. Millisest vaguniliigist me ka ei räägiks, siis see standardmõõt seab piirangu ja nagu siit loeme, siis see 18 "arvestus/mahu/vmt-standard" vagunit, seab ette eeldatava koosseisu, tehnilised andmed. Kaal, pikkus. Kui nüüd raudtee on projekteeritudki veel ainult selliste mini-koosseisude läbilaskmiseks või mis iganespidi, siis palju õnne! Kui see tehakse nüüd veel ka ainult üheniidine, siis veelkord palju õnne! NB! RB-le on planeeritud Soome-transiidiks ainult 15% kaubavoost. 8,1% Baltikumisisene kaubavedu ja 40% 1520-1435 transiit.
Ehk siis eeldaks , et üks konteinervagun oleks siis 2+1 TEU-d (mitte 2+2Teu-d)!, kokku siis korrutades 20-ga saame ühte koosseisu 60 TEU-d. Üks 13-poolene "kott" maanteel on siis enamvähem 2 TEU-d. NB! "Kott" tähendab seda kõige tavalisemat 13,5 meetrist tentpoolhaaget. Ehk siis igast 60-TEU-sest konteinermõõdust 24 tuleb vene poolt transiidist, siis 9 läheb Soome transiidist, siis 5-6 tükki veel Baltikumi sisest transiiti ja siis meie oma.
Tsitaat:
Civitta kalkulatsioonidest nähtub, et Rail Balticu Eesti trassiosal transporditava üldkauba osakaal on 56% (Tabel 11), millest enim teostatakse kaupade vedu konteinerites (32%), järgnevad tükikaubad (19%) ja väikseimat osatähtsust omavad segakaubad (4%). Mõlema uuringu kohaselt on teiseks enim transporditavaks kaubaveo liigiks puistlast, mille osakaal kogu Rail Balticul on 6,1% [65] ning trassi Eesti osal 32% (Tabel 10). Väikseima osa kaubamahust moodustab vedellasti vedu vastavalt 0,7% [65] kogu Baltikumis ja 13% Eestis (Tabel 11).
Hmm? veetakse puistlasti ja ainult Eesti piires sellel 1435-peal.???? Mida rohkem loed, seda segasemaks läheb: Eestis toimuma hakkavate vedude ülevaade: Tükikaup 19%, konteinerid 32%, segakaup 4%, kokku üldkaup Eesti RB-osal 56% , edasi puistlast 32%, vedellast 13%. (NB! Mažeikiu ei lähe, selle alla, vaid jääb 1520 peale oereerima, sinna ei tule ka 1435-niiti, nii on kirjas.) Perioodil 2025 kuni 2045 on puistlasti osakaal kaubavoogudes läbivalt märgitud 31-33%. Üldkaup 55-56%. Vedellasti osakaaluks on märgitud samal perioodil 14- --11%. Lätis ja Leedus on puistlasti osakaaluks märgitud ainult 6%.
Mida rohkem edasi loed, seda vastuolulisemaks läheb:
*
Kaubagruppidest omab suurimat osakaalu kogu trassi lõikes puit ja puidutooted (51%), järgnevad tööstustoodang (15,6%), toidu- ja joogikaubad (12,2%), teras ja muud metallid (8,2%) ning paber ning tselluloos (3,1%). viie populaarseima segmendi summaarne kogumaht moodustab ligikaudu 82% protsenti kogu transporditavast mahust, mis kajastab realistlikult piirkonnale omaseid toodetavaid kaupu ning toormaterjale [65]
*
Civitta prognooside kohaselt on Rail Balticu Eesti osal peamisteks transporditavateks kaubagruppideks mitmesugused mujal liigitamata tooted (26,5%), tsement, lubi ning ehitusmaterjalid (18,8%), puit ja kork (15,4%), toiduained ja loomasööt (11,5%)
ning söekemikaalid, tselluloos ja vanapaber (7,9%).
Samal ajal teises kohas kirjutatakse, et RB-l veetav puistlast on määratud minema:
*lai haardeala 1 11,3%
*lai haardeala 2 11,5%
*lai haardeala 3 37,8%
*muud riigid 19%
selgitus mõistetes:
*Lai haardeala I- Austria, Horvaatia, Tšehhi, Itaalia, Slovakkia ja Sloveenia
*Lai haardeala II- Prantsusmaa, Portugal, Hispaania, Šveits
*Lai haardeala III- Bulgaaria, Ungari, Kreeka, Moldova, Rumeenia, Serbia ja Türgi
Mida rohkem loed, seda segasemaks läheb. Kas keegi suudab loogiliselt äravselgitada, mis kaubad need Eestis kolmandiku ulatuses on, mida kavatsetakse puistvagunitega vedada 1435 peal? Ja veel neisse riikidesse?
Teen kaks lisamärget siia veel:
Lisa1 Järgnevaid purtsatusi ja röögatusi stiilis
"Mitu korda ma pean seda sama juttu rääkima, et puistelasti ei tasu vedada ja ka ei hakata vedama raudteel!" jne ei ole mõtet minu aadressil teha. Need tuleb teha nende kaubavoogude aruanneteks kokku kirjutajatele!
Lisa2 Eelmises kavas oli prioriteediks meretransport. Uuenenud kavas on prioriteediks elektriraudtee. Diisel ainult elektriraudtee teenindamiseks vmt. Laevad ei ole enam "inn", autotransport ammugi mitte. Kavas on nad maksustada ära (konkurentsivõimetuks, minu täiendus). Ja jälle: ei ole mõtet minu pihta lamenti lüüa, mina pole seda kokku kirjutanud.
Veel üks kild sealt: auto ja raudteetranspordi omavahelist osakaalu vaatlemisel ei saa jätta tähelepanuta, et olukord on mäekõrguselt autotranspordi kasuks ja on väga nutune ainult tänu ida-lääne suunalisele raudteetransiidile, et kui seda poleks, siis poleks nutta kah enam midagi.
NB! Kogu see temaatika on kokku kirjutatud enne orkide suurt ja avalikku röövkallaletungi.