Noh mul on kogemata olemas see väikelaevajuhi tunnistus (millega peaks olema õigus juhtida kuni 24 m alust) ja paadiga (kogemata ka RIB) sõidan ka hulk aastaid. See ei tee muidugi meresõjaeksperdiks, aga noh, päris "arvutitagune" see tarkus pole. Tõesti, 20 m RIB aluse (2x1000 hj) kogemus on mul ainult merekooli simulaatoriruumist, sest noh - rahakott ei võimalda sellist endale lubada.Mõned mõtted mereväe teemasse. Olles ise mõne aja oma elust merel veetnud (juhtinud 2-200 m aluseid), siis jääb mulje, et sageli unustatakse kodus arvuti taga ära, mida merel tegutsemine tegelikult tähendab. Eelkõige nende väikealuste kontseptsiooni mõttes. Vähegi „karvasema“ ilmaga on nende tegutsemisvõimalused üsnagi piiratud. Eriti kui miinijahtijatele heidetakse jääklassi puudumist ette, aga tuuliseid ja tormiseid ilmu esineb aastaringi.
Ei jäänud see kahe silma vahele - see on kontseptsiooni üks nõrku kohti kindlasti. Samas tuleb arvestada ka seda, et vene sõjalaevade paraad merel iseenesest pole asi, mis meid niiväga ohustab. Rohkem ohustab meid merelt maabumine ja see on õnneks samuti karvase ilmaga sama probleemne. Meie rannad on küllalt madalad ja need Ropucha tüüpi alused ei saa päris aparelli kaldale sõita (enne randa on meil tavaliselt sadu meetreid kivist madalvett) ja soomusmasinad peavad ise randa ujuma. Ilmaga, mil suur RIB peab sõitma aeglaselt, pole BTR-ga ohutu maabumine kuigi võimalik.
Lisaks juhiks tähelepanu moskiitolaevastiku ühele teemale veel. Kuna alused on (suhteliselt) kerged (1 m RIB alust kaalub 100-500 kg), saab vältida pikki ülesõite merel sellega, et alused veetakse mööda maad. See tähendab ühtlasi, et püsirajatised (sadam) pole opereerimiseks enam vajalikud ja kogu ühendus on põhimõtteliselt võimalik loetud tundidega ümber baseerida Tallinnast Mustveesse. Näiteks.
Tormikindlus ja probleemid käigu arendamisega on tõesti teemad. Seda eriti kontekstis, et taolised alused võimaldavad arendada kiirusi 50-60 sõlme ja kaldalähedane 2 m lainetus kärbib sellest enamiku efektiivselt maha.
Muide, merekooli simulaatoril on taoline, visioneeritav hiigel-RIB olemas, proovige sõita suurema lainega. Combat Boat 90 on ka. Minumeelest esimene sobib laines kihutamiseks paremini (sügav V-põhi) kui lamedapõhjaline CB 90.
Ja üks asi veel - laev pikkusega 15 m ei vaja enda juhtimiseks kaadrimereväelast. Selleks on võimalik suurepäraselt ajateenijaid koolitada. Seda eeldusel, et gruppide juhtimine (liider) on lahendatud kaadriga ning neil on korralikud navigeerimisvõimed.