Probleem hoolduskuludega:
Hiljuti avaldati lennukite
hoolduskulud tüübi kaupa, ning mis hinnaklassi need loodetakse saada. Sealt tuleb selgelt välja ka praegune kliendi mitterahulolu.
The largest gap is what the U.S. Air Force can afford to sustain the F-35A conventional-takeoff-and-landing variant. The aircraft costs $7.1 million annually to maintain but the service has budgeted only $4.1 million per jet, which is a 43% difference.
The U.S. Marine Corps anticipates paying $6.8 million to sustain each F-35B short-takeoff-and-vertical-landing jet. But the current estimate predicts the price is $8.9 million, which means a 24% reduction is needed.
The U.S. Navy is budgeting $7.5 million to sustain the F-35C carrier variant and the current estimate to maintain the aircraft is $7.9 million, which calls for a 5% affordability reduction.
Ehk siis praegused ülalpidamiskulud lennuki kohta aastas:
F-35A: $7.1M aastas, vaja oleks $4.1M (mis oleks võrdväärne F-16ega)
F-35B: $8.9M aastas, planeeritud on $6.8M
F-35C: $7.9M aastas, eelarves ette nähtud: $7.5M
Hetkel on üsna hästi näha, kus on programmi suurimad probleemid ja hetke raskuspunkt -
hoolduskulude allatoomine (ning seejärel tükihinna kukutamine). USAF on ka kaua mõista andnud, et praegused kulud ei ole jätkusuutlikud ja peavad tulema alla, või lennukite ostuhulka vähendatakse. Kui sellega hakkama ei saada siis ei tasu kahelda, et see ka kindlasti juhtub.
Vähemasti on näha, et selles osas käib aktiivne töö. Üks põhjus on varuosade vähesus ja nende kõrged hinnad, mis on omakorda on tingitud sellest, et kuni testimise lõpuni ei tahetud suurt kogust juppe (elektroonikat, avioonikat, hüdraulikat) tellida, kui pole teada et kas need vastavad 100% nõutele. Oleks ju mitte väiksem jama see, kui sadade miljonite eest oleks tellitud defektset/iganenud kraami lattu seisma. Seepärast käib logistikaliinide ülessetöötamine suuresti alles nüüd.
Eks näis mis sellest saab. Kui ka tuuakse hoolduskulud alla, on ka kohe järgmine kitsaskoht teada: (Tarkvara-) uuenduste kaunis aeglane edasiminek (näiteks uute relvade integreerimisel, mille nimekiri on juba väga pikk).
Muudest vahepealsetest sündmustest:
Vahepeal on Ühendkuningriik märkamatult oma F-35B
esmase lahingvõimekuse välja kuulutanud, Olles USA merejalaväe, õhuväe, Iisraeli ja Itaalia järel viies.
Seda küll esialgu ainult maapealsetes operatsioonideks, lennukikandjatelt startimiseks kulub veel kõvasti aega. Veebruaris peaks sinna nimekirja lisanduma veel
USA merevägi (seekord justnimelt lennukikandjatel), sel aastal veel vähemalt Norra.