626. leht 666-st

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 04 Aug, 2025 18:42
Postitas krossipart
Peeter kirjutas: 04 Aug, 2025 12:48 Lõpeta ära juba!
Tegelikult ju mahe lugemine ja hoiab postituste arvu ja tühijutu potensiaali.. Mina küll loen KT jutte mõnusa huumoriga.. :D

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 04 Aug, 2025 18:53
Postitas davidsoniharald
Halb lugu on see, et rumalad inimesed võivad seda kõike sulatõeks pidada, sest nii on ju internetis kirjas!

Soovitus: lase juhtmed suitsema!

Järelsoovitus: võta vähemalt 4 kilone co2 kustuti kõrvale!

Mõni lammas teebki nii ja pärast nutab maha põlenud vraki kõrval.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 04 Aug, 2025 19:07
Postitas krossipart
davidsoniharald kirjutas: 04 Aug, 2025 18:53 Halb lugu on see, et rumalad inimesed võivad seda kõike sulatõeks pidada, sest nii on ju internetis kirjas!

Soovitus: lase juhtmed suitsema!

Järelsoovitus: võta vähemalt 4 kilone co2 kustuti kõrvale!

Mõni lammas teebki nii ja pärast nutab maha põlenud vraki kõrval.
Kes KT huumorit ei taipa ja laseb talveks jahutusvedeliku välja, et mootor kiiremalt soojeneks :dont_know:
Kes KT juttu tõsiselt võtab ja usub.. Pole parata... :D Proovime huumori ülekoormuse taluvust siinkohal :wall:

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 04 Aug, 2025 19:21
Postitas AMvA
krossipart kirjutas: 04 Aug, 2025 19:07
davidsoniharald kirjutas: 04 Aug, 2025 18:53 Halb lugu on see, et rumalad inimesed võivad seda kõike sulatõeks pidada, sest nii on ju internetis kirjas!

Soovitus: lase juhtmed suitsema!

Järelsoovitus: võta vähemalt 4 kilone co2 kustuti kõrvale!

Mõni lammas teebki nii ja pärast nutab maha põlenud vraki kõrval.
Kes KT huumorit ei taipa ja laseb talveks jahutusvedeliku välja, et mootor kiiremalt soojeneks :dont_know:
Kes KT juttu tõsiselt võtab ja usub.. Pole parata... :D Proovime huumori ülekoormuse taluvust siinkohal :wall:
Pole küll tähele pannud, KT-l huumorimeel oleks olemas.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 04 Aug, 2025 20:34
Postitas kaupo51
Kapten Trumm kirjutas: 04 Aug, 2025 11:14 Ei ole elektrisolk, olen sellist asja autoelektrikute puhul korduvalt näinud ja olen korduvalt seda ise kasutanud. Ei ole põlema pannud.
Mismoodi sa leiad kuskilt juhtmekimbust selle mäda juhtme üles? Testriga ei leia.
Tulekustuti loomulikult, soovitatavalt süsihappekustuti, mitte pulber.
Kui suits hakkab tõusma ja kohta näed, siis katkestad kohe vooluringi.
Ja jupphaaval, et katsetatav jupp oleks näha kah. Mitte nii, et üks ots ühes, teine teises auto otsas.
Mina olen seda meelt, et inimene ei pea kõiki asju ise oskama ja ei pea ka kõiki asju oma naha peal proovima. Vahel on parem maksta spetsialistile raha ja ta teeb selle töö sinu eest ära. Tuleohuga mängimine ei ole ka just kõige targem tegu, targem on leida spetsialist, kes vaatab raha eest auto üle. Mina olen lasknud pealinnas autode elektritöid teha Truumu Diagnostikas näiteks.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 04 Aug, 2025 22:08
Postitas Sten1111
kaupo51 kirjutas: 04 Aug, 2025 20:34
Kapten Trumm kirjutas: 04 Aug, 2025 11:14 Ei ole elektrisolk, olen sellist asja autoelektrikute puhul korduvalt näinud ja olen korduvalt seda ise kasutanud. Ei ole põlema pannud.
Mismoodi sa leiad kuskilt juhtmekimbust selle mäda juhtme üles? Testriga ei leia.
Tulekustuti loomulikult, soovitatavalt süsihappekustuti, mitte pulber.
Kui suits hakkab tõusma ja kohta näed, siis katkestad kohe vooluringi.
Ja jupphaaval, et katsetatav jupp oleks näha kah. Mitte nii, et üks ots ühes, teine teises auto otsas.
Mina olen seda meelt, et inimene ei pea kõiki asju ise oskama ja ei pea ka kõiki asju oma naha peal proovima. Vahel on parem maksta spetsialistile raha ja ta teeb selle töö sinu eest ära. Tuleohuga mängimine ei ole ka just kõige targem tegu, targem on leida spetsialist, kes vaatab raha eest auto üle. Mina olen lasknud pealinnas autode elektritöid teha Truumu Diagnostikas näiteks.
Hea öelda. Kuidas peaks keskmine autokasutaja selgeks tegema kes on spetsialist ja kes mitte? Tunnihind ja oskused ei käi kahjuks käsikäes

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 04 Aug, 2025 23:54
Postitas OLAVI
Kapten Trumm kirjutas: 04 Aug, 2025 12:39 .... Korras juhtme soonele ei tee natuke tugevama voolu sisse laskmine hetkeks midagi.
Küll aga hakkavad kärssama igasugu mädad ja oksüdeerunud kohad. ...
Vabas toatemperatuuris õhus oleva lühikese vaskjuhtme ühele ruutmillimeetrile võib rakendada 15A voolu (15A/1mm2) ja seega 120W ehk 10A ei tee 1mm2 õhus jahutatavale soonele endale midagi paha.

Kui see juhe on suletud kimpu, kus on piiratud jahutus, siis võib sellele piiratud jahutusega juhtmele rakendada palju vähem voolu. (Numbrid leitavad elektroonikakonstruktori käsiraamatutest.)

Kuna rikutud isolatsiooniga kohas on takistus suurem kui juhtme soones, siis selles kohas hakkab intensiivne soojenemine, mis võibki ainult suitsu ja tulega lõppeda.

Halvemal juhul ja tavaliselt ongi kaasaegsetel autodel juhtmed kimpudes mitmekümne kaupa ja kui sellises pundis sees tekkib tulekolle ning saavad kahjustada samas kimbus olevate teiste juhtmete isolatsioonid, siis võivad tekkida hooletu vea otsimise käigus sellised vooluringid, mis nõuavad mitmete (varem töötanud) elektroonikaplokkide vahetamist.

Kui GAZ autol käis kogu süütevool läbi süüteluku ja võtmest sai ruttu elektriahela katkestada, siis kaasaegsel autol katkestab süütelüliti küll juhtpinged aga väga paljudes elektrimoodulitesse läheb otse akupinge ja suitsema hakkanud auto vooluringi katkestamiseks tuleb akujuhe "läbi raiuda".

(Teatud marki Prantsuse autode tüüpiliseks süttimise põhjuseks oli esiradiaatori alune juhtmekimp, kus roostes plekiserv hõõrus juhtmekimbus olevat, pidevalt pingestatud mootori jahutuse ventilaatori anduri juhet ning tavaliselt süttisid need autod ca 5min peale sõidu lõpetamist ja süüte väljakeeramist.)

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 05 Aug, 2025 7:22
Postitas Walter2
OLAVI kirjutas: 04 Aug, 2025 23:54 Teatud marki Prantsuse autode tüüpiliseks süttimise põhjuseks oli esiradiaatori alune juhtmekimp, kus roostes plekiserv hõõrus juhtmekimbus olevat, pidevalt pingestatud mootori jahutuse ventilaatori anduri juhet ning tavaliselt süttisid need autod ca 5min peale sõidu lõpetamist ja süüte väljakeeramist.
See et konnasööjate masinapark on viisakalt öeldes... isikupärane on teada-tuntud aga raske uskuda, et neil puuduvad ka el.ahelatest kaitsmed? :shock:

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 05 Aug, 2025 8:20
Postitas Peeter
Walter2 kirjutas: 05 Aug, 2025 7:22
OLAVI kirjutas: 04 Aug, 2025 23:54 Teatud marki Prantsuse autode tüüpiliseks süttimise põhjuseks oli esiradiaatori alune juhtmekimp, kus roostes plekiserv hõõrus juhtmekimbus olevat, pidevalt pingestatud mootori jahutuse ventilaatori anduri juhet ning tavaliselt süttisid need autod ca 5min peale sõidu lõpetamist ja süüte väljakeeramist.
See et konnasööjate masinapark on viisakalt öeldes... isikupärane on teada-tuntud aga raske uskuda, et neil puuduvad ka el.ahelatest kaitsmed? :shock:
Kes asjaga kursis on, need teavad milliseid mursid nende autodega oli, nt et "selliseid marki" sõidukeid keelduti just sellelsamal põhjusel Skandinaavias laeva(de) peale laskmast. Kui ei olnud märget ja kinnitust, et juhtmežgutid on vahetatud uute (mittepõlemaminevate) vastu, siis laeva ei saanud. (Keskpäevane praam)

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 05 Aug, 2025 9:54
Postitas Tegelane5
Walter2 kirjutas: 05 Aug, 2025 7:22
OLAVI kirjutas: 04 Aug, 2025 23:54 Teatud marki Prantsuse autode tüüpiliseks süttimise põhjuseks oli esiradiaatori alune juhtmekimp, kus roostes plekiserv hõõrus juhtmekimbus olevat, pidevalt pingestatud mootori jahutuse ventilaatori anduri juhet ning tavaliselt süttisid need autod ca 5min peale sõidu lõpetamist ja süüte väljakeeramist.
See et konnasööjate masinapark on viisakalt öeldes... isikupärane on teada-tuntud aga raske uskuda, et neil puuduvad ka el.ahelatest kaitsmed? :shock:
Juu seal kaitse ikka on aga nagu aru saan närib läbi juhtmekimbu roostes plekkdetail. Algul saab juhtme isolatsioon räsida ning soola sisse, kiud oksüdeeruvad ning tekkiv ühendus massi ei ole piisav et ca 30A kaitse läbi põletada. Kui eeldada et tekkiv lühisvool on "ainult" 20A siis kaitse ei saagi läbi põleda. :rip:

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 05 Aug, 2025 10:08
Postitas kaupo51
Sten1111 kirjutas: 04 Aug, 2025 22:08
kaupo51 kirjutas: 04 Aug, 2025 20:34
Kapten Trumm kirjutas: 04 Aug, 2025 11:14 Ei ole elektrisolk, olen sellist asja autoelektrikute puhul korduvalt näinud ja olen korduvalt seda ise kasutanud. Ei ole põlema pannud.
Mismoodi sa leiad kuskilt juhtmekimbust selle mäda juhtme üles? Testriga ei leia.
Tulekustuti loomulikult, soovitatavalt süsihappekustuti, mitte pulber.
Kui suits hakkab tõusma ja kohta näed, siis katkestad kohe vooluringi.
Ja jupphaaval, et katsetatav jupp oleks näha kah. Mitte nii, et üks ots ühes, teine teises auto otsas.
Mina olen seda meelt, et inimene ei pea kõiki asju ise oskama ja ei pea ka kõiki asju oma naha peal proovima. Vahel on parem maksta spetsialistile raha ja ta teeb selle töö sinu eest ära. Tuleohuga mängimine ei ole ka just kõige targem tegu, targem on leida spetsialist, kes vaatab raha eest auto üle. Mina olen lasknud pealinnas autode elektritöid teha Truumu Diagnostikas näiteks.
Hea öelda. Kuidas peaks keskmine autokasutaja selgeks tegema kes on spetsialist ja kes mitte? Tunnihind ja oskused ei käi kahjuks käsikäes
Ega see nüüd mingi raketiteadus ka ei ole. Ideaalis võiks igal inimesel olla näiteks oma perearst, hambaarst, juuksur, keda saab usaldada. Samuti võiks olla üks autode remontija või töökoda, keda saab usaldada. Kui tekib autoga mure, siis pöördud tema poole. Ma arvan, et suurem osa autoomanikke täna oma autosid ise ei remondigi enam, need kes tahavad remontida, need siis küsivad foorumist nõu. Ma tegelikult andsin oma eelmises postituses soovituse ka-elektritööd Truumu Diagnostika.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 05 Aug, 2025 10:45
Postitas OLAVI
Tegelane5 kirjutas: 05 Aug, 2025 9:54
Walter2 kirjutas: 05 Aug, 2025 7:22
OLAVI kirjutas: 04 Aug, 2025 23:54 Teatud marki Prantsuse autode tüüpiliseks süttimise põhjuseks oli esiradiaatori alune juhtmekimp, kus roostes plekiserv hõõrus juhtmekimbus olevat, pidevalt pingestatud mootori jahutuse ventilaatori anduri juhet ning tavaliselt süttisid need autod ca 5min peale sõidu lõpetamist ja süüte väljakeeramist.
See et konnasööjate masinapark on viisakalt öeldes... isikupärane on teada-tuntud aga raske uskuda, et neil puuduvad ka el.ahelatest kaitsmed? :shock:
Juu seal kaitse ikka on aga nagu aru saan närib läbi juhtmekimbu roostes plekkdetail. Algul saab juhtme isolatsioon räsida ning soola sisse, kiud oksüdeeruvad ning tekkiv ühendus massi ei ole piisav et ca 30A kaitse läbi põletada. Kui eeldada et tekkiv lühisvool on "ainult" 20A siis kaitse ei saagi läbi põleda. :rip:
Umbes niimoodi oligi, et samas kimbus olevate pidevalt pingestatud mootoriventide ja ABS toite (jämedad juhtmed, üle 30A kaitsmed) voolud ei ületanud kaitsmete piirväärtusi aga need juhtmed põlesid rikkekohas kokku samas kimbus olevate esiotsa tarvitite (pirnikesed, pesuripump,jne.) peenikeste massijuhtmetega, mis siis ülemäärase voolu tõttu kogupikkuses (juhtmekimbu sees) läksid põlema.
Kui juht oli tähelepanelik ja kiire reaktsiooniga akujuhtme eemaldamiseks, siis heal juhul õnnestus masin päästa.
(Ise olen teinud ekspertiisi ja taastanud neli sellise kahjustusega, sama marki autot.)

Kui nüüd keegi usub näiteks ampertange olema mingi imeriistana juhtmekimbus oleva lühise leidmisel, siis ilma oskusteta see päris nii ei ole, sest kuna vool liigub samas kimbus edasitagasi, siis ampertangid näitavad kogu kimpu mõõtes 0A aga (peenem) juhe samal ajal kimbus põleb.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 05 Aug, 2025 11:00
Postitas vanahalb
kaupo51 kirjutas: 05 Aug, 2025 10:08 Ma tegelikult andsin oma eelmises postituses soovituse ka-elektritööd Truumu Diagnostika.
Truumu Diagnostika? Kas see on vihje Kapten Trummile või ongi selline ettevõte kuskil olemas?

Mul kukkus kunagi Zigulil nõuka vaskkopikas läbi mingi prao armatuuri sisse ja ajas sigaretisüütaja klemmi lühisesse. Seal oli vist ca 30 A kaitse. Armatuuri seest hakkas juba suitsu tulema. Kaitse läbi ei põlenud , süütelukust sai voolu mumeelest välja.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 05 Aug, 2025 11:19
Postitas kaupo51
See ei ole vihje kapten trummile. Mina isiklikult ei tunne kapten trummi, aga ma arvan, et tema ei tööta Truumu Diagnostikas. Truumu Diagnostika on täiesti olemas ja leitav googeldades. Mina olen saanud sealt abi ja nad oskavad remontida ka vanemaid hobiautosid. Näiteks Bosch KE-Jetronicu süsteemi. Viimati oli mul probleem MB W124 elektriakendega ja Truumu leidis vea üles ning asi päädis ühe 10 eurose relee vahetamisega, mida oli imekombel isegi veel saada. Lihtsalt üks näide.

Re: Autotehnikateema

Postitatud: 05 Aug, 2025 11:33
Postitas Rebane11
vanahalb kirjutas: 05 Aug, 2025 11:00
kaupo51 kirjutas: 05 Aug, 2025 10:08 Ma tegelikult andsin oma eelmises postituses soovituse ka-elektritööd Truumu Diagnostika.
Truumu Diagnostika? Kas see on vihje Kapten Trummile või ongi selline ettevõte kuskil olemas?

Mul kukkus kunagi Zigulil nõuka vaskkopikas läbi mingi prao armatuuri sisse ja ajas sigaretisüütaja klemmi lühisesse. Seal oli vist ca 30 A kaitse. Armatuuri seest hakkas juba suitsu tulema. Kaitse läbi ei põlenud , süütelukust sai voolu mumeelest välja.
Ma sain oma esimeseks ametiautoks UAZ buhhanka, seal olidki kaitsmete asemel 3 kopikalised. Käras küll.