Siin artiklis väidab MKM juhataja, et riik üritab garanteerida lubade väljastamise kaudu, et kuhugi mingit tühimikku ei jää.
Ehk kokku peaks järgmise aasta lõpus Eestis olema vähemalt 24 autonoomset tanklat, neist kaheksa Tallinna juures. Reinaste sõnul kindlustab riik lubasid väljastades, et suuri valgeid laike Eestisse ei jää ja vähemalt ühe niisuguse tankla saab iga suurem linn. "Kütuseettevõtted vaatavad oma investeeringuid ka selle pealt, et nad saaks oma raha tagasi teenida. See tähendab, et neil on huvi, et nad ei koonduks ühte kohta."
https://www.err.ee/996779/torm-naitas-e ... eel-valmis
Hea jutt Reinastel.
Milliseid lubasid? Uute tanklate ehitamise ja rajamise lubasid?
Siis tuleb oodata, millal kõik kaheksa suuremat kütusemüüjat omale kaks-kolm uut tanklat ehitada kavatsevad. Ja kui riik ütleb, et saate ehitusloa kohta X ainult juhul, kui see töötab ka hädaolukorras, siis alati on kütusemüüjal õigus üldse loobuda sinna X kohta oma uue tankla ehitamisest. Vaatab, et ei tasu ära ja loobubki. Või ehitab selle hoopis kohta Y kus riik ei tahagi/nõuagi, et seal see tankla 24/7 iga ilmaga töötaks. VÕI on ta juba oma kolm kohustuslikku pommikindlat tanklat püsti pannud, kaks nendest kusagile kuhu ise tahtis ja rohkem talt nõuda ei saagi.
Krt. on seadus ja määrus, mis kohustab omama igal kütusemüüjal kolme sellist pommikindlat tanklat ja võimaldab neil ise valida kuhu kaks sellist saab olema, ükskõik kas juba olemasolevate või uute tanklate baasil. Seaduses ja määruses on kõik sõnaselgelt ja ühemõtteliselt kirjas. Mis "lubade väljastamisel" jms jama? Tehke oma määrused korda ja pange sinna sisse, et MKM/valitsus määrab/ütleb kõikidele kütusemüüjatele alates sellest päevast eraldi, kus neil peavad need kolm tanklat alates tollest päevast olema ja kogu moos. Muudes seadustes ja määrustes on kohati presenteeritud hämmastavat tahet ära reguleerida iga tööks kasutatava pliiatsi jämedus ja köhimise kohad, ning võimet sekkuda juuksekarva jämeduste detailideni asju ära reguleerida, aga nüüd ei saa sellise elementaarse asjaga kuidagi hakkama.
Või oli mõeldud hoopis kütusemüüja tegevuslubasid? Siis saaks jah panna loa väljastamise eeltingimuseks, et "ehitad kolm pommikindlat tanklat X; Y ja Z kohta, muidu luba ei saa".
Aga kütuse müügi, impordi, ekspordi või hoiuteenuse osutamise tegevusluba
väljastatakse Maksu-jaTolliameti poolt tähtajatult. Siis peab ootama uusi suuri tulijaid, sest juba turul ennast sisse seadnud müüjad ei pea tegevuslubasid uuendama.
Ja IMHO ainult üks või kaks varutoitel tanklat maakonna peale, oleks ikkagi liiga vähe.
Nõus, kuid kusagilt peab ikkagi alustama. Enne seda oli olukord veel nutusem.
Jah. Enne oli veel hullem.
Küsimus on, et kas siis polnudki määruseid ega vastavaid seadusepunkte?
Või olid, aga lihtlabaselt neid ei täidetud?
Ja eraldi absoluutselt põhjapanevalt muljetavaldav on ka tähtsate asjadega tegelemise, toimetamise ja tegutsemise kiirus.
ERR kirjutas:"See tähendab, et suuremad tanklaketid, mida on Eestis kaheksa, peaksid 2020. aasta lõpuks vähemalt kolm tanklat üles seadma, mis peaksid olema töös elektrikatkestuse korral. See tähendab, et neil oleks võimekus kütust välja anda, raha vastu võtta, logistikat ülal pidada. Üks nendest tanklatest peaks olema Tallinna piirkonnas Harjumaal," selgitas Reinaste.
Miks "peaksid" mitte "peavad" ?
Praegu kehtiv Hädaolukorra seadus (HOS) võeti vastu 08.02.2017 ja jõustus 01.07.2017.
§ 37. Elutähtsa teenuse toimepidevust korraldava asutuse kohustused
(2) Elutähtsa teenuse kirjelduse ja elutähtsa teenuse toimepidevuse nõuded kehtestab elutähtsa teenuse toimepidevust korraldava asutuse juht või kohaliku omavalitsuse üksuse organ määrusega.
§ 36. Elutähtsate teenuste loetelu ja nende toimepidevust korraldavad asutused
(1) Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium korraldab järgmiste elutähtsate teenuste toimepidevust:
3) vedelkütusega varustamine;
Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumil oli viis kuud aega pärast seaduse vastu võtmist ja enne seaduse jõustumist anda välja vastavad määrused, mida seadus kohustas välja andma. Ma parem ei hakka uurima, kui mitu kuud veel enne seda see uus HOS ministeeriumide vahel keerles, parandusi tehti, kooskõlastusi anti ja seadust riigikogus ette loeti.
Üks kuu vähem kui aasta peale seaduse jõustumist (ja üks aasta neli kuud peale seaduse vastu võtmist), 28.06.2018, annab lõpuks majandus- ja taristuminister välja määruse "Elutähtsa teenuse kirjeldus ja toimepidevuse nõuded vedelkütusega varustamisel".
§ 4. Vedelkütuse varustamise teenuse katkestuse ennetuse nõuded
(1) Vedelkütuse müüjal on kohustus elutähtsa teenuse osutamise tagamiseks varustada autonoomse elektritoitega üks tankla vähemalt kolmes maakonnas, millest üks tankla on Tallinnas või Harjumaal.
.....
§ 11. Rakendussäte
Paragrahvi 4 lõikes 1 sätestatud kohustus tuleb täita hiljemalt 2022. aasta 1. jaanuariks.
Ja nagu näha, siis kohustus omada kolme hädaolukorras toimivat tanklat tuleb täita omakorda veel alles viis aastat hiljem.
Enamgi veel.
See 2017 HOS pole esimene pääsukene meil.
2009a HOS (pärast naabrimehe laamendamist Gruusias hakati meil kiirelt eri- ja hädaolukordi reguleerivaid seaduselünki täis toppima) juba sätestas, et
§ 34. Elutähtis teenus, selle toimepidevus ja toimepidevuse korraldaja
(2) Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium korraldab järgmiste elutähtsate teenuste toimepidevust:
...
3) vedelkütusega varustamise toimimine;
...
§ 35. Elutähtsa teenuse toimepidevust korraldava asutuse või isiku kohustused
Elutähtsa teenuse toimepidevust korraldav asutus või isik:
1) koordineerib elutähtsa teenuse toimepidevuse tagamist ja nõustab elutähtsate teenuste osutajaid;
2) teostab ise või määrab oma allasutuse teostama järelevalvet elutähtsate teenuste toimepidevuse tagamise üle;
3) esitab üks kord iga kahe aasta jooksul Siseministeeriumile ülevaate elutähtsa teenuse toimepidevuse korralduse seisust. Kui elutähtsa teenuse osutajaid on ühe teenuse lõikes rohkem kui kaks, siis peab ülevaade sisaldama teenuse kui terviku osalise või täieliku katkestuse tagajärgede leevendamise või teenuse toimepidevuse taastamise meetmete kirjeldust.
§ 36. Siseministeeriumi kohustused elutähtsate teenuste toimepidevuse korraldamise koordineerimisel
Siseministeerium lisaks käesoleva seaduse § 34 lõikes 3 nimetatud elutähtsate teenuste korraldaja kohustuste täitmisele:
1) koordineerib käesoleva seaduse §-s 34 sätestatud kohustuste täitmist elutähtsate teenuste toimepidevust korraldavate asutuste poolt;
2) töötab välja elutähtsate teenuste toimepidevuse tagamise poliitika;
3) nõustab asutusi elutähtsate teenuste toimepidevuse korraldamisel;
4) esitab üks kord iga kahe aasta jooksul Vabariigi Valitsusele ja Vabariigi Valitsuse kriisikomisjonile ülevaate elutähtsate teenuste toimepidevuse korralduse seisust.
§ 37. Elutähtsa teenuse osutaja
(1) Elutähtsa teenuse osutaja on riigi- või kohaliku omavalitsuse asutus või juriidiline isik, kelle pädevusse kuulub käesoleva seaduse §-s 34 elutähtsa teenusena määratletud avaliku halduse ülesande täitmine või käesoleva paragrahvi lõikes 2 nimetatud juhul elutähtsat teenust osutav ettevõtjana tegutsev isik.
(2) Seadusega määratakse kindlaks tingimused, mille täitmise korral loetakse ettevõtjana tegutsev isik elutähtsa teenuse osutajaks ning sätestatakse ettevõtja kohustused elutähtsa teenuse toimepidevuse tagamisel.
(3) Elutähtsa teenuse osutaja on kohustatud:
1) koostama tema poolt osutatava elutähtsa teenuse toimepidevuse riskianalüüsi (edaspidi toimepidevuse riskianalüüs);
2) koostama tema poolt osutatava elutähtsa teenuse toimepidevuse tagamise plaani (edaspidi toimepidevuse plaan);
3) teavitama viivitamata elutähtsat teenust korraldavat asutust või tema määratud asutust elutähtsa teenuse toimepidevust oluliselt häirivast sündmusest või sellise sündmuse toimumise vahetust ohust;
4) andma elutähtsat teenust korraldavale asutusele või asutusele, kelle ta on määranud elutähtsa teenuse toimepidevuse üle järelevalvet teostama, tema nõudmisel teavet elutähtsa teenuse osutamise kohta;
5) täitma muid õigusaktidega talle elutähtsa teenuse toimepidevuse tagamiseks pandud kohustusi.
Vedelkütuse seadus
Vastu võetud 29.01.2003
§ 3. Kütuse käitlejatele esitatavad nõuded
...
(7) Kütuse müüja, kes omab 10 ning enam tanklat ja kes on esindatud vähemalt kolmes maakonnas, on hädaolukorra seaduse § 34 lõike 2 punktis 3 nimetatud elutähtsa teenuse osutaja.
Praegu kehtiv HOS ja selle lisamäärused on tegelikult juba vana HOS "lahjendatud" versioon.
Enne seda polnud mingit "vähemalt kolme tanklat mis töötavad hädaolukorras".
Kui sul oli 10 või enam tanklat, siis pidid need kõik töötama ka hädaolukorras, sest sa olid "elutähtsa teenuse osutaja". Mingit numbrilist "leevendust" ma kusagilt välja ei loe, et mitu tanklat võib mitte töötada ja mitu vähemalt peab töötama. Sul pidi olema iga kahe aasta tagant uuendatud/täiendatud plaan, kuidas seda jätkuvalt tagada (HOS §37 lg 3) ja see esitatud iga kahe aasta tagant MKM-ile, Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium pidi seda kontrollima ja korraldama, et "elutähtis teenus" toimiks ning oleks "elutähtsa teenuse osutaja" poolt kohustused täidetud (HOS §34) + MKM aruanded iga kahe aasta tagant Siseministeeriumile ja Siseministeerium pidi iga kahe aasta tagant olukorrast ette kandma EV valitsusele (HOS §36).
Sellest 2009 HOS-ist ja Vedelkütuse seadusest on aga juba 10 aastat möödas.
2017 aastaks (uus HOS) oli 8 aastat möödas. S.o. kokku 8 aastat kontrolli kütusemüüjate tegevuse üle/elutähtsa teenuse tagamist iga ilmaga, ning neli iga kütusemüüja ettekannet MKM-ile koos plaanide uuendamise/parandamisega, neli MKM ettekannet/aruannet Siseministeeriumile ja neli SiseMin ettekannet Vabariigi valitsusele. Kokku 12 ettekannet iga kütuse müüja kohta.
Nüüd lahjendati see "igailmaga töötavate tanklate" asi ära "vähemalt kolme toimiva tanklani kütusemüüja kohta" ja anti veel +5 aastat otsa kütusemüüjatele aega asjad korda teha. 2009 HOS ja 2022 vahele jääb 13 aastat.
Mind ajab nii hirmsasti pöördesse see (sest see praktika ei taha kuidagi lõppeda ja trukib juba pikemalt pidevalt muudes valdkondades ka minu ajusid), kuidas meil tuleb seaduseid ja määruseid nagu Vändra saeveskist laudu, mida seaduste ja määruste väljaandja ise ei täida (kas ei suudagi keegi täita - seega ebapädev seadusakt, või ei tahetagi täita - seega kriminaalne seaduste mittetäitmine, või täidab seaduseandja ise neid valikuliselt - teised täitku, aga meie vaatame mida me täidame või ei täida).
