Kalle lennukilood. Fairey Hendon
Postitatud: 08 Okt, 2009 20:53
Siinkohal teen veidi erilise teema. Erilise seetõttu, et tegu on nö
ennetava teemaga. Siiani olen teinud oma lugusi nii, et kas mudel juba
valmis ja siis tuleb lugu, või siis õnnestub lugu kirjutada koos mudeli
ehitamisega. Seekorde aga algatan teema enne, kui mudel lauale
jõudnud..no nt siis ei saa hiljem ümber mõelda:)
Ja taaskord on juhtunud nii, et tegu on ühe paraja harulduse ja mõnes
mõttes õnnetu lennukiga. Ehk siis:
Fairey Hendon.
Vähemalt ühes mõttes oli tegu verstapostiga. Tegu oli nimelt esiemse
täismetall alatiivalise lennukiga, mis jõudis RAFi teenistusse. Selle
lennuki saamislugu oli aga veidi keeruline ja vastavalt sellele kujunes
ka saatus. Nimelt kui tellimus uue kahemootorilise pommitaja loomiseks
tuli, pidi nö võitja selguma kolme lennuki vahel. Hendon oli neist
justkui kõige moodsam, sest teised kaks, Handley Page Heyford ja Vickers
Type 150. olid ju veel biplaanid. Läks aga nii, et Hendoni kavandamise algusest, kuni relvastusse jõudmiseni läks aega tervelt 6 aastat ja ajaks, mil see lõpuks relvastusse jõudis oli see lootusetult vananenud. Selle viivituse üheks põhjuseks oli see, et esimene prototüüp, mis tegi esmalennu novembris 1930, sattus hiljem õnnetusse ja sai raskelt viga.
Põhiline selle lennuki probleem oli see maast lahti saada. Nimelt olles
ise vaid veidi väiksem, kui hilisem kuulsus Lancaster, andsid selle kaks
mootorit kokku võimsust u sama palju kui Lanci üks neljast mootorist.
Avarii prototüübiga ja muud viivitused tähendasid aga seda, et põhiline
tellimus anti siiski Handley Page Heyford kasuks
Kolm aastat hiljem valmis siiski väike partii 14 lennukit, mis valmisid
1936 aasta lõpus ja 37 aasta alguses. Need läksid siiski vaid ühe üksuse
kasutusse, kus vahetasid välja seekord Heyfordid. Varasem tellimus 60
lennukile tühistati.
Hijem kui tulid kiirelt peale uued ja moodsamad lennukid, võeti Hendonid
relvastusest maha ja mõned neist leidsid kasutust maapealsetes
õppekasutusets.
Mudel:
Ah, et miks selline? Mulle lihtsalt jälle meeldib.. üks eksemplar sarjast "lendavad laudauksed". Üks põhjus on ka veel see, et mudel on oma ea tõttu veidi kehvake ja seetõttu tuleb esimeses järjekorras teha.. seekord nii.
Ja mudel ise on üks korralik hardcore vacu Contraililt. Need asjad on nüüd juba nii vanad, et tervest suurest vebist ostides, leidub valmis mudelitest üksikuid viiteid. Ja väheseid tõmbab ehitama selline kuulsusetu pesulaud, pigem ikka kuulsuseid tehakse. Siit siis kaks pilti sellest materjalist, millest tuleb alustada:
http://www.emmk.ee/kalle/models/hendon/PHE0005.jpg
http://www.emmk.ee/kalle/models/hendon/PHE007.jpg
Tööd saab olema juba enne, kui kere pooled vabastada saab. Asi selles, et materjal on kohati nii õhuke, et tuleb enne lahti lõikamist ja lihvimist toestada, muidu pudeneb veel laiali, pragusi juba leidub.
Aga siinkohal lõpetan praeguseks oma piltidega, et kunagi hiljem jätkata. Töösse läheb see lennuk, kui Rita lugu on lõpetatud, või isegi teen ma sinna vahele midagi shake the box stiilis kokku mineva vahepala, et rida liiga voolimiseks ei kujuneks.
Lõpetuseks aga pilt sellest, milline valmis mudel välja peaks nägema. See on siis üks pilt pea ainukesest seeriast, mis selle lennuki kohta mudetite osas vebist leida. Tegu on täpselt sama Contraili vacuga..kas pole vaimustav?;)
http://apma.org.au/membersmodels/jim_tr ... vis017.jpg
Kk
ennetava teemaga. Siiani olen teinud oma lugusi nii, et kas mudel juba
valmis ja siis tuleb lugu, või siis õnnestub lugu kirjutada koos mudeli
ehitamisega. Seekorde aga algatan teema enne, kui mudel lauale
jõudnud..no nt siis ei saa hiljem ümber mõelda:)
Ja taaskord on juhtunud nii, et tegu on ühe paraja harulduse ja mõnes
mõttes õnnetu lennukiga. Ehk siis:
Fairey Hendon.
Vähemalt ühes mõttes oli tegu verstapostiga. Tegu oli nimelt esiemse
täismetall alatiivalise lennukiga, mis jõudis RAFi teenistusse. Selle
lennuki saamislugu oli aga veidi keeruline ja vastavalt sellele kujunes
ka saatus. Nimelt kui tellimus uue kahemootorilise pommitaja loomiseks
tuli, pidi nö võitja selguma kolme lennuki vahel. Hendon oli neist
justkui kõige moodsam, sest teised kaks, Handley Page Heyford ja Vickers
Type 150. olid ju veel biplaanid. Läks aga nii, et Hendoni kavandamise algusest, kuni relvastusse jõudmiseni läks aega tervelt 6 aastat ja ajaks, mil see lõpuks relvastusse jõudis oli see lootusetult vananenud. Selle viivituse üheks põhjuseks oli see, et esimene prototüüp, mis tegi esmalennu novembris 1930, sattus hiljem õnnetusse ja sai raskelt viga.
Põhiline selle lennuki probleem oli see maast lahti saada. Nimelt olles
ise vaid veidi väiksem, kui hilisem kuulsus Lancaster, andsid selle kaks
mootorit kokku võimsust u sama palju kui Lanci üks neljast mootorist.
Avarii prototüübiga ja muud viivitused tähendasid aga seda, et põhiline
tellimus anti siiski Handley Page Heyford kasuks
Kolm aastat hiljem valmis siiski väike partii 14 lennukit, mis valmisid
1936 aasta lõpus ja 37 aasta alguses. Need läksid siiski vaid ühe üksuse
kasutusse, kus vahetasid välja seekord Heyfordid. Varasem tellimus 60
lennukile tühistati.
Hijem kui tulid kiirelt peale uued ja moodsamad lennukid, võeti Hendonid
relvastusest maha ja mõned neist leidsid kasutust maapealsetes
õppekasutusets.
Mudel:
Ah, et miks selline? Mulle lihtsalt jälle meeldib.. üks eksemplar sarjast "lendavad laudauksed". Üks põhjus on ka veel see, et mudel on oma ea tõttu veidi kehvake ja seetõttu tuleb esimeses järjekorras teha.. seekord nii.
Ja mudel ise on üks korralik hardcore vacu Contraililt. Need asjad on nüüd juba nii vanad, et tervest suurest vebist ostides, leidub valmis mudelitest üksikuid viiteid. Ja väheseid tõmbab ehitama selline kuulsusetu pesulaud, pigem ikka kuulsuseid tehakse. Siit siis kaks pilti sellest materjalist, millest tuleb alustada:
http://www.emmk.ee/kalle/models/hendon/PHE0005.jpg
http://www.emmk.ee/kalle/models/hendon/PHE007.jpg
Tööd saab olema juba enne, kui kere pooled vabastada saab. Asi selles, et materjal on kohati nii õhuke, et tuleb enne lahti lõikamist ja lihvimist toestada, muidu pudeneb veel laiali, pragusi juba leidub.
Aga siinkohal lõpetan praeguseks oma piltidega, et kunagi hiljem jätkata. Töösse läheb see lennuk, kui Rita lugu on lõpetatud, või isegi teen ma sinna vahele midagi shake the box stiilis kokku mineva vahepala, et rida liiga voolimiseks ei kujuneks.
Lõpetuseks aga pilt sellest, milline valmis mudel välja peaks nägema. See on siis üks pilt pea ainukesest seeriast, mis selle lennuki kohta mudetite osas vebist leida. Tegu on täpselt sama Contraili vacuga..kas pole vaimustav?;)
http://apma.org.au/membersmodels/jim_tr ... vis017.jpg
Kk