1. leht 1-st

Me olime 18 aastased (1965)

Postitatud: 29 Mai, 2010 20:51
Postitas MOrav
Juhuslikult sattusid silma kaadrid, mis sovetiajal väga tugevasti mällu jäid

http://www.youtube.com/watch?v=-gcz2sxi ... re=related

Postitatud: 29 Mai, 2010 22:12
Postitas johnbull
seal ju üks tolle aja ajalooline hetk sees 65- 70 lõpuni oli sibi-valdek kohalik kanalisatsioon kes võtteid ära rikkuda peaaegu oleks saanud aga pandi filmi sisse :write:

Postitatud: 30 Mai, 2010 11:12
Postitas asjaajaja
Minu jaoks on müstiline, kuidas 1965 sellist filmi teha sai. Oleks siis veel, et kusagil stuudio seinte vahel ja siis pärast filmis on sellele nii negatiivne valgus heidetud, et asi oleks poliitiliselt korrektna. Siin aga toimub tegevus otse Kuress, vabandust, Kingissepa kesklinnas, kantakse sinimustvalget lippu ja muud sümboolikat ning lauldakse eestimeelseid laule.
Kaheksakümnendatel olid näiteks isegi siniste, mustade ja valgete triipudega sokid keelatud ja vabrikus juba valminud partii lasti roosa värvi seest läbi...

Postitatud: 30 Mai, 2010 13:02
Postitas dude
Uskumatu sisuga film tõesti, arvestades aega. Küll on veneaegsetes filmides, mis räägivad eestiajast või pagulastest, näidatud sinimustvalget lippu või Pätsu pilti, aga selle filmi kaadrid ja eriti selle ohvitseri jutt riigi kaitsmisest ja vaenlase suunale viitamisest, ületavad muidugi kõik teised filmid. Huvitav, mi8s nipiga see lubati teha? Ma kujutan ette, et mis tunne võis olla kohalikel saarlastel, kes mäletasid veel paari-kolmekümne aasta tagust armast iseseisvat Eestit ja said olla nende võtete juures... Klomp tuleb kurku, ei saa rohkem.

Postitatud: 30 Mai, 2010 14:30
Postitas MOrav
Muud filmi ma sealt ümbert ei mäletagi, pole ka hiljem tahtnud näha ebamäärase ideoloogilise mälestuse tõttu, nüüd aga lihtsalt ei viitsi torrentist tõmmata. Ideoloogia seedib nüüd juba ära ja võiks ju lihtsalt vaadata, kuidas tehtud on.

Rezissöör K.Kiisk, operaator J.Garšnek, stsenarist A.Saar, kunstnik P.Linzbach, helilooja L.Veevo.

Stsenaariumi kirjutanud Ants Saar (1920-1989) oli sel ajal ise Tallinnfilmi peatoimetaja.

ELKNÜ 1940, Tuhalaane v komsorg, ajal Punane Täht toim. l Vilj-s, Töötava Järvalase vast.toim Paides, häv.pat 1941, PA 1941-46, KP 1943, ENSV kunstide val insp 1946, Sakala toim 1946--48, Stalinliku Noorus toim 1948--50, SjV toim 1953--61, Tallinnfilmi peatoim 1961--65, EKP KK kult.osak juh.aset 1969--78, ajak Tallinn peatoim 1978--81. (J. Isotamm)

Postitatud: 30 Mai, 2010 16:57
Postitas Sollmann
'Pätid vabariigist välja, pätid vabariigist välja!' - veel 1 stseen, mis eluks ajaks mällu sööbinud.

Postitatud: 31 Mai, 2010 13:37
Postitas MOrav
Tänu Jaak Lõhmusele, kes meenutas eelmisel aastal ilmunud lugu:

Kuidas Kuressaares 44 aasta eest sinimustvalge lehvis

Enn Säde

Juunikuisel päeval 1965 põristasin oma punasel mootorrattal Kuressaare poole, mida tollal ilmtingimata tuli Kingissepaks kutsuda. Kevad oli olnud erakordselt külm ja Kaljo Kiisa parasjagu teoksil mängufilmi „Me olime 18aastased” suvised võtted jäid juba ohtlikult jalgu stuudio pühale lehmale – plaanile. Ei, minul polnud tollal veel mingit pistmist mängufilmidega, vaid haruharva sain helioperaatorina teha dokfilme. Kuressaares oli komandeeringus filmi monteerija noorik Eevi, kellest pidi mõne nädala pärast saama mu abikaasa. Tollal oli veel kombeks, et alatasa puntrasse jooksvate filmide lõppmontaaži kiirendamiseks võeti võtetele kaasa monteerijad koos veeuputusaegse väikese montaažilauaga.

Nii et rööbiti võtted ja montaaž. Sõitsin kesklinna toidupoodi söögipoolist hankima, tänavatel oli miskit moodi palju saarlasi, mingi mõnus sumin väreles õhus. Poes sain asjale pihta, kui üks kohalik vanamemm meid kõiki valgustas: „Iga inimene saab kolm rubla ja hobusega viis rubla võttepäeva eest! Ja sinimustvalge peab kogu aeg lehvima ning kõik peavad kõvasti laulma „Jää vabaks, Eesti meri!””. Kes siis seda laulu ei teadnud. Häbi tunnistada, aga vist jätsin nooriku leivapätsi ja konservikarbita ning pugesin rahvasummast läbi oma heliautoni. Helioperaator Roman Sabsai ja tehnik Jüri Luiks olid väheke ähmis, kas jätkub võimendust nii suurest rahvasummast ülekostmiseks?

Muidugi oli koolipoiste marss ja laul juba varem salvestatud, nüüd tean, et esitajad olid Pasunapoisid Helmut Orusaare juhatusel. „Keerake vändad põhja!” Üks ülemeelikus tujus saarlane koputab helibussi aknale ... Ega seda üpris õnnetut konjunktuurset filmi 1940. aasta sündmustest ju keegi ei mäletakski, kui poleks episoodi ohvitserimundris Jüri Müüri, sinimustvalge lipu ja „Jää vabaks, Eesti meri!” lauluga. Ants Saar, päris punane teisejärguline ajakirjanik, on Tallinnfilmi peatoimetajana samaaegselt filmi stsenarist ning ausõna – juba esimeses käsikirja variandis on see episood sees. Omamoodi ideoloogiline flirt? Kuid autori saamatus ja filmi alusmaterjal on ilmselgelt nii nõrk, et kõik tähtajad on üle kõrbenud ja Saar, toimetus ning nüüd juba ka Kaljo Kiisk muudkui parandavad ja kirjutavad episoode ringi, aga sinimustvalge jääb sisse. „Ajaloolispoliitiliseks” konsultandiks tuleb Endel Sõgel, sest Kiisk pole veel parteilanegi, see Saksa sõjaväest läbi käinud poiss. (Mis kena jutt parteisse võtmisel Kaljolt: „Isikukultuse kõrgaeg seadis mu ette raskeid küsimusi, mis nõudsid kõigepealt selgeks mõtlemist minus endas. Pealegi tahtsin parteisse tulla teatavate loominguliste saavutustega.”) Umbes nii, et kelle leiba sööd, selle laulu laulad. Eestiaegsed mehed ja naised toimetuses (muuhulgas äsja Tallinnfilmi toimetajaks tulnud Lennart Meri) siplevad palgatöö ja südametunnistuse vahel lõksus: „Juunipööre 1940? See pole ju üksnes poliitvangide vabastamine väikelinna arestimajast ...” Eks nendi Jaan Krosski: „Kas reedetuil lasub kohustus säilitada oma algne moraal – või on nad selle läbi, et nad osutuvad reedetuiks, sellest vabad?” Igatahes planeerib filmi direktor Pessegov massiepisoodidesse osalema 1500 tegelast 3 rubla päev ja suur on minu üllatus, kui ma nüüd arhiivis avastan, et tolle sinimustvalge marsi filmimisel Kingissepas-Kuressaares osaleb 600 inimest täiesti ilma tasu nõudmata. Kaljo Kiisk räägib mulle 2003. aasta filmingul: „Tänavad olid puupüsti rahvast täis, oma 60 protsenti oli inimesi, keda ma polnud kutsunudki. Nad lihtsalt tulid ja mina viipasin – tulge lähemale! Ja rahvas laulis kaasa ja terve päev lehvis sinimustvalge Kuressaare tänavail.”

Džinn pudelist? „Ei, ei – olin käinud ju siseministri juures ja saanud selleks loa ning igal õhtul viidi lipp miilitsajaoskonna pisikesse tuppa ja valvur oli selle lipu juures”(?!) Usutavasti on samas toas ka Moskvast toodud relvad, muidugi laskmiskõlbmatud, aga kes siis ei tea juttu luuavarrest ja paugust. Ja Kaljo lisab siia juurde: „Vaatasime Jüri Müüriga teineteisele otsa, pilgutasime silma ja hoidsime naeru tagasi, kui see marss hakkas ...” Nojah, ettevaatliku mehena filmib ta ka sibivedajat, kes satub tollesse poiste marssimise summa otsekui juhtumisi, ja tähelepanelik filmivaataja kuuleb Kaljo enda pragavat häält selle assenisaatori suust kostvat. Muide, sibivankri üür on 8 rubla päevas.

Kohatu võrdlusena siia juurde: peaosaline, šarmantne koolitüdruk Mare Hellaste saab 10 rubla võttepäeva eest. Mõni aeg hiljem, kui ülesvõetud episood on Tallinnas ilmutatud ja monteerija-noorikud Aino Lootus ja minu tulevane naine Eevi Kuressaare kultuurimajas sellele heli alla sätivad (mõistagi „Jää vabaks, Eesti meri!”), toimub veel üks mõnus lisavaatus. Soe suvi on lõpuks käes, aknad on pärani ja kui montaažilaud korraks poolelt fraasilt toppab, käib laul akna taga edasi. Eevi kiikab teiselt korruselt alla, õllesed mehed istuvad kambas akna all: „Neiu, kas kõvemini ei saaks?!”. Film, muide, on mustvalge ...


Sirp nr 19, 15.05.2009

http://www.sirp.ee/index.php?option=com ... issue=3252

Postitatud: 31 Mai, 2010 14:00
Postitas hillart
Jaa-aah. See film oligi see-samune kust me tegelikult sellest laulust "Jää vabaks, Eesti meri!" aimu saime ja erilistel julgusemomentidel täiest kõrist rind uhkusest paisul lõugasime.
Paraku polnud see mitte nii enesestmõistetav, et eestiaegseid laule nii väga mäletati. Vanemad neist asjust enam eriti ei rääkinud (kõnelemata laulmisest) ja nii olekski kõik nagu võimul olijad soovisid, hääbunud. See film aga pani kõva portsu aktivaatorit sisemise eneseteadvuse reaktsiooni. :D

Aga, et miks mul kodus eriti taolistest asjadest ei räägitud? Esiteks muidugi seepärast, et ema mul see ainuke kasvataja oli ja ega üks naisinimene üksi ikka sirguvat meeskodanikku päris adekvaatselt mehe moodi kasvatada ei suuda küll. teiseks aga seepärast, et olin kusagil 60-ndate keskpaiku (olin alla 10 a vana) niigi oma emale suure si...a kaela tõmmanud (sellest sain aga palju-palju hiljem teada), kui meie majale pööningult leitud sini-must-valge üles tõmbasin. Täiesti pahaaimamatult, muideks, sest kuna teadsin end Eestis elavat, siis oli mulle ka täiesti enesestmõistetav, et Eesti lipu vardasse panin (nii oli mu küsimusele lipu leidmisel ju vastatud, kui küsisin, et mis lipp see on). Noh, hää et niigi läts. :roll:

74-l läksime klassivennaga vene kroonu kah selle lauluga. Paraja auru all muidugi, ja meri põlvini. :wink:

Postitatud: 31 Mai, 2010 18:45
Postitas alax
Minu jaoks on müstiline, kuidas 1965 sellist filmi teha sai. Oleks siis veel, et kusagil stuudio seinte vahel ja siis pärast filmis on sellele nii negatiivne valgus heidetud, et asi oleks poliitiliselt korrektna. Siin aga toimub tegevus otse Kuress, vabandust, Kingissepa kesklinnas, kantakse sinimustvalget lippu ja muud sümboolikat ning lauldakse eestimeelseid laule.
Kaheksakümnendatel olid näiteks isegi siniste, mustade ja valgete triipudega sokid keelatud ja vabrikus juba valminud partii lasti roosa värvi seest läbi...
Kuuekümnendat aastate keskel oli ju nn. sulaperiood, olgugi et rakettidega vehiti Lääne suunas. Pärast 22. NLKP kongressi oli eufooria. Oli ju kuulutatud, et sotsialism on lõplikult võitnud, kosmoses olid edusammud. Pärast Stalini isikukultuse hukkamõistmist inimesed muutusid julgemaks. Mäletan mitmel üritusel Toomas Alatalu esinemisi, need olid ikka päris piiri peal. Venemaal sai võimalikuks Solženitsõni raamat "Üks päev Ivan Denissimovitši elust". Aga pärast Tšehhoslovakkiat tuli suur kruvide kinnikeeramine.Küll mitte järsku, aga pikkamööda.

Film

Postitatud: 31 Mai, 2010 19:06
Postitas Mati
Tol ajal oli meile selline gümnaasiumipoiste sõjalise õpetuse tunni rivilaul
väga meeliülendav.
Ei tohtinud ju toona sel teemal avalikult rääkida, siiski tegi minu vanaema selle aja olustiku enam vähem selgeks ja meiesugused noored olime enamasti Eesti Vabariigi ajast vaimustunud.
Eks filmi vaatasime teatud kriitilise pilguga, aga vähemalt filmi algus üllatas kõiki.