Vääna-Posti rooduvarjendid
Postitatud: 24 Aug, 2010 1:35
Tegin uue teema, kuna avastasin, et Vääna-Postist pole nagu eraldi räägitudki. Ühtteist saab lugeda siit ja sealt ja veel kolmandastki kohast, aga päris tüütu on kogu seda informatsiooni kokku kraapida. Teen siis väikese lühitutvustuse neile, kes pole käinud, aga huvi on.
Asukoht.
Asub ta Paldiski maanteel, kui Õismäelt Keila poole hakata sõitma, Hüüru ja Kiia vahel suurel maa-alal, mis on üldiselt kas suhteliselt lage või võsaga kaetud. Koordinaadid peaks siit umbkaudu kätte saama.
Objekt
Tegemist on nimelt Peeter Suure Merekindluse maarinde koosseisu kuuluvate rooduvarjenditega. Spetsiifilisema liigituse las paneb keegi teine, kuna ise olen militaarajaloost huvitatud vaid arhitektuurses mõttes ning ülejäänuga eriti kursis pole.
Rooduvarjendeid on alal viis pluss veel kaks süvendit. Tunnelisüsteeme peaks olema kaks, mis on omavahel ühendamata. "Peaks olema" tähendab seda, et üks neist pole kontrollitav - kogu süsteem on silmini vett täis.
Rooduvarjenditele sekundeerivad alal veel kaevikuliinid ja vist ka jaovarjendid, kui mu mälu mind ei peta. Kaevikuliine olen näinud, jaovarjendeid mitte. Targemad siis parandavad mind, kui vaja. Minu jutt keskendub eelkõige blindaažidele ja tunnelitele.
Lisaks battal.pri skeemile võite kaeda ka mu enese tehtud skeemi, mida ma kasutasin eelkõige selleks, et piltide pealt hiljem asukohta tuvastada. Skeem ja pildid ripuvad nagis: http://nagi.ee/photos/ademox/sets/281705/
Olukord
Käisin seda kanti kaemas selle kuu alguses (ehk siis augustis 2010). Nagu arvata võis, oli seis selline nagu ta on juttude järgi alati seal olnud.
Alustasime rooduvarjenditest kõige omapärasema ja suurema http://www.battal.pri.ee/suhfront/praeg ... rgof1.html uurimist. Tegu on osaliselt kahekorruselise ehitisega. Madalamalt korruselt oli juurdepääs tunnelisse, mis hetkel on ligipääsmatu. Varjend oli nagu ikka veidi ära lagastatud, metall minema tassitud, asfalditükke ja autokumme täis. Madalam korrus on veidi rõskem. Muide, keset ülemise korruse kahe ruumi vahelist avaust põrandas haigutavast august pole otsest vajadust alla ronida - saab ka lihtsamal viisil ümber nurga minnes.
Järgmisena otsisime üles esimese varjendi läheduses paikneva tunnelisse sissepääsu (sp1 - viide minu skeemil). See ei asu varjendist kaugemal kui umbes 50 meetri jagu hõredate noorte puude vahel. Tunnelisuudme ees on trelluks, kuid kõrvalt pääseb üle paekivimüüri. Tunnel ise oli enamjaolt vesine, kuid kummikutega läbitav. Peagi võib jõuda käänakuni, kus paiknes pääs eelnevalt kirjeldatud varjendisse. Pääsu tõkestav pinnas on osaliselt tunnelisse vajunud. Selle koha ligiduses võib märgata metalltoru, mis keset tunnelit püsti on torgatud. Selle otstarve on mulle igatahes jäänud arusaamatuks.
Edasi peale käänakut kulgeb tunnel veel umbes sama palju, kui sissepääsust käänakuni, ning lõpeb siis tupikuga. Kuna suund on tal umbkaudu varjendi nr.2 poole, siis võib arvata, et need oli kavas ühendada.
Suundusime järgmisena ülejäänud tunnelit otsima. Ütleksin, et gps või kaart oleks abiks, trampisime seal mälu järgi mööda põlde ja kaldusime esialgu liialt põhja poole. Lõpuks leidsime üles šurfikaevu k2, kus asub puutüvedest ja plankudest improviseeritud redel. See nägi kaunis kahtlane välja ja alla on üksjagu meetreid - ei hakanud proovima. Üritasime leida üles sissepääsu sp2. Kuna suund oli käes, siis oli selle leidmine lihtsam.
Asub see sissepääs võssakasvanud kraavis. Tunnelisuue on kõvasti pahna täis, sisse on võimalik pääseda vaid pugedes. Seal ilmneb kohe järgmine probleem - vesi. Vett on seal ikka tublisti üle põlve ja see on kristallselge, nii et nivood on üsna raske märgata. Kummik kipub läbi prügi vajuma ja pole palju vaja, kui oledki juba keradeni vees. Jällegi ei hakanud edasi minema, kuid väidetavalt kulgeb see käik päris pikalt esimese rooduvarjendi poole ja selle teel on lisaks redeliga šurfikaevule veel üks, mis asub võsas.
Tunnelipeded nagu mina võivad üldiselt nüüd koju ära minna, sest rohkem pole Vääna-Postis võimalik maa-aluseid käike külastada.
Autolammutusest Keila poole jääb veel üks varjend nr.3, mis asub maa-ameti kaardi järgi vist eramaal. Jäi külastamata, kuid väidetavalt on selle sissepääsudel trellid ees. Tunneleid ei tohiks sellest varjendist kuhugi poole minna.
Samal pool Paldiski maanteed on näha veel üks šurfikaev, otse maantee kõrval võrkaia taga. Kaev on ses mõttes kummaline, et asub justkui nr1 ja nr2 varjendeid ühendaval suunal, kuid asub eelpool kirjeldatud lõiku t5 lõpetavast tupikust veel edasi. Seega võiks spekuleerida, et Paldiski maanteest teisel pool asuv tunnelisüsteem läheb maantee alt läbi ning jõuab peaaegu esimese süsteemiga kokku - neid peaks teoreetiliselt eraldama vaid paarkümmend meetrit.
Teisel pool Paldiski maanteed on veel kolm varjendit ja kaks süvendit. Kõik nad on triiki vett täis. Ootan põnevusega, millal militaarturismi avastavad enda jaoks meie sukeldujad. Peeter Suure Merekindluse veealused tunnelid - vat see oleks alles atraktsioon!
Varjend nr2 ja süvend nr6 on maantee lähedal ja kergesti leitavad. Varjend nr.4 ja süvend nr7 on maanteelt ida suunas kulgeva kruusatee ääres tihedas võsas. Nendeni jõudmiseks tuleks jälgida sissetallatud metsaradu. Kes viitsib võsas ragistada, võib üritada üles leida kõik RV4 ja RV2 vahel asetsevad šurfikaevud. Panin nad koordinaatide ja silma järgi oma kaardile paika, kuid kontrollisin vaid esimest RV2 poole jäävat (k4). Ilusad väikesed veesilmad. Seitse meetrit sügavad
Vist.
Viimaks on võimalik veel üles otsida varjend nr.5, mis asub ühe kruusatee lõpus eramaal aerofoto järgi kellegi maja taga hoovis. Kuna tegemist on järjekordse basseiniga, siis ei hakanud sinna suure punase eramaa sildi alt trügima... tegelt see silt võis ka mingit muud värvi olla.
Põhimõtteliselt olen nüüd kõik "lühidalt" ära rääkinud, mis mul öelda oli. Loodetavasti on see ülevaade kasuks, keda huvitab paiga külastamine. Olgem siis ettevaatlikud, võtkem ohutusabinõud tarvitusele ja ärgem häirigem nahkhiirte und. Paar tükki seal juba notitasid.
Asukoht.
Asub ta Paldiski maanteel, kui Õismäelt Keila poole hakata sõitma, Hüüru ja Kiia vahel suurel maa-alal, mis on üldiselt kas suhteliselt lage või võsaga kaetud. Koordinaadid peaks siit umbkaudu kätte saama.
Objekt
Tegemist on nimelt Peeter Suure Merekindluse maarinde koosseisu kuuluvate rooduvarjenditega. Spetsiifilisema liigituse las paneb keegi teine, kuna ise olen militaarajaloost huvitatud vaid arhitektuurses mõttes ning ülejäänuga eriti kursis pole.
Rooduvarjendeid on alal viis pluss veel kaks süvendit. Tunnelisüsteeme peaks olema kaks, mis on omavahel ühendamata. "Peaks olema" tähendab seda, et üks neist pole kontrollitav - kogu süsteem on silmini vett täis.
Rooduvarjenditele sekundeerivad alal veel kaevikuliinid ja vist ka jaovarjendid, kui mu mälu mind ei peta. Kaevikuliine olen näinud, jaovarjendeid mitte. Targemad siis parandavad mind, kui vaja. Minu jutt keskendub eelkõige blindaažidele ja tunnelitele.
Lisaks battal.pri skeemile võite kaeda ka mu enese tehtud skeemi, mida ma kasutasin eelkõige selleks, et piltide pealt hiljem asukohta tuvastada. Skeem ja pildid ripuvad nagis: http://nagi.ee/photos/ademox/sets/281705/
Olukord
Käisin seda kanti kaemas selle kuu alguses (ehk siis augustis 2010). Nagu arvata võis, oli seis selline nagu ta on juttude järgi alati seal olnud.
Alustasime rooduvarjenditest kõige omapärasema ja suurema http://www.battal.pri.ee/suhfront/praeg ... rgof1.html uurimist. Tegu on osaliselt kahekorruselise ehitisega. Madalamalt korruselt oli juurdepääs tunnelisse, mis hetkel on ligipääsmatu. Varjend oli nagu ikka veidi ära lagastatud, metall minema tassitud, asfalditükke ja autokumme täis. Madalam korrus on veidi rõskem. Muide, keset ülemise korruse kahe ruumi vahelist avaust põrandas haigutavast august pole otsest vajadust alla ronida - saab ka lihtsamal viisil ümber nurga minnes.
Järgmisena otsisime üles esimese varjendi läheduses paikneva tunnelisse sissepääsu (sp1 - viide minu skeemil). See ei asu varjendist kaugemal kui umbes 50 meetri jagu hõredate noorte puude vahel. Tunnelisuudme ees on trelluks, kuid kõrvalt pääseb üle paekivimüüri. Tunnel ise oli enamjaolt vesine, kuid kummikutega läbitav. Peagi võib jõuda käänakuni, kus paiknes pääs eelnevalt kirjeldatud varjendisse. Pääsu tõkestav pinnas on osaliselt tunnelisse vajunud. Selle koha ligiduses võib märgata metalltoru, mis keset tunnelit püsti on torgatud. Selle otstarve on mulle igatahes jäänud arusaamatuks.
Edasi peale käänakut kulgeb tunnel veel umbes sama palju, kui sissepääsust käänakuni, ning lõpeb siis tupikuga. Kuna suund on tal umbkaudu varjendi nr.2 poole, siis võib arvata, et need oli kavas ühendada.
Suundusime järgmisena ülejäänud tunnelit otsima. Ütleksin, et gps või kaart oleks abiks, trampisime seal mälu järgi mööda põlde ja kaldusime esialgu liialt põhja poole. Lõpuks leidsime üles šurfikaevu k2, kus asub puutüvedest ja plankudest improviseeritud redel. See nägi kaunis kahtlane välja ja alla on üksjagu meetreid - ei hakanud proovima. Üritasime leida üles sissepääsu sp2. Kuna suund oli käes, siis oli selle leidmine lihtsam.
Asub see sissepääs võssakasvanud kraavis. Tunnelisuue on kõvasti pahna täis, sisse on võimalik pääseda vaid pugedes. Seal ilmneb kohe järgmine probleem - vesi. Vett on seal ikka tublisti üle põlve ja see on kristallselge, nii et nivood on üsna raske märgata. Kummik kipub läbi prügi vajuma ja pole palju vaja, kui oledki juba keradeni vees. Jällegi ei hakanud edasi minema, kuid väidetavalt kulgeb see käik päris pikalt esimese rooduvarjendi poole ja selle teel on lisaks redeliga šurfikaevule veel üks, mis asub võsas.
Tunnelipeded nagu mina võivad üldiselt nüüd koju ära minna, sest rohkem pole Vääna-Postis võimalik maa-aluseid käike külastada.
Autolammutusest Keila poole jääb veel üks varjend nr.3, mis asub maa-ameti kaardi järgi vist eramaal. Jäi külastamata, kuid väidetavalt on selle sissepääsudel trellid ees. Tunneleid ei tohiks sellest varjendist kuhugi poole minna.
Samal pool Paldiski maanteed on näha veel üks šurfikaev, otse maantee kõrval võrkaia taga. Kaev on ses mõttes kummaline, et asub justkui nr1 ja nr2 varjendeid ühendaval suunal, kuid asub eelpool kirjeldatud lõiku t5 lõpetavast tupikust veel edasi. Seega võiks spekuleerida, et Paldiski maanteest teisel pool asuv tunnelisüsteem läheb maantee alt läbi ning jõuab peaaegu esimese süsteemiga kokku - neid peaks teoreetiliselt eraldama vaid paarkümmend meetrit.
Teisel pool Paldiski maanteed on veel kolm varjendit ja kaks süvendit. Kõik nad on triiki vett täis. Ootan põnevusega, millal militaarturismi avastavad enda jaoks meie sukeldujad. Peeter Suure Merekindluse veealused tunnelid - vat see oleks alles atraktsioon!

Varjend nr2 ja süvend nr6 on maantee lähedal ja kergesti leitavad. Varjend nr.4 ja süvend nr7 on maanteelt ida suunas kulgeva kruusatee ääres tihedas võsas. Nendeni jõudmiseks tuleks jälgida sissetallatud metsaradu. Kes viitsib võsas ragistada, võib üritada üles leida kõik RV4 ja RV2 vahel asetsevad šurfikaevud. Panin nad koordinaatide ja silma järgi oma kaardile paika, kuid kontrollisin vaid esimest RV2 poole jäävat (k4). Ilusad väikesed veesilmad. Seitse meetrit sügavad

Vist.
Viimaks on võimalik veel üles otsida varjend nr.5, mis asub ühe kruusatee lõpus eramaal aerofoto järgi kellegi maja taga hoovis. Kuna tegemist on järjekordse basseiniga, siis ei hakanud sinna suure punase eramaa sildi alt trügima... tegelt see silt võis ka mingit muud värvi olla.
Põhimõtteliselt olen nüüd kõik "lühidalt" ära rääkinud, mis mul öelda oli. Loodetavasti on see ülevaade kasuks, keda huvitab paiga külastamine. Olgem siis ettevaatlikud, võtkem ohutusabinõud tarvitusele ja ärgem häirigem nahkhiirte und. Paar tükki seal juba notitasid.