Kalle lennkilood. Sikorski Ilja Muromets
Postitatud: 20 Jaan, 2011 1:13
Eelmine teema vajub vaikselt unustusse, seega teen uue.
Ja siin siis lennuk, mis on kogu lennunduse ajaloos tähtis samm ja verstapost.
Ilja Muromets lugu sai alguse Riias paiknenud Russo-Baltic vaguni tehasest, kus Igor Sikorski loodud lennuk esmalt valmis.
Veidi varem oli samas valminud Murometsi eelkäija ja nö kontseptsooniproov Sikorsky S-21, ehk Russki Vitiaz, või Le Grand, nagu seda kutsuti.
See lennuk oli siis maailma esimene neljamootoriline lennuk (mis mudeli seisukohalt oleks vaat, et veel põnevam objekt, aga las see olla:)
http://dic.academic.ru/pictures/wiki/fi ... eGrand.jpg
Grand, (mis päris alguses oli küll kahemootoriline) oli kahtlemata suur samm ja tähtis saavutus vene lennukitööstuses ja kogu lennunduse arengus.
Grand ise jäigi teerajajaks ja elulugu lühikeseks. Tema lugu lõpeb 23 Juunil 1913, kui ta maas seistes saab tabamuse parasjagu demolendu teinud ühekohaliselt Moranelt ära kukkunud mootorilt. Sikorski otsustab raskelt viga saanud lennukit mitte korda teha.. selle töö oli tehtud ja Muromets võis edasi areneda.
Muromets, ehk Sikorski S-22 oli aga juba tõeline ime..suurte akendega avar salong, mis võimaldas lausa luksuslikku sisustust, väljapääsud tiibadele, võimaldamaks lennu ajal mootoreid hooladada. Ja muide Murometsal oli ka esimene lennuki WC. Ja isegi (mootori väljalaskelt toimiv) salongi küte. Kõik see oli lausa ennekuulmatu.
10. detsembril 1913 tõusis Muromets esimest korda õhku ja 25 veebruaril tegi oma esimese demolennu 16 inimesega pardal. Samal suvel tulid rekordid tripiga St Peterburist Kiievisse, distansiga 1200km ja tagasi.
Eimene ots võttis aega 14tundi ja 38 minutit ja teine juba uskumatud 13 tundi. mõlemal otsal tehti üks vahemaandumine tankimiseks.
Kui Esimene Maailmasõda poleks puhkenud, oleks Muromets ilmselt käivitanud regulaarsed lennud reisijatega.
Kuna aga sõda sai reaalsuseks, sai ka Muromets omale uue rolli-olla esimene neljamootoriline pommitaja maailmas.
Aastatel 1913-1918 tehti kokku 73 Murometsa ja kuna esines mitmeid eri tüüpe ja uuendusi, siis polnud ükski neist päris ühesugune. Seega said venelased esimesteks lennunduse ajaloos, kes kasutasid raskepommitajaid ja korraldasid grupirünnakuid vaenlase sihtmärkidele. Sõja jooksul sooritasid Murometsid üle 400 lennu, külvates u 65 tonni pomme
Kuna eksisteeris mitemid tüüpe, toon andmed kõige levinuma ( toodetud 32 tk aastatel 1914-1916)
Sikorski S-23 Ilja Muromets kohta:
Pikkus: 17.5 m
Tiivad:
Ülemine: 29.8 m
Alumine: 21 m
Kõrgus: 4 m
Kaal tühjalt: 3150 kg
Kaal koormaga: 4600 kg
Mootorid: 4× Sunbeam Crusader V8 148 hp
Kütus ja õlid: 600 kg
Meeskond: neli kuni kuus
Maksimum kiirus: 110 km/h
Relvastus koosnes väga erinevas variandis kuulipildujatest ja vastavalt meeskonnale ja kütuse kogusele oli pommilaadung 500-800kg ringis
Mudel:
Hetkel 72s saadaval siis Maquette ja ICM. Mul need riiulis mõlemad, aga töösse läks justkui parem, ehk ICM. Karbis tundub asi hullult hea, aga mida rohkem teed, seda rohkem tuleb väikseid murepoegi. Kõver kerepool oli üks esimesi.
Lisaks veel see, et kui poleks Urmase käest saanud vahvat raamatut, teeks otse karbist ikka päris mitu viga sisse.
Siin siis näha kere pooled. ICM on vaeva näinud kaigaste paigutamisega..tegelilult olid kabiini osas seinad topelt kaetud ja siledad. Seega kõik maha. Meetri paksune lagi ka õhemaks ja vales kohas olev luuk pikkuse jagu tahapoole tõsta. Pildil on näha need tööd poolepeal ühel kerepoolel:
http://www.emmk.ee/kalle/models/muromets/PMU0568.jpg
Siin püüan näidata kere poole kõverust:
http://www.emmk.ee/kalle/models/muromets/PMU0569.jpg
http://www.emmk.ee/kalle/models/muromets/PMU0570.jpg
Kuna plastik oli paks, siis oli pildil tühisena tunduv kõverus siiski probleem. Lahendus - nügida kõver pool seest õhemaks kui sirgem ja loota, et see sirge järgi kuju võtab. Õnnestus visuaalselt rahuldavalt.
Enamus sisu võis rahulikult karpi jätta ja raamatu järgi ise uue nikerdada. midagi näha valmimas siin:
http://www.emmk.ee/kalle/models/muromets/PMU0716.jpg
Kui klaasid ees ja kere koos, algas lihvimine ja lihvimine. Kui see mingis järgus, avastasin, et klaasid pole päris see, mis tahaks ja enamus sai eest katkutud ja ise uued lõigatud. Seejärel sai tiivad külge:
http://www.emmk.ee/kalle/models/muromets/PMU0816.jpg
Ja pärast siis esimest korda oma uude biplaani rakise sisse istuma..prooviks:
http://www.emmk.ee/kalle/models/muromets/PMU0822.jpg
Hetkel siis sedasi. Kuidagi loiult läks kohati see algus. ei saanud end päris käima ja järgmised tööd keerlesid peas. Vaikselt edeneb siiski.
järgmise korrani
Kk
Ja siin siis lennuk, mis on kogu lennunduse ajaloos tähtis samm ja verstapost.
Ilja Muromets lugu sai alguse Riias paiknenud Russo-Baltic vaguni tehasest, kus Igor Sikorski loodud lennuk esmalt valmis.
Veidi varem oli samas valminud Murometsi eelkäija ja nö kontseptsooniproov Sikorsky S-21, ehk Russki Vitiaz, või Le Grand, nagu seda kutsuti.
See lennuk oli siis maailma esimene neljamootoriline lennuk (mis mudeli seisukohalt oleks vaat, et veel põnevam objekt, aga las see olla:)
http://dic.academic.ru/pictures/wiki/fi ... eGrand.jpg
Grand, (mis päris alguses oli küll kahemootoriline) oli kahtlemata suur samm ja tähtis saavutus vene lennukitööstuses ja kogu lennunduse arengus.
Grand ise jäigi teerajajaks ja elulugu lühikeseks. Tema lugu lõpeb 23 Juunil 1913, kui ta maas seistes saab tabamuse parasjagu demolendu teinud ühekohaliselt Moranelt ära kukkunud mootorilt. Sikorski otsustab raskelt viga saanud lennukit mitte korda teha.. selle töö oli tehtud ja Muromets võis edasi areneda.
Muromets, ehk Sikorski S-22 oli aga juba tõeline ime..suurte akendega avar salong, mis võimaldas lausa luksuslikku sisustust, väljapääsud tiibadele, võimaldamaks lennu ajal mootoreid hooladada. Ja muide Murometsal oli ka esimene lennuki WC. Ja isegi (mootori väljalaskelt toimiv) salongi küte. Kõik see oli lausa ennekuulmatu.
10. detsembril 1913 tõusis Muromets esimest korda õhku ja 25 veebruaril tegi oma esimese demolennu 16 inimesega pardal. Samal suvel tulid rekordid tripiga St Peterburist Kiievisse, distansiga 1200km ja tagasi.
Eimene ots võttis aega 14tundi ja 38 minutit ja teine juba uskumatud 13 tundi. mõlemal otsal tehti üks vahemaandumine tankimiseks.
Kui Esimene Maailmasõda poleks puhkenud, oleks Muromets ilmselt käivitanud regulaarsed lennud reisijatega.
Kuna aga sõda sai reaalsuseks, sai ka Muromets omale uue rolli-olla esimene neljamootoriline pommitaja maailmas.
Aastatel 1913-1918 tehti kokku 73 Murometsa ja kuna esines mitmeid eri tüüpe ja uuendusi, siis polnud ükski neist päris ühesugune. Seega said venelased esimesteks lennunduse ajaloos, kes kasutasid raskepommitajaid ja korraldasid grupirünnakuid vaenlase sihtmärkidele. Sõja jooksul sooritasid Murometsid üle 400 lennu, külvates u 65 tonni pomme
Kuna eksisteeris mitemid tüüpe, toon andmed kõige levinuma ( toodetud 32 tk aastatel 1914-1916)
Sikorski S-23 Ilja Muromets kohta:
Pikkus: 17.5 m
Tiivad:
Ülemine: 29.8 m
Alumine: 21 m
Kõrgus: 4 m
Kaal tühjalt: 3150 kg
Kaal koormaga: 4600 kg
Mootorid: 4× Sunbeam Crusader V8 148 hp
Kütus ja õlid: 600 kg
Meeskond: neli kuni kuus
Maksimum kiirus: 110 km/h
Relvastus koosnes väga erinevas variandis kuulipildujatest ja vastavalt meeskonnale ja kütuse kogusele oli pommilaadung 500-800kg ringis
Mudel:
Hetkel 72s saadaval siis Maquette ja ICM. Mul need riiulis mõlemad, aga töösse läks justkui parem, ehk ICM. Karbis tundub asi hullult hea, aga mida rohkem teed, seda rohkem tuleb väikseid murepoegi. Kõver kerepool oli üks esimesi.
Lisaks veel see, et kui poleks Urmase käest saanud vahvat raamatut, teeks otse karbist ikka päris mitu viga sisse.
Siin siis näha kere pooled. ICM on vaeva näinud kaigaste paigutamisega..tegelilult olid kabiini osas seinad topelt kaetud ja siledad. Seega kõik maha. Meetri paksune lagi ka õhemaks ja vales kohas olev luuk pikkuse jagu tahapoole tõsta. Pildil on näha need tööd poolepeal ühel kerepoolel:
http://www.emmk.ee/kalle/models/muromets/PMU0568.jpg
Siin püüan näidata kere poole kõverust:
http://www.emmk.ee/kalle/models/muromets/PMU0569.jpg
http://www.emmk.ee/kalle/models/muromets/PMU0570.jpg
Kuna plastik oli paks, siis oli pildil tühisena tunduv kõverus siiski probleem. Lahendus - nügida kõver pool seest õhemaks kui sirgem ja loota, et see sirge järgi kuju võtab. Õnnestus visuaalselt rahuldavalt.
Enamus sisu võis rahulikult karpi jätta ja raamatu järgi ise uue nikerdada. midagi näha valmimas siin:
http://www.emmk.ee/kalle/models/muromets/PMU0716.jpg
Kui klaasid ees ja kere koos, algas lihvimine ja lihvimine. Kui see mingis järgus, avastasin, et klaasid pole päris see, mis tahaks ja enamus sai eest katkutud ja ise uued lõigatud. Seejärel sai tiivad külge:
http://www.emmk.ee/kalle/models/muromets/PMU0816.jpg
Ja pärast siis esimest korda oma uude biplaani rakise sisse istuma..prooviks:
http://www.emmk.ee/kalle/models/muromets/PMU0822.jpg
Hetkel siis sedasi. Kuidagi loiult läks kohati see algus. ei saanud end päris käima ja järgmised tööd keerlesid peas. Vaikselt edeneb siiski.
järgmise korrani
Kk