1. leht 1-st

Howitzer H39

Postitatud: 22 Jaan, 2006 18:42
Postitas Faust
Tere,
Küsimus siis, et kas sellist masinat Aafrikas ka sakslaste poolt kasutati.


http://images.google.com/imgres?imgurl= ... D%26sa%3DN

Ja kas keegi teaks õelda mingit kollase(kõrbe) värvi Revelli või Humbroli koodi.

Postitatud: 22 Jaan, 2006 20:22
Postitas fossiil
Ei, sellise asja peale pole küll juhtunud, tegema hakati neid 1942 lõpus - 1943 a. alguses ja nad olid ette nähtud tegutsemaks Prantsusmaa piirides.
Põhjusteks kõigepealt hästi arenenud teedevõrk, kuna erilisest maastikuläbitavusest ei saanud sellise masina puhul rääkida - Hotckissi veermik muutus haubitsa lisamise järel ilmselgelt ülekoormatuks - algse Hotckiss H39 kaal oli 12,1 tonni, koos haubitsaga 32,5 tonni. Kõige selle tulemusel langes kiirus - 36 km/h -lt 25 km/h -ni ja kui siis lisada veel varuosade baasi olemasolu Prantsusmaa piires, siis tundub sakslaste otsus vägagi loogiline.

Aga seda kõrbesse sobiva kollase koodi tahaks isegi teada...? Ehk keegi teab, kas Puumad olid algselt kõrbe - või miskit muud kollast värvi - sinna ju neid nagu algselt planeeriti?

Postitatud: 22 Jaan, 2006 20:43
Postitas Panzergrenadier
Saksa kõrbe kollane on nime järgi vähemalt:
Humbrol: 93 Matt Desert Yellow
Revell: 17 Africa Brown matt/ (16 Sand Yellow matt ???)
Model Master: 1706 Sand ???
Tamiya: xf59

Kas keegi teab kas Tamiya värve Eestisse ka tuuakse?

Väike uudis ka, Revellil pidavat nüüd välja tulema uued vesipõhised värvid. Kui neid või Tamiya värve ka siia maile hakataks tooma läheks küll nende peale üle. On ju palju tervislikumad. :roll:

Postitatud: 23 Jaan, 2006 0:30
Postitas Faust
Tänud vastuste eest.

Aga sellega seoses siis selline küsimus, et kas pintsliga saab üldse korralikke laike masinale peale värvida(seesama masin praegu ehitamisel).Pintsliga värvides jäävad laigu servad liiga selgepiirilised,ei tekki sellist hägusust.

Postitatud: 23 Jaan, 2006 21:02
Postitas Panzergrenadier
Eks nende laikude värvimisel on jah valik selline, et kas värvida pintsliga või siis soetada värviprits (aerograaf). Viimane on aga üpris kallis. :( Tuleks mõelda, kas on plaanis tegeleda mudelitega ka tulevikus, kui jah, siis oleks värviprits ja kompressor kasulik investeering.

Postitatud: 10 Veebr, 2006 17:04
Postitas fossiil
Tervist!

Võtsin vahepeal kätte ja tõlkisin Hotchkissi liikursuurtükkidest jutustavast artiklist esimese jupi ära (M-Hobbi 1/05, V. Malginov), juhul kui asi peaks huvitama, teen järgmise osa kah ära.

Prantsuse kergetanki Hotchkiss lugu algas 1934 aastal, kui ta konkureeris Renault tankiga jalaväeüksuste relvastusse arvamise pärast. Selle lahingu Hotchkiss küll kaotas, kuid teenistusse sai ta sellegipoolest, hoopis ratsaväe koosseisus, kuhu oli vaja uut tanki – kuna Somua S-35 tootmise alustamine lükkus järjest edasi. Tank võetigi tähistuse H-35 all ratsaväeüksuste relvastusse, kuid hiljem kasutati teda edukalt ka jalaväeüksustes. Somua firmal läks kaua aega oma tanki kasutuskõlblikuks viimistlemisega ja Hotchkiss, vaatamata sellele et teda peeti üsna üksmeelselt ajutiseks lahenduseks, jäi edasi tootmisse ning tegi läbi ka moderniseerimise.
Moderniseeritud variant sai tähistuseks H-39 ja erines oma eelkäijast peamiselt uue mootori poolest, mille võimsus oli eelneva 75 h/j võrreldes märgatavalt suurem – 120 h/j. See võimaldas tõsta kiiruse 28 –lt 36,5 kilomeetrini tunnis. Osadele tankidele monteeriti uus 37 mm, pikema toru ja suurema mürsu algkiirusega kahur. Sama kahur monteeriti ka paljudele H-35 –le, mistõttu ei saa pikema toruga kahurit pidada H-39 tunnuseks. H-39 sai veel teistsuguse summuti, uued tugirattad ilma kummibandaažideta ning tornis olevad vaateseadmed olid asendatud lihtsate vaatepiludega.
Lahingusse läks H-39 esimest korda Norras, inglise-prantsuse ekspeditsioonijõudude koosseisus. Lahingutegevuse alguseks Prantsusmaal oli H-39 jõutud valmistada 540 masinat, koos H-35 tegi see kokku ligi 800 Hotchkiss tüüpi tanki. Peale Prantsusmaa langemist jäi mõlemat varianti praktiliselt töökorras tanke sakslaste kätte nii 600 ringis, enamus neist oli taganemisel lihtsalt maha jäetud. Sakslased võtsid need üle ja viisid sisse teistsuguse märgistuse: lühikese kahuriga (SA18) H-39 tanke tähistati 38H(f), pika kahuriga (SA38) aga 39H(f). Sakslased monteerisid ülevõetud tankidesse oma raadiojaamad ja muutsid komandotornide konstruktiooni, varustades need kahepoolse luugiga ning kasutasid masinaid oma väeosade koosseisus. Selliselt kohendatud masinatega täiendati nii Prantsusmaal, kui ka väljaspool seda paiknevaid üksusi, mistõttu üks nendest jõudis ka Kubinka tankimuuseumisse. Osa tanke ehitati ümber suurtükiveokiteks ja muudeks abimasinateks.
Wehrmachti teenistuses olevate prantsuse tankide koguarv vähenes pidevalt, nii lahinguliste kaotuste, kui ka mehhaaniliste rikete tõttu, suuremamahulist remonti oli võimalik teha ainult teiste masinate osadeks võtmise teel, kuna tank ei olnud enam tootmises. Seepärast otsustasid sakslased 1942 aasta lõpus koondada allesjäänud Hotchkissid Prantsusmaa territooriumile, kasutades nende remondiks okupeeritud maa ettevõtete võimsusi ja personali. 1943 aasta maiks oli sakslaste kasutusse jäänud ligikaudu 350 Hotckiss tüüpi tanki. Selleks ajaks olid masinad muidugi juba üksjagu trööbatud ja ei kujutanud lahingulises mõttes enam erilist väärtust.
Kuid selleks ajaks olid ratsionaalselt mõtlevad sakslased omandanud juba päris palju kogemusi vananenud tankiveermike kasutamisel liikursuurtükkide valmistamiseks. Sama meetodit otsustati proovida ka H-39 juures, kusjuures paratamatult kasutuks osutunud tornid läksid käiku Atlandi valli kindlustuste juures – selliste trikkide peale olid nad mihklid, tulepunktide rajamisel kasutati mõnikord ka tornist saadik maasse kaevatud prantsuse tanke, millede käiguosa oli eelnevalt demonteeritud.
Hotchkissi veermikele otsustati monteerida 105 millimeetrised kerged haubitsad ja 75 millimeetrised tankitõrjekahurid. Arvestades veermiku suhteliselt tagasihoidlikke gabariite, ei olnud ülesanne sugugi lihtsate hulgast. Ümberehituseks läksid käiku ainult H-39 veermikud, seda eelkõige võimsama mootori tõttu, kuid oma osa mängis ka kummist bandaažide puudumine tugiratastel, mis võimaldas kergemini taluda üsna tugevat kaalu suurenemist.

Postitatud: 10 Veebr, 2006 18:10
Postitas Faust
Tänan. Väga huvitav materjal.

Postitatud: 10 Veebr, 2006 19:10
Postitas andrus
lisaks juurde seda, et Hotchkiss H38 on sõdinud ka eestis saksa üksuse koosseisus. 1944.a. suvel raporteeris 285.julgestusdiviis 10 masina H38 olemasolu (aruandes oli veel koht somua jaoks, aga neid reaalselt ilmselt ei olnud). Veel eestist taganedes septembris oli Höferi grupis 3 masinat alles.

allikad:
XXXXIII.A.K. ja II.A.K. sõjapäevikute lisad

ps. varsti on ilmumas raamat antud tanki kohta:
http://perso.wanadoo.fr/minitracks/trackstory.htm

Postitatud: 11 Veebr, 2006 12:02
Postitas fossiil
Ahah, no see on päris huvitav fakt, kui saaks veel teada kuidas nad võisid välja näha (no mõni foto ehk), siis võiks millalgi ju mudelilegi mõelda :wink:

Aga nüüd viimane osa, trükin nagu järjejuttu :wink:

Enesestmõistetav on ka see, et ümbertegemisele saadeti eelkõige lühiraudse kahuriga (SA18) relvastatud tankid, kuna need omasid väiksemat lahingulist väärtust. Prantsuse trofeetankide ümberehitamist liikursuurtükkideks juhatas kapten Alfred Bekker ning töö viidi läbi Pariisis ja Krefeldis 1942 aasta lõpus – 1943 aasta alguses. Selge on, et vastavat kogemust omamata oleks selline ülesanne keerulisevõitu olnud, mistõttu firma Alkett, mis oli Saksamaal juhtivaks ettevõtteks liikursuurtükkide konstrueerimise alal, konsulteeris seda protsessi ja osutas ka vajalikku abi.
Ümbertegemisele saabunud veermikel tugevdati esimese tugirattapaari kärusid, nende liigendikohale keevitati peale terasest lisaplaadid. Toiming oli hädavajalik, kuna suurem osa lisanduvast kaalust mõjus just masina esiosale. H-39 kere koosnes viiest valatud detailist, mis ühendati omavahel poltidega: esiosa, tagaosa, alusvann, tornialune karbik ja mootorikate. Kaks viimast monteeriti ümberehitamise käigus maha, allesjäänud osale keevitati lahtise ülaosaga karbik. Viimane koosnes erineva paksusega soomusterase plaatidest, esiosa paksus 34 mm, küljed 20 mm ja tagumine sein 10 mm. Küljed koosnesid kahest tahvlist, need olid seatud erinevate nurkade alla, mis andis karbikule kirstu meenutava kuju. Tagumises seinas olid suured, kahe poolega uksed meeskonna sisenemiseks ja väljumiseks, samuti ka lahingumoona laadimiseks. Kuuesilindriline mootor, samuti Hotchkiss –i tehase toode, mis pärast algse soomuskatte demonteerimist jäi “paljaks”, ümbritseti metallist kastiga, millel oli hooldustöödeks äravõetav ülaosa. Kuna soomuskarbik oli pealt avatud, siis radiaatori jahutusõhk võeti otse meeskonnaruumist, jahutusõhu väljumiseks olid tagumise seina alumises osas võred. Nende kõrvale kolis ka väljalaskesüsteemi summuti.
Valatud esiosas asuv algne juhiluuk keevitati kinni, juht sisenes ja väljus nagu ülejäänud meeskondki, tagumiste uste kaudu. Juhi näo ees asuvasse soomusplaati monteeriti väike luuk vaatepiluga. Kahur, mis kõrgus vahetult juhi istme kohal, asus spetsiaalsel alusel. Liikursuurtükkide relvastamiseks ei kasutatud uusi, vaid juba kasutuses olnud kahureid. 7,5 cm PaK 40 monteeriti masinatele ilma mingite muudatusteta, haubitsatega olid lood keerulisemad. Asi oli selles, et kasutusse läksid mitte ainult 10,5 cm LeFH18, vaid ka hulga varasem mudel – LeFH16. Mõlemat tüüpi haubitsal tuli soomustada toruga paralleelselt asuvad tagasilöögi leevendamise seadmed, tagasilöögi vähendamiseks varustati nad ka suudmepiduritega.
Kahuri ja haubitsa monteerimine oli üsna sarnane, suurtüki alumine osa lõigati maha koos rataste ja tugede kinnitusega. Keevitati kokku metallist konstruktsioon, mis toetus veermiku porilaudade kohale, moodustades sillataolise tumba, otse selle all asus juhi pea. Sel kombel saadud liikursuurtüki horisontaalne laskesektor nii vasakule, kui ka paremale, oli 30 kraadi, vertikaalsed sektorid vastavalt –5 ja + 22 kraadi.
Peale juhi kuulusid meeskonda veel komandör, sihtur ja laadija, komandör istus kahurist paremal ja omas ümbruse jälgimiseks käärpikksilma, samuti oli ta käsutuses vastase jalaväe eest kaiteks mõeldud kuulipilduja MG-42. Arusaadavalt asus paremas pardas ka kuulipilduja kinnituskronstein ja salvede pesad. Sihtur asus nii kahurist kui ka haubitsast vasakul, tema kõrval asusid raadiojaamad Fu 5 ja Fu 2, nende taga asetses bensiinipaak. Laadija asukoht oli kahuri või haubitsa taga.
Ühtekokku valmistati 24 PaK 40 –ga relvastatud liikursuurtükki, millede ametlik tähistus oli 7,5 cm PaK 40 (Sf) auf Geschützwagen 39H(f), nende teiseks nimetuseks, nagu teistelgi 75 mm kahuriga liikursuurtükkidel, oli “Marder I”. Haubitsaga LeFH18 ( või siis LeFH16) relvastatud liikursuurtükke valmistati ühtekokku 48 masinat, nende ametlikuks tähistuseks oli 10,5 cm LeFH(Sf) auf Geschützwagen 38H(f).
Antud masinaid ei saa pidada eriti õnnestunuteks – Hotchkiss-i veermik oli tugevalt ülekoormatud, piisab kui mainida, et haubitsaga variant kaalus 32,5 tonni, samal ajal kui algse H-39 kaal piirnes 12,1 tonniga! Selge, et kiirus langes 36 –lt 25 km/h –ni, kuid maastikuläbitavust ei maksaks meelde tuletadagi, see oli pea olematu. Kordades suurenenud erisurve pinnasele tegi võimatuks pehmetel pinnastel liikumise, üsna kõrgele tõusnud raskuskese muutis probleemseks isegi suhteliselt väikestel kallakutel sõitmise, masin võis kergesti ümber minna. Tegutsemiskaugus ei ületanud 90 kilomeetrit. Kuid kuna need masinad olid otseselt mõeldud Prantsusmaa kaitsmiseks, kus oli suhteliselt tihe heade teede võrgustik, siis võis kõige sellega leppida.
Masinad jaotati pataljonidesse, igaühes 12 liikursuurtükki. Hetkel on teada, millistesse üksustesse suunati kolm pataljoni haubitsatega relvastatud liikursuurtükki, nendeks olid 1/155 Motorsiert Artillerie Regiment, 21 Panzer Abteilung, Sturmgeschütz Abteilung 200 ja 8 Panzerartillerie Abteilung. Kõik masinad läksid lahingusse peale liitlaste maabumist Normandias ja hilisemas võitluses Prantsusmaa pärast, kus enamus neist kaotati 1944 aasta jooksul. Huvipakkuvaks faktiks on ehk see, et tankidel H-39 tuli veel võidelda ka peale 45 aastat, Palestiinas.
Tänase päevani on säilinud üks haubitsaga relvastatud liikursuurtükk, mida eksponeeritakse Prantsusmaal Saumur’i muuseumis, PaK 40 –ga relvastatud eksemplar asus varem Belgias, Arloni linnas paiknevas Võidu Memoriaalmuuseumis, mille kollektsioon osteti 2000 aasta paiku Dean V. Kruse poolt ja nüüd asub masin Ameerikas, paari tunni tee kaugusel Indianapolisest.

Puhh, selleks korraks kõik, pärastpoole kriban üles ka mõtted, mis tekkisid pärast lähemat tutvust Trumpeteri poolt välja lastud mõlema variandiga.

Postitatud: 11 Veebr, 2006 17:31
Postitas Panzergrenadier
Hubitav oli lugeda. :)

See peaks vist kuuluma teise teemasse, aga PMMs'is on Bronco H39 mudeli kirjeldus. :roll:

http://www.perthmilitarymodelling.com/r ... b35001.htm

Postitatud: 11 Veebr, 2006 19:42
Postitas fossiil
Minu arvates sobib see siia küll, need Trumpi liikurid on ju sama asjanduse baasil tehtud.
Ainult et artikkel ise on täielik jama. Ausalt. See kes artikli kirjutas ei vaevunud absoluutselt teemasse süvenema ja lasi aga täiest kõrist kiidulaulu, no et kui head need Trumpeteri ja nüüd Bronco Hotchkissid ikka on ja misike jama see vana Heller nende kõrval paistab :evil:
Tunda on, et artikli kirjutaja pole vaevunud reaalse masina fotodele pilkugi heitma, muidu ta ei jutustaks vahus suuga kui detailsed ja head on uued veorattad, märkamata et veoratta hambaid peaks olema 22 aga mitte 24, nagu seda on Trumpeteril ja uuel Broncol. Kusjuures vähemalt Trumpi omad on läbimõõdus tunduvalt väiksemad. Sellest tuleneb automaatselt ka liiga suur lülide arv roomikus.
Aga debiilsus on vahetevahel nakkav - näiteks igati soliidne Modelkasteni firma tegi Trumpeteri veoratta jaoks sinna sobivad roomikud plõksti valmis: http://www.perthmilitarymodelling.com/r ... /sk-40.htm
No ja loeme siis ning üllatus-üllatus - roomikusse mahubki neid kenasti 112 tükki, samal ajal kui reaalsel masinal on arvuks 107... vaat niipalju siis pilukate mõtlemisvõimest. Ekspluatatsiooni käigus, kui roomik venib, visatakse kuni 2- 3 lüli vahelt välja, nii et lülide arv väheneb, aga nemad pakuvad juba alguseks 112.
Siis veel hõiskamine, et Bronco ja Trumpi tugirataste kärud on niii ilusad, aga va Helleri omad liiga väikesed, nojah, no mis sa kostad, tasuks õige vaadata pildikest ja uurida, et kui suured on õige reaalse masina samad detailid ja millised näevad need välja mudelil:
Pilt
Nagu näha on just Trumpeteri (ja seega ka Bronco) omad mõõdust väljas, liiga suured hoopis.
Sama lugu on kerega, alusvann on kitsam kui vaja, kere on tüki maad lühem ja nii edasi. Nii et artikkel on minu arvates täielik kaka. Ja tootjatele annab see umbes sellise sõnumi: tehke millist haltuurat tahate, me ostame kõike, valimatult, oleme nii lollid et kiidame veel tagant kah! Ja tassime oma raha TEILE, ja mõnuga kohe! Ptüi.. :twisted:
Kui siis võtta vaevaks ja võrrelda Spielbergeri raamatust pärit Hotchkissi mõõte mudelitega, siis tuleb välja, et geomeetrilise mõttes on seesama ürgvana Heller peaaegu et kümnesse, detailsus jätab muidugi soovida, kuid Trump ja Bronco on ju alles tehtud ja nii käpardlikult :shock:
Kirjutasin eile õhtul selle soperdise autorile ja küsisin viisakalt, et kas ta veoratta hambaid on ikka lugenud, saatsin sama pildi kah, eks näe, kas vastab... ja kui, siis mida.

Nii et kui selle eluka (liikursuurtüki mudeli) ükskord ette võtan, tuleb hulka tööd teha, enne kui tast elulooma saab, pealisehitis ju kah laest võetud, muidugi võib ka otse karbist kokku panna, mis on võib olla et õigemgi mõte, kuna sarnane tuleb ikkagi.

Andrusele - aitähh raamatu lingi eest, esimesed kolm on tänu sõbrale juba olemas, hetkel jahin R-35 raamatut.

Postitatud: 11 Veebr, 2006 20:58
Postitas Panzergrenadier
No eks paistab, mida ta siis vastab. :?
Ise ütles seal veel, et:...Comparing the parts to known data and plans including the side view 1:35 plans by Hilary Louis Doyle in the Spielberger “Beute-Kraftfahrzeuge und-Panzer der deutschen Wehrmacht” (Booty motor vehicles and tanks of the German army) book and associated diagrams and reference pictures show the dimensions of the Bronco kit to be well within reasonable tolerances.
Kas tõesti on tema jaoks need talutavad erinevused siis nii suured. :?