Tänapäevasel infoühiskonnal on kõige muu kõrval kaks olulist omadust. Esiteks, märkimisväärne osa infost on vaid paari hiirekliki kaugusel ja teiseks, varem ilmarahva eest varjul olnud oskamatus faktipõhist analüüsi teha paistab moodsal ajal kaugele silma.
Nii tavaline kodanik, kui ka reservohvitser - ja ma ei hakka siinkohal üldse rääkimagi kõrgelt haritud paarikümmneaastase tegevteenistuskogemusega vanemohvitseridest – peaksid suutma teha elementaarset avalike allikate põhist andmekorjet ning tuginedes saadud tulemusele sünteesima loogiliselt tervikliku järelduste kogumi. Ei piisa sellest, et öelda vaid vastus, ka vastuseni viinud lahenduskäik tuleb esitada.
Taust:
Väide 1. Suvise kutsega peaks astuma ajateenistusse 1977 inimest.
Väide 2. Pessimistliku prognoosi kohaselt on hetkeseisuga puudu 600 ajateenijat.
Väide 3. Optimistliku prognoosi kohaselt on puudujääk 200.
Probleem nr 1: kuidas lahendada võimalik 600 ajateenija vähemlaekumine ära kõige väiksemate mõjudega riigikaitsele.
Väited ja probleem põhinevad sellel artiklil:
https://www.err.ee/1072858/kaitsevagi-v ... ateenijaid
Probleem nr 2. Ma ei tea mitte millestki mitte midagi, mul pole andmeid, ma ei põhjenda kuidagi oma seisukohta, kuid sellegi poolest arvan, et asjad on täpselt nii nagu mina juba kaks nädalat tagasi ütlesin.
Andmekorje:
Alustuseks vaatame mida ütleb KRA
https://www.kra.ee/ajateenistus/ajateen ... aramisest/
Suvine kutse jaguneks järgmiselt:
- 1. jalaväebrigaad 1058 ajateenijat;
- 2. jalaväebrigaad 479;
- luurekeskus 16;
- merevägi 25;
- küberväejuhatus 109;
- sõjaväepolitsei 140;
- toetuse väejuhatus 150.
Väike vihje, seal samas on ka sügisese kutse ja 2021. aasta kutsete jagunemine. Nutikas vaatab ka neid ja peab nähtut meeles, enne kui hakkab lahendusi välja pakkuma.
Järgnevaks vaatame, et mida need ajateenijad seal üksustes teevad ja mis pataljonide ning tegevuste vahel nad veel omakorda võiksid jaguneda.
https://www.kra.ee/ajateenistus/ajateen ... t/vaeosad/
Edasine:
Igaüks jätkab siit nüüd ise. Nüüd on oluline osa infost olemas ja võimalus omaltpoolt välja pakkuda lühike analüüs, et kuidas tema probleemi lahendaks. Erinevate võimalust ja kombinatsioonide hulk ei ole pessimistliku stsenaariumi korral ilmselgelt lõputult suur. Suures plaanis ülalolevat infot silmitsedes näen mina nelja võimalikku kombinatsiooni. Sügavam mõjuanalüüs mõned neist neljast lükkaks ebasobivatena kõrvale. Kes on eriti taibukas loeb üle eelarvamusvabalt akf Martin Heremi jutu. Sealt leiab nii mõnegi asja mille üle sügavamalt mõelda.
Ääremärkus:
Jätame hetkel kõrvale kõik muud võimalused probleemi lahendamiseks muude meetoditega ning vaatame ainult mehhaanilist kärpimislahendust st, et tulebki 600 vähem.
Arvan, et probleem nr ühe lahendamine etteantud info põhjal on nüüd jõukohane igale tavakodanikule, kel vähemalt 8 klassi külakooli seljataga. Arutlemine, põhjendamine ja mõjude hindamine, et miks just üks või teine lahendus peaks olema eelistatud, on kontimööda ülesanne igale vähegi mõtlemisvõimelisele sõjanduslikku tausta omavahel inimesele.
Probleem nr kahele on samuti lihtne lahendus. Esiteks paanika jätta. Teiseks lugeda närvide rahustamiseks ja enese harimiseks vormikandmise eeskirja ning kolmandaks füüsilise koormuse tarvis harjutada tubastes tingimustes sobivaid elemente rivimäärustikust. Sobivad elemendid on: paigalmarss; pöörded kohapeal; kaitseväeline tervitamine; vabalt ja valvelseisangu võtmine; käskluste andmine jms. Jõudu paraadiks!