Lennukikandjatest
Postitatud: 20 Aug, 2017 11:22
Aeg-ajalt on kasulik koristada. Vanu CD-sid üle vaadates jäi mul ette üks, millele sai kunagi mingi arvutiuuenduse käigus tehtud back-up vanadest failidest, ja mis siis enam uude arvutisse ei läinudki. Terve hunnik igasugu vanemat õhusõja ja lennunduse materjale, mis omal ajal said kokku korjatud ja tõlgitud. Ühte-teist võib ju (peale väiksemat kohendamist) ka foorumisse postitada.
Hakkaks peale lennukikandjate teemaga. Selle kohta sai kunagi hulgi erinevat materjali korjatud. Lisaks lennukikandjatele endile ka veel suurematest lahingutest jms juurde kuuluvast. Ehk on huvitav…
Aga selle teema alustuseks muidugi kohustuslik materjal Ely esimestest startidest ning maandumisest laevadel.
USA lennuväe ajalugu algab 1909. a. kui maavägi ostis omale esimese Wright biplaani ning alustas katseid lennukite kasutamiseks maaväe huvides. Admiraliteet ei tahtnud kehvem olla ning 1910. a. sügisel anti kapten Washington I. Chambers’ile samuti ülesanne tutvuda kõigi lennunduses toimuvaga ning jälgida seal toimuvaid arenguid, et kas laevastikul ei oleks äkki midagi võimalik sealt kasutusele võtta. Chambers otsustas, et kõigepealt tuleks selgeks teha, kas lennukiga on võimalik sõjalaevalt startida ning sinna maanduda. Seejärel saab juba edasi uurida muid võimalusi.
1910. a. oktoobris osales Chambers Belmont Park’is (New Yorki osariik) toimunud lennupäeval ning võttis seal ühendust Glen Curtiss’i ning tema Exhibition Team’i lenduri Eugene Ely’ga. Ely oli tehtud ettepanekust (üritada lennukil laevale ehitatud platvormilt startida ning maanduda) vägagi huvitatud ning Curtiss oli valmis riskima oma lennukiga. Nii saadigi üsna ruttu kokkuleppele.
Esimene katse toimus juba 14. novembril 1910. Selleks ajaks oli kergeristleja USS Birmingham ninaossa ehitatud ca 25 m pikkune kaldus platvorm. Norfolk’i sadamas laaditi sellele Curtiss Pusher, millele oli igaks juhuks tiibade alla kinnitatud ka väiksemad ujukid. Et kui start ei õnnestu, siis jääks lennuk pinnale vähemalt mingikski ajaks.
Nii selleks kui järgmiseks päevaks ennustati tormist ilma, kuid esialgu oli ilm veel ilus. Plaanis oli laevaga saavutada umbes 10 sõlmene kiirus ning seejärel startida vastutuult, laeva liikumise suunas. Lisandunud tuulekiirus ning laeva liikumise kiirus oleks siis starti hõlbustanud. Kui aga laev oli juba sadamast väljunud ning suundumas merele, siis märgati merelt lähenevat pilvefronti ning Ely otsustas teha stardikatse nii pea kui võimalik. Et mitte tormi kätte jääda. Laev keeras kursi küll vastutuult, kuid ei jõudnud veel 10-sõlmest kiirust saavutada, kui Ely juba startis. Laeval sündmust jälginutele oli järgnev pilt üsna dramaatiline – platvormi otsani jõudes lennuk lihtsalt kadus. Kuna aga mootorimürin kestis edasi, siis jäi loota, et lennuk ikka puruks ei kukkunud. Ning veidi aja pärast kerkis Ely lennuk taas nähtavale ning suundus ranna poole.
Nagu hiljem selgus – stardikiirus jäi väikseks ning lennuk oli tõepoolest kukkunud kuni veeni välja. Kasu oli olnud tiibade alla kinnitatud ujukitest, mis pehmendasid kokkupuudet veega ning kuigi telikurattad käisid vees ära ning ka propelleriotsad puudutasid vett – lennuk oli jõudnud koguda juba nii palju kiirust, et lennuk uuesti veest lahti rebida ning kaldani lennata.
Esimene katse ei olnud seega küll väga edukas, kuid siiski lubav. Chambers sai ka loa viia läbi laeval maandumise katse. Kuna Curtiss Exhibition Team reisis sel ajal mööda Ameerikat ringi ning pidi 1911. a. jaanuariks jõudma San Fransiscosse, siis otsustati see katse viia läbi Läänerannikul. Seekord ehitati umbes 40 meetri pikkune platvorm ristleja USS Pennsylvania pardale. Lisaks seati sellel üles esimene pidurdussüsteem, mis oma ülesehituselt sarnanes mõneti tulevastele lennukikandjate pidurdussüsteemidele. Selle konstruktsiooni olevat välja pakkunud Ely ning väidetavalt kasutati sarnaseid ka tolle aja autovõidusõitudel. Platvormi servadele asetati liivaga täidetud kotid, mis olid omavahel ühendatud köitega, mis jäid siis maandumisplatvormi kohale umbes 30 cm kõrgusele. Lennuki telikule kinnitas Ely samuti kolmnurkse kinnitusega konksu, mis pidi haakima maandumisel köite taha ning aitama lennukit pidurdada. Lisaks oli veel platvormi teises otsas kahe posti vahele tõmmatud kangas, mis oleks pidanud lennuki kinni püüdma juhul, kui see eelnevast pidurdussüsteemist oleks üle lennanud.
Maandumiskatse tehti 18. jaanuaril 1911 San Fransisco lahel ankrus seisnud laevale. Ely startis lähedal asunud hipodroomilt ning võttis suuna lahel seisnud laevale. Rannas seisid tuhanded pealtvaatajad, kes olid kogunenud seda imet nägema. Ja seekord pidid pettuma need, kes lootsid seejuures mingit äpardust või õnnetust näha. Kuigi vahetult enne maandumist puhunud tuuleiil tõstis Ely lennukit mõned meetrid kõrgemale, õnnestus tal enne 13. köit rattad maha saada ning viimasest paarist kotireast piisas lennuki pidurdamiseks. Peale lõunasööki kapteniga startis Ely seekord edukalt seisvalt laevalt ning maandus uuesti samal hipodroomil, kust ta ennelõunal oma seiklust oli alustanud.
Need Ely poolt läbiviidud edukad katsed avasid lennukitele tee USA laevadele. Kuid esialgu peeti laevadel maandumist siiski liiga keeruliseks ülesandeks. Seepärast tehti järgnevad katsed juba vesilennukitega ning need maandusid (või peaks siinkohal kirjutama – veendusid) laeva kõrvale. Kust siis tõsteti kraanaga taas laeva pardale. Ja laevastiku peamiseks vesilennukite tarnijaks sai Glenn Curtiss. 1911. a. juulis müüs ta kaks esimest lennupaati (A-1 ja A-2) mereväele. 1912. a. Kuuba lähistel toimunud mereväe manöövritel osales juba neli lennukit: kaks Curtiss’e lennupaati ning kaks Wright’i maalennukit (B-1 ja B-2), millede kõigi Guantanamo baasi transportimiseks oli kasutatud mereväe söelaeva „Sterling“, mida võiks seega lugeda lennukiemalaevade kaugeks esiemaks.
1913. a. sügisel loodi Pensacola’s mereväe lennunduse arenduskeskus. 1914. a. valmis esimene kasutuskõlvulik katapult lennukite stardiks laevadelt ning 1915. a. alustati esimese sellise ehitust ristlejale USS „North Carolina“. 1916. a. suvel toimus esimene õnnestunud lennuki katapultstart samalt laevalt.
Aga kui USA 1917. a. aprillis aga ametlikult Saksamaale sõja kuulutas ning samuti I maailmasõtta astus, siis millegipärast otsustati, et lennukid ei ole veel sõjaks valmis ning kõigilt Euroopa vetesse saadetud laevadelt võeti lennukid ja nende stardiplatvormid maha. Sisuliselt peatus USAs laevadel baseeruvate lennukite arendus aastateks.
Selle pika jutu lõpuks veel ka paar sõna Eugene Burton Ely saatusest. Ely hukkus lennuõnnetuses 19. oktoobril 1911. a. Oma eluajal ta ei jõudnud saada mingit ametlikku tänu ega isegi mitte tasu tehtud katsetuste eest. Kui see lõunasöök „Pennsylvania“ kapteniga välja arvata. Alles 1933. a. tuli mereväel meelde annetada talle posthuumselt Distinguished Flying Cross.
/Järgneb.../
Hakkaks peale lennukikandjate teemaga. Selle kohta sai kunagi hulgi erinevat materjali korjatud. Lisaks lennukikandjatele endile ka veel suurematest lahingutest jms juurde kuuluvast. Ehk on huvitav…
Aga selle teema alustuseks muidugi kohustuslik materjal Ely esimestest startidest ning maandumisest laevadel.
USA lennuväe ajalugu algab 1909. a. kui maavägi ostis omale esimese Wright biplaani ning alustas katseid lennukite kasutamiseks maaväe huvides. Admiraliteet ei tahtnud kehvem olla ning 1910. a. sügisel anti kapten Washington I. Chambers’ile samuti ülesanne tutvuda kõigi lennunduses toimuvaga ning jälgida seal toimuvaid arenguid, et kas laevastikul ei oleks äkki midagi võimalik sealt kasutusele võtta. Chambers otsustas, et kõigepealt tuleks selgeks teha, kas lennukiga on võimalik sõjalaevalt startida ning sinna maanduda. Seejärel saab juba edasi uurida muid võimalusi.
1910. a. oktoobris osales Chambers Belmont Park’is (New Yorki osariik) toimunud lennupäeval ning võttis seal ühendust Glen Curtiss’i ning tema Exhibition Team’i lenduri Eugene Ely’ga. Ely oli tehtud ettepanekust (üritada lennukil laevale ehitatud platvormilt startida ning maanduda) vägagi huvitatud ning Curtiss oli valmis riskima oma lennukiga. Nii saadigi üsna ruttu kokkuleppele.
Esimene katse toimus juba 14. novembril 1910. Selleks ajaks oli kergeristleja USS Birmingham ninaossa ehitatud ca 25 m pikkune kaldus platvorm. Norfolk’i sadamas laaditi sellele Curtiss Pusher, millele oli igaks juhuks tiibade alla kinnitatud ka väiksemad ujukid. Et kui start ei õnnestu, siis jääks lennuk pinnale vähemalt mingikski ajaks.
Nii selleks kui järgmiseks päevaks ennustati tormist ilma, kuid esialgu oli ilm veel ilus. Plaanis oli laevaga saavutada umbes 10 sõlmene kiirus ning seejärel startida vastutuult, laeva liikumise suunas. Lisandunud tuulekiirus ning laeva liikumise kiirus oleks siis starti hõlbustanud. Kui aga laev oli juba sadamast väljunud ning suundumas merele, siis märgati merelt lähenevat pilvefronti ning Ely otsustas teha stardikatse nii pea kui võimalik. Et mitte tormi kätte jääda. Laev keeras kursi küll vastutuult, kuid ei jõudnud veel 10-sõlmest kiirust saavutada, kui Ely juba startis. Laeval sündmust jälginutele oli järgnev pilt üsna dramaatiline – platvormi otsani jõudes lennuk lihtsalt kadus. Kuna aga mootorimürin kestis edasi, siis jäi loota, et lennuk ikka puruks ei kukkunud. Ning veidi aja pärast kerkis Ely lennuk taas nähtavale ning suundus ranna poole.
Nagu hiljem selgus – stardikiirus jäi väikseks ning lennuk oli tõepoolest kukkunud kuni veeni välja. Kasu oli olnud tiibade alla kinnitatud ujukitest, mis pehmendasid kokkupuudet veega ning kuigi telikurattad käisid vees ära ning ka propelleriotsad puudutasid vett – lennuk oli jõudnud koguda juba nii palju kiirust, et lennuk uuesti veest lahti rebida ning kaldani lennata.
Esimene katse ei olnud seega küll väga edukas, kuid siiski lubav. Chambers sai ka loa viia läbi laeval maandumise katse. Kuna Curtiss Exhibition Team reisis sel ajal mööda Ameerikat ringi ning pidi 1911. a. jaanuariks jõudma San Fransiscosse, siis otsustati see katse viia läbi Läänerannikul. Seekord ehitati umbes 40 meetri pikkune platvorm ristleja USS Pennsylvania pardale. Lisaks seati sellel üles esimene pidurdussüsteem, mis oma ülesehituselt sarnanes mõneti tulevastele lennukikandjate pidurdussüsteemidele. Selle konstruktsiooni olevat välja pakkunud Ely ning väidetavalt kasutati sarnaseid ka tolle aja autovõidusõitudel. Platvormi servadele asetati liivaga täidetud kotid, mis olid omavahel ühendatud köitega, mis jäid siis maandumisplatvormi kohale umbes 30 cm kõrgusele. Lennuki telikule kinnitas Ely samuti kolmnurkse kinnitusega konksu, mis pidi haakima maandumisel köite taha ning aitama lennukit pidurdada. Lisaks oli veel platvormi teises otsas kahe posti vahele tõmmatud kangas, mis oleks pidanud lennuki kinni püüdma juhul, kui see eelnevast pidurdussüsteemist oleks üle lennanud.
Maandumiskatse tehti 18. jaanuaril 1911 San Fransisco lahel ankrus seisnud laevale. Ely startis lähedal asunud hipodroomilt ning võttis suuna lahel seisnud laevale. Rannas seisid tuhanded pealtvaatajad, kes olid kogunenud seda imet nägema. Ja seekord pidid pettuma need, kes lootsid seejuures mingit äpardust või õnnetust näha. Kuigi vahetult enne maandumist puhunud tuuleiil tõstis Ely lennukit mõned meetrid kõrgemale, õnnestus tal enne 13. köit rattad maha saada ning viimasest paarist kotireast piisas lennuki pidurdamiseks. Peale lõunasööki kapteniga startis Ely seekord edukalt seisvalt laevalt ning maandus uuesti samal hipodroomil, kust ta ennelõunal oma seiklust oli alustanud.
Need Ely poolt läbiviidud edukad katsed avasid lennukitele tee USA laevadele. Kuid esialgu peeti laevadel maandumist siiski liiga keeruliseks ülesandeks. Seepärast tehti järgnevad katsed juba vesilennukitega ning need maandusid (või peaks siinkohal kirjutama – veendusid) laeva kõrvale. Kust siis tõsteti kraanaga taas laeva pardale. Ja laevastiku peamiseks vesilennukite tarnijaks sai Glenn Curtiss. 1911. a. juulis müüs ta kaks esimest lennupaati (A-1 ja A-2) mereväele. 1912. a. Kuuba lähistel toimunud mereväe manöövritel osales juba neli lennukit: kaks Curtiss’e lennupaati ning kaks Wright’i maalennukit (B-1 ja B-2), millede kõigi Guantanamo baasi transportimiseks oli kasutatud mereväe söelaeva „Sterling“, mida võiks seega lugeda lennukiemalaevade kaugeks esiemaks.
1913. a. sügisel loodi Pensacola’s mereväe lennunduse arenduskeskus. 1914. a. valmis esimene kasutuskõlvulik katapult lennukite stardiks laevadelt ning 1915. a. alustati esimese sellise ehitust ristlejale USS „North Carolina“. 1916. a. suvel toimus esimene õnnestunud lennuki katapultstart samalt laevalt.
Aga kui USA 1917. a. aprillis aga ametlikult Saksamaale sõja kuulutas ning samuti I maailmasõtta astus, siis millegipärast otsustati, et lennukid ei ole veel sõjaks valmis ning kõigilt Euroopa vetesse saadetud laevadelt võeti lennukid ja nende stardiplatvormid maha. Sisuliselt peatus USAs laevadel baseeruvate lennukite arendus aastateks.
Selle pika jutu lõpuks veel ka paar sõna Eugene Burton Ely saatusest. Ely hukkus lennuõnnetuses 19. oktoobril 1911. a. Oma eluajal ta ei jõudnud saada mingit ametlikku tänu ega isegi mitte tasu tehtud katsetuste eest. Kui see lõunasöök „Pennsylvania“ kapteniga välja arvata. Alles 1933. a. tuli mereväel meelde annetada talle posthuumselt Distinguished Flying Cross.
/Järgneb.../