Soome lennuvägi II ms eel ja ajal

Eestlased ning eestlastest koosnevad üksused, relvad, lahingud, varustus, autasud jne jne...
Vasta
kari lumppio
Liige
Postitusi: 312
Liitunud: 30 Mär, 2005 9:46
Asukoht: Espoo, Soome
Kontakt:

Re: Soome lennuvägi II ms eel ja ajal

Postitus Postitas kari lumppio »

andrus kirjutas:Olen korjanud vahepeal kokku viiteid, kus kahepoolsete andmete põhjal on üritatud kokku panna pilti soome hävituslennukite tegemistest:
....

26.06.1944
https://gull.livejournal.com/6152.html
https://gull.livejournal.com/6467.html


Tere!

Slon76 ei ole küll aru saanud tegelikult toimunust väga hästi. Google tõlgitud tekstist paistab läbi et ta ei taha, et soomlane oleks tulistanud Serovi alla.

Näiteks Juutilaineni kirjeldatud (566 ShAP) "saatehävitajad" olid HLeLv 24 Messerschmittid! HLeLv 24 G-4 "mersu"de raadio oli eri sagedusel. Nad kadusid minema (kûtuse vähesus ilmseslt) kui "vene" hävitäjad ilmusid (= Juutilainen).

Teisi ei vaatanud. Kui aga tase on samasugune kui 26.6.1944 jutt nii need ei küll ole mingi viimane sõna, ega tõde.

Kari
andrus
Liige
Postitusi: 4332
Liitunud: 02 Juul, 2004 11:39
Kontakt:

Re: Soome lennuvägi II ms eel ja ajal

Postitus Postitas andrus »

Gull ei ole slon-76 (O. Kiseljev). Minu teada on nende venekeelsete blogide taga kolm erinevat inimest. Mop-78 peaks olema Aleksei Muhin. Gulli pärisnime nägin ka kusagil, praegu käepärast ei ole.
Mulle jäid need viidatud blogid sellega silma, et üritati mõlema poole andmeid kokku panna. Võib-olla pole kokkupanemine alati 100% protsenti edukas olnud :)
kari lumppio
Liige
Postitusi: 312
Liitunud: 30 Mär, 2005 9:46
Asukoht: Espoo, Soome
Kontakt:

Re: Soome lennuvägi II ms eel ja ajal

Postitus Postitas kari lumppio »

Tere!

Võib-olla arvustasin liigagi järsult seda saiti, on nad vähemal püüelnud kasutada mõlema poole andmeid. Asi seegi.

Olen seda 26.6.-44 Serovi juhtumid uurinud kunagi aktiivselt. Soome õhuseire andmeid pole leidnud, Soome õhutõrje päevikudest leiab ühte ja teist. Lennuväe arhiivandmed on osaliselt puudulikud. N-Liidu andmeid on mul natuke ka (13 VA, 275 IAD).

Serovi asja täpsemaks selgitamieks oleks tähtsuse järjekorras vaja:
1. Serovi ja tema lennuki täpne leiukoht (Serov jäi algselt kadunuks)
2. 566 ShAP päevik või vähemalt 277 ShAD aruanne 26.6.1944 ajakava täpsustamiseks
3. Millist kellaaega JG 54 kasutas? Oli Eesti tunni Soomest järgi või samas ajas juunis 1944?


Kari
Viimati muutis kari lumppio, 24 Dets, 2021 19:21, muudetud 1 kord kokku.
Lemet
Liige
Postitusi: 19914
Liitunud: 12 Apr, 2006 15:49
Kontakt:

Re: Soome lennuvägi II ms eel ja ajal

Postitus Postitas Lemet »

Täna on siis auväärt juubel...

80 aastat tagasi, 23. detsembril 1941, tõusis esimest korda õhku hävitaja Myrsky (Torm) prototüüp - ainus Soomes projekteeritud ja ehitatud seeriahävitaja. Erinevalt enamikust teistest lennukitest ei olnud sellel lennukil "ainukest" peakonstruktorit, vaid selle projekteerijaks määrati neljast insenerist koosnev loominguline meeskond riigile kuuluvast Valtion Lentokonetehdase lennukitehasest Tamperes. Projekteerimisega alustati juba 1939. aasta suvel, kuid see kulges üsna aeglaselt.

Soome ei olnud toona jõukas riik, mistõttu lennuk ehitati võimalikult lihtsa tehnoloogiaga, kasutades minimaalselt kallist ja nappivat duralumiiniumi. Kere oli keevitatud ristkülikukujulise terastorustikust fermina, millele metallfermist üleulatuvad puiduga anti voolujooneline kuju. Tiib ja stabilisaatorid olid täispuidust ning kaetud vineeriga. Ka kere oli kaetud vineeriga ja ainult mootori kapotiosa oli valmistatud alumiiniumist.

Konstruktsioon meenutab suuresti näiteks nõulogude hävitajat Jak-1, ainus erinevus on see, et Jakil oli kere sabaosa kaetud mitte vineeri, vaid perkaliga. Mootor oli aga hoopis teist tüüpi, ameerika 14-silindriline õhkjahutusega Pratt & Whitney R-1830 kaherealine täht. Soomlased olid enne sõda ostnud USAst ühe partii neid mootoreid ja said seejärel sakslastelt, kes olid need trofeeks saanud, veel lisaks mitukümmend tükki. Relvastus koosnes neljast suurekaliibrilisest kuulipildujast ning tiiva alla võis kinnitada kaks 100 kg pommi või sama massiga allavisatavad kütusepaagid.

Tänu oma segakonstruktsioonile, milles oli ülekaalus puit, sai lennuk üsna raske. Sellest tulenevalt ei olnud lennuomadused kaugeltki silmapaistvad, maksimaalne kiirus ei ületanud 530 km/h. Ehitati neli prototüüpi, millest kolm kukkus katsete käigus alla, kusjuures kaks pilooti hukkus. Põhjuseks oli pöörisesse sattumine ja puitdetailide kehv liimimise kvaliteet. Nende probleemide lahendamiseks kulus peaaegu aasta seepärast algas seeriatootmine alles 1942. aasta lõpus.

Kokku telliti 50 Tormi, millest 47 jõuti valmis ehitada enne Soome lahkumist sõjast. Kuid 1944. aasta suvel jõudis neist rindele vaid 30 ja ainult 15 tegi lahingulende. Selleks ajaks olid soomlased saanud Saksamaalt sada viiskümmend Messerschmitti, mille taustal nende enda hävitaja nägi üsna armetu välja.

Myrsky piloodid mingit märkimisväärset edu ei saavutanud, vaid ainult ühes lahingus kahjustas leitnant Linden vastase Jak-9 ja kapten Virkunen tabas La-5. Kuid mõlemad kahjustatud masinad pöördusid tagasi oma lennuväljadele. Siiski ei kandnid soomlased ka kaotusi, kuigi õnnetusjuhtumite arv lennukitega oli kõrge. Kuni 1947. aastani, mil "Myrsky" relvastusest maha võeti välja ja vanametalliks tehti, kukkus 47-st toodetud masinast alla 10. Üldiselt ei saa Soome hävitajate ehitamise kogemust kaugeltki edukaks nimetada, küll aga oli see märkimisväärseks toeks läbi aegade ülepea oma lennuväega majandada.

Pilt
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...
andrus
Liige
Postitusi: 4332
Liitunud: 02 Juul, 2004 11:39
Kontakt:

Re: Soome lennuvägi II ms eel ja ajal

Postitus Postitas andrus »

Põhjuseks oli pöörisesse sattumine ja puitdetailide kehv liimimise kvaliteet.
Причиной был флаттер и некачественная склейка деревянных деталей.
Flutter (inglise keeles) ei ole pööris vaid vibratsioon (jään eestikeelse termini siinkohal võlgu) https://www.youtube.com/watch?v=qpJBvQXQC2M
Üldiselt ei saa Soome hävitajate ehitamise kogemust kaugeltki edukaks nimetada, küll aga oli see märkimisväärseks toeks läbi aegade ülepea oma lennuväega majandada.
В общем, финский опыт создания истребителя никак нельзя назвать удачным.
Mingi lisatekst lause lõppu lisatud, mida Kondratjevil ei leia? Kondratjev ise on selle jutukese arvatavasti wiki põhjal kokku pannud, pakun et inglise- ja venekeelse variandi alusel, soomekeelne on märgatavamalt detailsem: https://fi.wikipedia.org/wiki/VL_Myrsky
Kuskohast ta 50 tellitud lennukit ja La-5 tabamise on võtnud - ei tea.
andrus
Liige
Postitusi: 4332
Liitunud: 02 Juul, 2004 11:39
Kontakt:

Re: Soome lennuvägi II ms eel ja ajal

Postitus Postitas andrus »

kari lumppio kirjutas:2. 566 ShAP päevik või vähemalt 277 ShAD aruanne 26.6.1944 ajakava täpsustamiseks
3. Millist kellaaega JG 54 kasutas? Oli Eesti tunni Soomest järgi või samas ajas juunis 1944?

Pamyat-narodast 277.rld lennuaegu pealiskaudse otsinguga ei leidnud.

277. rld sõjapäevik: https://pamyat-naroda.ru/documents/view/?id=150401846
277shad-1.jpg
Siin on märkimata jäetud vaenlase lennuki rünnakus viga saanud teise lennuki metsa kukkumine, mis aga on olemas järgmises dokumendis:
Aruanne 277.rld tegevusest juunis: https://pamyat-naroda.ru/documents/view/?id=455145897
277shad-2.jpg
õhutõrjetule läbi olevat kaotatud kolmas lennuk (kirjas ka sõjapäevikus):
277shad-3.jpg

566.rlp kohta ei leidnud üldse operatiivdokumente sellele ajaperioodile.

gullil on kõik kellaajad üle viidud Moskva ajale, kui saksa ja soome kellaajad on teada, saab tagurpidi arvutuse teha.
Veel, gull tunneb muret Puhakka lennuraporti puudumise pärast, seda ei ole kusagil? Ma Mersu- ja Suomen Ilmavoimat VI 1944 raamatutest ka ei leidnud.
andrus
Liige
Postitusi: 4332
Liitunud: 02 Juul, 2004 11:39
Kontakt:

Re: Soome lennuvägi II ms eel ja ajal

Postitus Postitas andrus »

Sealtsamast kuuaruandest õhulahingu kirjeldus ründelennuväe vaatenurgast (millegipärast sellel episoodil kellaaeg puudub, aga järgmisel olemas):
277shad-4.jpg

277shad-5.jpg
andrus
Liige
Postitusi: 4332
Liitunud: 02 Juul, 2004 11:39
Kontakt:

Re: Soome lennuvägi II ms eel ja ajal

Postitus Postitas andrus »

13. ÕA sõjapäevik on ka detailide poolest vaene: https://pamyat-naroda.ru/documents/view/?id=451003358
13VA-1.jpg

13VA-2.jpg

13VA-3.jpg

Siin on ka äkki midagi: https://forum.axishistory.com/viewtopic ... 9&t=216562
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 3 külalist