1. leht 1-st
juhitavate rakettide hävituslaev USS Mahan (DDG-72)
Postitatud: 21 Juun, 2007 8:53
Postitas Würger 190G
Niisiis IMELAEV kui uskuda EPL, mis on nii RISTLEJA kui ka HÄVITAJA! Muide täna ilmunud Nädalst selgub, et Eestil on kasutuses 2 HÄVITAJAT L-39. Huvitav kas need oskavad ka veepeal liikuda.
Nali veel ka selles, et piltidel kord ristleja kord hävitaja kui allkirju uskuda. Autor või toimetaja ei suuda kuidagi otsustada, millega tegu. TASE!
Miks küll KM pressiosakond (või mis ta ka neil on) ei suuda/taha levitada korralikku pressiteadet adekvaatse infiga, et ka tavakodanik teeks vahet mis on mis.
Postitatud: 21 Juun, 2007 17:21
Postitas Kapten Trumm
Selliseid teateid kirjutavad
küberlipnikud. See on NATO riikides siiani tundmatu sõjaline eriala

Postitatud: 22 Juun, 2007 11:24
Postitas asjaajaja
Tegelikult puudub Eestis siiani korrektne (üheselt võetav) tehniline keel. Peaaegu kõik kasutusel olev on kas laen mõnest muust keelest (vene, saksa, inglise, soome) või siis jäänuk aegade hämarusest.
Nii pole midagi imestada, kui üks inimene räägib aiast ja teine aiaaugust. Leheneegrid on aga eelkõige siiski tavalised inimesed, kes nähtu-kuuldu nii kirja panevad nagu nemad sellest aru said. Ja nii muutub vormel 1 auto ralliautoks, tavaline reaktiivlennuk hävitajaks ja roomiktraktor soomukiks.
Ka siin (ja ka teistes) foorumites leidub aeg-ajalt sõnavõtte, millest arusaamisega on tõsiseid probleeme. Sõnu lendab, tatti pritsib, aga millest jutt käib, mitte ei saa aru.
Postitatud: 22 Juun, 2007 13:23
Postitas Soobel
Mulle käib vahest närvidele, et miks üldse lennunduses on kasutusel mõiste "hävitaja," tegemist on ju lahingulennukiga. Või ma eksin milleski?
Igatahes on seni, kuni see sõna lennunduses figureerib, minu jaoks laevade ja lennukite kilda kuuluvad hävitajad segamini.
Postitatud: 22 Juun, 2007 15:12
Postitas Lemet
Eesti keeles oleks korrektne väljend "hävituslennuk",mida algselt ka kasutati,hiljem on see mugandunud hävitajaks tingituna võib-olla sellest,et eestikeelset sõjandusterminoloogiat pikki aastaid ei vajatud-arendatud.Lahingulennuki alla mahuvad eesti keeles ka nii ründelennuk kui pommituslennuk.Ingliskeelse tõlke ülevõtmiseks oleks hävituslennuki vaste mitte lahingu-,vaid pigem võitluslennuk.Seda enam,et õhulahing on inglise keeles "dogfight".Samuti on ju ennesõjaaegses kirjanduses (mil Eesti kuulus rohkem saksa kultuuriruumi ) kasutusel jahilennuk(Jagdflug...).
Postitatud: 22 Juun, 2007 20:16
Postitas EOD
Mereväes on hävitaja muud nimetused miinilaev, eskaadri miiniristleja, destroier.
Lennunduses ka asi mitmetahuline.
Sakslasetel nimetati ühemootorilisi hävitajaid jahilennukiteks (Jäger, Jagdflugzeug). Rasked, kahemootorilised olid hävitajad (Zerstörer).
Termin "dogfight" käib tegelikult õhulahingu kohta, kus kasutatakse kõrgemat pilotaaži. Sakslaste jahilennukite tavaline taktika oli seda vältida. Rünnati kõrgelt pikeerides ja pärast kogutud kiirust kasutades põigati taas üles. Sõja lõpu poole mindi küll üle väikestele kõrgustele, kuna ülevõim oli täielikult liitlaste käes ja madalal lendavat lennukit on raskem avastada.
Võitluslennukiteks (Kampfflugzeug) kutsuti pommitajaid.
Hävituspommitajaid kutsuti JaBo (Jagdbomber).
Postitatud: 22 Juun, 2007 21:11
Postitas Lemet
Eee-aga milline on õhulahing ilma kõrgema pilotaazi elemente kasutamata?Pikee ja lahinpööre loeti vanasti ka kõrgema pilotaazi elementideks?Pisut OT,aga sakslaste Hartmanni ja venelaste Pokrõškini vaated õhulahingu pidamisele olid üpris kattuvad,viimase edu valem laialt propageerituna kõlas vistist:"Kiirus,manööver,tuli".Elik siis olles üle kõrguses,saavutati pikeerides kiirus,mis oli piisav peale tulistamist saavutamaks taas üleolek kõrguses,et vajaduse korral uuesti rünnata.
Postitatud: 23 Juun, 2007 7:33
Postitas EOD
Pikee ei ole kõrgema pilotaaži element.
Klassikaline "dogfight" oli I MS ajal, kus õhuvõitluses kasutati laialdaselt horisontaalset manöövrit, just nagu koerte kakluses, millest see nimetuski. II MS ajal oleks sellise taktika puhul Me ja FW jäänud alla näiteks I-15-le, mille viirangu raadius ja aeg oli tunduvalt väiksem.
II MS tõi edu just vertikaalne manööver.
Tegelikult oli ka II MS erinevatel sõjatandritel taktika erinev. Kui Euroopas lennati praktiliselt kogu aeg täisgaasiga, siis Vaiksel ookeanil kasutati ökonoomset režiimi ja täisvõimsusele mindi vaid õhulahingu ajaks.
Postitatud: 23 Juun, 2007 8:53
Postitas Lemet
[quote="EOD"]
. Kui Euroopas lennati praktiliselt kogu aeg täisgaasiga,
Näiteks Kõrgema Ülemjuhatuse käskkiri No 0171 4 märtsist 1942 a keelab vajaduseta lennud max kiirustele lähedastel kiirustel ja annab ette ajanormid normid patrullimiseks( "Jak 1" 1 tund 15 min,viie paagiga "Lagg 3" 1 tund 15 min ja kolme paagiga 45 min)Aga arutlus kisub teemast koledasti välja.Head Jaani!
Postitatud: 23 Juun, 2007 11:45
Postitas Soobel
Pommitajad, ründelennukid jne ei ole lahingulennukid, vaid SÕJALENNUKID. Sellele jahilennukile oli igasuguseid naljakaid nimesid vahepeal, nagu püüdurlennuk või püüdurhävitaja. Võitluslennukiga läheb ka raskeks, sest reeglina toimuvad võitlused kahe inimese-masina vahel, lahing aga vaenulike gruppide vahel ja lennukid üksi minuteada ei lenda lahinguisse.
Postitatud: 24 Juun, 2007 11:52
Postitas Immelmann
Püüdurhävitaja on hävituslennuki tõug, mis on mõeldud vastase pommitajate kimbutamiseks. Esmatähtsaks sel puhul on suur lennulagi ja tõusukiirus ning raske pardarelvastus. Manööverdusvõime ja lennukaugus on teisejärgulised.
Postitatud: 24 Juun, 2007 18:17
Postitas Kapten Trumm
Püüdurhävitaja (istebitel-perehvatshik, interceptor) on peamiselt NSVL poolt loodud ja tarvitatud hävituslennuki alaliik. Vähem on teda tarvitanud USA (F-102, F-106) ja paljud riigid pole sellist tüüpi üldse kasutanud.
Üheks selle lennuklassi loomise põhjuseks oli vene lennukitööstuse suutmatus luua ühte korralikku mitmefunktsioonilist lahingulennukit nagu on näiteks F-4, F-16 jne. Sest peale MiG-25 ja MiG-31 pole vene püüdehävitajate lennuomadustes ühtegi silmapaistvat näitajat. Seepärast loodi NSVL-s eraldi lennukeid maapealsete vägede toetamiseks (näiteks Su-7 - pommitaja, Su-9 püüdehävitaja). Ka polnud paljud riigid valmis sellist summat SKP-st tuulde laskma nagu seda NSVL-s teha armastati.
Näiteks F-4-ga võrreldavate võimekuste summaga lennuk jäigi NSVL-l loomata, midagi analoogset suutsid venelased luua alles 90ndate keskel. Vene lennundusfoorumites on hea paukuda küll, kui kõva sõna oli horisontaalmanöövris MiG-21 F-4 vastu, kuid milline NSVL ajastu lennuk võttis 1970ndatel peale 5 tonni täppisrelvi, viis need 1000 km kaugusele ja pidas ka õhulahingu maha? Sellist lennukit polnud isegi NSVL lagunemise hetkeks veel loodud.
Postitatud: 25 Juun, 2007 9:17
Postitas Würger 190G
No nii täna hommikul siis taas. Nägin Kanal 2 Reporteri hommikust kordust, kus HÄSTI informeeritud NAISREPORTER haris vaatajaid DDG Mahani pardalt.
Esiteks see on hävituslaev...(hävitab kõike, mis lendab ja ujub), siis tuli tiraad kahuri ja rakettide kohta, mis tipnes jutuga kuulipildujast, mis TULISTAB RAKETTIDE PILVE ründavate rakettide vastu, osutades ÕT -süsteemi Phalanx suunas ja siis tugev jutt radaritest.
Postitatud: 28 Juun, 2007 16:39
Postitas Medusa
Nojah, selle tädi juttu ei tahaks nagu kommenteerima hakata, sobilik on see siiski huumorirubriiki - nii lolli juttu pole ammu kuulnud. "raketid? saavad startida nii horisontaalselt kui vertikaalselt" oli vist üks pärle, ning "ja siin on meil ... kahur"
Postitatud: 29 Juun, 2007 1:10
Postitas Soobel
Medusa kirjutas: "raketid? saavad startida nii horisontaalselt kui vertikaalselt" oli vist üks pärle, ning "ja siin on meil ... kahur"
Rakettidel oli järelikult gravitsapa...
Ja kas oligi tegu rakettidega? Äkki ikkagi pepelatsid?