Ma panin kokku M-98 kadumise kirjelduse, ilmselgeid asju "kust tulid, mis eesmärgiga kuhu läksid" kordama ei hakanud.
Põhilised sündmused toimusid arvatavasti miinitõkkel D-46 (nõukogude klassifikatsioon I-54): kaks paralleelset rida, kummaski 75 EMC miini. Ridadevaheline kaugus alguses 600 m, alates keskelt 400 m.
Koordinaadid: 59º 45' 48''N, 25º 10' 42''O - 59º 49' 54''N, 25º 10' 42''O pikkus 7,6 km.
Miinide intervall kummaski reas 100 m. Nõukogude poolel loetakse mõlemad read üheks ja arvestatakse miiniintervalliks 50 m, ma ise pole päris kindel, kas nii lihtsalt saab arvutada.
Veesatud 3.novembril miiniveeskja Kaiser poolt, kui märgati nõukogude laevade liikumist läbi Juminda miinitõkke Hanko ja Kroonlinna vahel.
Kaugus järgmise tõkkeni (D 39) arvati 1 meremiil, selle alusel, et sel distantsil nähti veepinnal olevat miini, mis arvati vastavas tõkkes asuvat.
Kutzleben, Schroeder, Brennecke: Minenschiffe 1939-1945
Ülevaade Juminda ümbruses 1941.a. sakslaste/soomlaste poolt veesatud miinitõketest saab siit:
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/41 ... uminda.jpg (pilt on kahjuks mustvalge, värvikoodid on kaduma läinud).
Nõukogude konvoide liikumisest Hanko ja Soome lahe idasopi vahel saab ülevaate Platonovi raamatust:
http://militera.lib.ru/h/platonov_av/07.html konkreetse konvoi kohta on olemas ka skeem:
http://militera.lib.ru/h/platonov_av/s21.jpg
Tšernõševi raamatud (Оборона полуострова Ханко ja 1941 год на Балтике) on nõrgemad, kuigi seal võib kohata tsitaate dokumentidest.
Allveelaevade kohta Morozovi raamatud:
"Месть" Сталина. Советские подлодки типа М – kõige uuem Maljutkade käsitlus,
Первые подлодки СССР. "Декабристы" и "Ленинцы" – koos M-98 retkele suundunud L-2,
Подводные лодки ВМФ СССР в Великой Отечественной войне 1941-1945 гг. Летопись боевых походов. Часть 1. Краснознаменный Балтийский флот – pisut juba vananenud, aga samas detailiderohke, 2 esimest on pigem jutustavad.
Tekst nendest raamatutest on olnud osaliselt aluseks paaril veebilehel:
http://www.deepstorm.ru/DeepStorm.files ... 8/M-98.htm
http://www.town.ural.ru/ship/ship/m98.php3
http://www.deepstorm.ru/DeepStorm.files ... -2/l-2.htm
http://www.town.ural.ru/ship/ship/l2.php3
Eesti keeles on Vello Mäss üllitanud ühe artikli, kus seab kahtluse alla L-2 hukkumise miinitõkkel D-46, ent sonaripiltidelt vrakkide identifitseerimise raskustest annavad aimu tema enda ebaõnnestumised seoses „Kalevi“, U-26 ja vist ka Aegna lähistel hukkunud Taksopargi töötajatega paadi „tuvastamisega“. Tegelikkuses pole teada, et keegi L-2 uppumist oleks pealt näinud, hukkumine tõkkes D-46 on olnud lihtsalt hüpotees. Allveelaev võis näiteks triivida ida poole või said allveelaevnikud oma laeva kuidagi liikuma.
http://www.horisont.ee/node/1265 , Kalevi tuvastamise segadused:
http://www.horisont.ee/node/1541, U-26, mis tegelikult oli nõukogude laev:
http://www.horisont.ee/node/1459
Morozov saatis mulle ka ühe dokumendi, PBL sõjanõukogule saadetud ettekande, kus PBL allveelaevade brigaadi ülem kannab ette M-98 kadumise kohta olemas olevatest andmetest ja teeb ettepaneku antud allveelaev nimekirjast kustutada.
Allveelaevade asukohta konvois mulle teada ei ole, Morozov väidab, et M-98 liikus L-2 kiiluvees. Platonovi tekstist jääb mulle mulje,et konvoi liikus 13.novembri õhtul ca 22:30 alates üldisel? kursil 257,5º, kui satuti värskelt veesatud D-46 sisse (võib-olla eelnevalt MO-301 uppumine ja miinide plahvatused traalides panid laevu väheke kurssi muutma). Igatahes üsna varsti peale pealveelaevade miini otsa sõitmist sai ka L-2 14.novembril kell 01:07 esimese miinitabamuse, 20 minutit hiljem ka teise (raamatus 3 olev info, et 2 miiniplahvatust olid ajavahemikus 01:07-01:10, on vale). Kahtlane on, kuidas 2 EMC lõhkemine jättis laeva veepinnale (miinis 250-300 kg tugevajõulist lõhkeainet, miini andmed:
http://www.minenjagd.de/minenjagd/minen ... en/emc.php ).
L-2 pealt pääses väidetava päästeteenistuse käpardlikkuse tõttu ainult 3 meest, kelle andmete alusel väidab PBL allveelaevade brigaadi ülem, et „peale L-2 esimest plahvatust sukeldus M-98 kiiresti ja jätkas liikumist vee all. Mõne aja pärast nähti L-2 ahtri taga veealust plahvatust, aga pimeduse tõttu midagi ei selgunud“. Morozov väidab konvoi paberitele toetudes, et M-98 lahkus kell 01:20 konvoi koosseisust, ja võtnud kursi loodesse, sukeldus. Kell 01:57 kuuldi konvoi laevadel 2 tugevat plahvatust.
Allveelaevaga M-98 raadiosidet enam igatahes ei saadud ja baasi tagasi ta ka ei tulnud.
Aga on veel üks kahtlane asjaolu: saksa dokumentidest on Morozov välja kaevanud, et ühel nendele sündmustele järgneval päeval olevat keegi tulistanud Aegna rannale 2 torpeedot. Lahingutorpeedod teatavasti on negatiivse ujuvusega ja upuvad, kui käiku enam ei ole, seega triivimine peaks olema välistatud. Praegu pole teada ühtegi teist kandidaati peale M-98, kes oleks võinud neid torpeedosid välja lasta.
05.06.2012.a.: mõned parandused.