Võimalik, et mõni viitsib lugeda ( Wotsi ma nende hulka ei arva), tegin vabas vormis
tõlke ameeriklaste aruandest
T-
34 ja KV katsetamisest. Lugu pärit järmiselt aadressilt:
http://army.armor.kiev.ua/hist/tank_T-34.shtml
J. Veremejev. Armee anatoomia. Tankist
T-
34
Hinnang tankidele
T-
34 ja KV-1 nende tankide katsetusi läbi viinud USA Aberdeen´i katsepolügooni
töötajate, firmade esindajate, ohvitseride ja sõjaväe komisjonide liikmete poolt
Tankide seisukord
Keskmine tank
T-
34 läks peale 343 km läbimist
täielikult rivist välja ja ei ole remonditav. Põhjus: enneolematult halva õhupuhastaja
tõttukogunes mootorisse väga palju mustust ja tekkis avariiline olukord, mille järel kolvid ja silindrid kulusid sellise piirini, et neid ei ole võimalik remontida. Tank eemaldati katsetustelt ja viidi tulistamisele KV kahuri ja M10 kahuriga "Z", peale mida saadeti Aberdeeni, kus ta võetakse lahti ja jäetakse eksponaadiks. Rasketank KV veel liigub ja teda katsetatakse edasi, kuigi esineb palju mehaanilisi probleeme.
Tankide siluet-figuur
Tankide kuju meeldib ilma erandita kõigile. Eriti
hea on
T-
34. Kõik ühinevad arvamusega, et
T-
34 korpuse kuju on parem, kui tuntud ameerika masinatel. KV - hullem, kui ükskõik milline olemasolev tank USA-s.
Soomus
Soomuse keemiline analüüs näitas, et mõlema tanki soomus on pindmiselt karastatud, enamus soomusplaadist on pehme metall. Seoses sellega arvavad ameeriklased, et muutes soomuse karastamise tehnoloogiat, võib selle paksust oluliselt vähendada, säilitades sama jäikuse ja vastupidavuse läbilöögile. Selle tulemusel võib tanki kaal väheneda 8-10% ja sellest tulenevad muud muutused (kiiruse suurenemine, väiksem erisurve pinnasele jne).
Korpus
Peamiseks puudujäägiks on veepidavus, alumisel osal veest läbisõidul, ülemisel osal vihma ajal. Tugeva vihma korral tuleb tanki sisemusse läbi pragude sellisel hulgal vett, et viib rivist välja elektriseadmed, aga ka laskemoona. Laningumoona paigutus meeldib väga.
Torn
Peamine puudus - umbne (kitsas) Ameeriklased ei suuda mõista, kuidas tankistid suudavad end sinna mahutada talvel, kui kannavad poolkasukat. Väga
halb on torni pöörav elektriline mehhanism. Soovitavad ümber teha hüdraulilisele- või käsiajamile.
Relvastus
Kahur F-
34 on väga
hea. Lihtne,
töötab
tõrgeteta ja mugav hooldada. Puudus - mürsu algkiirus on tunduvalt madalam kui ameerika "Z" omal (3200 jalga 5700 jala vastu sekundis).
Sihik on konstruktsioonilt parim maailmas, aga optika kvaliteet jätab soovida paremat.
Roomikud
Terasest kilpide idee meeldib ameeriklastele väga. Kuid nad arvavad, kuni pole võrdlevaid tulemusi metallist ja kummist roomikute kasutamisest ameerika tankidel Tunises ja teistel aktiivsetel rinnetel, ei ole põhjust loobuda oma ideest: kummist roomikutest. Meie roomiku puuduseks on nende arvates konstruktsiooni kergus. Võib kergesti saada vigastatud väikesekaliibriliste mürskude ja miinide poolt. Poldid on halvasti karastatud ja tehtud halvast metallist, mille tulemusel kuluvad ruttu ja roomik katkeb tihti. Idee, lüüa poldid sisse tagsi vastu korpuse küljes olebad tuge, meeldis algul väga, kuid ekspluatatsiooni ajal, peale mõningast kulumist, need paindusid vastu tuge, mis viis roomikute sagedase katkemiseni.
Vedrustus
On tankil
T-
34 halb. "Kristi"
tüüpi vedrustus oli ameeriklaste poolt ammu katsetatud ja sellest loobuti lõpplikult.Meie tankil see väsib halva metalli
tõttu ruttu ja tulemuseks on vähenenud kliirens. Tankil KV on väga
hea vedrustus.
Mootor
On tankil
T-
34 halb. Ideed tervikuna, kasutada tankidel diiselmootoreid ameerika spetsialistid ja sõjaväelased toetavad, aga kahjuks kõik sealsete tehaste poolt toodetavad diislid korjab endale sõja-merelaevastik ja seepärast on armeel piiratud võimalused paigutada tankidele diiselmootoreid. Meie diisli puudused - kuritegelikult
halb õhupuhasti tankil
T-
34. Ameeriklased arvavad, et ainult saboteerija võis kostrueerida sellise seadme. Samuti ei saa ameeriklased aru, miks seda nimetatakse märjaks (õliga). Katsetused näitasid järgmist:
1. Õhupuhasti ei puhasta üldse mootorisse minevat õhku;
2. Läbilaskevõime ei taga isegi
tühikäigul vajalikku õhu hulka.
Selle tulemusel ei arenda mootor
täit võimsust ja silindritesse sattuv tolm viib viimaste väga kiirele kulumisele, langeb kompressioon ja mootor kaotab veel enam võimsust. Peale selle, mehaanilisest küljest vaadatuna on filter valmistatud ülimalt primitiivselt, pealegi on keevituse kohtades metall läbisulataud, mis viib õli välja imbumisele jne. KV filter on paremini valmistatud, kuid ka see ei taga vajalikku kogust puhastatud õhku. Mõlemil mootoril on halvad starterid - väikese võimsusega ja halva konstruktsiooniga.
Tansmissioon
Väljaspool igasugu kriitikat -
halb. Oli huvitav juhus. Tanki KB transmissiooni remontiv
tööline oli üllatunud, sarnaste üllekannetega
töötas ta 12-15 aastat tagasi. Uuriti välja firma, sealt saadeti oma ülekannete joonised:
tüüp A-23. Kõikide imestuseks olid meie joonised nende koopia. Ameeriklasi ei üllatanud, et kopeeriti nende konstruktsiooni, vaid see, et kopeeriti konstruktsiooni, milllest nemad loobusid 15-20 aastat tagasi. Ameeriklased arvavad, et konstruktori poolt oli sellise konstruktsiooni paigutamine tanki, üliinimlik jultumus juhi suhtes. Ka tankil
T-
34 on transmissioon väga
halb. Kõigil hammasratastel kulusid hambad
täielikult. Keemiline analüüs näitas, et termiline
töötlus on väga
halb ja ei vasta mitte mingitele ameerika standarditele selliste seadme kohta.
Külgülekanded ei kannata mitte mingisugust kriitikat - halvad. Ameerikas loobuti külgsiduritest traktoritel juba mõned head aastad tagasi, rääkimata siis tankidest. Peale
tööprintsiibi sobimatuse on meie omad halvasti
töödeldud ja kehvast terasest valmistatud, mis viib kiire kulumiseni, laseb mustusel tungida trumlisse ja ei taga mitte mingil juhul kindlat
töötamist.
Üldised märkused
Ameerika vaatevinklist lähtudes on tankid aeglasekäigulised. Mõlemad meie tankid ületavad
tõuse halvemini igasugusest ameerika tankist.
Teraslehtede keevisõmblused on ennekuulmatult jubedad, vähe vastupidavad.
Raadiojaamad olid labori tingimustes head, ainult halva varjestuse
tõttu ei taganud need tankidel normaalset sidet üle 10 kilomeetri. Raadiojaama kompaktsus ja paigutus tankis on head.
Mehhanismide ja detailide
töötlus, peale mõne erandi, on
halb. Eriti pani ameeriklasi nördima käiguvahetuskulisside mõtetu konstruktsioon ja
halb töötamine tankil
T-
34. Peale pikka piinlemist tegid nad uue ja vahetasid meie oma välja.
Järeldused ja ettepanekud
1. Mõlemil tankil viivitamatult vahetada õhupuhastid suurema läbilaskevõimega ja tegelikult õhku puhastavate vastu.
2. Tuleb muuta soomusplaatide karastamise tehnoloogiat, see suurendaks tugevust ja vastupidavust läbilöögile sama paksuse juures või lubaks vähendada paksust, seega vähendada kaalu ja metalli.
3. Tugevtada roomikuid.
4. Vahetada olemasolev aegunud konstruktsiooniga transmissioon ameeriklaste "Final Drive" vastu, mis oluliselt suurendaks manööverdamisvõimet.
5. Seoses eelnevaga loobuda külgsiduritest.
6. Lihtsustada väikeste detailide konstruktsiooni ja
tõsta nende vstupidavust ja maksimaalselt vähendada suure hulga reguleerimist
vajavate kohtade arvu.
7. Võrreldes ameerika ja vene tanke, on selge, et viimaste juhtimine on oluliselt raskem. Vene juhilt nõuab virtuooslikust käikude vahetamine sõidu ajal, erilist kogemust külgsidurite kasutamine, mehhaaniku kogemusi masina sõidukorras hoidmine (reguleerimine ja kõlbmatute osade vahetamine), mis kõvasti raskendab tankistide-juhtide ettevalmistamist.
8. Otsustades näidiste järgi, venelased pööravad vähe
tähelepanu
töötluse hoolikusele, väikeste detailide ja osade tehnoloogiale ja viimistlusele; mis viib kõigi algselt hästi mõeldud konstruktsiooni eeliste kaotamisele.
9. Vaatamata eelistele, mille annavad diiselmootori kasutamine, head kontuurid, paks soomus,
hea ja kindel relvastus, õnnestunud roomikute konstruktsioon;jäävad vene tankid ameerika omadel alla juhtimise lihtsuse manööverdusvõime, tulejõu, sõidu kiiruse, mehhaaniliste konstruktsioonide vastupidavuse ja reguleerimiste lihtsuse poolest.