No jätkan siis kiirlaevade teemat
Kahjuks ma ei tea nende venemaa poolseid järjekorranumbreid, mis nt Koidulal ja Kreutzwaldil oli parrastele maalitud.
Raketa 1. Tiibur.Ehitatud Feodossias 1963, järgmise aasta suve hakul jõudis Tartusse. Viimased sõidud Emajõel 1989. 90-te algul sattus Soome Päijänne järvele ja sõitis seal mitu hooaega "Suvijeti" nime all. Sajandivahetuse paiku ristiti "Rosettaks" pandi nõrgem mootor ja lõpuks ehitati tublisti ümber. Netis on mitmeid pilte, kui on huvi, võin pisut otsida. Peaks olema tänini alles, iseküsimus, kas sõitva või seisualusena.
Raketa 2 . Tiibur, samuti Feodossias 1967, sama aasta hilissuvest Tartus. Viimased sõidud 1988.
1968 ristiti Raketad vastavalt "Peipsi Jõnn" ja "Tuuslar" aga nimed ei juurdunud ja 70-te keskel lõpetati uute nimede parrastele maalimine.
Raketa 3 . Tiibur, ehitusaeg teadmata aga Tartus alates 1979. aastast(või ka 1978-st, igal juhul vahetati end Peipsil mitte õigustanud Zarja 2 vastu kusagit Ukrainast). Viimased sõidud Peipsil 1990.
Raketa 2 ja 3 saatus on udune. Ühest neist, vist 2 , püüti 90-te algul
Vabaduse pst kandis praeguse Haridusmin. majaga kohakuti Emajõele tekitada "Junga" baari, aga kauaks seda ei olnud. Ja tean, et üht püüti treileriga viia Narva- Jõesuuse laev-kohvikuks, aga olla Mäo? juures põlema läinud.
Raketade sõidukiirus Peipsil 60-65 km/h. Mootori võimsus 1000 hj.
Igapäevane v.a P liikus kiirlaevadega Pihkva vahet. Väljumine 8.00.
Alguses peatused Praaga(nõudmisel)- Piirissaar- Samolva- Mtež- Pihkva.
Aja jooksul kukkusid Mtež ja lõpuks Samolva ära, samas mingitel nädalapäevadel tegi põike Värskasse. Kasutati ka mitmesugustel 1-2 päevastel tellitud reisidel. Populaarseim siht muidugi Pihkva, aga neid käis veel nt Rannapungerjal.
Zarja 1 . Glisser, ehitatud Moskvas 1971, sama aasta sügisel jõudis Tartusse. Üliväikese süvise tõttu loodeti Peipsi rannakülades peatused sisse seada.Emajõel kaks järgmist aastat, tekitades oma kõrge ja järsu päralainetusega paadimeestes suurt meelepaha. Peipsile ei sobinud, sest lainetaluvus oli ametlikult vaid 0,6 m( tegelik piir 0,8 ), seetõttu tugevama tuulega Praagalt välja ei saanud.
Alates 1974 hakkas sõitma Narva-Vasknarva ja Narva-Slantsõ liine
Selle lehekülje keskelt leiab sõiduplaane kah
http://lenobltrans.narod.ru/vod.html
Tegelik kodusadam ikka Tartu, kevadel sõitis Narva ja sügisel tuli tagasi. Nii et oli ikkagi suviti käigus(v.a. üks hooaeg, kui talle Narva kaptenit ei leitud), kaldal seisis ta nii oktoobrist aprillini
Mu sadamas töötanud sugulane rääkis, et ülesõidud olid väga toredad- suure hulga piiritusega, nii et Peipsil teinekord kogu meeskond magas ja laev sõitis kuhu ise tahtis.
1991.aastast lõplikult Narvas, sai uue nime "Kulgu"ja veeti lõpuks alamjooksule. Üks pilt veel Kulgu sadamast
http://www.riverships.ru/photos/zarya_kulgu.jpg
Kui Narva reisilaevandus läbi kukkus, siis üritas mingi Laiu liinide nimeline firma teda 1998. a. Väinameres sõitma panna, aga sellest ei saanud asja, nagu ka 1999. plaanitud Aegna reisidest.
2005 aasta laevaregistris oli ta täiesti alles, aga mitte jõe- vaid merelaevade hulgas. Aga ilmselt pole teda hulk aega kasutatud.
Zarja 2 , samuti glisser, aga pisut uuemat tüüpi. Pihkvas on praegu analoog alles
Tuli Tartusse vist 1977. Sõitis vaid 1977-78 või isegi vaid ühel hooajal neist kahest. Peipsi lainetus ei sobinud ja vahetati Raketa 3 vastu välja.
Zarjade mootorid sama võimsad kui Raketadel, kuid kiirus ca 45 km/h
Polesje 36, ehitatud Valgevenes Gomelis 1989. Alates 1990. kevadest Tartus. Kandis siin nime "Eesti Ekspress" Kas 1995 või 96 parseldati Pihkvasse, kus tänini alles.
Polesje 37, ehitus- ja tulekuaeg samad. Meil sai nime "Polaris" ja tuiskab tänini.(1995-96 lihtsalt seisis) Polesjede töökiirus Peipsil ca 70 km/h, katsetustel 1990. aastal olla 83 km/h ka kätte saadud. Mootor ikka 1000 hj.
Natuke siis Venemaa poolsetest reisilaevadest
Pihkva kaks Raketat , 143M(melkosidjaštši- madalalt vees istuv) ja 144
hakkasid regulaarselt Tartus käima kusagil 69/70.
Kaheksakümnendatel lisandus kolmas Raketa, tõsi , need paari aasta tagant vahetusid. Numbritega 156, 165 ja 178. Viimane jäigi veel 90-tel aastatel sõitma ja kanti mootori hingusele mineku tõttu maha alles 3-4 aastat tagasi.
Kiirlaevadest pesitseb Pihkvas praegugi eespool mainitud Zarja 255(või 225)ma ei saa hetkel täpsustada, sest üks Venemaa Zarjadele pühendatud sait on maas. Lisaks oli Pihkvas sovetiaja lõpupoole ka üks Zarnitsa tüüpi hõljuk, viimane näeb välja päris Zarja sarnane, aga on tunduvalt nõrgema mootoriga ja aeglasem.
Tavalistest reisilaevadest on Pihkvas praegu alles kaks MO tüüpi laeva-
Aleksandr Nevski ja Burevestnik. Mõlemad pandud kokku Pihkva laevaremonditehases 50-te II poolel ja sõitsid enne tiiburite tulekut usinalt Tartu vahet.
Lisan ühe pildi kah
http://gallery.informpskov.ru/main.php? ... emId=14891
Meie "Vanemuisest" eristab neid ainult varikatusega kaetud lahtine ahtritekk.
Tuli meelde, et enne Zarja 1 sõitis Narva-Vasknarva vahet üks Pravda nimeline K-80 tüüpi laevuke. Leidsin netist ühe analoogi pildi.
http://www.riverships.ru/photos/k80_bystryy.jpg
Esialgu ehk piisab. Niipalju veel, et Tartus sõitsid ka sellised jõetrammid nagu "Tasuja" "Lauristin" ja "Narva", Pihkva poolel ПC ja Fontanka