Pole pikalt teemasse saanud kirjutada. Aga panen vähemalt lühikokkuvõtte A-4 tegemistest Falklandi sõjas. Sest midagi sellest teemast sai ju lubatud.
Ja kuigi sai uuel aastal (järjekordselt

) lubatud olla tublim ja parem - teema ise nii mahukas, et kõike kohe ei jõua. Eks hiljem võin ju veidi ka detailidesse minna, kui kellelgi veel teema vastu huvi on...
Argentiina A-4 lennukid olid second hand kaup – 1966. a. ostis lennuvägi 25 A-4B lennukit USA merelennuväe ladudest, 1970. a. osteti veel sealt samast sama kogus sama tüüpi lennukeid. Lennukid said enne eksportimist kerge kohenduse tootja tehastes ning ka uue tähise (A-4P), kuid argentiinlased ise seda tähistust ei kasutanud. Vaid kolmandik lennukeist sai ka Omega navigatsiooniseadmed. 1976. a. osteti lennuväele veel kolmas 25 lennukist koosnenud ports, seekord A-4C versioonist.
Need lennukid läksid kahte argentiina hävituslennuväe üksusesse. Grupo de Caza No 4 (kuulus IV Lennuväe brigaadi koosseisu) oli relvastatud A-4B versiooni lennukitega ning Grupo de Caza No 5 (mis kuulus V brigaadi koosseisu) sai omale A-4C lennukid.
Seitsmekümnendate lõpus üritasid argentiinlased osta veel neljandat samasugust portsu lennukeid, kuid selleks ajaks olid ameeriklased (peale sõjaväelist riigipööret Argentiinas) kuulutanud välja embargo ning rohkem neile lennukeid ei müünud. Mis aga argentiinlastele veel rohkem meelehärmi valmistas – keeldusid tarnimast ka varuosi juba ostetud lennukeile. Ka 1981. a. üritasid argentiinlased anda sisse tellimust veel 32 lennukile ning asendusmootoritele, kuid ka see lükati tagasi.
16 A-4 lennukit olid ka Argentiina merelennuväes. Ka need said väikese upgrade'i Douglas'e tehastes ning uue tähise A-4Q (originaalis olid need samuti A-4B-d). Lennukid saadi kätte 1970. a. ning olid edaspidi merelennuväe 3a Escuadrilla de Caza y Ataque relvastuses (3. hävitus- ja ründelennuväe eskadrill siis eesti keelde tõlgitult). Seni Argentiinal reaalne merelennuvägi tegelikult puudus. Olid vaid üksikud patrull- ja transpordilennukid. Nüüd saadi esmakordselt ründelennukid, mida võidi kasutada ka hävituslennukitena ning võisid startida ka nende lennukiemalaevalt „25 de Mayo“.
1982. a. oli argentiinlaste põhimure kuidas neid vananema kippuvaid lennukeid veel käigus hoida. Nagu juba mainitud, tagavaraosi ameeriklased enam ei müünud. Vanemad lennukid olid juba argentiinlaste käes olnud 12-16 aastat. Ja enne sedagi teenistust näinud ning laos seisnud. Lennuväel oli arvel veel 36 A-4B lennukit ning 16 A-4C versioonist. Kuid kõik need ei olnud lennukorras. Sõja puhkedes formeeris A-4B relvastatud 4. Grupp oma ridadest kaks koondeskadrilli, kumbki 11 lennukit ning 5. Grupp ühe koondeskadrilli, kus oli aga ainult 9 A-4C lennukit. Hiljem lahingutegevuse käigus saadi veel üksikuid lennukeid lennukorda, et kantud kaotusi korvata.
Merelennuväel oli veel korras 8 A-4Q versioonist lennukit. Nende esimene missioon oli see juba eespool mainitud ärajäänud rünnak lennukikandjalt „25 de Mayo“. Hiljem tegutsesid need lennukid samuti Rio Grande lennubaasist. Merelennuvägi oli ka ainus üksus argentiinlastel, kes suutis oma rivisid Falklandi sõja ajal suurendada – konflikti ajal saadi lennukorda veel kaks lennukit, mis ühinesid eskadrilliga hiljem, viies vahepeal selle lennukite arvu kümneni.
Kuigi A-4 võis kanda ka Sidewinder õhk-õhk rakette – Falklandi sõja ajal neid ei kasutatud. Peamiseks relvaks oli täiesti „rumal“ 1000-naelane (454 kg) pomm, vahel ka kaks 500-naelast (227 kg vastavalt), milledega sooritati madallennul rünnakuid vastase laevade pihta. Lennuväe piloodid polnud pealegi sellist operatsiooni kunagi varem ka harjutanud. Neile oli see asi vaid teoreetiliselt tuttav. Merelennuväe pilootidele oli tegu siiski tuttava stiihiaga.
Siiski – kõige rohkem võite saavutasid just kõige vanemate lennukitega relvastatud lennuväe eskadrillid, kes varem ei olnud selliseid madalrünnakuid harjutanud ning kelledel enamusel lennukeist puudusid ka moodsad navigatsiooniseadmed. Ja kui rünnakule saates komplekteeriti grupid nii, et kindlasti oleks juhtlennukeil need olemas, siis tagasi tulles tuli osadel lendureist tihti kasutada vana head kaardi ja kompassi orienteerumist...
Teine argentiinlastele probleeme tekitanud faktor oli ikka see tegutsemine tegevusraadiuse piiril. A-4 oli veidi suurema tegevusraadiusega kui Mirage ning suutis (välise kütusepaagiga loomulikult) ka ilma lisatankimiseta madallennul mandrilt Malviinideni ning tagasi lennata. Kuid õhulahingu pidamiseks ning sihtmärkide otsimiseks enam varu-aega ei jäänud. Kasutada saadi vaid hit-and-run taktikat, milledeks sihtmärgid pidid eelnevalt teada olema.
Argentiinal oli ka kaks KC-130H tankurlennukit, kuid needki olid pidanud viimased neli aastat ilma varuosadeta läbi ajama ning nende käigushoidmine nõudis suurt vaeva. Nii lennatigi algul missioone ilma õhus tankimiseta. Hiljem saadi need Hercules'ed küll lendama, kuid nii mõnelgi korral pidid osad lennukid ikkagi tankimisest loobuma. Kui mõni lennukeist oli saanud rünnaku ajal tabamuse kütusesüsteemi, siis need lendasid tagasi kodulennuväljale tankuri sabas, jättes samas grupi teised lennukid ilma lisatankimise võimaluseta.
Neist argentiinlaste madalrünnakuist rääkides on enamasti kõige haibitumaks teemaks nende „rumalate“ pommide „veel rumalamad“ sütikud. Ning tihti lisatakse siia otsa „kõige rumalamad“ argentiina relvurid, kes ei olevat osanud sütikuid seadistada. Kuid ka siin on asjal enamasti mitu otsa, mis tihti mainimata jäetakse. Argentiinlastel olid kasutada vanemat tüüpi sütikud, millede seadistamisvõimalused olid üsna piiratud. Et neid saada madalrünnakuile sobivaks – ilmselt oleks nad pidanud sütikutele kallale minema ja neid ise modifitseerima hakkama. Mis aga samuti ei oleks ilmselt hästi lõppenud.
Teiseks – kui nad oleksid ka suutnud sütikud kohe peale pommi lennukilt vabastamist vinnastatud olekusse saada – siis oleks nad pidanud ka oma ründetaktikat muutma. Enam poleks olnud võimalikud rünnakud grupis, sest esimestelt lennukeilt heidetud pommid oleks lõhkenud järgmiste lennukite rünnaku ajal ning need ohtu seadnud, või siis lihtsalt „minema puhunud“. Üksuse väljavenitamine paarideks oleks aga märgatavalt kergendanud vastase õhutõrje tööd ning suurendanud niigi kõrgeid kaotusi.
Aga ilmselt oleks see moderniseerimise töö ka ette võetud, kui argentiinlastel oleks olnud aimu probleemi tõsidusest. Sest väliselt oli suht keeruline aru saada, kas pomm oli tegelikult lõhkenud või mitte. Rünnaku alla jäänud laev asus tavaliselt kiirelt manööverdama, püüdes rünnaku eest kõrvale pöörata või eest ära sõita. Turbiinidele järsult „gaasi“ andmine tõi endaga kaasa ka suurema ning tumedama suitsupilve korstendest. Kiirusel 600-700 km/h kihutav lendur, kes nägi sihtmärki vaid mõned hetked enne rünnakut ning siis peale rünnakust väljumist juba mitmed-sajad meetrid eemalt ei saanudki vahet teha, et kas tegu oli tulekahjuga või suitsuga korstendest. Ning see, et info pommide tegelikust mitte-lõhkemisest ei lekiks, oli brittide üks suurimaid op-sec meetmeid selle sõja jooksul.
Kõigist neist ülaltoodud raskustest hoolimata oli Skyhawk selle sõja kõige resultatiivsem lennuk. Kokku võisid need neli eskadrilli oma arvele kirjutada ühe brittide destroyer'i uputamise, kaks fregatti, ühe transpordilaeva ja ühe transpordialuse. Lisaks vigastati veel üht destroyer'it, kahte fregatti ning kaht transpordialust. Brittidel vedas, et enamus pomme ei plahvatanud ja tihti uppus tabamuse saanud laev päev või ka paar hiljem. Seega olid inimkaotused suhteliselt väikesed.
Kuid selle saavutatud edu eest maksid argentiinlased ise üsna kallist hinda. Kokku jõudis sõjas osaleda 48 Skyhawk'i (26 A-4B versioonist, 12 A-4C ning 10 A-4Q), milledest kaotati 22. Neist 8 langesid õhulahinguis Sea Harrier'idega, 7 tulistati alla laevade õhutõrje tulega ning 4 maavägede õhutõrje poolt (neist üks argentiinlaste enda maavägede poolt) ning 3 lennukit kaotati lennuõnnetustes. Lisaks oli suur ka pilootide kaotusprotsent. Neist 22 kaotatud lennukist 18 võtsid kaasa ka piloodi. Vaid neljal õnnestus katapulteeruda.
Kuid hoolimata suurtest kaotustest – kuni sõja lõpuni oli argentiina pilootide võitlusmoraal väga kõrge. Hoolimata rasketest ilmastikuoludest, vanadest lennukeist (ja tihti esinenud riketest) ning suurtest kaotustest oli ebaõnnestunud väljalendude protsent, kus pöörduti ilma lahingülesannet täitmata tagasi, väga madal. Sõditi kuni lõpuni, ning sõditi kõigest hoolimata edukalt.
Kui hiljem hakati võite-kaotusi kokku liitma, siis selgus, et 80% brittide inimkaotustest (mis oli kokku 255 meest) tulid vastase lennuväe tegevuse arvelt. Argentiinlased kaotasid selles konfliktis kolm korda rohkem mehi (746), umbes pooled neist langes saartel toimunud maismaa lahinguis, 360 uppus koos briti allveelaeva poolt uputatud „General Belgrano'ga“, briti lennuvägi sai enda arvele kirjutada vaid väikese osa vastase kaotustest.
Oleks Argentiina maa- ning merevägi sama tõsise panuse andnud, kui seda tegi lennuvägi, siis lehviks Malviinidel vist edasi sini-valge triibuline lipp...
BTW, britid peava üheks oma maismaalahinguis kantud väheste kaotuste põhjuseks seda, et nende poolel osalesid lahingutes profid, vastasteks olid aga 18-19-aastased argentiina ajateenijad

kui sul on vanu lennundusega seotud pilte, dokumente või muud huvitavat - võta ühendust...