ribikardin kirjutas: Tuleb tähele panna ka seda, et mille jaoks nad ostavad neid ja mille jaoks ostetakse teisi. Ning peale esmase odavuse on palju muid asju, mida tuleb asjade ostmisel vaadata (sama on ju tavaelus).
Võtame näiteks kütusekulu. Mi-8/Mi-17 puhul on keskmine kütusekulu ca 700 kg tunnis, aga AW139 puhul ca 400 kg tunnis..
Mi-17 mahutavus ja kandejõud on ka poole suuremad. Õigemini tegemist on klass suurema kopteriga. Kas seda on vaja raseda transpordiks Ruhnult Tallina, on ise küsimus. Kuna nt PV lennusalk on lennutanud ka K-komandot opile, siis Mi-8 oli asendamatu. Ühe valves oleva Augustaga seda ei teeks. Ka ei tõsta Augusta välja jää alla vajunud autosid, mida Mi-8 enam kui kord tõstnud on. Sama küsimus: Volksewagen Polo hinna eest saab klass suurema korea autol. Kel mida vaja. Kel on vaja 5 inimest vedada, see kulutab Polo raha Hyundai Sonata peale.
Kui küsimus on kummuli keeratud uppuvast kalalaevast inimeste välja tirimise, metsatulekahju kustutamises või relvakandjate kiire paiskega, on päris suur vahe, kas võtad 30 või 15 inimest pardale.
Isiklikult arvan, et valiku põhjus on peamiselt rahakoti suurus, mitte vajadused. Neid juhtumeid küll olnud, kus Mi-8 oli täis laotud.
Väga huvitav on, et ühes teemas saavad Vene lennukid tuld ja tõrva, sest et kõik läänepoolsed, kes neid on omanud, on neist lõpuks loobunud. Aga helikopterite puhul millegi pärast nii ei ole, vaadatakse vaid, et näe kõik ostavad või liisivad, aga ei vaadata miks nad seda teevad ja kuhu nendega lähevad.
Liigne üldistus, tõrva on saanud peamiselt vene hävituslennukid, transalennukid ja kopterid üldjuhul ei saa. Nende "lahingutulemused" on lihtsalt paremad.
Ma usun, et kui Afganistaanis oleks tarvis hävituslennukiga maanduda liivapilve sisse, siis muutuksid odavad idapoolsed hävituslennukid ka väga populaarseks.
Reaalselt on vast viimase põlve vene hävituslennukid üsna FOD (foreign object damage) kartlikud ja jutt kuskil põllult startimisest pärineb MiG-21 ajast.
Mina ei näe küll põhjust Eestis kasutamiseks osta odavamat Vene tehnikat, sest et kokkuvõttes läheb see tõenäoliselt sama kalliks kui mitte kallimaks.
[/quote]
Noh, ma kahtlen muidugi nt NH-90 ülimus odavuses (probleeme hunnikuga, mis Mi-17 ammu välja lihvitud), mille lahendamiseks jooksed suure rahapakiga valmistaja vahet.
Aga nagu eespool kirjutasin, eesmärgi küsimus. Uute ilusate masinatega oli on ja jääb meie kopterivõimekus marginaalseks naljategemiseks, millel SA tingimustes erilist edu pole loota ja mistõttu on rumal sinna miljardeid sisse ka pumbata, kui endal on reservid relvastamata. Lihtsalt väga vale prioriteetide järjekord.
Kui aga küsimuseks on mingid assümmetrilised sõjad siinkandis tulevikus, siis jääb õhku küsimus, et mis saab, kui FSB annab riigipöörajatele salaja mõned Igla manpadsid hinnaga 50 tuhat dollarit tükk ning sellega lastakse need Augustad või tulevased KV NH-90d hinnaga 20-30 miljonit dollarit tükist lihtsalt alla. Vana teema, paber, käärid, kirves.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.