Mõistus hakkab jõudma ka Mereväkke

Laevad, lennukid, tankid... Kõik sõjatehnikast.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 43807
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Mõistus hakkab jõudma ka Mereväkke

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Minister paneb lihtsalt puusalt.

2005 eelarve oli 2,57 miljardit
2006 eelarve oli 2,95 miljardit
2007 eelarve oli 4,25 miljardit
2008 eelarve oli 4,67 miljardit
2009 eelarve oli 4,41 miljardit
2010 eelarve oli 4,06 miljardit
2011 eelarve on 4,38 miljardit

Miinijahtijate ostu leping sõlmiti 2006 septembris.

Neid arve vaadates on näha, et mingist heade aegade kiiksust pole juttugi, küsimus oli, on ja jääb selle kulutuse otstarbekusest (mida üritatakse vaikselt kinni mätsida), mitte mingites joovastavates heades aegades, kus eufooriasse sattunud riigiaparaat oma "suure kogenematuse" tõttu mõistetavaid vigu tegi. (keegi ei näinud ette, et tervelt 1,5 korda eelarve kasvab).

Võrreldes tollase 3 miljardilise baasiga (mida tuleb konservatiivse planeerimisega arvestada) on tänane baas meil juba 4.5 miljardit. Kas siis olid ikka "head ajad"? Minuarust mitte.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Kasutaja avatar
kaur3
Liige
Postitusi: 6601
Liitunud: 26 Juul, 2005 12:09
Kontakt:

Re: Mõistus hakkab jõudma ka Mereväkke

Postitus Postitas kaur3 »

Tõe huvides.
27. märtsil 2004.a kinnitas Vabariigi valitsus oma korraldusega nr 212-k dokumendi “Kaitsejõudude struktuur ja arenguplaan kuni aastani 2010” (edaspidi KSAP 2010).

Dokumendis sätestatakse sõjalise riigikaitsesüsteemi väljaarendamise eesmärgid, kus perioodil 2008-2010 on kavas alustada Eesti Mereväe hetkel teenistuses olevate miinitõrjelaevade järk-järgulist väljavahetamist.

Laevade väljavahetamise protsessi eelarveliseks maksumuseks on planeeritud vastavalt KSAP 2010-le kuni 800 miljonit krooni.

Hetkel mereväes kasutuses olevad miinitõrjelaevad on üle 40 aasta vanad ja nendega ei ole võimalik KSAP 2010-s Eesti Mereväele seatud väevõimekuseesmärke saavutada. Sellest tulenevalt on plaanis alustada laevade väljavahetamist, et merevägi saaks tagada siseriikliku miinitõrjevõimekuse ja teostada laevateedel süstemaatilist merepõhja informatsiooni kogumist ning tagada ka NATO-le deklareeritud aluste koostöövõimelisuse NATO üksustega, osaleda NATO kiirreageerimisüksuses ja täita NATO poolt mereväele esitatud võimekuseesmärgid, mis ühtlasi oleks Eesti täisväärtusliku osaluse aluseks NATO mereoperatsioonides. Lisaks tavapärasele miinitõrjele on mereväe laevu võimalik kasutada merepäästeoperatsioonides ning allveeroboteid veealuste ehitusobjektide kontrollimiseks ja uppunud objektide tuvastamiseks.

Miinijahtijate hanke on ettevalmistanud Kaitseministeeriumi ametnike ja mereväe ohvitseride töörühm. Kogu protsess koos eeltöödega on tänaseks väldanud kolm aastat ning selle käigus tutvuti põhjalikult kasutatud miinijahtijate turuga. Suurbritannia \"Sandown\" klassi miinijahtijate kasuks rääkisid ennekõike head tehnilised näitajad, mis sobisid kõige enam Eesti Mereväe ees seisvate sõjaliste ülesannete täitmiseks.
http://www.mod.gov.ee/et/1103
Viiskümmend
Liige
Postitusi: 2110
Liitunud: 04 Aug, 2010 12:33
Kontakt:

Re: Mõistus hakkab jõudma ka Mereväkke

Postitus Postitas Viiskümmend »

Tõde oli aga see, et osteti kolm põhisõlmede ressursi lõppemise pärast mahakantud laeva, mida oli viimased 4 aastat ainult kannibaliseerimiseks kasutatud. 800 mln eest taastati nende laevade merekõlbulikus, mis tähendas võimet Eestisse remonti sõita, sest kõik 3 laeva läksid Eestis ju kohe põhisõlmede (mootorite, generaatorite, pneumosüsteemide jne..) kapitaalremonti.
Tänase seisuga on "Eestile kõige sobilikemate" miinijahtijate elutsüklikulu ületanud nende soetusväärtuse ning laevade elektroonikasüsteemide remondini ei ole isegi veel jõutud. Sandowni pikale "arvele" lisandub ka EML Pitka, mis pandi ju Sandownide pärast seisma ning mille renveerimiseks pole mereväel enam jaksu. Samas ei julge keegi ka lipulaeva utiili saatmisest rääkida, parem räägime "headest aegadest", vaatame kõrvale ning vilistame meremeeste laulu. :oops:
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 43807
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Mõistus hakkab jõudma ka Mereväkke

Postitus Postitas Kapten Trumm »

27. märtsil 2004.a kinnitas Vabariigi valitsus oma korraldusega nr 212-k dokumendi “Kaitsejõudude struktuur ja arenguplaan kuni aastani 2010” (edaspidi KSAP 2010).
Seda enam, eelarve tõusis üle 2 miljardi esmakordselt 2003. aastal.
Või oli keegi tõsimeeli arvamuse, et eelaarve kasvab 10 aastaga kümnekordseks, toimub hüper-super majandusareng ja 5 rikkaima riigi hulgas koht samahea kui käes?
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Kasutaja avatar
kaur3
Liige
Postitusi: 6601
Liitunud: 26 Juul, 2005 12:09
Kontakt:

Re: Mõistus hakkab jõudma ka Mereväkke

Postitus Postitas kaur3 »

Kunagi oli mul foorumikaaslase tommyga väike nagin arenguplaanide koostamise üle, kus ta mind süüdistas kadeduses sinna mittekuulumise pärast :)
Miinijahtijate hanke on ettevalmistanud Kaitseministeeriumi ametnike ja mereväe ohvitseride töörühm.
Vat sellistes töörühmades oleks suisa piinlik osaleda. Loodetavasti rääkis tommy mingisugustest teistest töörühmadest, kuhu kuulumine teeks au :mrgreen:
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 43807
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Mõistus hakkab jõudma ka Mereväkke

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Huvitav, siin "töörühmas" vilistati see tehing välja kohe, kui see avalikuks tuli.
Nüüd tuleb välja, et õigusega. :rip:

Keegi siin kunagi ütles, et kui müüja on meist suurusjärk raskemas kaalukategoorias, on iga hange "uus ja huvitav kogemus" - st avastamisrõõm, kui palju keegi tagumikust tõmmata sai, jääb hilisemaks.

Laevaremondi seisukohast on Sandown üks ütlemata põnev laev oma plastikust korpuse ja Voith-Schneideri ülekandega, mis pole meie dokkides just igapäevane nähtus. Võib arvata, et aegamööda need parandamise probleemid aiva kasvavad. Maismaatehnika keeli tähendaks see näiteks seda, et tank on varustatud roomikute asemel propelleritega. Nimelt seda jõuseadet laevadel eriti palju just ei kasutata (teised miinijahtijad kasutavad pööratavaid vinte nagu puksiiridel).

http://en.wikipedia.org/wiki/Voith_Schneider_Propeller
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Kasutaja avatar
hummel
Liige
Postitusi: 2079
Liitunud: 18 Apr, 2004 12:55
Kontakt:

Re: Mõistus hakkab jõudma ka Mereväkke

Postitus Postitas hummel »

Borja kirjutas:
Minu nägemusel peaks Merevägi ja Piirivalve jääma kindlasti eraldi...

Hummel,
kui sa tõesti nii arvad, siis oledki väärt jäämaks siia pisiriigi maaväkke oma iganenud haubitsakolakaid veoato taga lohistama (ja potentsiaalsele vastasele parimat sihtmärki pakkuma) :oops: :oops:
Et kui arvaksin teisiti, oleks kohe kõik teed "kindralstaapi" lahti? :lol:
Ei noh, pakkumisi võib alati teha, aga nende "iganenud haubitsakolakate lohistamisega" seonduvalt ka üksjagu sebimist ja ajuragistamist hetkel veel pooleli. 8)


Mis miinipaatidesse puutub, siis:
- Mereväeskandaalide teemas vihjasin, et s***umisest olulisem probleem Mereväes on hoopis ohvitserihärrade väärarusaamad võimearendustest riigikaitse kontekstis. Kuulu järgi pidid paljud mereväelased ise ka miinindusfännid olema. Ei tea, kas tegemist on hõlpteenistussoovi, kitsa silmaringi või hoopis sabotaažiga (nagu toimus EW ajal vahepeal). Üks neist kolmest peab tõde olema.
- Miinipaadi ülalpidamine pidi juttude järgi maksma 1 miljon EUR aastas. Suur kuluartikkel pidi olema elekter, sest elektroonika pidada huugama 24/7.
- Miinipaadid osteti suhteliselt hästi renoveerituna. Oli küll vist raskusi kodumaiste esinduste leidmisega, mis siinmail eksklusiivsete firmade varuosi tarniksid. Seafox kindlasti kõva sõna, aga upgrademata olla suur osa laevade juhtimiselektroonikast, mis peaks maksma poole laeva hinnast ja mis olla 15-20 a tagune kõva sõna.
- Arvan, et ega paljud arukad vormikandjad, kes on olnud aastaid sunnitud kuulutama miinijahtijate ja miititõrjevõime ülimust, pole seda ise ka uskunud. Aga rääkima pead avalikkusele ju ikka seda, mis on peavooluga kooskõlas!
- Pakkumisel olla olnud ka Frankethalid, aga otsustati Sandownide kasuks, sest esimesi oleks saanud sama papi eest 2, teisi sai 3. Samas Frankenthalide ülalpidamine oleks olnud ilmselt odavam ja kaadrit oleks kokkuvõttes olnud võtta nagunii max kahe laeva mehitamiseks. Frankenthal on kiirem ja tugevam ning miiniveeskamisvalmidusega, Sandowni meeskonna elutingimused jälle pidid mugavamad olema.

Sellised lood siis. :wall:
Kasutaja avatar
oleeg
Liige
Postitusi: 5193
Liitunud: 23 Jaan, 2006 14:10
Asukoht: Kodutares
Kontakt:

Re: Mõistus hakkab jõudma ka Mereväkke

Postitus Postitas oleeg »

EW-le on mereväega seotud probleemid ja nende lahendamine tuttav tegevus. Enne sõda saadi nendega hakkama ja mereväe võimekused polnud teps mitte probleemiks - mis nö lepinguni viisid... Vähemalt ametlikult.
Kas keegi on analüüsinud või vähemalt küsinud "nõunikelt" - MIDA siis tehti ja kuidas toona olukord lahendati?

Ei maksa tulla igivana ja imala jutuga, et täna on laevad kiiremad, olukord teine jne...
Küsimus on merendusega seotud riigikaitseliste küsimuste lahendamises süsteemselt!

terv
o
[i]Miski siin ilmas ei saa viibida nii sügavas vaikuses kui surnud inimene.[/i]
Frederic Manning
Kasutaja avatar
kala
Liige
Postitusi: 497
Liitunud: 25 Apr, 2005 16:50
Kontakt:

Re: Mõistus hakkab jõudma ka Mereväkke

Postitus Postitas kala »

Ei hakka mõistust jõudma. Nagu ka eelmise Laari intervjuu ajal hakkas Koorits artikleid treima on sama case ka antud mereväe artikliga.

http://www.epl.ee/news/eesti/merel-miin ... d=61261920

Küllaltki suur kirjutis, lugege, üks kõik mis moodi siis(kasvõi selle 5 min tasuta varjandiga).
Põhiline sõnum artiklis, et rannakaitse on tore, aga peaasi et miinitõrje jääks!
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 43807
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Mõistus hakkab jõudma ka Mereväkke

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Jah, ülikalli sõidutunni ja aeglase käiguga Sandownidega saab teha merepäästet (eriti talvel)....whatever, peaasi, et mänguasju käest ei võetaks.
Järgmise asjana võiks ka saata Admiral Pitka jääle jäänud kalamehi ära tooma. Väga hästi sobivad need imejõuseadmega laevad meie madalatesse kaldavetesse.
Peaasi, et elu vanaviisi edasi läheks :evil:

Oleksoloogia all jõuame peagi sinna, kuhu viib rannakaitse puudumine :twisted: :twisted:
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Kasutaja avatar
hummel
Liige
Postitusi: 2079
Liitunud: 18 Apr, 2004 12:55
Kontakt:

Re: Mõistus hakkab jõudma ka Mereväkke

Postitus Postitas hummel »

Keegi hea inimene võiks selle artikli siia refereerida.

Muidu jah - eks mereväelased ise on endale selle miinitõrje välja mõelnud ja südameasjaks seadnud. Nüüd, kui keegi arukam tegelane, kes mitte niisama ei nooguta, pukki sai ja asjale tegelikult sisuliselt mõtlema hakkas, ongi vesi ahjus. Vaja hakata otsima põhjendusi, et miks nii tehtud ja musta valgeks rääkima. :P

Miinitõrjevõime on kindlasti tore ja võiks öelda, et isegi kasulik võime. Iseasi, kas selleks on vaja nii kallist ja uhket miinilaevastikku. Väikestest 15-30 m pikkustest kaatrisarnastest peaks olema küllalt. Nagu soomlastel Kiiski ja Kuha klass - kokku tervelt 13 alust koguveeväljasurvega 920 t ja kogupersonaliga u 110 (u 1/2 ajateenijad). Eestil aga 3 suurt miinilaeva koguveeväljasurvega 1450 t ja kogupersonaliga u 90 (u 1/3 ajateenijad). Ilmselgelt on need mürakad mõeldud pikkadeks välismaasõitudeks, mitte niivõrd oma rannikul miinide otsimiseks.
Aga mis hinda me selle eest peame maksma ja mille arvelt... :?
Kasutaja avatar
kala
Liige
Postitusi: 497
Liitunud: 25 Apr, 2005 16:50
Kontakt:

Re: Mõistus hakkab jõudma ka Mereväkke

Postitus Postitas kala »

Tänases Ekspressis on üks lõik Sahinate ja hüüete all mida on keeruline kommenteerida.

Tsiteerin: "Räägitakse, et kaitseministeeriumis levib idee hankida Eestile allveelaev. Näiteks head liitlased britid on suure hulga vanu laevu seisma pannud, äkki saab mõne neist sooda hinnaga osta või liisida."


Edit: Nii palju kommenteeriks siiski, et kui visata pilk peale inglaste allveelaevadele, siis sealt küll ei paista neid vabalt saadaval laevu olema(välistasin tuuma omad)...
Lemet
Liige
Postitusi: 20799
Liitunud: 12 Apr, 2006 15:49
Kontakt:

Re: Mõistus hakkab jõudma ka Mereväkke

Postitus Postitas Lemet »

Lugupeetud kaasfoorumlane Hummel kirjutas:Keegi võiks selle artikli siia refereerida.
Mereväe juhtkond toetab piirivalve ja mereväe laevastiku koondamist ühte sadamasse.

Samuti leitakse, et riigi seisukohalt oleks mõistlik ühitada veelgi eri ametkondade dubleerivaid tegevusi.
Eesti Päevaleht kirjutas möödunud nädala alguses, et kaitseministeeriumi juhtimisel analüüsivad siseministeerium ning majandus- ja kommunikatsiooniministeerium võimalusi, kuidas koondada tulevikus ühte riigisadamasse mereväe ning politsei- ja piirivalveameti (PPA) laevad ja kaldabaasid ning tihendada koostööd Miinisadama ja Hundipea sadama vahel. Ka mereväe juhtkond leiab, et riigilaevastiku ühendamine on kõige mõistlikum ja raha säästvam ettevõtmine.
Kuid milline sadam võiks saada selleks ühiseks koduks? Mereväe ülema ülesandeid täitev kaptenleitnant Ivo Värk leiab, et kõige mõistlikum asukoht oleks läbi aegade sõjasadama ülesannet täitnud Miinisadam, kus on piisavalt ruumi ja potentsiaali. Kui seal veel üks kai renoveerida ja ka sadamat veidi süvendada, saaks Eesti võtta vastu kõik liitlaslaevad, mis praegu on kesklinna sadamasse suunatud. Merevägi ja PPA on omavahel kõik detailideni läbi rääkinud, suurem küsimus on, kas ja kui palju on eri ministeeriumid nõus investeerima.
Kaitseminister Mart Laar on kinnitanud, et ühise infra-struktuuri arendamine säästaks maksumaksja raha ning betooni asemel saaks riik investeerida rohkem inimestesse ja sisulistesse võimetesse. Analüüs sadamate kohta valmib selle aasta lõpuks, seejärel esitatakse vastavad ettepanekud valitsusele otsustamiseks.

Laari juhtimisel on alustatud ka kaitseväe uue kümneaastase arengukava väljatöötamist, mis on toonud kaasa kuulujutte kuni miinijahtijate müümise ja mereväe baasil relvastatud rannakaitse loomiseni. Samal ajal aga pole kaitseminister ega ka praegune ja tulevane kaitseväe juhataja kordagi väitnud, et miinijahtijad tuleks maha müüa. Küll on öeldud, et mereväe puhul tuleb vaadata, kas tema funktsioonid lähevad kokku 15 aastat tagasi otsustatuga ja kas ta on arendanud teadlikult miinitõrjevõimet. Seda, kui võimekad praegu ollakse, näitab see, et mõned meie mereväeohvitserid kujundavad NATO seisukohta miinitõrje valdkonnas. „Kuid eksperdiks kujunemine on viimase 14 aasta järjepidev töö,” rõhutas Värk.
Värk ja mereväe staabiülem kaptenmajor Jüri Saska kinnitavad, et kolm alates 2007. aastast ostetud miinitõrjelaeva on ühed paremad, mis maailmas üldse on saada. Ent see arv on professionaalide hinnangul minimaalne ja optimaalne, täitmaks ülesandeid nii kodus kui ka liitlaste heaks.
Kuna miinitõrjelaevadega saab täita ka kõiki neid kohustusi, mis PPA-l tegelikult on – patrulli, mereseiret, merepäästet –, siis oleks laevastike ühendamine igati mõistlik ja riigimehelik samm. Siiski tuleb rõhutada, et praegu on räägitud vaid baaside ühendamisest ja kokkuhoiust ühise tehnilise baasi kaudu. „Kuid ma ei näe otsest kokkuhoidu, kui me ei hakka laevastikku ristkasutama,” märkis Saska.

Uusi laevu ei tule

Uusi laevu ei kavatse Eesti kindlasti juurde osta, pigem loodavad mereväelased, et praegu tehtavas kaitseväe kümne aasta arengukavas arvestatakse olemaolevate laevade ülalpidamist ja mõningat moderniseerimist. Selleks et miinijahtijal järgmisel aastal teatud asju remontida, tuleb otsused langetada juba praegu ja varuosad ära tellida. Kõige kiiremini tulevad need kohale kuus kuud, tavaline on 18 kuud. Ja kui midagi läheb ootamatult katki, tuleb brittidelt abi paluda – oma ladu Eestil pole.
Soomlased tellisid hiljuti uued miinijahtijad ja neid ehitatakse Itaalias. „See on näide lakmuspaberilt, et miinitõrje Läänemere põhjaosas ei ole out. Vastasel korral ei ehitaks meist põhja pool olev riik uusi miinijahtijaid. Aga meie polegi kunagi öelnud, et miinitõrje peab olema. Ei pea. Meie asi on öelda, mida selle puudumine kaasa toob,” ütles Saska.
Tsiviilelanikud pole selle peale ilmselt tõesti mõelnud – no milleks meile rahuajal miinijahtijad?! Vastus on lihtne: kui meil pole miinijahtijaid, on meid väga lihtne mineerida. Kui räägime, et ootame liitlasi appi kriisi- või sõjaolukorras, siis ei tule keegi kohale, kui siia on puistatud miine või puudub info selle kohta, mis meie merepõhjas paikneb. Seetõttu kontrollivad miinijahtijad rahuajal pidevalt konkreetset laevateed, mis on varem NATO-ga kokku lepitud. Merepõhi kaardistatakse põhjalikult ja detailselt – piltlikult öeldes on kaardil iga kivi või ese –, et hiljem oleks väga kiiresti võimalik muutusi fikseerida. Sõjad on näidanud, et enamik kraamist – lausa 95% – tuuakse maismaale paisatud vägede toetuseks sisse meritsi.
Mineerida saab edukalt ka rahuajal. Konventsioonide kohaselt peab mineerija vaid ütlema, et pani sinna või teise kohta miinid. Kuid ega neid ei peagi paigaldama, piisab vaid ähvardusest. Ja kui nüüd Eestil puuduksid miinijahtijad ja hüpoteetiliselt oleks siia paigaldatud miinid või sellega ka ainult ähvardatud – siis mitu laeva saadaks merele näiteks Tallink või mitu neist väljuks Muuga sadamast? Ilmselt mitte ühtegi. Mis saab aga Eesti majandusest, kui meritsi on takistatud nii transiit kui ka reisijatevedu?

Soomlased on oma uute miinijahtijate hankedokumentatsioonis kirjutanud, et Soome võib end majanduslikult saareks pidada, kuna 99,5% kogu nende kaubast tuleb sisse merd mööda. Seega – me ei saa sõja ajal rääkida ainult sellest, et NATO liitlased toovad vägedele siia kraami juurde. Tegelikult peavad ka inimesed ja riik edasi elama.
Nii leiabki Saska, et kuigi me ehk ei alahinda merekeskkonna olulisust, ei mõista me, mis saab siis, kui mereteed on ühel hetkel kinni. „Selleks et teada, mis kriisiolukorras riiki kohale jõuab, võiksid kõik inimesed lugeda Talvesõja kohta. Kui heas olukorras soomlased Talvesõja ajal olid ja kui palju neile siis välisabi tegelikult tuli ja sellest, mis tuli, kohale jõudis,” ütles Saska.
Saskal ja Värgil pole midagi sellegi vastu, kui merevägi saab ka relvastatud rannakaitse. „Aga on oluline, et meile jääb ka miinitõrjevõime – see on üks väheseid võimeid, mida saame kompleksselt välja arendada, mis on Eesti-suurusele riigile jõukohane ja kus meil on pädevus ning ekspertiis,” viitas Värk.

Värgi hinnangul vajab terviklikku lahendust ka mereseire ja info laevaliikluse kohta.
Kusagil Eestis on see olemas, kuid paraku mitte terviklikult. Põhjus on taas lihtlabane: meil on kolm erinevat keskust – mereväe, piirivalve ja veeteede ameti juhtimiskeskus –, mis kõik asuvad kolme kilomeetri raadiuses. Tegemist ei ole eri ametkondade suure egoga, nagu nad ei mahuks ühte ruumi istuma, vaid riigil pole siiani olnud terviklikku käsitlust. „Loodan tõsiselt, et koos istuv komisjon, mis vaatab mereseire riikliku lahenduse peale, paneb need asjad ühtekokku. Ma ei tea, kus see olema saab ja kas ta saab olema virtuaalselt või füüsiliselt ühtne mereseire inforuum, aga igal juhul on ühildamine mõistlik ja riigile igati taskukohasem,” viitas Värk.
Saska lisas, et kõik otsused peavad lähtuma eelkõige sellest, mis saab kriisi- või sõjaolukorras, kus ükski telefon ei tööta ja arvuti ei võta enam pilti ette. „Sest kui need asjad ei toimi täna, mil saame helistada ja meile saata, siis miks peaksime arvama, et need toimivad kriisisituatsioonis?” küsis Saska.
Läti ja Leedu on seireküsimused üle elanud, Soome oli seal, kus Eesti praegu, ligikaudu 15 aastat tagasi. Lätis on mereseire mereväe all, kelle ülesanne on ka tagada merepiiri turvalisus. Leeduski tegeleb nii seire kui ka suures osas pääste- ja reostustõrjega merevägi, kellel on tihe koostöö politsei ja piirivalvega.
Eraldi on aga sõja- ja piirivalvelaevad – ühendatud on juhtimine.

Aidata saab ka tsiviilelanikke

Omaette teema on barokamber. Kuigi barokambreid on ka Põhja-Eesti regionaalhaiglas ja Tartu ülikooli kliinikumis, on mereväel ainus, mis suudab sukeldumisõnnetuste korral viia rõhu tasemele 50 meetrit, ülejäänud on võimelised 20 meetri sügavusel olevat rõhku tekitama. Ja kui mereväe kambriga on probleeme, tulevad Eestile taas kord appi soomlased, nii nagu ka merepääste puhul.
Lisaks suudetakse mereväe kambris ravida kessoontõbe ja anda ravi eri gaasisegudega, haiglates tehakse üksnes hapnikuravi. „Meie barokambril pole tervisekaitseameti luba ja seetõttu me ei saa sinna võtta tsiviilelanikku – kui temaga seal midagi juhtub, siis vastutame meie. Aga sellest kambrist saaksid kasu kõik: nii meie tuukrid kui kogu Eesti ühiskond. Meil on ka ainus kvalifitseeritud allveemeedik Eestis,” viitas mereväe ülema ülesandeid täitev kaptenleitnant Ivo Värk.
„Aga mis saab, kui see ainus allveemeedik on puhkusel ja Eestist ära? Kambri uks on kinni ja kambri võimekus on riigis puudu,” nentis mereväe staabiülem kaptenmajor Jüri Saska.
Värgi ja Saska poolt viidatu näitab, et mereväes on eksperdid, keda saaks kasutada mitmel eri moel, ja koostöö oleks tõhus mõlemale poolele.
Päris palju on haigusi ja vigastusi, mida saab ravida barokambris. „Kui lapseootel naine saab vingumürgituse, siis lootest pole võimalik vingugaase muud moodi välja saada, kui naine tuleb barokambrisse panna,” tõi Värk näite.
Mereväelaste sõnul ei peakski see kamber nende juures paiknema, oluline on, et riigil oleks ühtne poliitika.
Just mereväes on ka ainus valmisolekus tuukriüksus. Kui Lõuna-Eestis keegi upub, kutsutakse appi merevägi. Suur osa mereväe tuukrite ajast läheb ka PPA-st ametiabi taotlusega tulevate tellimuste täitmiseks – nad otsivad asitõendeid ja laipu.
Tuukrid teevad koostööd ka veeteede ametiga, sest neilgi pole oma tuukreid. Kogu selle töö – kui poide küljest midagi põhja läheb pluss laevaohutusega seotu – teevad ära mereväe tuukrid.

Pilk on pööratud uutele ohvitseridele

Mereväes on alates 2011. aasta algusest lahkunud üle neljakümnest allohvitserist suudetud taasvärvata 70% (35) ja kümnest ohvitserist 30% (3).
Lahkutud on peamiselt väikese palga pärast. On mehi, kes peavad armastusest elukutse vastu hambad ristis vastu – isiklikud sõiduautod on maha müüdud, kuid kodust ei tahaks loobuda. Kas palgatõus terendab, ei oska praegu keegi öelda.
Kuid osa mehi on erasektorist, kus palgad suuremad, tagasi tulnud – põhjuseks kirg mereväe töö vastu. Tagasitee pole lukku pandud ka erafirmadesse piraadiküttideks läinud meestele, hea kogemusega inimesed on alati teretulnud. Siiski vaadatakse teraselt, kuidas tagasitulija enne lahkumist hakkama sai ja mida ta on vahepeal teinud. Lisaks uurib kapo, kas tal pole vahepeal olnud kokkupuudet sellise firma või organisatsiooniga, mis kaitseväega kuidagi kokku ei sobi.
Personalipuudusest suuremaks probleemiks peab Ivo Värk siiski viimasel viiel aastal soiku jäänud ohvitseride koolitust, mis lõi suure augu järelkasvu. Värk liigitab selle juhtimisvea alla.
Viimane ohvitser tuli Saksamaalt koolituselt tagasi 2006. aastal. Kõik varasemad välismaised koolitused olid korraldatud tänu abipakettidele, mida enam pole. Nüüd avati kõrgemas sõjakoolis esimest korda mereväe õppesuund, sinna asus õppima viis uut mereväeohvitseri, kaks tulevad lisaks üle maaväest. „Me võime vähendada mereväe tegevusi, kuid suurimaks prioriteediks on panustada neile inimestele, neid koolitada. Sest kui me ise ennast taas ei tooda, siis kaomegi ära,” tõdes Jüri Saska.
Vajaduse korral tuuakse lektorid kohale ka välisriikidest, kuid üldiselt põhineb sõjakoolis ohvitserikoolitus kolmel moodulil: esimene aasta on ohvitseri üldkoolitus, teine aasta mereakadeemias laevapõhine mereline koolitus ja kolmas puhtalt meresõjaline koolitus.
Kuigi mereväes on personalipuudus, on kõik laevad mehitatud ja käivad merel, välja arvatud lipulaevaks kutsutav Admiral Pitka. Selle laeva tarbeks pole viimased neli aastat raha eraldatud ja remondid on seetõttu kuhjunud. Sõjalise kaitse tegevuskavas aastateks 2012–2015 on Admiral Pitka taaskäivitamiseks ressurss siiski olemas ja kui kõik läheb plaanipäraselt, on laev 2014. aastaks remonditud.
Laevale on mõeldud paigaldada 76 mm kahur, kuid siiski ei saa Admiral Pitkast pärast remonti battleship, mille kõige lähedasem tõlkeversioon on ristleja. Admiral Pitka on ka laev, mille Eesti on NATO-le deklareerinud miinitõrje staabi laevana, ja selleks funktsiooniks tuleb ta uuesti käima panna. „Ja kui me räägime laevade ristkasutusest, siis tõenäoliselt ei ole riigis paremat laeva selle ülesande täitmiseks mereväelaste ja piirivalvurite vahel kui Pitka, millega saab sõita igasugustes ilmaoludes ja ilma piiranguteta,” viitas Saska.

http://www.epl.ee/news/eesti/article.php?id=61261920
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...
Kasutaja avatar
kala
Liige
Postitusi: 497
Liitunud: 25 Apr, 2005 16:50
Kontakt:

Re: Mõistus hakkab jõudma ka Mereväkke

Postitus Postitas kala »

Kurat Lemet jätad mu intrigeeriva postituse selle artikliga varju. :D
Lemet
Liige
Postitusi: 20799
Liitunud: 12 Apr, 2006 15:49
Kontakt:

Re: Mõistus hakkab jõudma ka Mereväkke

Postitus Postitas Lemet »

:oops: ...aga siiski- Amicus Plato, sed magis amica veritas :wink:
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Bing [Bot] ja 1 külaline