Minu nägemuses on kokkulepitud piir ja selle kohta vormistatud piirileping naabrite vahel elementaarne ja arvestades meie väiksust ja naabri suurust, on piirileping meie poolt vajalikum, kui naabri poolt. Piirilepingu puudumine on vähemalt kaudne julgeolekuoht. Ükski kontrolljoon või de facto toimiv piir ei asenda kokkulepitud piiri.
Piirilepingu puudumisel, halvimal juhul, võib Venemaa tänase kontrolljoone nihutada teise kohta. Stiilis, kas Venemaa abiga või ilma kuulutab Ida-Virumaa end Eesti Vabariigist lahti autonoomseks üksuseks. Eesti Vabariik on sunnitud põhiseadusliku korra taastamiseks kasutama jõudu. Jõu kasutamisega kaasnevad suure tõenäosusega ohvrid, vene keelt rääkivad ohvrid, kas elamislubadega, eesti või vene kodakondsusega ei oma isegi tähtsust. Tähtsust omab see, et Venemaa "on sunnitud" oma inimeste kaitseks sekkuma ja piirkonnas korra tagama. Kõige mugavam viis korra tagamiseks on autonoomne Ida-Virumaa territoorium viia Venemaa "rahuvalve" alla. Arvestades Venemaa propagandavõimet rahvusvaheline meediaruum täita omapoolse infoga, siis on võimalik lugeda rahvusavahelisest meediast järgnevat stiili - Ida-Virumaal elavad peamiselt venelased ja vene keelt kõnelevad inimesed, kes demokraatlikult hääletades otsustasid Eesti Vabariigist lahku lüüa, Eesti Vabariik kasutas nende inimeste vastu jõudu, on ohvreid ja kannatanuid. Ära hoidmaks konflikti eskaleerumist, ja ohvreid tsiviilelanikonna hulgas, haaras Venemaa initsiatiivi ning konfliktse ala oma kontrolli alla, ületades oma tugevdatud rahuvalvevägedega Eesti-Venemaa vahelise kontrolljoone. Välisilma jaoks rõhutatult mainitakse ära, et piirilepingut ja kokkulepet piiri kulgemise osas kahe riigi vahel ei ole - jäetakse teadlikult mulje, et tegemist on mingi segase vaidlusaluse alaga. Euroopa jaoks võib olla selline stsenaarium täitsa vastuvõetav ja euroopa võib isegi kergendatult ohata, et Venemaa lahendas otsustavalt ebamugavaks kujuneda võiva olukorra. Sest Ida-Virus eskaleeruv (relvastatud)konflikt pannuks euroopa ja NATO riigid äärmiselt ebamugavasse seisu, kus neil tulnuks otsustada, kas seada end (ja kogu seniseid suhteid) ohtu võimalikus (sõjalises)konfliktis Venemaaga.
Senine piiri kontrolljoon annaks juriidiliselt mugava võimaluse näha asju teisiti, kus ajutist kontrolljoont võib vastavalt elulistele vajadusele ju nihutada - näidata asju isegi nii, et Eesti territoriaalset suveräänsust ei ole ju de jure rikutud, lihtsalt kontrolljoon on edaspidi teadmata ajaks (kuni Ida-Viru autonoomsuse probleem rahumeelselt lahendatakse) natuke teise koha peal

Kokkulepitud piiri puhul koos korrektse piirilepinguga on oluliselt keerulisem vett segada.