Vene kosmose hiilgus ja viletsus

Laevad, lennukid, tankid... Kõik sõjatehnikast.
Vasta
Kasutaja avatar
Actual
Liige
Postitusi: 539
Liitunud: 13 Mär, 2008 11:47

Re: Vene kosmose hiilgus ja viletsus

Postitus Postitas Actual »

Lemet kirjutas:Keegi ei räägigi kõige ise tegemisest. Aga osta 90% koostedetailidest sisse teistest riikidest, jättes omamaised firmad sissetulekuteta...no ei kõnele see erilisest ja kõrgest tehnoloogilisest tasemest. Seda enam, et teoorias peaks ju vene toodang juba ainuüksi olematu töötasu tõttu lääne toodangust märkimisväärselt odavam olema.
Turumajandus, eks seesama vaevab ju meidki. Nõuka ajal ehitati sisuliselt seeriatootmises satelliite, raadioid, jm peent värki, täna ei saada mõistliku hinna eest kaitsevägi ise tehnika remontimisega hakkama, rääkimata ümberehitamisest või tootmisest - peab kogu tootetsükli ja teenuse kallimatest riikidest naha-karvadega sisse ostma. Tekib küsimus kuhu meie kõrge teadustehniline tase kadus - kadus sinnasamma kuhu Venemaalgi. Inimesed ja potentsiaal jooksis laiali suurema raha järgi. USA sisuliselt ostab kogu teaduse endale puhta raha eest sisse, hiinlased lähevad USA-sse õppima ja osa neist jääb sinna teadust tegema. Sama kehtib ka mujal, kõrgtehnoloogiline tehnika kipub olema rikaste riikide lõbu, kuigi rikkad naftariigid ei sära ka just kõrge teaduspotentsiaaliga :roll:
cleo
Liige
Postitusi: 197
Liitunud: 28 Okt, 2008 14:50
Kontakt:

Re: Vene kosmose hiilgus ja viletsus

Postitus Postitas cleo »

Link 1: Jänkid annavad tehnoloogia, joonised, seadmepargi. Venelased annavad tooraine ja ...pärdiku kes nupule vajutab.
Link 2: Sojuz-id lendasid juba Leonid Ilitši aegadel....MOTT
Link 3: Mis on mingi panga aktsiainvesteeringutel pistmist tehnoloogiaga? Umbu Lumbu Mubungu Rahvademokraatlikust Vabariigist võib ka Apple aktsiaid börsilt osta....

Aga edaspidi räägiks kosmosest ikka :D
Lemet
Liige
Postitusi: 20796
Liitunud: 12 Apr, 2006 15:49
Kontakt:

Re: Vene kosmose hiilgus ja viletsus

Postitus Postitas Lemet »

Huvitav, et seesinane "turumajandus" ei näikse ei EUd ega ka USAd nii hullusti vaevavat- palju ostetakse Airbusi ja Boeingu detaile Venemaalt sisse? Ja miks ei osteta? eestit pole vast mõtet väga asjasse segada, sest esiteks pole me endid vist väga ühe maailma superriigina positsioneerinud ja teiseks on mulle siiski mulje jäänud, et kõrgtehnoloogias pole me Venemaast suurt maas midagi. Vähemalt selles osas, milles me toimetame.
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...
mx77
Liige
Postitusi: 1452
Liitunud: 15 Jaan, 2010 20:36

Re: Vene kosmose hiilgus ja viletsus

Postitus Postitas mx77 »

Actual kirjutas:
cleo kirjutas:Arengumaade tasemel tooraine müügil baseeruv majandusmudel hakkab lihtsalt andma oma siirdeid ka tehnoloogia latva. Ei ole kaugel aeg, kui kolinaga kukub kokku kogu (pm NL-i pärandina saadud) Roskosmose masinavärk.
Mida uut on suur ja lai Rossija andnud maailmale peale 1990-t aastat?
Ei jalgratastki :D
Ma ei tea kas Roskosmose ja Venemaa Kosmoseagentuuri vahel mingit puutepunkti on aga viimane on üks (oluline) osaline Rahvusvahelisest Kosmosejaamast, ja see ei ole mitte pisiasi. Ei ole väga vale öelda, et praegune kosmosejaam ISS on paljuski tehtud eelmise Mir-i kogutud teadmiste põhjal. Samuti on Venemaal tehnikal olnud roll transpordiühenduse pidamisel kosmosejaamaga. Mõneti on isegi hea, et rahvusvahelist kosmosejaamas on kokku saanud erinevad tehnoloogiad. Mõelda vaid mis jama oleks, kui jaama teenindaks ainult üks tehnoloogia ja see osutub vigaseks (süstikud) - kui süstikute lennud olnuks ainuke ühendusvõimalus rahvusvahelise kosmosejaamaga, tulnuks orbiidi inimesed evakueerida ja kallis jaam hüljata.

Venemaa tehnoloogia ei ole enam nii võimas kui varem aga on endiselt siiski olemas, näiteks lennukite väljatöötamise-tootmise juures nagu Boeing ja Airbus on ka Venemaa firmad, firmad mis ei ole tekkinud tühjale kohale vaid välja kasvanud nõukogudeaegsest pärandist.
http://epl.delfi.ee/news/valismaa/vene- ... d=51052502
http://forte.delfi.ee/news/kosmos/sankt ... d=68306895
http://arileht.delfi.ee/news/uudised/ve ... d=51056987
Sa Actual oskad sõnu lugeda, kuid lausetest aru ei saa. Juba esimeses lingis oleks pidanud sinu tähelepanu köitma number 18 miljardit, rõhutan miljardit!!! Ilmselt tuleb vene firm poolelt ainult odav toore ja ei mitte midagi muud.

Viimane link - ostsid 5% vabalt aktsiaturul kaubeldava firma aktsiaid, so what? Ju siis oli soodne ost, sama hästi võiksid nad osta ka IBM-i või apple aktsiaid, see ei näitaks nende võimekusest IT valdkonnas mitte essugi.
toomas tyrk See peab ikka üks meeletu edevus ning hea enesearvamus olema, mis sunnib sellist möla sellistes kogustes tootma. Siis nüüd tekib üha rohkem ja rohkem tunne, et ju ikka keegi maksab selle eest.
Kasutaja avatar
pagan
Liige
Postitusi: 1263
Liitunud: 10 Nov, 2011 1:55
Kontakt:

Re: Vene kosmose hiilgus ja viletsus

Postitus Postitas pagan »

http://www.nr2.ru/moskow/498295.html
Järjekordne Proton-M hävines peale starti.
Ülbeks minekuga hakkavad vead tulema.
Kasutaja avatar
Kilo Tango
Liige
Postitusi: 10215
Liitunud: 14 Aug, 2008 15:40
Kontakt:

Re: Vene kosmose hiilgus ja viletsus

Postitus Postitas Kilo Tango »

Venelased panevad suuri lootusi oma uuele Angara raketile. Ainult, et selle viimane aste on mitmetes olulistes konfiguratsioonides seesama tihti feiliv Briz-M.
Lemet
Liige
Postitusi: 20796
Liitunud: 12 Apr, 2006 15:49
Kontakt:

Re: Vene kosmose hiilgus ja viletsus

Postitus Postitas Lemet »

Angarale panevad nad minu mäletamist mööda lootusi juba viimased 15 aastat...peale kaunilt võõbatud makettide aga suurt muud nagu pole.
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...
Kasutaja avatar
Kilo Tango
Liige
Postitusi: 10215
Liitunud: 14 Aug, 2008 15:40
Kontakt:

Re: Vene kosmose hiilgus ja viletsus

Postitus Postitas Kilo Tango »

Lemet kirjutas:Angarale panevad nad minu mäletamist mööda lootusi juba viimased 15 aastat...peale kaunilt võõbatud makettide aga suurt muud nagu pole.
No tegelikult on Angara põhimoodul (URM) lennanud Lõuna-Korea raketi Naro1 esimese astmena. Ma usun, et küll nad selle raketi lendama saavad. Kas sellest aga tuleb sellist looma nagu propagandafilmid väidavad (tehasest tuleb rakette nagu Vändrast saelaudu), seda ma ei usu.
Kasutaja avatar
Kulibin
Liige
Postitusi: 2192
Liitunud: 04 Veebr, 2012 13:49
Asukoht: Harjumaa

Re: Vene kosmose hiilgus ja viletsus

Postitus Postitas Kulibin »

pagan kirjutas:http://www.nr2.ru/moskow/498295.html
Järjekordne Proton-M hävines peale starti.
Viimased andmed ütlevad, et võõrkeha mootoris ...
Pakuks, et 8-10 mutrivõti :lol:
Ja paluks asjatundjate hinnangut minu pisut siivutule väitele, et ilma Ukrainata lendab Vanka ainult ahjuga ja muinasjutus. :lol:
* Panic is called on unresolvable fatal errors.
* It syncs, prints "panic: mesg" and then loops.
mutionu
Liige
Postitusi: 1468
Liitunud: 08 Nov, 2005 15:52
Asukoht: Pärnu
Kontakt:

Re: Vene kosmose hiilgus ja viletsus

Postitus Postitas mutionu »

Kulibin kirjutas: Ja paluks asjatundjate hinnangut minu pisut siivutule väitele, et ilma Ukrainata lendab Vanka ainult ahjuga ja muinasjutus. :lol:
Ajutine nähtus, Kulibin, ajutine. Putini arvamust mööda peab kogu Venemaa strateegiline tööstus asuma Venemaa pinnal.
Lemet
Liige
Postitusi: 20796
Liitunud: 12 Apr, 2006 15:49
Kontakt:

Re: Vene kosmose hiilgus ja viletsus

Postitus Postitas Lemet »

mutionu kirjutas:
Kulibin kirjutas: Ja paluks asjatundjate hinnangut minu pisut siivutule väitele, et ilma Ukrainata lendab Vanka ainult ahjuga ja muinasjutus. :lol:
Ajutine nähtus, Kulibin, ajutine. Putini arvamust mööda peab kogu Venemaa strateegiline tööstus asuma Venemaa pinnal.
Mis on iseenesest igati loogiline. Aeg, mis selle saavutamiseks vajalik on, on muidugi ise teema. Venelased arvavad et aasta viieteistkümnega on nad suutelised selle probleemi lahendama, eks saame näha.
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...
Kasutaja avatar
Kulibin
Liige
Postitusi: 2192
Liitunud: 04 Veebr, 2012 13:49
Asukoht: Harjumaa

Re: Vene kosmose hiilgus ja viletsus

Postitus Postitas Kulibin »

Lemet kirjutas:
mutionu kirjutas:
Kulibin kirjutas: Ja paluks asjatundjate hinnangut minu pisut siivutule väitele, et ilma Ukrainata lendab Vanka ainult ahjuga ja muinasjutus. :lol:
Ajutine nähtus, Kulibin, ajutine. Putini arvamust mööda peab kogu Venemaa strateegiline tööstus asuma Venemaa pinnal.
Mis on iseenesest igati loogiline. Aeg, mis selle saavutamiseks vajalik on, on muidugi ise teema. Venelased arvavad et aasta viieteistkümnega on nad suutelised selle probleemi lahendama, eks saame näha.
Kas hiinakad annavad neile 10-15 aastat ? :lol: :lol: :lol:
* Panic is called on unresolvable fatal errors.
* It syncs, prints "panic: mesg" and then loops.
Lemet
Liige
Postitusi: 20796
Liitunud: 12 Apr, 2006 15:49
Kontakt:

Re: Vene kosmose hiilgus ja viletsus

Postitus Postitas Lemet »

Tähesõdade esimesed ohvrid.


Niisiis, sanktsioonid ulatusid ka kosmoseni. Täpsemalt ainult kosmoseni nad ulatusidki. Ameerika föderaalkaebuste kohus andis firmale United Launch Alliance korralduse loobuda edasistest plaanidest vene raketimootorite ostuks.

Atlas-V

Praegune leping eeldab kuni 2018-nda aastani nelja kuni kuue РД-180 tüüpi raketimootori tarnimist aastas. Seda lepingut keeld ei puuduta, seevastu aga kaob lootus edasisele koostööle.
See esimese mai kingitus ilmus välja praktiliselt vastuseks Dimitri Rogozini sädelevale naljale:
„Analüüsides sanktsioone meie kosmosetööstuse vastu, soovitan USA-l toimetada oma kosmonaute rahvusvahelisse kosmosejaama batuudi abil…“


Fraas kõlas pärast USA kaubandusministeeriumi keeldu USA päritolu kosmosearaparaatide ja aparaatide, kus kasutatakse ameerika päritolu komplekteerimisdetaile, üleslaskmiseks vene kanderakettide abil.
Mainit Kaubandusministeeriumi keeld puudutab Venemaa kosmonautikat märksa valusamalt kui sellele eelnenud keeld müüa Venemaale elektroonikadetaile. Asendust ameerika elektroonikale võib leida Euroopast või Hiinast, startide keelamine aga tähendab vene raketitööstuse ettevõtete jaoks märkimisväärsete finantside läbilõikamist. Nii näiteks oli 2013 aastal kaks raketti makstud täielikult kinni USA rahadega, 2012 aastal aga kolm (arvestamata starte rahvusvahelisse kosmosejaama). Peale selle lasi Venemaa „kaasavarana“ üles massiliselt väikeseid ameerika tehiskaaslasi, mis samuti täiendas märkimisväärselt riigi eelarvet. Kuid keeld ei puuduta ainult ameerika aparaate, vaid ka teisi, ameerika detailidega, mis välistab veel mõned stardid. 2014 aastal jääb keelu tõttu maa peale vähemalt kolm raketti.

Proton-M

Kõige rohkem saab kannatama ilmselt Hrunitševi nimeline ettevõte oma Prootonitega. Situatsioon on seal aga juba ilma selletagi nutune. Rogozini reaktsioon batuudiga näitab, et muid trumpe vene-ameerika suhetes pole Venemaale peaaegu jäänud. Mõistetavalt oli sedasorti fraas suunatud eeskätt siseriiklikule ja patriootiliselt meelestatud auditooriumile, reaalselt ei plaani keegi koostööd rahvusvahelises kosmosejaamas kokku kerida. Kuid ookeani taga nalja kuuldi ja vastati sellele. Algul teatas erafirma Space X omanik Elon Musk:

„Eeskujulik moment meie uue kosmoselaeva presentatsiooniks. Batuuti pole vaja.“

Seejärel aga, ikka sellesama Space X ässitusel, keelas kohus edasised raketimootorite РД-180 ostud Venemaalt.
Space X jaoks oli see tavaline äri ja ei midagi isiklikku. Nemad võitlevad priske tüki pärast Pentagoni riiklikust tellimusest. Mis moodustab kuni 2030-nda aastani 70 miljardit dollarit. Varem viis kõiki sõjaväe starte läbi firma nimega United Launch Alliance. Nimelt seesama firma ostab ka Himkist raketimootoreid РД-180, millel puuduvad analoogid hinna ja efektiivsuse suhte osas. ULA sai lepingu militaarotstarbeliste startide jaoks sel ajal, kui oli USAs monopolistiks, kuid nüüd on Space X valmis osalema võrdsetel alustel konkurentsis. Sestap andiski ta asja enda jaoks väga soodsatel asjaoludel ja ajal kohtusse ning Rogozini batuudinali tuli samuti sobival hetkel.

Enamgi veel, mootoritest РД-180 oli huvitet ka Space X konkurent Orbital Sciences, kes praegu viib läbi rakettide Antares starte vanadel vene mootoritel НК-33, mida Venemaal säilitatakse veel nõukogude aegadest ning milliste tootmise taastamisest vaid jutte on veeretatud. Sellises seisus lootis Orbital asendada НК-33 uute РД-180 vastu, kuid uue keelu valguses muutus see ebareaalseks.

РД-180

See tähendab, et toimus see, mida ennustasin varem- Venemaa sai topelt tagasilöögi: teadus-tootmiskoondis „Energomaš“ jääb tööta(Venemaal neid mootoreid ei kasutata), SpaceX aga, kes on kommertsstartide osas Roskosmose konkurent, tugevneb järsult Pentagoni lepingute arvelt.
Tekkinud olukorda analüüsides avaldas Pervušin mõtet kosmosealase koostöö katkestamisest ja uuest kosmosevõiduajamise algusest. Ta isegi tervitas sellist situatsiooni, kuna tema väitel nimelt võistluses saavutati väljapaistvaid edusamme kosmoses- lend Kuule, süstikute ja Burani loomine, orbitaaljaamade rajamine…
Mina ei oleks sedavõrd optimistlik. Võidujooks eeldab huvitatust ja võistlusmomenti mõlemalt poolt. 60-70-ndatel oli tegu kahe poliitilise režiimi ja kahe majandusmudeli vastasseisuga. Ning heitlus käis maailmas domineerimise pärast, nimelt omavalitud tee õigsuse üle. Võiduajamise resultaadid olid olulised mitte üksnes oma riigi elanikkonnale, vaid ka „satelliitriikidele“, oma mõju laiendamiseks.

Space-race

Praegu pole mingit kahe režiimi vastasseisu ja ka majandusmudel on meil üldiselt ühesugune. Venemaa ise alles otsib omaenda teed, sestap ei saa seda ka ekspordiks pakkuda. See tähendab, et kokkuvõttes on kogu see jutt „külmast sõjast“ ja „kosmosevõiduajamistest“ produkt eranditult sisemaiseks tarbimiseks, seda isegi mitte Tolliliidu piires, vaid ainult Venemaal. Mis siin rääkidagi, kui isegi Kashastan laseb üles oma, prantslaste konstrueeritud tehiskaaslasi prantsuse raketiga Prantsusmaa kosmodroomilt.

Kommertsstardid moodustavad ligikaudu kolmandiku Roskosmose startidest ning on tema uhkuseallikaks. See tegevussuund formuleerus 90-ndatel ning sisuliselt päästis majandusharu kokkukukkumisest. Tänasel päeval on riigipoolne finantseerimine küll kasvanud, kuid ilma kommertsita jäävad väga paljud tootmised tööta või vähendavad suuresti oma tootmismahtusid. Et seda ei juhtuks, tuleb Venemaal eraldada täiendavaid vahendeid, kusjuures teha tuleb seda millegi muu arvelt. Rahvusvahelise kosmosejaama ekspluatatsioon on juba niigi piiri peal ja pole üldsegi kindel, et sellistes poliitilistes tingimustes jaam veel kaua lendab, mis tähendab, et probleem hõivatusega süveneb veelgi…
Kokkuvõttes- kui Roskosmos ei taha vallandada vähemalt kolmandikku raketi- ja kosmosetööstuse ettevõtete töötajatest, tuleb leida neile tööd- uus kosmiline eesmärk. See tähendab, et motivaatorina ei esine siin mitte soov vastast edestada või, hoidku jumal, maailma kõiksuse alistamine, vaid puhtalt sotsiaal-majanduslik huvi töökohtade ja tootmisvõimsuste säilitamiseks.
Saab selleks olema lend Kuule, asteroididele või Marsile, pole teada. Kuid ilma uute ambioossete sihtideta ja ilma kommertstegevuseta Venemaa kosmosetööstus oma praegustes vormides eksisteerida ei suuda. Loodan, et selline eesmärk püstitatakse, peaasi, et tulemuste poolest oleks tegu millegi Buranilaadsega, mitte Angaraga.

http://zelenyikot.livejournal.com/36661.html#cutid1
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...
Kasutaja avatar
Kilo Tango
Liige
Postitusi: 10215
Liitunud: 14 Aug, 2008 15:40
Kontakt:

Re: Vene kosmose hiilgus ja viletsus

Postitus Postitas Kilo Tango »

Lemet kirjutas: ...Langevari on küll olemas, kuid läheb käiku ekstremaaloludes, kui üles ütlevad enam kui kaks kaheksast mootorist. Mootorite abil maandumine tagab täpsema maandumise. Elon Muski sõnul võib sel kombel välja valida suvalise koha planeedil Maa- kuhu saab maanduda helikopter, sinna on suuteline maanduma ka Dragon V2...
1. Langevarje kasutatakse siis kui mootorites esineb suvaline tõrge. Kahe mootori kustumise varu on tegelikult pigem olukordadeks pärast seda kui langevarju kasutamise turvaline piir on seljataga.
2. Ei saa valida suvalist punkti. Selles suhtes on tegemist kunstilise liialdusega. Sisuliselt sõltub Dragoni poolt valitavate maandumisplatside valik sellest, millise orbiidi millisel osal parajasti viibitakse. Orbiidilt lahkudes ei saa see aparaat (nagu suvaline kapsel) väga järske pöördeid teha. Samuti on poolustele maandumine võimalik vaid polaarsete orbiitide korral.
Lemet
Liige
Postitusi: 20796
Liitunud: 12 Apr, 2006 15:49
Kontakt:

Re: Vene kosmose hiilgus ja viletsus

Postitus Postitas Lemet »

Lennud, mida ei olnud.

«Vastavalt Nõukogude Liidu kosmoseuurimise programmile toimus kosmoselaeva «........», mida piloteeris meeskond koosseisus ......., start» - selliste pealkirjade all ilmusid enam kui kolmekümne aasta jooksul teated järjekordse piloteeritava kosmoselaeva stardist. 1961. aasta 12-ndast aprillist kuni 1992. aasta 12-nda aprillini viidi Nõukogude Liidus edukalt orbiidile 72 kosmoselaeva, mille pardal startis 73 kodumaist ja 18 võõrriigi kosmonauti.
Kahel korral ei jõudnud kosmoselaevad orbiidile. Esimesel korral juhtus see 1975. aasta viiendal aprillil. Kosmonaudid Vassili Grigorjevitš Lazarev ja Oleg Grigorjevitš Makarov startisid laeval „Sojuz“, mis peale orbiidilejõudmist oleks saanud nimetuse „Sojuz-18“. Kuid kanderaketi kolmanda astme avarii tõttu lend katkestati. Avariipäästesüsteemi (САС- система аварийного спасения) abil eraldus kosmoselaev kanderaketist ja sooritas ballistilisel trajektooril maandumise maapinnale.
1983-nda aasta 26-ndal septembril puhkes 48 sekundit enne starti kanderaketil koos sellele paigaldatud kosmoselaevaga „Sojuz“, mis eduka orbiidilejõudmise korral oleks saanud nimetuse „Sojuz-10T“, tulekahju. Mõni sekund enne raketi plahvatust rakendus kosmoselaeva päästesüsteem ja meeskond koosseisus Vladimir Georgjevitš Titov ning Gennadi Mihhailovitš Strekalov pääses.
Toona, 75-ndal ja 83-ndal aastal, eraldas skafandritesse pakitud ja kosmoselaeva juhtpultide taga istuvaid nüristavalt orbiidilesaatmist ootavaid kosmonaute kosmoselennust vaid loetud minutid. Kanderaketi avariid katkestasid nende tähelennu ja nende kosmos jäi alistamata
Pikka aega vaikiti need ebaõnnestumised Nõukogude Liidus ja seejärel Venemaal maha. Isegi kosmoselaevad, mis pidanuks kosmonaudid orbiidile toimetama, jäid nimetuiks ja nende nimed anti järgmistele, kosmosesse jõudnuile.
Kuidas ka polnud, tänasel päeval on neist mittetoimunuist lendudest teada nii mõndagi. Kuid siiani teavad vaid vähesed, et mittetoimunud startide kõrval olid piloteeritavate lendude ajaloos veel ka äramuudetud lennud. Mitte nii väga harva juhtus, et loodi raketid ja kosmoseaparaadid, tuhanded spetsialistid töötasid välja lendude programmi ja selle täitmiseks vajalikku aparatuuri, . Kosmonautide ettevalmistuskeskuses treenisid mõnikord aastate kaupa päevast päeva kosmonaudid. Kuid ettevalmistatud lennud ei jõudnud erinevatel põhjustel oma loogilise lõpuni. Tehnika, mis nende lendude tarvis loodi, samuti ka lendudeks treeninud meeskonnad osutusid mittevajalikeks.
Me ei näinud kunagi keskajakirjanduse esikülgedel ega kuulnud kosmoselavede startidest, kus oleksid osalenud kosmonaudid Ponomarjova, Solovjova, Kolodina, Voronova, Jazdovski, Lisun, ja paljud, paljud teised, me ei kuulnud nende reportaaže kosmilistelt orbiitidelt. Kiretu lugu arenes omasoodu, lennud, millisteks nad valmistusid, muudeti ära…


Kosmoselaevad „Voshod3“- „Voshod7“.
Pärast esimese kolmekohalise laeva „Voshod“ ja „Voshod-2“ algas 1965. aastal ettevalmistus järgmise laeva, „Voshod-3“ väljalaskmiseks. Teaduslike tööde programm planeeriti kestvusega 10-15 päeva. Osa teaduslikust aparatuurist, mis oli ette nähtud tööks kosmilise vaakumi tingimustes, paigutati spetsiaalsesse hermeetilisse laeva kabiini külge aretatud illuminaatori ja manipulaatoriga varustatud poolsfääri.
Mais formeeriti ja asusid treenima meeskonnad. Põhimeeskond- Boriss Valentinovitš Volõnov komandörina ja ja Georgi Petrovitš Katõs- NSVL TA Automaatika ja Telemehaanika Instituudi teaduslik kaastööline. Dubleeriv meeskond- komandör Georgi Timofejevitš Beregovoi ja Lev Stepanovitš Demin. Reservmeeskond Vladimir Aleksandrovitš Šatalov ja Juri Petrovitš Artjuhin.

Pilt
G. Katõs
Sergei Korolev planeeris „Voshod-3“ starti 1965. aasta novembris. Kuid aasta lõpus täheldati laeva ja stardi ettevalmistuses mõningat mahajäämust. Aeglaselt saabus ka teaduslik aparatuur, mis oli ette nähtud „Voshod-3“ paigaldamiseks.
1966-nda aasta 14. jaanuaril suri ootamatult operatsioonilaual Sergei Pavlovitš Korolev. Kohe vahetult peale tema surma muudeti Voshod-3 teaduslik programm ära, meeskonnad aga formeeriti ümber. Vastu võeti otsus, et lend toimub 1966. aasta teises kvartalis sõjalise programmi raames ja kestab kuni kakskümmend päeva. Põhimeeskonna koosseisu lülitati Volõnov ja Šonin, dubleerivasse Beregovoi ja Šatalov. Uued meeskonnad asusid viivitamatult lennueelsetele treeningutele.
Peale Korolevi surma asus ОКБ-1 juhtima Vassili Pavlovitš Mišin. Kelle arvamusel kosmoselaev „Voshod“, mis oli loodud esimese kosmoselaeva „Vostok“ baasil, oli moraalselt vananenud ja ei vastanud piloteeritavale kosmonautikale esitatavatele nõuetele. Sestap taotles Mišin peagi riigi sõjatööstuskompleksi juhtkonnalt loa kosmoselaevade „Vostok“ tootmise lõpetamiseks ning selle programmi sulgemiseks uue universaalse kosmoselaeva „Sojuz“ kiirema loomise kasuks. „Voshodi“ programmi sulgemise hetkeks olid ОКБ-1 peale „Voshod-3“ valminud veel mõned selle seeria kosmoselaevade korpused.
„Voshodi“ stardini jäi veel kuu-kaks, kuid orbiidile seda ei viidudki. Lennuks valmistunud meeskonnad saadeti laiali, kosmonaudid suunati teistele programmidele. Seoses programmi „Voshod“ lõpetamisega muudeti ära ka teised selle programmiga planeeritud lennud. 1965. aasta lõpul olemas olnud plaani järgi kavatseti kokku üles lasta seitse „Voshod“ tüüpi laeva.
1966-nda aasta lõppu- 1967 aasta algusesse planeeriti naisekipaažiga „Voshod-4“ starti, mille käigus oli ette nähtud esmakordne naiskosmonaudi väljumine avakosmosesse. 1965. aastal algas meeskonna ettevalmistus selleks lennuks. Plaaniti, et põhimeeskonda kuuluvad Valentina Leonidovna Ponomareva ja Irina Bajanovna Solovjova. Nende dublantideks pidid olema Žanna Dimitrjevna Sergeitšik(Jerkina) ja Tatjana Dimitrjevna Pitshelauri(Kuznetsova). Irina Solovjova pidi sooritama väljumise avakosmosesse. Kui see lend toimunuks, olnuks Irina olnud esimene naine, kes kosmilisse tühjusesse astub. Meie päevini pole ei Venemaal, ei USAs toimunud puhtalt naisekipaaži kosmoselendu.
PiltPilt
V. Ponomarjova, I. Solovjova

PiltPilt
T. Pitselahuri, Ž. Sergeitšik(Jerkina)

1967. aastal pidi välja lastama meditsiiniprogrammiga kosmoselaev „Voshod-5“ lennukestvusega viis päeva. Meeskondi selle lennu jaoks ei olnud formeeritud, kuid eeldati, et meeskonnad koosnevad laeva komandörist- õhujõudude ohvitserist- ja arstist- Meditsiini-bioloogiaprobleemide Instituudis esindajast
Lennul planeeriti biomeditsiinilisi eksperimente inimestega, samuti pidi arst-kosmonaut läbi viima kirurgilise operatsiooni katseloomana kaasavõetud küüliku kallal.
Selle programmi kohaselt toimuvale lennule algas 1965. aasta suvel instituudi töötajate hulgas meditsiiniline valik. Selle tulemusena moodustati grupp tohtreid, kuhu kuulusid Jevgeni Aleksandrovitš Ilijn, Aleksander Aleksejevitš Kiseljov, Sergei Olegovitš Nikolajev ja Juri Aleksandrovitš Senkevitš, hilisem tuntud reisimees ja saatesarja „Filmimatkade klubi“ saatejuht, kes eestlastele peaks eeskätt olema tuttav oma osalusega Thor Heyerdahli papüüruslaevade Ra ja Ra II ekspeditsioonides.

Pilt
A. Kiseljov(vasakul) ja B. Jegorov

Pilt
J. Senkevitš

Pilt
J. Ilijn


Grupp asus treenima ja teaduslik-meditsiinilist programmi välja töötama, õppused toimusid ka kosmoselaeva „Voshod“ maketil, mis selleks ajaks instituuti paigutati.
1966-nda aasta algul suunati grupp meditsiinilistele uuringutele sõjalennuväe teadusliku uurimise keskhospitali. Selle tulemusena lubati peale uuringuid edasisele ettevalmistusele Ilijn, Kiseljov ja Senkevitš. Kõigi kolme jaoks valmistati masinaehitustehases „Zvezda“ lamamisistmed kosmoselaeva ja õmmeldi lennukostüümid. Varsti võis järgneda väljakutse lendude ettevalmistuskeskusesse, millele oleks järgnenud ettevalmistus lendudeks juba meeskondade koosseisus.
1966. aasta 22. veebruaril lasti „Voshod-„5 lennu ettevalmistuse raames üles piloodita laev „Voshod“, mis sai peale orbiidile jõudmist nimeks „Kosmos-110“. Selle pardal asusid koerad Veterok ja Ugoljok. Sooritanud 22-päevase lennu, naases laev 16. märtsil tagasi Maale.
Peagi peale „Kosmos-110“ lendu lõpetati vastavalt otsusele programmi „Voshod“ lõpetamise kohta arstide ettevalmistamine ja grupp saadeti laiali. Kõik kolm pöördusid tagasi oma tööle instituudis.

Järgmise kosmoselaeva, „Voshod-6“ lennu ajal, planeeriti katsetada kosmonaudi autonoomse liikumise süsteemi avakosmoses. Seline seade oli välja töötatud ja valmistatud tehases „Zvezda“ Gai Severini juhtimise all.
Järgmiseks planeeriti kosmosesse saata laev „Voshod-7“.
Kosmoselaev ja kanderaketi „Sojuz“ kolmas aste taheti omavahel ühendada 50-meetrise trossiga. Kolmanda astme ja laeva mootorite abil plaaniti masskeskme ümber tiirlemise abil viia läbi eksperiment kunstliku raskusjõu loomiseks. Projekt töötati välja Kuibõševi keskkonstrueerimisbüroo poolt, mis oli ЦКБЭМ filiaal nr. 1 Dimitri Kozlovi juhtimise all.
Programmi sulgemise ajal polnud laevade „Voshod-5, -6, -7“ meeskondi veel kindlaks määratud. Pealegi isegi kui programm oleks olnud täielikult realiseeritud, oleks laevade stardijärjekorras ja meeskondade koosseisus võinud täiesti vabalt toimuda muudatused. Kuid 1966 aasta algul muudeti kõik need lennud ära.


Kosmoselaeva „Sojuz-2“ äramuudetud lend…
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: rockrapdude ja 2 külalist