F-35 olevikust ja tulevikust

Laevad, lennukid, tankid... Kõik sõjatehnikast.
Vasta
Kasutaja avatar
Gideonic
Liige
Postitusi: 5589
Liitunud: 14 Aug, 2008 14:19
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas Gideonic »

erick kirjutas: Leidsin paar huvitavat videot, toodetud http://www.reddit.com/r/F35Lightning kommuuni poolt: F-35 Lightning II: Busting Myths

Episood 1: link

Episood 2: link

Vastuse saavad kõik levinud müüdid kinemaatilise performance'i, Close Air Support võimekuse, stealthi efektiivsuse (sh ka VHF radarite vastu), ilmastikukindluse, kuluefektiivsuse, vastupidavuse jne. kohta.
Arvan, et teie arvamus sellest lennukist tõuseb märgatavalt peale selle video ära vaatamist.

PS - esimese videos alates 2:10 räägitakse 360-kraadisest sensorväljast ja näidatakse, kuidas glass cockpit kontseptsioon töötab.
Head videod! Veel paremad Reddit'i teemad (link, link). Eks ta ole, et kriitikud ajavad väga palju BS-i, luues ise hernehirmutisi, mida siis materdada. F-35 on seda tõesti saanud iga otsa pealt ja enamasti mitte põhjendatult.
Esimesest videost mulje väga positiivne, häiris ainult see:
  • Myth 1: "It can't turn, can't climb, can't run": Täiesti kajastamata on jäetud esiletoodud osa. Miks see probleemiks võib osutuda: Väike õhk-õhk relvalaadung, Rearward Stealth'i vähesus ning rekordiliselt kuum ning suur mootor (vs IRST).
Suure entusiasmiga sai hakatud vaatama järgmist videot. Seal häiris aga märksa rohkem:
  • Myth number 5: Ennem ründamist mainiks, et väga hea probleemikirjeldus ja tunduvalt kõrgemal tasemel kui enamik lahmivaid kriitikuid teeb. Samas üks kontekstist välja rebitud lause ajas BS meetri kohe punasesse. "the F-35's cross section is much smaller than the F-22's". Selle F-35'te üldiselt laimava kindrali intervjuu (ning antud punkti) kohta räägib vana klassik B. Sweetman pikemalt siin.
  • Myth number 6 (B-versiooni ei mõjutanud teisi): Sellise suuruse ja vibratsiooniga mootor (arvatavasti just B versiooni tõttu) sellises keres sundis looma kahte sõltumatut bomb-bay'd ühe asemel. See on piiranud laadungit ja loonud hulgaliselt muud peavalu.
  • Myth number 8 Concurrency: (allpool)
Vaadates antud kasutaja Youtube ja Reddit ajalugu, seda, et ta võtab sõna pidevalt ja ainult F-35-ga seoses, viitsib vastata küsimustele, AMA stiilis 2 tundi reference'e otsida ... väimalik et tegu on teatavate tehniliste teamdistega in the know PR inimesega ehk shill'iga. See ei ole ilmtingimata halb :) Jutt on kahtlemata väga informatiivne (kvaliteetsem kui 90% kriitikutel) samuti ei valeta ta otseselt Küll aga laveerib osade teemadega.

Näiteks põhiliselt Concurrency kohapealt julgen tema väidetes küll skeptiline olla. Jäi silma see:
The program’s attempts to save money now by reducing test points and deferring crucial combat capabilities will result in costly retrofits and fixes later down the line, creating a future unaffordable bow wave that, based on F-22 experience, will add at least an additional $67 billion in acquisition costs;
Concurrency has only cost the entirety of the JSF program less than $2 billion, with the most costly retrofits (bulkheads, etc) having mostly been completed now. I don't believe the $67 billion is correct, unless it's referring to some other figure.
See number oli hinnaguline ja otse DOT&E raportist. Vaadates kui vähe on LRIP lennukeid veel toodetud (tehtavast ~450-est) ning kui vähe testprogrammist läbitud (mitte JOKK-ilt vaid reaalselt, koos edasilükatud punktidega), julgen küll arvata et lõppnumber saab olema oluliselt lähemal 67M$ kui 2M$. Block 4 tarkvara, esialgse testprogrammi lõpp on veel circa 5 aasta kaugusel. Alles siis saab neid kulusid enamvähem adekvaatselt hinnata. Võrdluseks F-22 pole senimaani saavutanud veel kõiki oma võimekusi, mida kunagi plaaniti. Näietks AIM-9X on nüüd integreeritud aga HMDd ei ole endiselt (ja võimalik et ei tulegi). DOT&E hinnang on võetud just F-22 programmi pealt.

Kokkuvõtteks, ehk TL;DR:
Mulle väga meeldib et teemat kajastatakse ning väitluse kvaliteet on tõunsud oluliselt kõrgemale Delfi kommentaariumi tasemest! :D

Vabandan ka paljude madala-kvaliteediste postiuste ja kriitika-linkide eest :( Ei ole (jätkuvalt) mingi tulihingeline F-35-e vihkaja, lihtsalt see teema on 10 aastat väga palju kirgi kütnud maailmas ja jääb mulje, et kui siia teemasse midagi ei lisaks jääks kõik see siin üldse kajastamata.
Kasutaja avatar
Gideonic
Liige
Postitusi: 5589
Liitunud: 14 Aug, 2008 14:19
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas Gideonic »

Et kriitikaga liiga ühehülbaliseks ei läheks, siis ka midagi sellist:
http://www.forbes.com/sites/lorenthomps ... g-success/
Kasutaja avatar
erick
Liige
Postitusi: 152
Liitunud: 03 Juul, 2015 14:17
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas erick »

Teades kuidas internet toimib, siis tegu pole kindlasti PR-inimesega. See kommuun on lihtsalt liiga väike selle jaoks. Küll aga võib olla tegu mõne testprogrammi liikmega, ja tõenäoliselt veel realiikmega, kelleni lihtsalt jõuab osa infot mida väljaspoole testprogrammi harva kuulda on, sh ebaadekvaatse kriitika ümber lükkamine lõunalauas.

Ma pole projektijuht, seega mul on raske jalga maha panna Concurrency teemadel (eriti finantsvaatepunktist), aga IT-tööstuses on termin nimega beetatest (closed või open). Concurrency tundub olevat sellest insipreeritud.

Alfatest on arendajate endi keskel tehtud testid (nt esimesed 2-6 lennukit või nn testplatvormi).
Closed beta on see, kui annad oma lennuki sõita väikesele grupile kontrollitud taustaga klientidele, kes hakkavad seda tulevikus igapäevaselt kasutama (USAF).
Open beta on see, kus me oleme hetkel - F-35 varane versioon on kättesaadav arenduspartnermaadele. Testijate ring on laiem ja lennukeid õhus mitusada.

IT-tööstuses on selline lähenemine kaasa toonud omamoodi revolutsiooni. Iga iteratsiooniga viimistletakse lõpptoodet tugevalt rohkem, kui klassikalise mudeli puhul, kus tehti väikeseskaalalised in-house alfatestid ja seejärel anti toode välja "lõplikuna", enne kui kasutajad seda testidagi olid saanud. Palju kasutajaid/platvorme tähendab seda, et leitakse palju rohkem defekte ja kogutakse toote performance'i kohta palju rohkem infot. See kõik võimaldab lõpptulemuse oluliselt paremaks timmida, enne kui see "päriselt" teenistusse antakse.

Cost-effectivnessi koha pealt näib, et kuigi sellise lähenemise kulud on alul suuremad, siis edukad closed ja open beta testid võimaldavad vältida kordades, kui mitte kümnetes kordades kulukamaid production defecte. Lisaks sellele on arendus selles faasis veel toimiv, st lihtne on teha mõõdukalt suuri muudatusi, mis ei tuleks productionis enam kõne allagi.

Seega, mina pooldan sellist lähenemist, ja arvan, et pikas plaanis see tasub ennast kuhjaga ära.
Kasutaja avatar
Hydrazine
Liige
Postitusi: 1182
Liitunud: 17 Mär, 2008 11:12
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas Hydrazine »

Gideonic kirjutas:Võrdluseks F-22 pole senimaani saavutanud veel kõiki oma võimekusi, mida kunagi plaaniti. Näietks AIM-9X on nüüd integreeritud aga HMDd ei ole endiselt (ja võimalik et ei tulegi).
Midagi ju siiski susiseb...
http://theaviationist.com/2013/03/18/hmcs-raptor/
Kasutaja avatar
Gideonic
Liige
Postitusi: 5589
Liitunud: 14 Aug, 2008 14:19
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas Gideonic »

Tänud erickule, kelle viidete kaudu leidis muu huvitava kõrvalt ja väga informatiivse blogija, kelle profiil on üsnagi aukartustäratav. Tegu siis endise USA õhujõudude vanem-allohvitseriga, kes on tegelenud VÄGA paljude relva-programmidega ja on senimaani peainseneri kohal tööstuses sees. Tal mituhuvitavat seeriat A-10 ja F-35 kohta, kus lükkab ümber mitmeid müüte, millest paljudest ise vähemalt teadlik ei olnud.

Selle postituse allotsast leiab 8-osalise blogiseeriale CAS-i müütide kohta, ja jääb mulje et tüüp teab isiklikust kogemusest, mida räägib. Paar väljavõtet:open-letter-to-ed-driscoll-power-of.html
The A-10 wasn't fielded in 1972. It first flew, in a fly-off, in 1972. (I was there) It didn’t hit IOC until 1976 or FOC until 1978. Core operational concepts for Europe weren't developed until 1979 (I was there too).
ja
I’m always fascinated by people who cite 'low and slow" as an advantage: as if flying there gives one more time to view the ground. That maybe true at Piper Cub speeds. But I’ve 'done' low and 'A-10 slow' a the same time and the scenery is whizzing by pretty fast. It ain't that great for picking up and following specific specs out of all the other specs.
Samuti on ta põhjalikult seletanud, ka siit foorumist läbi käinud, sustained G ja alahelikiirusel kiirendamise nõuete madaldamise teemadel: siin ja siin.

Kokkuvõte: Kõik "uudiste treijad" kes F-35 kirusid selle peale, IT ja auto saitideni välja, vahutavad tegelikult andmete põhjal, mida on way liiga vähe, et üldse mingitele järeldustele jõuda, rääkimata nendest absurdsetest, kuhu jõutakse (F-35 on F-4 masti lennuomadustega jne). Meeldib kuidas inimene arusaadavalt seletab ära ajaloo ja tausta, E-M diagrammide ja nende piiratuse kohta ning arutleb numbrites mitte "vahus". Kel vähegi huvi on soovitan mõlemad seeriad läbi kiigata jääb F-35 kinemaatilistest omadustest tõesti vähe teine mulje kui peavoolmeedias pasundatakse.

Tal veel muidki huvitavaid tähelepanekuid, näiteks õhk-õhk rakettide arengu kohta. sellest vb pikemalt teises teemas. Blogi ise siin:
http://elementsofpower.blogspot.com/
Kasutaja avatar
Gideonic
Liige
Postitusi: 5589
Liitunud: 14 Aug, 2008 14:19
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas Gideonic »

Huvitav Q&A F35A piloodiga (eks oli varem F-16 peal). Täieneb.

http://www.reddit.com/r/F35Lightning/co ... f35_pilot/

Mõned väljavõtted:
He said multiple times how the F-35 engine was way more efficient at altitude than he was expecting and when flying in the states they cruise from place to place almost at idle.
He had to gloss over a lot of stuff, which leads me to believe the most impressive pieces of the F-35 are classified.
One of his favorite differences between the F-16 and the F-35 was actually that the F-35 is always a 9G jet. The F-16 always flies with a targeting pod and that alone limits them to around 7G. Then you have to add bombs and missiles and fuel tanks and by the time everything is attached its a 5G jet. As of now, once the controls laws are loosened, the plan is still 9G full of fuel and bombs, and the 35 doesn't need a targeting pod because those capabilities are inherent to the design.
Lemet
Liige
Postitusi: 20799
Liitunud: 12 Apr, 2006 15:49
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas Lemet »

По сообщению сайта ВВС, на следующей неделе состоится торжественная церемония объявления о создании первой эскадрильи F-35I - "Адир" (Могучий)
Несмотря на то, что первое звено прибудет в Израиль лишь к концу 2016 года, подготовка идет полным ходом - часть летчиков уже в США, другие начали подготовку на новейших тренажерах.
Еще раз упомянуто, что начинка израильской версии самолета будет значительно отличаться от стандартной. Далее список компаний изральского ВПК, известных, как участвующих в проекте:
Завод Лахав концерна ИАИ - производство крыльев самолета. Сообщалось, что на долю завода будет приходится до трети всех произведенных крыльев F-35 в мире.
Elbit Systems - системы РЭБ и шлемы пилотов
Elbit Cyclone - композитное покрытие
Tadiran (תדיראן() - системы связи
Cabiran (כבירן) - производство (литейное) конструкций самолета и пилонов
ALD - система диагностики повреждений и неполадок самолета
SimiSon (סימיגון) - программное обеспечение симуляторов
Siemens Tecnomatix - цифровое производство
PDI\BL - система заряжания вооружений
IBM-Telelogic - программа Rhapsody
(с) http://www.mako.co.il/news-militar
Meenutuseks- tegu on territooriumilt meist poole väiksema ja rahvaarvult veidi üle 8 miljoni elanikuga riigiga...
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...
tommy
Liige
Postitusi: 3643
Liitunud: 02 Veebr, 2005 20:50
Asukoht: Eesti
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas tommy »

Esimene eskadrill VMFA-121 "Green Knights" on nüüdseks USMC teenistuses lahinguvalmis..
Lemet
Liige
Postitusi: 20799
Liitunud: 12 Apr, 2006 15:49
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas Lemet »

Pigem vast siiski üle antud...lahinguvalmiduse loomine alles algab.
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...
Kasutaja avatar
Gideonic
Liige
Postitusi: 5589
Liitunud: 14 Aug, 2008 14:19
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas Gideonic »

Lemet kirjutas:Pigem vast siiski üle antud...lahinguvalmiduse loomine alles algab.
Lahinguvalmidust on mitmet liiki. Antud juhul on tegu IOC-ga mis peaks olema minimaalne rakendatav lahinguvalmidus.

Eks see natukene JOKK lahendus tõesti ole. Piiranguid on veel palju ja reaalselt sama üksus lähetatakse Jaapanisse alles 2017. aastal. Täielikust lahingvalmidusest (FOC) on asi muidugi kaugel, kuid kindlasti ei ole see ka lihtsalt üleandmine. IOC saavutamiseks oli vajalik läbida üsna põhjalik inspektsioon, mille käigus kontrollit paljut, kaasaarvatud üksuse hooldusvõimekust, varuosade olemasolu jne. Muuhulgas pidi nende testide käigus 4 F-35e imiteerima lahingut üheksa vastasega.
Lemet
Liige
Postitusi: 20799
Liitunud: 12 Apr, 2006 15:49
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas Lemet »

Enam-vähem seda ma silmas pidasingi.
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...
Kasutaja avatar
erick
Liige
Postitusi: 152
Liitunud: 03 Juul, 2015 14:17
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas erick »

Head viited Gideonicult, mõni koht tema lingilt väärib eraldi esiletoomist:
During the Marine’s recent operational readiness test of the F-35B, four of the Marine aircraft went up against nine enemy aircraft.

“It went very poorly for the bad guys,” Lt. Gen. Jon Davis, deputy commandant for aviation, told me this afternoon. Davis provided few details, saying they were classified, He did say that the F-35s faced a threat that “we have never put an F-16 or a Harrier against.” The F-35Bs, he said, did a “great job.”

I asked Davis about the recent news that the F-35A did not fare that well in dogfight conditions against an F-16. “I love the F-16. It was a great airplane. Still is pretty good, but i would not want to be in a fight against an F-35.

In a clear message to A-10 advocates, Davis said the F-35B performed extremely well at Close Air Support missions using Joint Direct Attack Munitions (JDAMs) and laster-guided GBU-12s. The aircraft does need a cannon, he conceded, for some missions. The gun is currently undergoing its first tests mounted on an aircraft but it won’t be deployed on the plane until 2017 when the Block 3F software is installed. But Davis was unequivocal in his enthusiasm for the aircraft. “No airplane in the world will be able to touch this jet at Close Air Support,” he told reporters.
Motronicus
Liige
Postitusi: 341
Liitunud: 03 Veebr, 2009 16:21
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas Motronicus »

erick kirjutas:Ma pole projektijuht, seega mul on raske jalga maha panna Concurrency teemadel (eriti finantsvaatepunktist), aga IT-tööstuses on termin nimega beetatest (closed või open). Concurrency tundub olevat sellest insipreeritud.

Alfatest on arendajate endi keskel tehtud testid (nt esimesed 2-6 lennukit või nn testplatvormi).
Closed beta on see, kui annad oma lennuki sõita väikesele grupile kontrollitud taustaga klientidele, kes hakkavad seda tulevikus igapäevaselt kasutama (USAF).
Open beta on see, kus me oleme hetkel - F-35 varane versioon on kättesaadav arenduspartnermaadele. Testijate ring on laiem ja lennukeid õhus mitusada.

IT-tööstuses on selline lähenemine kaasa toonud omamoodi revolutsiooni.
Näib jah, et see Concurrency on olukord, kus klassikaline arendus ja tootmine on üheks massiks kokku segatud, tootmine paralleelselt arendusega või vastupidi. Klassikaline arendus lõpeb ikkagi tootestatud vidinaga.
Tarkvaraarenduses on alfa- ja beetatestid kogu aeg olnud, viimaste aegade saavutus on selles, et beeta versioone on hakatud palju laiemale seltskonnale jagama. Ja üks peamistest põhjustest on tegelikult -> keerukus ja konkurents. Konkurents sunnib tagant üha lühema arendustsükliga tooteid ja tooted samal ajal muutuvad sisemiselt üha keeruliasemaks, nii et neid peaks testima senisest üha kauem. Andes sellise, tegelikult pooltoote, tarbijatele üle, võib "kõrges kliendirahulolus" kindel olla. Sellise kääri ületamiseks antaksegi üha sagedamini üle nn test(beeta)versioon.
Üha keerukamate süsteemide loomine/testimine pole ainult lennukitööstuse mure, suht sama jama otsas istuvad täna näiteks ka autotootjad.Viimastel on konkurents veel tihedam.
Per aspera ad astra!
Kasutaja avatar
Gideonic
Liige
Postitusi: 5589
Liitunud: 14 Aug, 2008 14:19
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas Gideonic »

Motronicus kirjutas: Üha keerukamate süsteemide loomine/testimine pole ainult lennukitööstuse mure, suht sama jama otsas istuvad täna näiteks ka autotootjad.Viimastel on konkurents veel tihedam.
Nii ta on. Kuid tuleb arvestada tegu ei ole tarkvaraga vaid circa 100M $ maksva tootega. Sellise lennuki järeleaitamine vigade avastamisel väga kulukaks minna, eriti kui lennueid on toodetud on sadu.
Concurrency-t on varem ka tehtud, aga F-35 on esimene lennuk millega seda tehakse sellises ulatuses. Eks need asjad olegi keerulised, ühe külje pealt näiteks on F-35 tootmisliin seninägematult keeruline ning kui selle paika loksutamine eelnevalt on samuti kasulik. Teisalt kipub olema ,et paljusid esimese otsa lennukeid ei uuendatagi kunagi FOC tasemele, kuna lihtsalt läheb liiga kulukaks. Samuti lisab kulusid fleet-within-fleet effekt, ehk eri taseme pre-production masinad tahavad täiesti erinevaid varuosi ning isegi hooldusvõtteid. See pidi üsna tuntav olema juba F-22 puhul, millega kasutati ka Concurrency't.

Tegu on, nagu ikka kompromissiga. Praktiliselt kindlasti võidetakse ajas, samas pea kindlasti kaotatakse ka rahas. Mis on õige on väga keeruline öelda :dont_know: ning takkajärgi targutamine on alati kerge. Naiivne on väita, et F-35'ga paremini polekski saanud, kui ka üsna asjas sees olevad inimesed on mures. Näiteks Air Force Secretary kommentaar lähiajast:

http://www.military.com/daily-news/2015 ... s-f35.html
"The biggest lesson I have learned from the F-35 is never again should we be flying an aircraft while we're building it,"
Selline väide tundub ka üle võlli, kuid jätab täpselt sellise pettunud avaliku sektori tellija mulje keda nähtud küll :) Sai kallima süsteemi kui juttu oli, liiga hilja ning endiselt ei tee veel kõike mida oodati (v.a. kui makstakse VEEL juurde). Eks selliste olukordade tekiimises on tihti süüdi ka tellija (jaburate ootustega või suutmatusega neid nõuetesse arusaadavalt kirja panna, jne) aga see juba teine jutt.

Lihtsalt siin foorumis on mulje jäänud, et inimesed keelduvad tunnistamast, et maamunapeal võiks üldse olemas olla lahendus, mis ei ole kuluefektiivne isegi Pentagonile, või veel enam, käib konkreetselt üle jõu. Pigem võetakse seda kohe diletandi rünnakuna relvasüsteemi enda vastu ja edasine arutelu on üsna raskendatud :D Ei väida, et F-35 on selline programm. Väidan, et on probleeme, mille pidev ignoreerimine takistab nägemast tervikpilti (iga lahenduse suur osa on tema lõplik kuluefektiivsus!)
Kasutaja avatar
Gideonic
Liige
Postitusi: 5589
Liitunud: 14 Aug, 2008 14:19
Kontakt:

Re: F-35 olevikust ja tulevikust

Postitus Postitas Gideonic »

Siit foormist juba läbi käinud võrdlust kasutuskulude kohta eri lennukitel:
http://www.stratpost.com/gripen-operati ... ters-janes
Pilt

Kui täpne see on on iseasi. Siit lihtsalt võib aru saada, miks mõned "debiilsed pliiatsilükkajad" julgevad kahtluse alla panna, kas on ikka mõtekas sisuliselt kõiki lahinglennukeid ainult F-35 vastu välja vahetada. Ei ole juttu et seda pole üldse vaja. Näiteks kõrgetasemelise vastase õhutõrje mahasurumiseks on see lennuk asendamatu. 4. gen. masinad lihtsat ei suuda seda, ilma vastuvõetamatute kaotusteta. Aga operatsiooni n-ndal päeval kui õhutõrje on piisavalt auguline ? Kui sellises olukorras on lennutund endiselt mitu korda kallim ? Palju on neid rolle mida ainult see konkreetne lennuk teha saab.

Faktoreid on veel. Näiteks USAF avastas (kui selgus, et F-22e ei saa olema kunagi piisavalt), et F-15C ja F-22A kombo oli osadel õppustel isegi efektiivsem kui ainult varghävitajad üksi. Nimelt püsisid F-15'ed oma vahtselt uuendatud AESA radaritega (mis muideks on suurema nina tõttu võimsamad kui F-22 omad) tagapool peibutistena ning vastase "valgustajana". Samaaegselt lendasid F-22ed eespool passiiv-moodis ning kõrvaldasid datalingi kaudu jagatud vastaseid ootamatute nurkade alt. Kuuldatavasti on plaan sama taktikat hakata kasutama ka Inglismaal ja Itaalial (Eurofighter ja F-35 duos).

Ei ole vaja igat taksosõitu teha ainult Bentley'iga või metsas käia ainult BMW X6M'iga. OK, Olen nõus, et antud näited on lihtsustatud. Tihti võib paralleelsete lennukitüüpide kasutusel hoidmine minna oluliselt kallimaks. Samuti võib liigselt vähendatud varghävitajate tootmishulk teha nad jaburalt kalliks. Tegureid on palju ning lihtsaid vastuseid siin ei ole. Soov oli lihtsalt välja tuua kriitikute vaatenurk. Täiemõistuslikud neist ei arva, et 4. generatsiooni hävitajad oleks kuidagi paremad kui 5. generatsiooni omad, asi on ikkagi hinna ja kvaliteedi suhtes :)

Siit ka näiteks see, miks osad Kanada aktivistid pakuvad varianti, et F-35A asemel pidada ~10 aastat ülal üsnagi odavaid Gripen-NGd, et need siis vahetada uuema bloki F-35 vastu tulevikus, kui tema ülalpidamiskulud ja tulev võimekus on täpsemalt teada. Kas see on mõtekas? ... Kes teab :dont_know: Igatahes on see oluliselt rohkem hindamist väärt kui puhtalt nende kahe lennuki tehnilises võrdlusest võiks järeldada (mille F35 võidaks jaburalt suure edumaaga).
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 9 külalist