T-150k ja K-700 parempoolne rool

Laevad, lennukid, tankid... Kõik sõjatehnikast.
vanahalb
Liige
Postitusi: 3430
Liitunud: 21 Juun, 2009 18:48
Kontakt:

Re: T-150k ja K-700 parempoolne rool

Postitus Postitas vanahalb »

T-150 ja K 700 minumeelest rooli ümbertõstmine mingi eriline raketiteadus küll polnud. Ma ei leidnud nüüd kiiruga ühtegi pilti, kus oleks selgelt militaarne selline traktor. Roolikarbi ja muu mudru võib neil ju ükskõik kummale poole tõsta kui hädasti vaja.

Need, mis tsiviilotstarbes kasutusel olid on parempoolse rooliga kündmise pärast. "Kündmine on kogu maaviljeluse alustala" - seda ütles juba Lenin :) Enne pöördatrade tulekut koos nõukogude korra kokkuvarisemisega ei olnud mina küll ühtegi sellist atra näinud, mis mulda vasakule viskaks. Pöördadraga kündes on teisiti, kõige parem kui iste kabiini keskel on, sest sellega hakatakse lihtsalt ühest põlluservast peale ja võiduka lõpuni.

Kui niimoodi künda, et ratas vao põhjas on, pole jah erilist vahet. MTZ-l , T-25 ja T- 40 on iste nagunii keskel ja ratas vaos künda on ainult endal mugavam, ei pea nii hoolega joont jälgima. Suurtel on ratas nii lai, et see vao põhja ei mahugi. Standardsel adral oli üks hõlm 35 cm ja vagu jäi sellest veel kitsam, sest osa mulda varises tagasi.
Ratas serva peal kündmisel peaks kogu aeg 5-10 cm täpsusega sõitma, muidu läheb künni välimus pornoks. Seda on palju lihtsam parempoolse rooliga teha, seda enam, et T-150 K kündis alates 5 hõlmalise sahaga ja K-700 aretati minumeelest isegi 9 taha. 9x35 cm on natuke üle kolme meetri ja proovige sõita vao servast 3 meetri kaugusel 10 cm täpsusega ja niimoodi pimedast pimedani. Stahhaanovlased koguni 24/7. :D

Linttraktoritel, mis kohe algselt künnimasinateks projekteeriti oli kabiin ebasümmeetriline nagu näiteks DT-75. Seal istus juht põhimõtteliselt otse lindi peal, +/- 2 cm võis lõdva randmega juhtida ja agranoom ainult imestas et kuidas põld pärast kündi küll nii sile on.

Kõik ülejäänud põllutööriistad konstrueeriti ilmselt juba traktori järgi, sest kui sel oli rool paremal, siis muudmoodi ei saakski.
T-16 oli vist suures osas ka kommunaalmasin ja sellepärast sedapidine rool.

Miks ader sedapidine on, ei oska päris täpselt öelda. Võib-olla sellepärast, et adral on esimene ots laiuselt traktori gabariidis aga pikkadel atradel ulatub teine (ehk siis vasak pool ) gabariidist kõvasti välja.
Selline konstrui sõidab mööda tee paremat serva ja vastassuunavõõndisse ulatub halvimal juhul adra tagumine ots. Kui ader teistpidine oleks (ja sellepärast masinal rool vasakul) , peaks terve traktor vastassuunavööndis sõitma, et ta üldse teele ära mahuks. (Enne T-150 K ja muid imemasinaid olid kõikvõimalikud pikad järelveetavad adrad "Jossi" taga jms, mis ka gabariidist välja läksid)
Üldise liikluspildi huvides pole see hea, aga mõni üle gabariidi vastassuunda ulatuv detail kannatati nõukaajal toitlustusprogrammi täitmise huvides ära.
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 4 külalist