Põgeniketulv Euroopasse 2015-2017

Korea, Vietnam, Lähis-Ida, Afganistan. Kõik konfliktid. Kui seal on olnud eestlasi, siis seda enam.
Vasta
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 42811
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: Põgeniketulv Euroopasse..

Postitus Postitas Kriku »

Põgenikekriisi tuules kipuvad Austrias võimule pääsema parempopulistid.
Kaivo Kopli, Eesti Päevaleht
Sotsiaaldemokraadid püüavad valitsusjuhi vahetamisega takistada niigi poppide äärmuslaste tõusu.

Kümmekonna päeva eest ootamatult tagasi astunud Austria kantslerist Werner Faymannist sai Euroopa põgenikekriisi esimene suurem poliitiline ohver. Kui pühapäeval võidab sealsed presidendivalimised Norbert Hofer, saab temast esimene paremäärmuslik populist 21. sajandi Euroopa riigipea kohal ja paljuski ka põgenikekriisi esimene suurem poliitiline võitja.

Kantsler Faymann hoidis alguses Saksa kolleegi Angela Merkeli joont, toetades uste lahti hoidmist ja põgenike vastu võtmist. Küsitluste järgi püsis aga populaarsuse tipus parempopulistlikuks nimetatud Vabaduspartei (FPÖ), mille edu toetub suuresti immigratsioonivastasusele ja hirmudele islamiseerumise ees. Siis tegi Faymann kannapöörde ja andis järele koalitsioonipartnerile, paremtsentristlikule Rahvaparteile (ÖVP). Piirid suleti, sisselubatavate põgenike arvule seati piir ja Balkani maid julgustati samuti migratsiooniteed kinni panema.

Selle tulemusena kukkus Faymanni toetus tema Sotsiaaldemokraatlikus Parteis (SPÖ) kokku ja nõuti tema tagasiastumist. Just oma partei toetuse kaotamisele viitas Faymann, kui teatas nii valitsus- kui ka parteijuhi kohalt taandumisest. Aga mitte ainult. „Austria vajab kantslerit, kelle partei on täielikult tema taga. Valitsus vajab värsket, jõulist algust. Igaüks, kel pole seda toetust, ei sobi sellesse ametisse. Palju on kaalul. Asi on Austrias,” ütles ta.

Asi on selles, et ligi kuu aja eest toimunud presidendivalimistel ei saanud n-ö peavooluparteid SPÖ ja ÖVP veeranditki häältest isegi kahepeale kokku. Seda pole pärast sõda juhtunud. Nende kehva tulemuse muidugi mitte ainsa, kuid olulise põhjusena on vihjatud migratsioonikriisis köetud hirmudele, mis on kallutanud valijaskonna FPÖ poole. Islamivastasel, aga ka euroskeptilisel platvormil võitis FPÖ kandidaat, 45-aastane Norbert Hofer 36% hääli. 21%-ga tuli teiseks seni autsaideriks nimetatud 72-aastane Alexander Van der Bellen, endine roheliste juht, kel praegu ei ole partei ametlikku toetust. Nende vahel saavad austerlased pühapäeval teises voorus valida.

Tasavägised kandidaadid

Tulemus on tõenäoliselt tasavägine. Politoloog Johannes Pollaki hinnangul on marginaalne favoriit Van der Bellen, sest peavooluparteid teevad kõik, et vältida parempoolse populisti võimuletulekut. Ent Pollak tunnistas, et esimene voor oli siiski poliitiline maavärin, pärast mida on raske kindlat prognoosi teha.

Salzburgi ülikooli poliitikateaduse professori Reinhard Heinischi hinnangul on aga kaalukauss parempoolse kandidaadi kasuks. Kui FPÖ suudab enne teist vooru hoida päevakorras polariseerivaid teemasid, siis on Heinischi arust teistel raske võita. Heinisch on ka märkinud, et pealtnäha sarnaneb olukord USA eelvalimistel kujunenuga, kuid Ameerikas on vasakpoolselgi kandidaadil Bernie Sandersil reformiplaanid, Austrias on need välja käinud ainult parempoolsed.

Tegelikult on Austria presidendil suuresti üksnes tseremoniaalne roll – vähemasti on seda seni nii sõnastatud. Hofer ja FPÖ peavad presidendi volitusi aga suuremateks. Hofer on lubanud anda ametile uue tähenduse ja kuulutanud, et küll veel kõik üllatuvad sellest, mida president teha saab. Ta on oma plaanidele ka konkreetsemalt viidanud, öeldes, et annab presidendina valitsusele kuus kuud kuni aasta aega, et lahendada Austria hädad – migrandid, kuritegevus, suurenev tööpuudus –, ja saadab siis vajaduse korral parlamendi laiali.

Osa eksperte kahtleb presidendi sellises volis, kuid 1929. aastast pärit põhiseaduse järgi saab president valitsuse tagandada ja valitsusjuhti ametisse kinnitamast keelduda. Küsitlused on püsivalt näidanud, et parlamendivalimised võidaks FPÖ umbes kolmandiku häältega, sotsiaaldemokraadid ja rahvaparteilased saaksid kumbki napilt üle 20% hääli, mis viitab, et nende senine valitsusliit ei saavutaks enamust.

1999. aasta valimistel saavutas FPÖ Jörg Haideri juhtimisel šokeeriva teise tulemuse ja moodustas Rahvaparteiga valitsuse, mille peale 14 EL-i liikmesriiki rakendasid Austria vastu diplomaatilisi sanktsioone. Alla aasta pärast sanktsioonid lõpetati, sest need ei andnud tulemust. Haider ei läinud tollal valitsusse, aga lõi 2005. aastal osaga oma erakonnakaaslastest Vabadusparteist lahku. Haider hukkus 2008. aastal autoõnnetuses.

Vaevalt järgneb Vabaduspartei võimalikule valitsusse pääsemisele seekord EL-i samasugune reaktsioon. Kasvõi juba seepärast, et sarnased poliitilised jõud tõstavad pead ja sarnased meeleolud levivad valijaskonnas mitmes teiseski riigis, kus traditsioonilised parteid tsentris kaotavad toetust.

Uus kantsler korraldas edukalt põgenikevedu

Püüdes peatada paremäärmuslaste tõusu ja süstida uut jõudu hinge vaakuvale valitsuskoalitsioonile, valis sotsiaaldemokraatide juhtkond uueks kantsleriks raudteeboss Christian Kerni (pildil), kes kinnitati eile ametisse. 50-aastase Kerni puhul on meedias märgitud elegantset riietumist ja teda on nimetatud „peenetriibuliseks sotsialistiks”. Kern kasvas üles Viini töölisrajoonis elektriku ja sekretäri pojana, kel nüüdseks on kahest abielust kolm poega ja tütar.

Ajakirjandust, kommunikatsiooni ja ärijuhtimist õppinud Kern on töötanud äriajakirjanikuna, riigiteenistuses ja parlamendifraktsiooni nõunikuna. Teda ei ole valitud parlamenti, aga parteilasena on ta poliitikas siiski kaasa löönud, sest on SPÖ-s juba üle 30 aasta.

Enne 2010. aastal riikliku raudtee-ettevõtte ÖBB juhiks saamist energeetikavallas tegutsenud Kerni on laialt kiidetud selle eest, et tema firma sai edukalt hakkama mulluse tohutu migrantidehulga Austriast läbi transportimisega. Ent teda on ka laidetud. FPÖ liidri Heinz-Christian Strache sõnul näitas Kern migratsioonikriisi ajal raudteel tehtuga, et toetas aktiivselt Faymanni inim­smugeldamise poliitikat. ­Strache arvates peaks Kerni ülesanne olema uuteks valimisteks tee puhastamine.

Mida arvavad kommentaatorid?

Ajaleht Die Presse kirjutas, et Austria hääletusmuster on radikaalselt muutunud. „Vähemalt pool kõigist häältest on saadaval. Võidavad erakonnad, mis pakuvad lahendusi, vähemasti teesklevad neid pakkuvat või käivad välja õiged karakterid õigel ajal.”

„Oleme olukorras, kus inimesed ei saa enam maailmast aru, sest see muutub nii kiiresti,” märkis kolumnist Georg Hoffmann ajakirjas Profil. „Siis tulid migrandid ja inimestele öeldi, et poliitikud on kaotanud kontrolli piiride üle. See tugevdas üleüldist tunnet, et kontroll on kadunud.”

Ajalehe Der Standard kommentaator Hans Rauscher sõnas, et inimesed nägid kaadreid üha rohkematest tulevatest inimestest ja sissevool ei peatunud. Kui Hofer püüab presidendina valitsust kallutada, võib see viia Austria liberaalsusest eemalduvale teele, nagu on näha Ungaris, Poolas ja Slovakkias.
Kasutaja avatar
PaganHorde
Liige
Postitusi: 4399
Liitunud: 26 Jaan, 2014 9:00
Asukoht: www
Kontakt:

Re: Põgeniketulv Euroopasse..

Postitus Postitas PaganHorde »

http://uudised.err.ee/v/eesti/7e031877- ... laste-katt

Ma väga ei viitsi räusata sel põgenike teemal, aga selline asjaolu selles loos tekitab endalgi vastikust.
Eesti inimõiguste keskuse asutaja, õigusekspert Kari Käsper kommenteeris Tsahkna postitust nii: "IRL-i vaenlane on rahvusvaheline, EL-i ja Eesti õigus. Igaüks, sealhulgas pagulane, väärib inimõiguste kaitset sama palju kui iga teine inimene."
väike googeldus
https://www.google.ee/search?q=Kari+K%C ... 8weY6o-wBg
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 42811
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: Põgeniketulv Euroopasse..

Postitus Postitas Kriku »

Ah, tavaline demagoogia. Inimõiguste alla üritatakse paigutada kõike, mis meeldib nagu siingi. Ei tasu erilist tähelepanu pöörata.
kana tagumik
Liige
Postitusi: 1870
Liitunud: 13 Mai, 2009 19:12

Re: Põgeniketulv Euroopasse..

Postitus Postitas kana tagumik »

http://maailm.postimees.ee/3703217/valj ... -pogenikke

hilja nurisete euroliidu ametnikud, juba hilja...irw
Kasutaja avatar
ruger
Liige
Postitusi: 23197
Liitunud: 04 Juul, 2009 12:29
Kontakt:

Re: Põgeniketulv Euroopasse..

Postitus Postitas ruger »

Mittetöötavate pagulaste eest hakatakse sotsmaksu kinni maksma..... :evil:
Rahandusministeerium esitas teisipäeval sotsiaalministeeriumile kooskõlastamiseks eelnõu, mille kohaselt hakkab riik maksma sotsiaalmaksu Eestis elava mittetöötava rahvusvahelise kaitse saaja eest.

Eelnõuga tehakse muudatused rahandusministri määruses «Sotsiaalmaksu maksmise kord erijuhtudel», mis reguleerib riigi-, valla- või linnaasutuse poolt makstavat sotsiaalmaksu. Määrust rakendatakse samaaegselt sotsiaalmaksuseaduses tehtavate muudatuste jõustumisega alates 1. maist.

Eelnõuga ei kaasne muid ettenähtavaid sotsiaalseid tagajärgi ega mõjusid riigi julgeolekule, rahvusvahelistele suhetele, keskkonnale, regionaalarengule ega riigi- või kohaliku omavalitsuse üksuse asutuste töökorraldusele, seisab elnõu seletuskirjas.
http://www.postimees.ee/3703583/eesti-h ... siaalmaksu
Ainus, mida me ajaloost õpime, on see, et keegi ei õpi ajaloost midagi.
Live for nothing or die for something.
Kui esimene kuul kõrvust mõõda lendab, tuleb vastu lasta.
EA, EU, EH
Kasutaja avatar
sadist
Liige
Postitusi: 1047
Liitunud: 23 Juul, 2006 21:04
Asukoht: Paldiski
Kontakt:

Re: Põgeniketulv Euroopasse..

Postitus Postitas sadist »

http://www.tlvfaces.com/watch-danish-te ... ack-spain/

15-aastast Taanist pärit tüdrukut ründasid Hispaanias kuus pagulast ja vigastasid tema nägu katkise pudeliga. Tüdruk jäi ühest silmast pimedaks.
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 42811
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: Põgeniketulv Euroopasse..

Postitus Postitas Kriku »

ruger kirjutas:Mittetöötavate pagulaste eest hakatakse sotsmaksu kinni maksma..... :evil:
Sisuliselt tähendab see, et neil oleks ravikindlustus rahvusvahelise kaitse ajaks.
metroo
Liige
Postitusi: 437
Liitunud: 30 Aug, 2014 6:01
Kontakt:

Re: Põgeniketulv Euroopasse..

Postitus Postitas metroo »

Kuivõrd jutt ei käi vaid sotsmaksu ravikindlustusosast, saab järeldada, et pagulane saab sujuvalt ka osaluse pensionisüsteemis. Ja muidugi mitte kolme "tööaasta" eest üks staažiaasta, vaid ikka vastavuses Sotsiaalhartaga.
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 42811
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: Põgeniketulv Euroopasse..

Postitus Postitas Kriku »

metroo kirjutas:Kuivõrd jutt ei käi vaid sotsmaksu ravikindlustusosast, saab järeldada, et pagulane saab sujuvalt ka osaluse pensionisüsteemis. Ja muidugi mitte kolme "tööaasta" eest üks staažiaasta, vaid ikka vastavuses Sotsiaalhartaga.
Siin on küsimus selles, kui kaua kestab rahvusvaheline kaitse ja kas see on ajutine või ei. Viimase üle kaks tüüpi vaidlevad kohtus hiljutise uudise kohaselt. Kui nad on rahvusvahelise kaitse all mõne aasta ja pärast seda taotlevad elamisluba üldisel alusel või lahkuvad, siis kõnealuse muudatuse mõju nende tulevasele pensionile on tühine. Kui nad on pensionieani rahvusvahelise kaitse all (praegu Eestisse jõudnud põgenike puhul vist üle 20 või isegi 30 aasta?) ja tööd ei tee, siis saavad niimoodi vist staaži kokku küll.

Seda, et neile mingitel muudel alustel hakatakse pensioni arvestama kui kohalikele, usun ma siis, kui näen viidet seadusele, mis nii sätestab.
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 42811
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: Põgeniketulv Euroopasse..

Postitus Postitas Kriku »

Eelmise aasta sisserändest Eestisse:
Statistikaameti teatel rändas mullu Eestisse sisse 15 413 inimest ja Eestist välja 13 003 inimest. Rändesaldo oli 2410 ja loomulik iive -1336, mis tähendab, et sisseränne kompenseeris negatiivsest loomulikust iibest tingitud rahvaarvu vähenemise.

Kõige aktiivsemad välisrändes osalejad olid 20–39-aastased. Enamikus vanuserühmades ületas sisseränne väljarände, erandiks olid 10–14-aastased ja 25–29-aastased. Mehi saabus ja lahkus arvuliselt rohkem kui naisi, kuid rändesaldo põhjal saab öelda, et endiselt jääb välismaale elama rohkem naisi kui mehi.

Sisserändajatest 52% ja väljarändajatest 69% olid Eesti kodanikud, seega endiselt moodustab enamuse välisrändest Eesti enda kodanike edasi-tagasi liikumine. Sisserändajatest 21% olid
EL-i kodanikud ja 27% kolmandate riikide kodanikud. Väljarändajatest 15% olid EL-i kodanikud ja 10% omas muud kodakondsust.
Sünniriigilt on 49% sisserännanutest pärit Eestist, 11% Venemaalt ja 8% Ukrainast.
Nii et siis Eestis on juures 4162 - 1300 = 2862 inimest väljastpoolt EL-i.

http://www.delfi.ee/news/paevauudised/e ... d=74599975

---

Pagulasel on õigus end vastu võtnud riiki kohtus hageda.
Krister Paris
Eesti Päevaleht
Margus Tsahkna rääkis riigi kohtusse andnud pagulastest samades kategooriates nagu Kremli propagandist Dmitri Kisseljov.

Ei tea, kas põhjuseks oli reiting 4% või hammustas Margus Tsahknat mõni muu kärbes. Igatahes kui tema viimane jutt peegeldab vähimalgi määral meie valitsuse poliitikat, on tegemist väga ohtliku arenguga.

Neljapäeval tegi IRL-i esimees ja sotsiaalkaitseminister avalduse, milles kritiseeris teravas toonis Eesti riigi kohtusse andnud pagulasi. Kaks siia saabunut vaidlustasid neile antud staatuse ja elamislubade pikkuse kohtus. Tsahkna sõnul pole tark „hammustada kätt, mis sind toidab”. Sellega näitas ta igatsust asendada õigusriik Venemaa vahepealse, nüüdseks hüljatud „suveräänse demokraatia” kontseptsiooniga.

Pagulane on Eestis seaduslikult

Esiteks, Eesti riigi legitiimsus tugineb toimivatele seadustele ja sõltumatule kohtuvõimule. Sellega me eristume autokraatlikest režiimidest ja ka Eesti enda Pätsi-aegsest minevikust. Inimesed eksivad, ametkonnad eksivad ja ka minister eksib. Ka seadused ise võivad olla põhiseadusvastased. Eks kohuski võib eksida, aga ilmselt nõustume, et pärast kolme astet on seda vaaginud piisavalt palju tarku inimesi, et lõpplahendust pigem usaldada.

Just kohus on instants, kuhu inimene võib pöörduda. Ka pagulane. Pagulase õigus Eestis viibida lähtub just nimelt seadustest, mitte ministri tõlgendusest või suvast. Minister, meenutame, on vägagi eksimisvõimeline. Aga nüüd ei kritiseeri valitsuse liige isegi mitte kohtuotsust, sest seda veel pole. Minister väljendab pahameelt, et inimene üldse julges sõltumatut arvamust küsida. Sellega ütleb ta otse välja, et kohus ei mängi Eesti õigusriigis selget rolli.

See, kui kohtud tegelevad ainult võimudele meelepäraste protsessidega, on Kremli poliitika.

Teiseks, Tsahkna leiab, et tema ehk valitsuse seadusetõlgendus on ainuõige. Niisugune enesekindlus võiks toimida väitlustes poliitiliste oponentide, mitte kahe õnnetu põgenikuga. Riik on kõigis vaidlustes niigi tugevam pool. Ministri tasemel neile kohtusse pöördumise eest kõrri kargamine mõjub heidutavalt kõigile neile, kes praeguse ja tulevaste valitsuste tõlgendustega rahul pole. Sisuliselt asetab minister riigivõimu seadustest kõrgemale.

Isegi Kreml ei väljenduks nii küüniliselt

Ent minister suutis asja veelgi hullemaks ajada. „Ma millegipärast ei usu, et need inimesed, keda me aitame, ise tulid ideele riik kohtusse kaevata. Sarnane käekiri on ka mujal Euroopa riikides levinud,” kirjutas Tsahkna. „Arvatavasti on see nn inimõiguste eest võitlevate organisatsioonide initsiatiiv.”

Tehke nüüd väike mõttepaus. Kas mõttele kohtusse pöörduda tohib tulla ainult inimene ise? Kas keegi ei tohi talle nõu anda? Olukorras, kus üks suuremaid õigusriigi toimimise takistusi Eestis on inimeste suutmatus kohtusse pöörduda?! Isegi Kreml ei väljenduks nii küüniliselt (ehkki mõtleks küll).

Ühtlasi heidab Tsahkna otsese vaenukinda inimõigusorganisatsioonidele. Ta alandab neid, pannes ühenduste ette epiteedi „niinimetatud”. Ministri kaudu väljendab valitsus sellega täielikku põlgust inimõiguste ehk teise peamise alustala vastu, mis meid idast eristab.

Kui minister leiab, et inimõiguste eest võitlemist tuleb taunida, laulab tema suu läbi juba kõige ehedam Kremli ööbik.

Hea veel, et Tsahkna ei rääkinud välismaalt rahastamisest. Siis võinuks ta suisa panna Kremli peapropagandisti Dmitri Kisseljovi dubleerima. Ent see, mis kõlas, oli tegelikult veelgi hirmutavam: „… mis on rahastatud nendesamade riikide poolt, mis põgenikke aitavad.” Tegemist on varjamatu ähvardusega: mina, minister, kontrollin valitsuse kaudu teie rahakotti. Ja tellin ka muusika.

Kolmanda sektori töösse sekkumine on üks Kremli poliitikat läbivaid märksõnu. Kodanikuinitsiatiivi naeruvääristamisest rääkimata.

Üldiselt võiks ühe õnnetu sõnavõtu ju tähelepanuta jätta, EKRE on euroopalike väärtuste tampimise niigi juba tapeediks muutnud. Aga head inimesed, ka need, kellele on sümpaatsed Tsahkna ja IRL-i vaated ning kes te talle praegusel juhul õiguse annate – mõelge olukorrale, kus riiki tahaksite hageda teie ise.

Välismaa ajakirjanikuna kirjutaksin ma Tsahkna avalduse peale pikemalt mõtlemata: „Eesti võimud on võtnud sihikule pagulasi nõustavad inimõigusorganisatsioonid.” Tore kuvand, mis sobib Kremli eesmärkidega suurepäraselt.
Kunagi kirjutasin, et Ida-Euroopa variant levinud demagoogiavõttest reductio ad Hitlerum on reductio ad Soveticum. Tsiteeritud artikkel läheb samasse auku: oponendile omistatakse väiteid, mida ta esitanud ei ole, lajatatakse Kremli-võrdluse ning Kisseljoviga.

Ma ei ole ei Margus Tsahkna ega kogu IRL-i fänn (miks, see on pikem lugu), aga mingi elementaarne õiglus võiks siiski nendegi suhtes kehtida. Tsahkna arvamusloos ei ole mitte kuskil öeldud, et pagulane ei tohi riigi vastu kohtusse pöörduda või et teda tuleks selle eest represseerida. Seda ei väljenda ka Parise poolt välja toodud tsitaadid. See ei takista Parist oma artiklit pealkirjastamast "Pagulasel on õigus end vastu võtnud riiki kohtus hageda" ja rääkida lausa õigusriigi põhimõttest loobumisest.

Teiseks, see, et riigivõimu esindaja enda tegevuse seaduslikkust avalikult põhjendab ja enda seadusetõlgendust kõige õigemaks peab, on minu tagasihoidliku arvamuse järgi täiesti normaalne. Halvasti oleks siis, kui oleks vastupidi. Ministri - isegi mitte justiitsiministri, kes Tsahkna ju ei ole - sõnavõttu Eesti õiguse mõne aktuaalse küsimuse teemal ei saa automaatselt võtta surveavaldusena kohtule või arusaamana, et kohus ei mängi Eestis "selget rolli". Ammugi ei ole see "kõrri kargamine".

Kolmandaks ei ole küsimus mitte selles, kas inimõiguste eest võitlemist tuleb taunida, vaid selles, kas mõni eelnimetatud organisatsioon ikka tegeleb inimõiguste eest võitlemisega. See tähendab, kas nad ei laienda meelevaldselt inimõigustena vaadeldavat. Mina isiklikult jagan mitmel juhul Tsahkna kahtlusi ses osas. Ka siis, kui ma ei jagaks Tsahkna kahtlusi, peaksin ikkagi küsimuseasetust kui sellist normaalseks.

Eesti avalik poliitiline diskussioon on viimastel aastatel ikka rängalt alla käinud. Ridamisi tuleb artikleid, kus niiöelda vastaseid sõimatakse fašistiks või Kremli ööbikuks. Head inimesed, ka need, kellele on sümpaatsed Krister Parise vaated ning kes te talle praegusel juhul õiguse annate - mõelge olukorrale, kus ta teile endile samamoodi lajataks.
kana tagumik
Liige
Postitusi: 1870
Liitunud: 13 Mai, 2009 19:12

Re: Põgeniketulv Euroopasse..

Postitus Postitas kana tagumik »

need mehed seal lehes ei tegele asjaga mitte päris vabatahtlikult ja usust. Eesti on väike, lehe omanik elab ka eestis, omanik otsustab, mis tooni ja karva leht tuleb. päevaleht koos delfiga kuulub teatavasti hans h luigele, ekspress ja muu kraam ka muidugi. Miks viimane on andnud käsu hakata multikutit ja nn. sallivust oma väljaaannetes promoma, on omaette küsimus.

Aga toimetustes on valik,kas teed nagu omanik tahab või otsid uue töökoha. Postimehes on vanadest olijatest alles ainult kultuuritoimetus, kes enamasti säästetakse poliitika tegemisest. Just nimelt enamasti, sest ses martin helme ja sirbi loos viskus postimees sirbi kaitsele räigelt demagoogiliste võtetega. Muu kaader postimehes on juba "noorte sallijate" vastu vahetatud.

mida loodab apteeker Linnamäe sallivuse ja multikulti promomisest omanikuna postimehes, siis seda võib ainult oletada nagu ka hans h luige puhul.

Parise ja co kirjutised peegeldavad selgelt, et teemat mehed ei valda, st varasemas ajakirjanikukarjääris pole huvi ja vajadust olnud. Lood on räuskavad, demagoogilised ja traageldatud kokku tihtipeale osadest, mis teemaga üldse seotud tegelikult ei ole. Ka kivirähk - see kirjanik - kes muidu väga oma stiililt ja elegantselt kirjutab - tema multikulti sallimise üllitised on kohmakad ja on aru saada, et pole ta enda mõtted. Aga kästakse ja liisingud on meil kõigil..eksole...
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 42811
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: Põgeniketulv Euroopasse..

Postitus Postitas Kriku »

kana tagumik kirjutas:Postimehes on vanadest olijatest alles ainult kultuuritoimetus, kes enamasti säästetakse poliitika tegemisest.
Peatoimetaja Merit Kopli, Priit Pullerits, Evelyn Kaldoja, perekond Niitra ja mõni veel siiski on "vanad olijad". Ja Inna-Katrinist, kelle koht oleks toimetulekukooli seinalehes, ei saa nad kuidagi lahti :) Kõigil vist läheb süda haledaks.

EPL-is Kaivo Kopli ja vast ka mõni veel. Toosama Paris on ju ka seal päris pikalt olnud.
Viimati muutis Kriku, 23 Mai, 2016 16:45, muudetud 1 kord kokku.
Kasutaja avatar
Fucs
Liige
Postitusi: 16611
Liitunud: 12 Dets, 2006 21:43
Asukoht: retired
Kontakt:

Re: Põgeniketulv Euroopasse..

Postitus Postitas Fucs »

Vabakutseline ajakirjanik Jüri E Kukk kirjutab 2015 aastal nii
Aastate eest asusin ma tööle ajakirjanduses, omamata seejuures erialast haridust. Minu õpetajateks pole olnud Juhan Peegel, Marju Lauristin ega Priit Pullerits, vaid Viljandi maakonnalehe Sakala toimetajad. Verisulis reporterile tehti kohe selgeks, et ajakirjanik on konfliktilugudes erapooletu, ta vaid vahendab sündmusi ja arvamusi, ise oma seisukohta väljendamata. Oma arvamuse saab ta välja öelda loo juurde käivas kommentaaris, arvamuskülje artiklis või repliigis, toimetuses üldist seisukohta kajastab juhtkiri. Koosseisulise ajakirjanikuna üritasin sellest kinni pidada.

Selle valguses tundub praegu, et ajakirjanike professionaalsus on kadumas ja meedia on tugevalt kallutatud. Ajakirjanikud ja toimetajad pole enam arvamuste vahendajad, vaid kujundajad. Tegu polegi tellimustöödega, nagu üldsus sageli arvab, ehk siis ajakirjanikke ei osteta ära – nad kirjutavad sellest, millest mõtlevadki, nad on valinud poole. Meediainimesed pole enam erapooletud, nad võtavad omaks mingi tõe või idee ja edasine tegevus lähtub juba sellest – teemasid valitakse oma tõekspidamiste järgi, loo allikad on peamiselt idee toetajad ja taust just selline, mis toetab suundumust. Kallutatus ei hõlma enam vaid üksikuid ajakirjanikke, vaid terveid väljaandeid ning toimetusi........
Kasutaja avatar
Kriku
Moderaator
Postitusi: 42811
Liitunud: 10 Aug, 2010 18:55
Asukoht: Viljandimaa
Kontakt:

Re: Põgeniketulv Euroopasse..

Postitus Postitas Kriku »

Priit Perens kirjutab "AK-s", et sisserände vajadust ei saa puhtmajanduslike argumentidega põhjendada. Hea artikkel, aga mul lõppes wõrguväljaande tellimus ja lugesin paberilt. Kes saab, see jagagu. http://arvamus.postimees.ee/3698945/pri ... i-voimalus
Blackhawk
Liige
Postitusi: 263
Liitunud: 24 Okt, 2014 19:14
Kontakt:

Re: Põgeniketulv Euroopasse..

Postitus Postitas Blackhawk »

Priit Perens: sisseränne – oht või võimalus?
Kuigi Euroopa probleemid demograafilise kriisiga on ilmsed, ei tohiks pagulaste vastuvõtmise pooltargumentide seas domineerida majanduslikud asjaolud, kirjutab Swedbank Balti panganduse juht Priit Perens. Mida teha, et sisseränne ei tooks kaasa etnilisi pingeid, vaid tõepoolest aitaks tasandada ühiskonna vananemisest tulenevaid hädasid?

Türgi ei päästa Euroopat pagulaskriisi lahendamise kohustusest ja saab seda vaid leevendada. Euroopal üheskoos ja selle liikmesriikidel eraldi on vaja otsustada, kuidas (mitte «kas» – sellist varianti laual pole) juba saabunud ja ilmselt tulevikuski nii sõja kui nälja ja kitsikuse eest pakku tulevate kutsumata külalistega hakkama saada. Nendel otsustel on kindlasti suur moraalne komponent – ent selle mõõtme keskustelu on siinkirjutaja panusetagi juba enam kui ammendav. Seega piirdun peamiselt rändekriisi majanduslike aspektide hindamisega.

Kuhu nad tulevad?

Meile on enam-vähem selge, kust pagulased tulevad. Süüriast, Iraagist, Afganistanist, Eritreast ja mujalt Aafrikast. Ent kuhu nad tulevad? Ja mille alusel sihtkohti valivad?

Ilmselt on sihtriikide valikul peamised kriteeriumid eeldatav jõukus, hästi toimivad ning helded sotsiaalabisüsteemid ja kindlasti ka küsimus, kus võiks vastuvõtt sõbralikum olla. Tegelikkus on saabujate ootustest mõneti erinev. Euroopa ja Põhja-Ameerika majandused pole alates finantskriisist tegelikult kasvanud. Rahatrükk on tõstnud teatud varaklasside hindu, kuid pole majandust kasvama panna suutnud. Vaieldav on seegi, kas tööpuuduse vähenemise statistiline tegelikkus peegeldab reaalsust või on asi selles, et arvestatav osa endistest töötutest ei ole mitte tööd leidnud, vaid sootuks tööhõivest (ja ka statistikast) «välja langenud».

Spekulatsioonide kõrval on aga kindel ühiskondliku ebavõrdsuse kasv viimase paari aastakümne jooksul – ja seda üle kogu jõuka lääne majandusruumi. Kui võtame ebavõrdsuse hindamise aluseks nn Gini koefitsiendi, siis selle järgi on ebavõrdsus suurenenud ja keskklass õhenenud ühtmoodi Rootsis, Taanis, Saksamaal kui OECD liikmesriikide seas keskmiselt. Eurostati andmeil on tulude jaotuse ebavõrdsus viimastel aastatel eriti hoogsalt kasvanud ka Eesti ja Leedus. See ei ole süüdistus. Nendin vaid fakti, mille põhjused on ilmselt struktuursed ja vähem seotud ühe või teise poliitikaga.

Euroopa vananeb, aga on ikka suhteliselt rikas

Euroopa vananeb täiesti selgelt ülikiiresti. Kindlasti võib eakate inimeste osakaalu kasvuga ühiskonnas rohkem filosoofilises ja veidi vähem praktilises plaanis seonduda positiivseid kõrvalmõjusid, ent vahetu mõju majandusele on kohutav. Üle 65-aastaste inimeste osakaalu kiire suurenemisega suureneb vanadussõltuvusmäär ehk lihtsamini öeldes – väärikas eas ehk üle 65 aasta vanuste inimeste suhe tööealistesse, 15–64-aastastesse. Sõna «sõltuvus» tähistab siin majanduslikku suhet avaliku sektori kulutuste mõttes – riigieelarvet finantseerivad tööealised inimesed ja ümberjaotus viib valdava enamiku rahast solidaarse ravikindlustuse ja pensionikindlustuse näol eakatele inimestele. Mis suurusjärkudest me räägime? Aastaks 2060 on Maailma Majandusfoorumi prognooside järgi umbes kahekümnes Euroopa Liidu liikmesriigis Austriast Rumeeniani sõltuvusmäär üle 50% (Eestis nt 55,5%, Lätis košmaarne 68%). Ilmselt pole lugejale üllatav, et alla 50% sõltuvusmääraga jäävad riigid, kus keskpärast iivet on tasakaalustanud sisseränne (Iirimaa 36,7%, Ühendatud Kuningriik 41,1%, alla 50% veel Küpros, Holland, Prantsusmaa, Soome, Rootsi, Luksemburg, Belgia ja Taani).

Teine krooniline probleem, mis eakate hulga kasvuga seotud muret süvendab, on riikide üldine võlakoormus. Riigid, kus tööealisi inimesi on vähe ning avalikud kulutused suurenevad eakate osakaalu kasvuga ühes taktis, peavad riigieelarvet jätkuvalt finantseerima võlaga. Viimased aastad on viinud osa Lääne- ja Lõuna-Euroopa riikide võlakoormuse juba üle 100% SKTst ja nagu oleme näinud, võib ka suurtel arenenud riikidel keerulistel hetkedel olla rahaturgudelt laenu saamisega väga tõsiseid raskusi. Ja seda juba praegu. Eesti võlakoormus on endiselt meeldivalt madal ja meid see probleem individuaalselt ei puuduta, küll aga ei saa sellest mööda vaadata paljud praegused ELi netomaksjatest riigid ehk need, kes meie arengut finantseerivad.

Meid ees ootavad raskused aga kahvatuvad Euroopa naaberpiirkondade praeguse reaalsuse ees. Teisisõnu, erinevalt näiteks USAst valitsevad Euroopa vahetus naabruses täielik vaesus, rist ja viletsus. Kui Euroopa kaalutud keskmine sissetulek per capita (GNI) on 35 718 USA dollarit, siis Lähis-Ida ja Põhja-Aafrika regioonis on see 4722 dollarit. Selles piirkonnas elab 357 miljonit inimest Euroopa poole miljardi kõrval ning erinevalt vanast kontinendist, kus on 1,55 elussündi naise kohta, sünnib seal 2,8 last naise kohta. Seega on meie Euroopa igati loogiliselt lähedal asuv magnet inimestele, kelle elukvaliteet on jämedalt ja lihtsustatult meist kaheksa korda kehvem.

Euroopal on sisserändega kogemusi – erinevaid

20. sajandi jooksul saabus siia sõdade järel ja lisaks endistest kolooniatest miljoneid inimesi. Arvestatavas koguses rännati mandrisiseselt idast läände. Täpsemalt, Prantsuse Põhja-Aafrikast ja Indo-Hiinast tuli Euroopasse 1,8 miljonit inimest, Portugali Aafrika kolooniatest üks miljon, Hollandi Ida-Indiast 300 000. Möödunud sajandi teisel poolel saabus Türgist Saksamaale ligi kolm miljonit immigranti. Viimastega sama palju saabus endisest Jugoslaaviast immigrante Balkani sõdade tõttu.

Selle kõige tagajärjel elas juba 2012. aastal euroliidus 52 miljonit immigranti, kellest 33,5 miljonit on sündinud väljaspool Euroopa Liitu. Saksamaa ja Hispaania elanikkonnast oli 15% juba enne käesolevat rändekriisi sündinud väljaspool praegust kodumaad.

Mida teame sisserändajate hakkama saamise kohta?

Kogemused on erinevad. Ameerika on kahtlemata edukas näide. Lapsed, kes kasvavad üles Ühendriikides, võtavad peaaegu eranditeta omaks ameerikalikud väärtused ja sulanduvad ühiskonda.

Euroopas on tõde sellest kaugel. Nagu kirjutab majandusteadlane Paul Collier, läheb tihti pigem vastupidi: immigrantide lapsed vastustavad uue kodumaa rahvuslikku kultuuri rohkem kui nende vanemad. Teatud immigrantide rühmad tahavadki end ise määratleda erinevalt neid ümbritseva enamusrahvuse identiteedist ja kultuurist. Aga majandusteadus eristab väga selgelt identiteedi majanduslikke mõjusid. Collier kirjeldab uuringute põhjal, kuidas identiteedi valik mõjutab oluliselt näiteks inimeste karjääri või õppimist. Väga huvitav uuring Aasia päritolu ameeriklannadest näitas, et kui inimene määratles end enne asiaadi kui naisena, olid tema tulemused matemaatikas märkimisväärselt kõrgemad kui end esimeses järjekorras naisena defineerides. Ent täpselt samamoodi teame, et enese siserändajana määratlemine ei ole majanduslikus mõttes ise hakkama saamist pidurdav – seda näeme näiteks Saksamaa türklaste järeltulijate pealt, kus inimeste sissetulekuid ei ole mõjutanud see, kas nende vanemad on neile enne õpetanud türgi või saksa keelt. Seda muidugi eeldusel, et nad saksa keele on hiljem koolis selgeks õppinud.

Immigrandid on iseselekteerunud seltskond, kes on tõenäoliselt pealehakkajad, n-ö ellujääjad, keda iseloomustab valmidus enda ja laste tuleviku nimel ennast oma kodumaa juurtest välja rebida. Niisiis, immigrantide hakkama saamine või ennekõike mitte hakkama saamine sõltub millestki muust kui identiteedist, kuigi sellel on oma roll, sest see mõjutab käitumist. Rahvus on vaid üks identiteetidest, meil kõigil on neid mitu. Mina näiteks olen isa, poeg, eestlane, finantsist, mees ja palju muud ning mitte tingimata selles järjekorras.

Vaadeldes sisserändajaid etniliselt erinevate rahvastikurühmade kaupa, leiame, et ehkki osaliselt hästi integreerunud, on nende integratsiooni astmes ja tööhõives osalemises suuri erinevusi. Kui vaatame Saksamaa kogemust, näeme tööhõives osalemise määrades kuni kaheksakordseid erinevusi, kus teatud etnilistes gruppides on tööpuudus 50%, teistes aga põliselanikkonnaga võrreldavas suuruses. Keskmiselt on OECD andmetel pea kõigis ELi liikmesriikides immigrantide tööhõive võimalused põliselanikest siiski kesisemad – ka siis, kui vaadelda sotsiaalmajanduslikult võrreldavaid gruppe (sarnase hariduse ja võimekusega, ent erineva etnilise taustaga inimesi). Siin tekib probleem ka mõttemudelite ja diskrimineerimise tõttu.

Hariduse rollist mööda vaadata ei saa

OECD andmeid vaadates on selge, et üks peamine probleem kõikjal Euroopas on see, et immigrantide lapsed koonduvad koolidesse, mille õppuritest moodustavad suurema osa samuti sisserändajate järeltulijad.

See, et teise põlve immigrantidel puuduvad võimalused igapäevaelus põliselanikkonna tavadega kohaneda ja koolipäevad kulgevad pigem sarnase taustaga noorte seltsis, mõjutab nii identiteeti, ühiskonda sulandumist, euroopalike väärtuste omaksvõttu, keele omandamist ning üleüldist hakkama saamist. Kui paneme siia kõrvale PISA andmed, näeme, et matemaatika eksami tulemused on lastel, kes õpivad koolides, kus vähemalt neljandik õppuritest on immigrantide lapsed, põliselanikkonnast arvestatavalt kehvemad. Remargi korras: erinevalt levinud müüdist on 2012 PISA andmete järgi see nii ka vene õppekeelega koolides Eestis. Samas on riike, kus immigrantide laste koolides on tulemused põliselanikkonnast paremad – Uus-Meremaa, Austraalia, Singapur ja Kanada. Kõiki neid riike iseloomustab esiteks suur Aasia päritolu immigrantide osakaal ja teiseks see, et saabujad võtavad üle uue elukohariigi pakutava identiteedi.

Pagulaste vastuvõtmise majanduslikest argumentidest

Ka sel teemal on omajagu kirjutatud. Kokkuvõttes saab öelda, et kuigi Euroopa probleemid kõrge vanadussõltuvusmäära ja demograafilise kriisiga on ilmsed, ei tohiks pagulaste vastuvõtmise pooltargumentide seas domineerida majanduslikud asjaolud. Põhjuseid on mitmeid. Esiteks kaasneb lisatöökäte ja tihti ka oskuste lisandumisega ridamisi väljakutseid. Põhiline on see, et suurem sisseränne tekitab kindlasti veel mitmeks põlvkonnaks juurde eriti ohtlikku ebavõrdsust – sellist, mis liigub mööda etnilisi jooni ja annab ainest identiteedipõhisteks pingeteks.

Senise kogemuse pealt näeme, et paljudes riikides on immigrandid sageli tööle asunud nendes sektorites, kus töötamiseks põliselanikud motiveeritud ei ole, sest palganumber ja lisandväärtus on väikesed. Kui esmapilgul võib selline väljavaade tunduda atraktiivne, siis pikemas perspektiivis tekitame nii madalama sissetulekuga klassi, kellele maksame teadlikult vähem palka. Sealjuures ei saa unustada, et immigrandid on tihti parema haridustaseme ja tööoskustega kui kohalikud, ent on häda sunnil nõus kohalikest väiksema raha eest töötama. Kui seda seltskonda ühendab lisaks vaevu ots-otsaga kokku tulemisele etniline identiteet, pole plahvatusohtlikeks arenguteks palju rohkem vajagi.

Seega sisseränne ühtaegu elavdab majandust ja süvendab majanduslikku ebavõrdust. Lühiajaliselt lahendab see arenenud riikide odava tööjõu probleemi, kuid pikemas perspektiivis toob kaasa madalama sissetulekuga inimeste osakaalu suurenemise ühiskonnas. See omakorda vähendab kasvupotentsiaali ja loob aluse poliitiliseks ebastabiilsuseks.

Kas me teame eduka sisserände valemeid?

Veel kord OECD analüüsidele toetudes võiks arvata, et seost immigrantide populatsiooni suuruse ja integratsiooni edukuse vahel pole. Kui üldse, siis on pigem edukamad riigid, kus sisserändajaid on rohkem. Teisalt on Harvardi sotsiaalteadlane Robert Putnam leidnud tugevaid seoseid immigrantide populatsiooni suuruse ning immigrantide ja põliselanikkonna usaldussidemete vahel. Mida suurem sisserändajate populatsioon, seda nõrgem on usaldus populatsioonide vahel ja ka nende SEES. Madalam usaldus ei tähenda tingimata kehva integratsiooni või majanduslikult kehvemat immigratsiooni kogutulemust, ent viitab tõsiasjale, et suur sisseränne esitab ühiskonna solidaarsusele selge väljakutse.

Üsna selge on ka see, et üheks võimalikuks «kuldvõtmekeseks» ongi haridus. Haridustase näitab, kas immigrant saab hakkama, leiab töö, murrab välja vaesusest, millesse ta suhtelises mõttes siiski saabub. Haridus on sisserändajaile diskrimineerimise ja kultuuriliste, identiteediga seotud väljakutsete tõttu ilmselt tugevamgi indikaator kui «pärismaalaste» jaoks. Ka on viiteid, et riikides, kus sisserändajate järglaste eksamitulemused on samaväärsed või paremadki kohalike elanike omadest, on ka integratsioon selgelt edukam.

Kuidas «ravime» ebavõrdsust?

Nagu sissejuhatuses sai tõdetud, on ebavõrdsust üksjagu ka meie enda ühiskonnas, sealhulgas sünnipärast. Kui sünnid perekonda, kus vanematel on madalam haridustase, kehvem sissetulek ning sa elad veel teatud hajaasusustusega maapiirkonnas, on sul faktiliselt kehvemad tõenäosuslikud väljavaated elus «ülespoole» ronida. Ühiskonnana püüame selliseid sünnipäraseid erisusi ümberjaotamise kaudu tasandada, et anda igale lapsele võimalus sõltumata vanematest ja sünnikohast ikkagi hakkama saada. Iseasi, kuidas sellega toime tuleme, aga sellist eesmärki peame rahvana kahtlemata õigeks.

Ausalt öeldes oleks immigrantide ja nende lastega teisiti käitumine igas mõttes rumal. Vastupidi – hädavajalik on toetada ümberjagamise kaudu ka nende laste haridust ja sotsiaalset hakkama saamist, et endale ühiskonnana mitte probleeme tekitada. Teisalt on täiesti arusaadav, et kultuuriliselt kaugete vähemusrühmade kasvades väheneb ühiskonna valmidus seda solidaarselt teha. Selles seisnebki olukorra paradoksaalsus – kui me seda ei tee, kaevame end sügavamale kasvava ebavõrdsuse ja sellest tingitud sotsiaalsete ja poliitiliste probleemide auku. Seega on see ratsionaalselt võttes ka meie enda tuleviku seisukohast õige, kui see emotsionaalselt võttes tundubki ehk ebaõiglane. Seades inimeste võrdse kohtlemise kui lääneliku maailmavaate aluspõhimõtte esiplaanile, ei saaks teistsugust käitumist aga ette kujutadagi. Kui kohtleme siia saabujaid teistmoodi kui siin sündinuid, lakkame väärtuspõhiselt olemast need, kes me oleme, või vähemalt need, kelleks end ise peame.

Peame mõistma ja aktsepteerima, et kuigi inimeste rändega kaasneb majanduse elavnemine, kaasneb sellega identiteediprobleem nii sisserändajate kui ka sihtriigi elanike jaoks. Vanasti lahendati see probleem enamasti jõupõhiste ja sageli ebavõrdsust süvendavate regulatsioonidega. Praegu paistavad ühiskonnad automaatselt eeldavat, et rahumeelse esimese sisserändajate põlvkonna kohapeal sündinud ja kasvanud järeltulijad on automaatselt lõimunud. Tegelikkus ei kinnita seda sugugi.

Lihtsustatud järeldus on, et kui suudame mingil moel (ja selle mooduse ilmselge osa peaks olema võrdne ja lugupidav kohtlemine) tekitada teise põlvkonna sisserändajatele kohaliku või vähemalt mittevaenuliku identiteedi, saame sisserändajate abiga lahendada oma demograafilist probleemi, tagada majanduse kasvu ja sealjuures ka Eesti identiteedi säilimise sõltumata identiteedikandja etnilisest taustast või nahavärvist.

Tööandjad on osa lahendusest

Ettevõtlus- ja töösuhe on formaalselt «distsiplineeritum» suhe kui see, mis on riigi ja kodaniku vahel. Väidan, et tööandjatel võib olla kohati riigist arvestatavamgi roll saabunud immigrantide edukasse integreerimisse ühiskonda. Siin on kaks poolt – esiteks peavad ja tihtipeale näevadki just tööandjad sisserändajates võimalust. See on ka loogiline, sest, nagu öeldud, iseloomustab Euroopat pea eranditeta mittetöötavate pensionäride kasvav sõltuvus aina vähenevast töövõtjate arvust, mida intensiivistab negatiivne iive, ning seda ei ole võimalik lähikümnenditel mitte kuidagi muuta. Teiseks peavad ja saavad tööandjad teha palju, et soodustada põliselanikkonna väärtuste ja keele omandamist ja ülevõtmist sirgjoonelisemalt kui riik. Täpsem oleks öelda, et riik ja tööandjad peaksid siin lähedast koostööd tegema.

Eestis koolitavad tööandjad endale tööjõu sageli ise. On arvestatava suurusega ettevõtteid, kes ei leia ülikoolist tulnute hulgast sobivate kutseoskustega inimesi ja peavad kogu tööjõu ise harima. Seega ei ole mingit alust eristada kohalikku õppurit muu päritoluga inimesest. See, mida teame pagulaste haridusliku tausta kohta, on samuti julgustav: valdava osa asüülitaotluste esitajaist moodustavad süürlased ning nendest omakorda 43% on ÜRO andmeile toetudes kõrgharidusega, teist sama palju keskharidusega. Seega on näiteks süürlaste haridustase kõrgemgi kui Euroopa ühiskondade keskmised näitajad.

Kas sisserändajad lahendavad demograafilise probleemi või on nad hoopiski ühiskonnale koormaks? See sõltub võimalustest ja kohustustest, mida me neile loome. Pagulaste aitamise ja kohalikega samaväärse kohtlemise peamine põhjus peab olema ainult üldinimlik ja demokraatia põhialustest lähtuv, ent tööandjatel ja riigil on võimalik ühiselt paljugi ära teha, et identiteedini ulatuv integratsioon oleks võimalik. Ja ausalt öeldes on meil neid samamoodi vaja kui neil meid.
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 1 külaline