2korda2 kirjutas:Ma olen juba 7 aastat ühe Eesti suurima ehitusettevõtte väikeaktsionär ja seetõttu "sunnitud" regulaarselt lugema ka vastavaid aruandeid. Sestap tunnen vajadust siinse seltskonna entusiasmi jahutada. Fucs-i arvutustes on näiteks puudu maa hind ja pole päris kindel, kas seal on arendaja "kontori hind". Reaalsus on see, et enamus korteriarenduste-projekte toob hetkel kasumireale ühekohalise protsendi vastavast käibest. Seega olemasolevaid lahendusi oluliselt odavamalt pakkuda pole võimalik. Hinda saaks alla kui ühe projekti järgi vorpida maju. Projekteerimise kulu on ca 10% - ei midagi revolutsioonilist. Suuremat kokkuhoidu võib saavutada juba lihtsalt lahendustes järgi andes - nõukaaegsetes ühikates oli pesemisvõimalus ja köök kas terve korruse peale üks või vähemalt päris mitme toa peale üks. Kas tänapäeva üliõpilasele/noorele selline lahendus sobiks - ei tea. Odavam oleks küll.
Maa hinda eraldi ei võtnud eelpool jutu sisse spetsiaalselt, sest poliitilise tahte ja otsuste korral ei pea seda maad alati "tagasi" ostma erasektorist.
Praegu veel on võimalik riigil arendada oma elamumajandust ka mahamüümata riigireservmaal (mille hulgas on ka elamumaa sihtotstarbega maad, või on võimalik maasihtotstarvet vajadusel tahte korral ka muuta) ja vähesel reformimata maal, mis lähitulevikus saab samuti esmalt riigi reservmaaks enne maha müümist.
"Kontori hind" üldjuhul oleneb "kontorist".
Meil on Rahandusministeeriumi haldusalas olemas maksumaksja ülalpeetav
RKAS 250+ töötajaga, kes selle "kontori" ilusasti saaks ära korraldada ja sisustada.
RKAS alla kuulub lisaks ka kinnisvara haldust teostav
Hooldus Pluss OÜ.
Lisakulud kindlasti tuleks.
Ehitada tulekski tüüpprojekti(de) järgi.
Samas, mingeid uusi üliodavaid "Hrušovkasid" ilmselgelt toota poleks mõtet ja mõistlik.
Süsteemse riikliku elamumajanduse ja vastavate süsteemsete kindlate mahtude ning järjepidevuse juures on võimalik kokkuhoiuks sõlmida pikaaegseid lepinguid nii ehitajate kui materjalide tootjate/tarnijatega.
See, et enamus korteriarenduste-projekte toob hetkel kasumireale ühekohalise protsendi vastavast käibest ja üürimajanduse tootlus suhteliselt on väike, on kinni peaasjalikult ilmselt selles, et pakkumiste-nõudluste suhe liigub üha enam selles suunas, et pakkumised hakkavad ületama nõudlust. Ja mitte n.ö. "igasugused pakkumised ja nõudlus", vaid pakkumine ja nõudlus teatud hinnatasemete juures. Riiklik elamuehituse programm vähendaks teatud pakkumuste hinnagruppides seda kasumit ja tootlust veelgi.
Teisest küljest, kui elanikkond väheneb kiiremini, kui elamispinnad amortiseeruvad, siis ühel hetkel jõuamegi ülepakkumise faasi. Riiklik elamuprogramm peaks tuginema vastavatel uuringutel ja pädevatel prognoosidel.
Juhul kui sellise programmi tulemusel hakkaks elanikkond suurenema, siis ülepakkumise faasi targal majandamisel tulla ei tohiks. Seega arutult elamispindasid juurde toota ei ole ka mõtet. Elamuehitusturg tuleks lihtsalt mõistlikult ära jagada. Erasektori kanda jääks keskmisest kallimad elamispinnad ja väga nõudlike klientide kinnisvaraarendused. "Vallavaestega" tegeleks riik. Praegu puudub eraettevõtjast kinnisvaraarendajal huvi "vallavaestega" tegelemiseks. Samuti pankadel.
79% Eesti elanikest on kinnisvaraomanikud. 47% vastanutest omab korterit ning 30% maja või ridamaja, selgus Swedbanki Eraisikute Rahaasjade Teabekeskuse tellimusel mullu detsembris Eesti Konjunktuuriinstituudi poolt läbiviidud uuringust „Kinnisvara majandusliku kindlustunde tagajana“.
Valdav osa inimestest on seisukohal, et eluaseme pikaajaline üürimine on raha tuulde loopimine. „Eesti elanikes on tugevalt kanda kinnitanud soov olla oma kodu omanik. Ideoloogiliselt on inimestele vastuvõetavam maksta igakuiselt tagasi laenuraha, selle asemel, et tasuda kellegi vara kasutamise eest,“ selgitas Maripuu. Ilmselt on siin oma mõju ka majandussurutise perioodiga võrreldes tõusnud üürihindadel ja samal ajal rekordmadalale langenud eluasemelaenu intressidel. Vaid nooremate, 16–29aastaste vastajate hinnang üürimisele oli veidi leebem. „Kuigi eluasemelaen on üürilepinguga võrreldes oluliselt pikemaks ajaks siduv finantskohustus, olid inimesed arvamusel, et üüripinnal elamine ei anna kinnisvara omanikuks olemisest rohkem vabadust. Seega võib öelda, et inimesed eelistavad kinnisvara omanikustaatusest saadavat kindlustunnet üürilepingu suuremale paindlikkusele,“
http://online.le.ee/2014/02/04/uuring-e ... urimisele/
Midagi ka tehakse ja uuritakse.
2016 valmis Majandus ja Kommunikatsiooniministeeriumi tellimusel uuring "Eesti elanike hoiakud ja olukord eluasemeturul, 2016"
Küsitlus on läbi viidud IMHO liiga väikese valimi seas ja liiga piiratud alal (väga suur territoorium on katmata), aga see on siiki parem, kui mitte midagi.
http://www.eeel.ee/public/files/uudised ... e_2016.pdf
Kõikidest küsitletud inimestest kõige suurem osa – 70% -elab korteris. Enamlevinud
eluasemetüübiks on suuremad kortermajad: 54% kõigist küsitletutest elab enam kui 12 korteriga
ja 16% kuni 12 korteriga korrusmajas. Veel 27% inimestest elab paarismajas või
individuaalelamus ning 2% ridaelamus....
....Eestis on märksa enamlevinud eluruumi omamine kui üürimine ja seda kinnitavad ka küsitluse
tulemused, kus 85% vastajatest elab endale kuuluvas eluruumis ning 14% üüritaval elamispinnal.
Endale kuulumise alla on kaasatud need, mis on ka pangalaenu võttes ostetud ning mille kohta
osa vastajatest pidas oluliselt täpsustada, et „elu ruum kuulub pangale“.
Edit:
Paar graafikut kah sealt.

- graf1.png (27.72 KiB) Vaadatud 3944 korda

- graf2.png (60.18 KiB) Vaadatud 3944 korda
Edit2:
Pean vajalikuks juhtida tähelepanu selle viimase küsitluse teemal järgmisele:
Kuna enamus inimesi tahaks lõpuks soetada endale siiski oma kodu, mitte elada elu lõpuni üüripinnal, siis selgelt ei tahetaks, kui vähegi võimalik, asuda elama ka riiklikule üüripinnale. Vastused küsimustele oleks ilmselgelt teistsugused, kui riiklikku üüripinda saaks lõpuks ka välja osta (kindlustatud perspektiiv saada soovi korral üüripinna omanikuks).