Tsiviilkaitse elik kodanikukaitse tänases Eestis
Re: Tsiviil- elik kodanikukaitse tänases Eestis
Et siis Tallinnas hakkab kriisiolukordadega tegelema Mupo. Teisi omavalitsusi ei tea.
http://www.delfi.ee/news/paevauudised/e ... d=77023780
Mupole lähevad üle:
- Tallinna riskianalüüsi ja Tallinna kriisireguleerimise plaani läbivaatamine ja koostamine;
- elutähtsate teenuste osutajate poolt koostatud toimepidevuse riskianalüüside ja toimepidevuse plaanide
läbivaatamine, nende vastavuse kontrollimine ning kinnitamine;
- elutähtsate teenuste toimepidevuse korralduse seisust ülevaadete koostamine ja läbivaatamine;
- elutähtsate teenuste kirjelduste ja toimepidevuse nõuete kehtestamine;
- hädaolukorra lahendamise plaani koostamine (hädaolukorra seaduse eelnõu vastuvõtmisel) elutähtsa teenuse raskete tagajärgedega või pikaajalisest katkestusest põhjustatud hädaolukorra lahendamiseks;
- elutähtsate teenuste osutajate poolt määratud töötajate nõustamine toimepidevuse riskianalüüsi
ja plaani koostamisel;
- ettepanekute, seisukohtade, arvamuste ja märkuste esitamine riigiasutuste poolt koostatud
kriisireguleerimise valdkonna seaduste ja õigusaktide eelnõude kohta;
- kriisireguleerimise valdkonnaga seotud õigusaktide eelnõude ettevalmistamine ja menetlemine;
- kriisireguleerimise struktuuriüksuste valmisoleku tagamine ja tööplaanide koostamine ning koosolekute ettevalmistamine,
protokollimine ja teabevahetuse korraldamine;
- koostöö korraldamine Päästeliiduga.
Kommunaalametile jäävad:
- side tagamine elutähtsa teenuse mõistes abitelefoni ning võrguvaldajatega ja teiste teenuste osutajatega;
- Päästeametiga sõlmitud halduslepingu lisa haldamise, järelevalve ja infovahetuse korraldamine;
- järelevalve teostamine elutähtsate teenuste toimepidevuse tagamisel (hädaolukorra seaduse eelnõust tulenev kohustus);
- riskikommunikatsiooni korraldamine elutähtsate teenuste raskete tagajärgedega või pikaajalisest katkestustest põhjustatud hädaolukorra puhul
- elutähtsate teenuste korraldaja poolt elutähtsate teenuste osutajatele õppuste ja koolituste ettevalmistamisel ja läbiviimisel osalemine;
- osalemine üldhuvi teenuste toimepidevuse tagamisel;
- elektrienergia varustuse taastamine Tallinna linna elutähtsate, avalike ja muude teenuste osutamisega seotud prioriteetsetel objektidel;
- koostöö linna- ja riigiasutustega;
- osalemine Viini linna poolt asutatud koostöövõrgustiku koordinatsiooninõukogu töö korraldamisel ja rahvusvaheliste kriisireguleerimisalaste konverentside
ettevalmistamisel ja läbiviimisel.
http://www.delfi.ee/news/paevauudised/e ... d=77023780
Mupole lähevad üle:
- Tallinna riskianalüüsi ja Tallinna kriisireguleerimise plaani läbivaatamine ja koostamine;
- elutähtsate teenuste osutajate poolt koostatud toimepidevuse riskianalüüside ja toimepidevuse plaanide
läbivaatamine, nende vastavuse kontrollimine ning kinnitamine;
- elutähtsate teenuste toimepidevuse korralduse seisust ülevaadete koostamine ja läbivaatamine;
- elutähtsate teenuste kirjelduste ja toimepidevuse nõuete kehtestamine;
- hädaolukorra lahendamise plaani koostamine (hädaolukorra seaduse eelnõu vastuvõtmisel) elutähtsa teenuse raskete tagajärgedega või pikaajalisest katkestusest põhjustatud hädaolukorra lahendamiseks;
- elutähtsate teenuste osutajate poolt määratud töötajate nõustamine toimepidevuse riskianalüüsi
ja plaani koostamisel;
- ettepanekute, seisukohtade, arvamuste ja märkuste esitamine riigiasutuste poolt koostatud
kriisireguleerimise valdkonna seaduste ja õigusaktide eelnõude kohta;
- kriisireguleerimise valdkonnaga seotud õigusaktide eelnõude ettevalmistamine ja menetlemine;
- kriisireguleerimise struktuuriüksuste valmisoleku tagamine ja tööplaanide koostamine ning koosolekute ettevalmistamine,
protokollimine ja teabevahetuse korraldamine;
- koostöö korraldamine Päästeliiduga.
Kommunaalametile jäävad:
- side tagamine elutähtsa teenuse mõistes abitelefoni ning võrguvaldajatega ja teiste teenuste osutajatega;
- Päästeametiga sõlmitud halduslepingu lisa haldamise, järelevalve ja infovahetuse korraldamine;
- järelevalve teostamine elutähtsate teenuste toimepidevuse tagamisel (hädaolukorra seaduse eelnõust tulenev kohustus);
- riskikommunikatsiooni korraldamine elutähtsate teenuste raskete tagajärgedega või pikaajalisest katkestustest põhjustatud hädaolukorra puhul
- elutähtsate teenuste korraldaja poolt elutähtsate teenuste osutajatele õppuste ja koolituste ettevalmistamisel ja läbiviimisel osalemine;
- osalemine üldhuvi teenuste toimepidevuse tagamisel;
- elektrienergia varustuse taastamine Tallinna linna elutähtsate, avalike ja muude teenuste osutamisega seotud prioriteetsetel objektidel;
- koostöö linna- ja riigiasutustega;
- osalemine Viini linna poolt asutatud koostöövõrgustiku koordinatsiooninõukogu töö korraldamisel ja rahvusvaheliste kriisireguleerimisalaste konverentside
ettevalmistamisel ja läbiviimisel.
- Kapten Trumm
- Liige
- Postitusi: 43807
- Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
- Kontakt:
Re: Tsiviil- elik kodanikukaitse tänases Eestis
Priit Simson kriisivalmidusest ja superministeeriumist
http://epl.delfi.ee/news/arvamus/priit- ... d=77037122
http://epl.delfi.ee/news/arvamus/priit- ... d=77037122
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Re: Tsiviil- elik kodanikukaitse tänases Eestis
Siiagi teemasse(kuhu see tegelikult ka põhiliselt kuulub) raamatusoovitus- Mati Iila "Aviaator 2". Huvitavat lugemist 90ndate tsiviilkaitsest, selle lagunemisest-lagundamisest, päästeteenistusest, kodanikukaitsest jpm. Asjas endas sees olnud inimeselt. Nii mõndagi siinsel foorumil väidetust saab selgeks või leiab kummutamist.
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...
Re: Tsiviil- elik kodanikukaitse tänases Eestis
Toon video Peterburi uue vangla Krestõ-2 ehitusest.Eurovärk,aga alates 11:33 demonstreeritakse tuumavarjendit klientidele ja klienditeenindajatele,väidetavalt pidi vastu pidama 10ktonnisele plahvatusele.Varjendeid on kaks.
Viide:www.youtube.com/watch?v=YB0Y2GDFDq4
Viide:www.youtube.com/watch?v=YB0Y2GDFDq4
- Kapten Trumm
- Liige
- Postitusi: 43807
- Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
- Kontakt:
Re: Tsiviil- elik kodanikukaitse tänases Eestis
Patareis oli see "tuumavarjend" samuti olemas, kuigi vist ainult personalile - asub meremuuseumi sõites paremat kätt tee ääres nende veneaegsete sõjaväelaste majade vahel. Analoogse konstruktsiooniga (ilmselt mingi tüüpprojekt) nagu on nt Dvigateli kvartalis. Samuti on miski taoline "objekt" ka Rummu asulas endise sisevägede pataljoni staabi taga majade vahel (miski taoline asi seal paistab, pole lähemalt uurinud).
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
-
- Liige
- Postitusi: 1049
- Liitunud: 10 Okt, 2014 9:23
- Kontakt:
Re: Tsiviil- elik kodanikukaitse tänases Eestis
näitan oma täielikku teadmatust, aga kas mitte gripiravimeid (ja -vaktsiine) ei tehta iga hooaja jaoks eraldi ja uuesti?
St ei ole võimalik ravimite eelladustamine.
St ei ole võimalik ravimite eelladustamine.
Re: Tsiviil- elik kodanikukaitse tänases Eestis
Ma võtaks naiste ja laste evakuatsiooni teema veel korra üles. Olgu naabrite küllatuleku formaat NNR, sõit Sõtke jõeni või kusagil viidatud mõlemad Virumaad + Harjumaa, trügimist Reisisadamas tekib kindlasti. Lugesin Soome ja Rootsi vahet sõitvad liinilaevad "diagonaalis" kokku ja võttes aluseks keskmiselt 2500 reisijat per laev, sain kogu laevastiku mahutavuseks 17500 reisijat(5000 Rootsi ja 12500 Soome).
Kui suur on evakueeruvate maht? 10% elanikkonnast on ca 130000
Kas naabrid lasevad laevadel üldse liikuda?
Kui lasevad, kas laevad käivad rohkem kui korra?
Kui käivad rohkem kui korra, milline on Soome ja Rootsi võimekus põgenikke vastu võtta?
Lisaks on vist siingi foorumis käidud välja võimalus evakueerida saartele. Samas on mitmeid kordi viidatud suurele naabrite dessandi võimalusele vähemalt Hiiumaale ja Saaremaale. Kui saartel midagi juhtub, ega sealt ka vist enam kuhugi pääse?
Kui suur on evakueeruvate maht? 10% elanikkonnast on ca 130000
Kas naabrid lasevad laevadel üldse liikuda?
Kui lasevad, kas laevad käivad rohkem kui korra?
Kui käivad rohkem kui korra, milline on Soome ja Rootsi võimekus põgenikke vastu võtta?
Lisaks on vist siingi foorumis käidud välja võimalus evakueerida saartele. Samas on mitmeid kordi viidatud suurele naabrite dessandi võimalusele vähemalt Hiiumaale ja Saaremaale. Kui saartel midagi juhtub, ega sealt ka vist enam kuhugi pääse?
Kui argumendid otsa saavad, siis lööme pagunid lauda.
Re: Tsiviil- elik kodanikukaitse tänases Eestis
Selline artikkel.
Soomes on varjend majas sama loomulik kui seinad või katus
http://arvamus.postimees.ee/4022587/soo ... -voi-katus
Soomes on varjend majas sama loomulik kui seinad või katus
http://arvamus.postimees.ee/4022587/soo ... -voi-katus
Re: Tsiviil- elik kodanikukaitse tänases Eestis
Mhm, vend ostis Soomes maja, ka varjend olemas. Küsisin spetsiaalselt.
Re: Tsiviil- elik kodanikukaitse tänases Eestis
Praegu alles sain aega artikkel põhjalikult üle lugeda.
70 000 000 eest saab 70 000 varjendikohta(seda siis keskmiselt). See on 1000 euri koht. Ehk siis eramu kallineks varjendi olemasolul 4000 euri, ilmselt küll oleks, eramu puhul, tiba kallim.
Ideeliselt võiks kinnisvaraarendajatelt nõuda küll varjendi ehitamist, rahalises mõttes on see kommiraha.
70 000 000 eest saab 70 000 varjendikohta(seda siis keskmiselt). See on 1000 euri koht. Ehk siis eramu kallineks varjendi olemasolul 4000 euri, ilmselt küll oleks, eramu puhul, tiba kallim.
Ideeliselt võiks kinnisvaraarendajatelt nõuda küll varjendi ehitamist, rahalises mõttes on see kommiraha.
- Kapten Trumm
- Liige
- Postitusi: 43807
- Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
- Kontakt:
Re: Tsiviil- elik kodanikukaitse tänases Eestis
Ongi suht väike summa, kas just kommiraha, aga sellise kohustusega ei jääks meil ükski maja ehitamata.
Pigem oleks see nagu kõhulahtisti mullistuvale kinnisvarasektorile - kui varjendi ehituskulu lisandumine ajab kogu projekti miinusesse, siis selliseid majanduslikult hädavaevu koos püsivaid arendusprojekte pole meile ka vaja - tont teab millega seal veel kokku hoitakse, äkki virutatakse kuskilt konstruktsioonide tugevusega (näide: Solarise kino lae alla kukkumine) või juhtub nii nagu villuparveti "arendusega".
Lihtsalt siia tekib taolise teema puhkemisel hulk kõiketeadjaid täitma oma info-ülesannet - külvata (väär)infot justkui on varjendiehitus ülejõukäiv ja mõttetu nähtus.
Eramaja puhul - oleneb, mida sa selle 4000 euro eest saada tahad. Kui selleks on kinnine 10 m2 varjepilu betoonist seinte ja laega (tsiviilkaitset õppinud teavad, mis see on), siis ehitab ära küll.
Mulle soomlase jutus midagi uut polnud - kes teab ja on viitsinud asja endale selgeks teha, on see kõik ammu teada asjad (ka see raha-asi).
See, mis Soome teeb antud teemal, on õige ja mis meil tehakse - ei ole õige. Sellise tasapisi ehitamisega on nad täna jõudnud seisu, kus kõik asjad on valmis ikkagi tehtud ja vastav infra on maailmas top 3 hulgas.
Pigem oleks see nagu kõhulahtisti mullistuvale kinnisvarasektorile - kui varjendi ehituskulu lisandumine ajab kogu projekti miinusesse, siis selliseid majanduslikult hädavaevu koos püsivaid arendusprojekte pole meile ka vaja - tont teab millega seal veel kokku hoitakse, äkki virutatakse kuskilt konstruktsioonide tugevusega (näide: Solarise kino lae alla kukkumine) või juhtub nii nagu villuparveti "arendusega".

Lihtsalt siia tekib taolise teema puhkemisel hulk kõiketeadjaid täitma oma info-ülesannet - külvata (väär)infot justkui on varjendiehitus ülejõukäiv ja mõttetu nähtus.
Eramaja puhul - oleneb, mida sa selle 4000 euro eest saada tahad. Kui selleks on kinnine 10 m2 varjepilu betoonist seinte ja laega (tsiviilkaitset õppinud teavad, mis see on), siis ehitab ära küll.
Mulle soomlase jutus midagi uut polnud - kes teab ja on viitsinud asja endale selgeks teha, on see kõik ammu teada asjad (ka see raha-asi).
See, mis Soome teeb antud teemal, on õige ja mis meil tehakse - ei ole õige. Sellise tasapisi ehitamisega on nad täna jõudnud seisu, kus kõik asjad on valmis ikkagi tehtud ja vastav infra on maailmas top 3 hulgas.
Taolisi asju on juhtunud ka nt Dvigateli alal, kus varjend on jäänud haljasalale ning arendajal polnud motiivi raha kulutada selle suhteliselt räige betoonehitise lammutamiseks.Näiteks Lahtis lammutati üks ostukeskus, aga selle varjend jäi alles, kuna see oli väga massiivne paksude seintega ehitis ja heas korras. Varjend jäi alles ja selle ümber ehitati uus ostukeskus.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Re: Tsiviil- elik kodanikukaitse tänases Eestis
Kuna Soome maapind on valdavalt graniit, siis sinna sisse uuristatud korraliku uksega koobas suudab vastu pidada päris suurele lööklainele, kuid selliseid tuumapommikindlaid varjendeid on mõistlik ehitada ainult kõige tähtsamatesse valitsuse ja kaitsejõudude sõlmpunktidesse, sest kellelgi ei ole niipalju pomme, et hakata kõiki riigiasutusi segi pommitama. Näiteks Helsingi metroo ja kesklinna all olevad maa-alused parklad on kõik kasutatavad varjenditena, vajadusel sõidetakse autodega veepaagid ja toidupakid kohale ja ongi korras. Tavaline varjend juhusliku pommi eest kaitseks on suurte elumajade keldrid, töökohtades on varjend tihtipeale paksust betoonist ja paari sentimeetri paksuse metallüksega ja seal asuvad töötajate riietusruum ja puhketuba. Sellise maapealse bunkri hävitamine oleks väga kallis ja keeruline, täiesti loomulik, et see jäetakse püsti kui vähegi võimalik.
Miks Eestis seoses Nõukoguse liidu kokkuvarisemisega varjendimajandus ripakile jäeti, mina aru ei saa, ilmselt on tegemist lihtsalt sügava hoolimatusega, nii Groznõi kui hilisemate linnalahingute piltidest peaks isegi täiesti loll inimene aru saama, et linnas on varjendeid vaja. Tallinna vanad paneelmajad näiteks muutuks pommitabamuse korral surmalõksuks, sest kokkuvarisenud maja keldrist on raske välja ronida.
Miks Eestis seoses Nõukoguse liidu kokkuvarisemisega varjendimajandus ripakile jäeti, mina aru ei saa, ilmselt on tegemist lihtsalt sügava hoolimatusega, nii Groznõi kui hilisemate linnalahingute piltidest peaks isegi täiesti loll inimene aru saama, et linnas on varjendeid vaja. Tallinna vanad paneelmajad näiteks muutuks pommitabamuse korral surmalõksuks, sest kokkuvarisenud maja keldrist on raske välja ronida.
- Kapten Trumm
- Liige
- Postitusi: 43807
- Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
- Kontakt:
Re: Tsiviil- elik kodanikukaitse tänases Eestis
http://www.ohtuleht.ee/597741/kulm-soda ... elg-higine
Üks vähetuntud artikkel, mis vist pole siit läbi käinud.
Üks kõnekas tsitaat:
Üks vähetuntud artikkel, mis vist pole siit läbi käinud.
Üks kõnekas tsitaat:
Kose kandis oli teinegi vabariiklik juhtpunkt, praegune päästeameti logistikabaas, mis on triiki täis veeõnnetuste vastast varustust (jutt on endisest ENSV tsiviilkaitse linnavälisest juhtimispunktist, mis asub Kosest eemal, mitte nn Kose kutseka parteivarjendist - minu märkus KT).
Eesti valitsus loobus sellest varjendist ühel oma väljasõidustungil. "Ilmselt tegi kindral Einseln seal ühe oma kõige asjatundmatutest avaldustest, et seda varjendit Eesti ladvik küll võtta ei tohi, sest see on venelaste ehitatud. Nagu oleks ta unustanud, et kõik riigid teavad nendele vähegi huvi pakkuvate riikide varjenditest kõike kuni viimase pulgani. Ainult et endale juhtimispunkti valmisehitanud riik kaitseb seda oma parimate relvadega," märgib Timberg, et seepärast on riikide presidendid varjunud tihtipeale oma riiki juhtima kas väga sügavale maa alla või vastupidi – tõusnud lendavate kindlustega taevaavarustesse.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Re: Tsiviil- elik kodanikukaitse tänases Eestis
Sellele artiklile lisaks on ilmunud ka artikkel Eesti seisukohaga: Eesti seisukoht: Kriisikoldest lahkumine on punkrisse varjumisest tõhusammutionu kirjutas:Selline artikkel.
Soomes on varjend majas sama loomulik kui seinad või katus
http://arvamus.postimees.ee/4022587/soo ... -voi-katus
- Kapten Trumm
- Liige
- Postitusi: 43807
- Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
- Kontakt:
Re: Tsiviil- elik kodanikukaitse tänases Eestis
Soomlased suurte asustuskeskuste kiir-evakuatsiooni peale väga suuri lootusi ei pane, vaid jätkavad (hoolimata vahepeal sealse siseministeeriumi ette saanud mõttehiiglase ideedest) vaikselt ja järjekindlalt betooni valamist, kus aastaks 2050 on nad saavutanudki strateegilise eesmärgi - kogu elanikkond on varustatud varjendikohaga. See pole teps mitte "Talvesõja nostalgiast kantud", vaid selle taga on ratsionaalne arvestus, sest ka Soome majanduses oleks 70 miljonile aastas targemaidki paigutusi.
Et Soomes ei loodeta suurte keskuste evakuatsioonile sõjaoludes (milles Eesti värske rakkerühm näeb "jänest kübarast"), on mitu põhjust.
1. suurte keskuste evakuatsioon võtab palju aega ning tänapäeval, kus transpordikoormusest enamuse annavad isiklikud autod, tähendab see hiiglaslikke ummikuid, paanikas masse ning suurt ajakulu (vt videoid orkaan Katriina evakuatsioonist). Seda aega tõenäoliselt olukord ei võimalda. Näiteks puhkev tuumavastasseis võib eskaleeruda tunni-kahega, selle ajaga üritada evakuatsiooni teha tähendab elanike ajamist lagedale, kus nad on suurimas ohus. Evakuatsioon kui tsiviilkaitse strateegia on teostatav üksnes siis, kui eelneb piisav eelhoiatus.
2. evakuatsioon on kergesti avastatav (vene saatkonna aknast vaadates näiteks) ja vastane võib keerata järgmise vindi olukorrale peale ("ahh, soomlased valmistuvadki NATO mahitatud sõjaks").
3. extra Suur-Helsinki piirkonna teemal (mis on tegelikult Suur-Tallinn peegelpildis) - kui vastane edeneb kiiresti ja otsustav lahingutegevus puhkeb Suur-Helsinki pärast (vt Kunnase lahing Tallinna pärast), siis pole seda mitusada tuhandet inimest reaalselt kuskile evakueerida.
Evakuatsioonile panustamine on tõepoolest ka vajalik ja seda saab teatud juhtudel edukalt kasutada, kuid toimivat tsiviilkaitset sõjaoludes sellele pole võimalik rajada. Eelkõige on probleemiks eelhoiatuse vajadus.
See, et enamik riike (v-a Soome ja Iisrael) on pannud seisma külma sõja tsviilkaitseprogrammid, ei tule mitte mingist "ajast ja arust minekust" vaid sellest, et kahjuks arvatakse mitmel pool, et sõda ei tule. See, et varjendeid pole tänapäeval enam vaja ("nad on ebatõhusad"), on siseministeeriumis teatud tasemel evitatav religioon, analoogselt selle "vihmavaju usuga".
Et Soomes ei loodeta suurte keskuste evakuatsioonile sõjaoludes (milles Eesti värske rakkerühm näeb "jänest kübarast"), on mitu põhjust.
1. suurte keskuste evakuatsioon võtab palju aega ning tänapäeval, kus transpordikoormusest enamuse annavad isiklikud autod, tähendab see hiiglaslikke ummikuid, paanikas masse ning suurt ajakulu (vt videoid orkaan Katriina evakuatsioonist). Seda aega tõenäoliselt olukord ei võimalda. Näiteks puhkev tuumavastasseis võib eskaleeruda tunni-kahega, selle ajaga üritada evakuatsiooni teha tähendab elanike ajamist lagedale, kus nad on suurimas ohus. Evakuatsioon kui tsiviilkaitse strateegia on teostatav üksnes siis, kui eelneb piisav eelhoiatus.
2. evakuatsioon on kergesti avastatav (vene saatkonna aknast vaadates näiteks) ja vastane võib keerata järgmise vindi olukorrale peale ("ahh, soomlased valmistuvadki NATO mahitatud sõjaks").
3. extra Suur-Helsinki piirkonna teemal (mis on tegelikult Suur-Tallinn peegelpildis) - kui vastane edeneb kiiresti ja otsustav lahingutegevus puhkeb Suur-Helsinki pärast (vt Kunnase lahing Tallinna pärast), siis pole seda mitusada tuhandet inimest reaalselt kuskile evakueerida.
Evakuatsioonile panustamine on tõepoolest ka vajalik ja seda saab teatud juhtudel edukalt kasutada, kuid toimivat tsiviilkaitset sõjaoludes sellele pole võimalik rajada. Eelkõige on probleemiks eelhoiatuse vajadus.
See, et enamik riike (v-a Soome ja Iisrael) on pannud seisma külma sõja tsviilkaitseprogrammid, ei tule mitte mingist "ajast ja arust minekust" vaid sellest, et kahjuks arvatakse mitmel pool, et sõda ei tule. See, et varjendeid pole tänapäeval enam vaja ("nad on ebatõhusad"), on siseministeeriumis teatud tasemel evitatav religioon, analoogselt selle "vihmavaju usuga".
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Kes on foorumil
Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 2 külalist