"Tankid EKV-le"

Vasta
Martin Herem
Liige
Postitusi: 2497
Liitunud: 10 Okt, 2014 7:51
Asukoht: Rahu ja Sõpruse Asulas :)
Kontakt:

Re: Tankid EKV-le elik "soomusmanöövrivõime"

Postitus Postitas Martin Herem »

Keegi pole seni veel "analüüsinud" nimelt, mis mõte on üldse ühel "tendipataljonil", mis on sisuliselt täiesti manöövrivõimetu - et kas lihtsalt pataljon pataljoni pärast? Aga kes siis sõdima(loe: manööverdama) hakkab :?:
Et kui elementaarse kuuli- ja killukaitsega "sotrapataljonil" on juba mingi mõtteline manöövrivõimekus olemas ning rauteripataljon on juba päris uljalt liikuv - siis nad ka manööverdavad(loe: sõdivad). Aga üks tendipataljon kaevab end lihtsalt kurguni maasse või peidab linnamaastikku ja nii ongi - mis polegi "päris" sõda - sest see ongi vaid üks defensiivne huku ootamine..
- Kumb see siis rohkem on? Ilukirjanduslik mõttelend või sõjaline analüüs?
:lol:
Kasutaja avatar
Tundmatu sõdur nr. 4
Liige
Postitusi: 10495
Liitunud: 16 Okt, 2005 18:42
Asukoht: Siilis

Re: Tankid EKV-le elik "soomusmanöövrivõime"

Postitus Postitas Tundmatu sõdur nr. 4 »

..ilu(kirjandus) on ikka vaataja silmades :mrgreen: :mrgreen:
Infanterie - königin aller Waffen.
Ja kolmas brigaad tuleb ka nagunii.
Roamless
Liige
Postitusi: 4161
Liitunud: 22 Okt, 2005 20:57
Kontakt:

Re: Tankid EKV-le elik "soomusmanöövrivõime"

Postitus Postitas Roamless »

Kui rääkida KList, siis kahjuks vabatahtlikud pole mingid übervõimekad remondi- ja varuosagurud. Ja kaadrit on nii vähe, et see üks maleva kaader on kompanii õppuse ajal hõivatud korraga mitme teemaga. Anda keerukamad süsteemid KLi vabatahtlikke hooldada võib toimida, aga seda piirini, kus kohustuslike töötundide arv ei hakka kaitseliitlase vaba aega liialt sööma.

Niipalju kui ma tean, siis praeguste BTRide remontimise võimekus põhineb suuresti kiidu- ja kadestamisväärt õhinapõhisusel. On üksusi, kus on positiivses võtmes hull tagalaülem, kes leiab mingid fanaatikud koduse putitamisvõimekusega garaažiga. Ja nii need üksikud BTRid sõidukorda saadaksegi. Aga kui see BTR peaks katki minema, mida kahjuks juhtub pidevalt, siis on brig-kind Heremi mainitud olukord, kus kõik sebivad ühe BTRi pärast. Ja räägitakse, mis räägitakse varuosade saadavuse kohta, siis kallimad on ainult tellimise peale, mis tähendab põllul ikaldust.

Tulles tagasi küsimuse juurde, kuidas nt KL saaks BTRe jms ise hooldata ja remontida, siis minu hinnangul peaks olema tagatud vähemalt kaks punkti:
- Alates 3. liinist peab hooldus ja remont toimuma kaadri või hea lepingupartneri poolt. Seda põhjusel, et õhinapõhisusel on piirid. Kaitseliitlane peab ka elatist teenima. Enamasti pole
- Sõidukipargi unifitseerituse poole pürgimine tagamaks lattu enamminevaid varuosi. BTRide puhul on põllul ikka üsna nutine olukord, kui lihtsalt pole juppe kusagilt saada. Aga kui BTRe oleks rohkem, siis saaks ka laovarusid kergemini planeerida. Jääks ära "mul koduriiulis vist on" olukord.

Need minu mõtted pole mingi raketiteadus, vaid jalgratta leiutamine. BTRide ja veokatega sõidetakse ja neid ka hooldatakse, kuid praegu jääb veel puudu süsteemsusest ja ka ressursist.

Ja siit jõuame tagasi igasuguse putitamise ja kordategemise juurde. Seda saab õhinapõhiselt ainult väiksel skaalal. Kui suureneb maht või keerukus (unifitseerimatus), siis lõppeb KLi jaks. Kui lõppeb õhinapõhisus, siis jääb ka tehnika seisma.

KVs, kus on palgalise kvalifitseeritud remondikaadri puudus madala palga tõttu, kehtivad tõenäoliselt samad punktid.
Unforeseen consequences
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 44186
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Tankid EKV-le elik "soomusmanöövrivõime"

Postitus Postitas Kapten Trumm »

BTR-ide rikete kohta (tervitused siinkohal Kirde KRK-sse), noh selle põhjal, mida mina näinud olen, on paljuski lihtne põhjus - masinad KV-st "lükati" KL, remondiraha aga ei "lükatud". KL autode remondiraha jagub hädapärast olemasolevate tendikate putitamiseks. Aastatepikkuse seismisega olid paljud neist BTR-idest kõlbmatuks muutunud. Rehvid, pidurid, rotid sees pahandust teinud, roostes jne. Tükati remonditi neid võitlejate annetuste raha eest. Olukorras, kus KV ostab 2+ milliseid soomukeid, ei ole normaalne. Või keegi lootis, et KL-lased ei tee neid korda ja teevad neist TT märklauad? Teevad teevad, isegi varuosadeks mõeldud tehakse kõik korda. Lihtsalt sellisel kuhul on see äärmiselt vaevaline tegemine. Kui KV "lükkaks" T-34 tankid, siis küllap need ka sõitma saab.

Noh, nt lendas Martinil sidur (siduriketas laiali). Oleks rohkem raha, oleks ostnud tsiviilsete (veoauto oma) asemel originaalse tugeva või lausa tänapäevase (tugevdatud materjalid jne). Aga polnud, ostsime kõige odavama. Alutaguse meeste masinat olen metsavahel pidanud tendikaga pukseerima - põhjuseks mingi 20 eurot maksev geneka laadimisrelee, mis jäi uue vastu asendamata jne jne jne. Ühesõnaga, natuke lahedama rahakulutusega saaks kõvasti töökindlamaks küll. Pole vaja 20 euroste laadimisreleede pealt kokku hoida ja võib paar tükki tagavaraks ka masinasse panna (vene autode tavaline rutiin).

Seni, niipalju kui olen meestega rääkinud, inimtunde arvestamata on kulutused olnud igal pool neljakohaline arv eurodes (st tuhandetes). AGA enne kui need masinad anti, oli kuulda ka kaadri halvustavaid kommentaare "ega NEED nagunii sõitma ei hakka". Arvan, et kui koos masinatega oleks "lükatud" kaasa 10 000 eurot remondiraha masina kohta, sõidaksid juba kõik. Kui vahepeal on vaja see 5000 eurot koguda kokku 20 euroste annetustena, siis võtab mõistagi aega. Ja veel üks nüanss - kuna need 80Unsh masinad rekvireeriti Eestile 1990ndatel UUENA, siis on need BTR-id suht vähe sõitnud, mootori töötunde enamasti 1000 tunni ringis (tehase mootori ressurss on 6000).
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 44186
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Tankid EKV-le elik "soomusmanöövrivõime"

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Borja kirjutas: Ei ole "lõpetuseks" - teema alles algab, kulla stratsõdur :mrgreen:

Keegi pole seni veel "analüüsinud" nimelt, mis mõte on üldse ühel "tendipataljonil", mis on sisuliselt täiesti manöövrivõimetu - et kas lihtsalt pataljon pataljoni pärast? Aga kes siis sõdima(loe: manööverdama) hakkab :?:
Et kui elementaarse kuuli- ja killukaitsega "sotrapataljonil" on juba mingi mõtteline manöövrivõimekus olemas ning rauteripataljon on juba päris uljalt liikuv - siis nad ka manööverdavad(loe: sõdivad). Aga üks tendipataljon kaevab end lihtsalt kurguni maasse või peidab linnamaastikku ja nii ongi - mis polegi "päris" sõda - sest see ongi vaid üks defensiivne huku ootamine..
Niiet sorry, efektse aliasega "stratsõdur" - mitte midagi ei ole sul siin "lõpetuseks" - kõik asi(loe: ressursikulutuse mõttekuse analüüs) selles kaitseväes alles algab :mrgreen: :mrgreen:
Soomlased on hakanud taolist tüüpi sõjapidamisest tasapisi loobuma, lihtsalt aru andes, et need kaelani maasse kaevatud defensiivsed kollektiivsed suremised ei pruugi lihtsalt vastast peatada ja vastase läbi/ümberminekul on vältimatuks tulemuseks jalgsi kaitsjate kotti sattumine. Sel põhjusel ollakse ka loobumas (no suurem osa reservist on veel vanamoodi õpetatud, kuna reservi vanus 20+ aastat, see uus ja äge doktriin on alles 3a vana) sellest pudelikaeltesse klammerdumisest (mis otstarbel soomlastel need rekvireeritavate või olemasolevate veokitega tendipataljonid olidki olemas), vaid üritatakse pidada sõda, kus kontakt kestab 5 minutit ja siis tehakse sääred. Ehk vastast peatab sõdur, kes ka homme võitlusvõimeline on, mitte see, kes peale ülekaaluka kaudtuled/termobaariliste relvade kaela saamist oma kaevikusse jäigi.

Ja sellises olukorras edukasse eemaldumisse ma ei usu, kui autod on paar kilti tagapool ja kogu ala peale sajab mürske. Kaevikust seal välja ei saa ja kui saad, siis tõenäoliselt on teel liikuv mehhaniseeritud vastane kiirem kui jalgsi metsas sumbata. Seega võime peale kontakti kiiresti lesta tõmmata ja paar kilti tagapool uuesti alustada ongi kogu asja A ja O. Sellise sõjapidamise vältimatu detail on aga piisavalt massiline (st odav) soomusmasin, on see BTR või M113, on juba tehniline probleem, kuid täna on selge, et reaalselt olemasolevatest platvormidest (Cv90 ja Pasi) selleks kumbki olla ei saa, esimene liigse kalliduse (eks tehas ehitaks meile küll, kui oleks see 4-5 milli tükist maksta) ja teine oma vähese leviku pärast (juurde ostmine seotud suurte raskustega).
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Lemet
Liige
Postitusi: 20851
Liitunud: 12 Apr, 2006 15:49
Kontakt:

Re: Tankid EKV-le elik "soomusmanöövrivõime"

Postitus Postitas Lemet »

Mind huvitab ikkagi rahanumbri ja võimekuse suhe, mis siin kenasti vahuseks umbluuks aeti. Mind ei huvita absoluutselt, et ukrainlastele ei pakutud CV tüüpi soomukeid, mind huvitab, kas ja kuidas suhtestuvad vaekausil 16 CVd vrs 200 BMPd. Või siis et kui ukrainlastel olnuks valida selle rahaga need IFVd, siis kumb tehing oleks tõenäolisem? Oleksid nad ostnud 200 või 16?
Errare humanum est-aga veel inimlikum on selle teise kraesse väänamine...
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 44186
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Tankid EKV-le elik "soomusmanöövrivõime"

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Üsna kindlalt oleks ukrainlased ostnud/teinud selle, kus kogus on "200", on siin üldse küsimust?
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
gooligan
Liige
Postitusi: 1409
Liitunud: 23 Veebr, 2012 14:25
Kontakt:

Re: Tankid EKV-le elik "soomusmanöövrivõime"

Postitus Postitas gooligan »

Lemet kirjutas:Mind huvitab ikkagi rahanumbri ja võimekuse suhe, mis siin kenasti vahuseks umbluuks aeti. Mind ei huvita absoluutselt, et ukrainlastele ei pakutud CV tüüpi soomukeid, mind huvitab, kas ja kuidas suhtestuvad vaekausil 16 CVd vrs 200 BMPd. Või siis et kui ukrainlastel olnuks valida selle rahaga need IFVd, siis kumb tehing oleks tõenäolisem? Oleksid nad ostnud 200 või 16?
Ukraina-sugune riik suudab need 200tk (vähemalt teoorias) edukalt kasutusele võtta, piisavalt meeskondi välja treenida, hooldada jne jne. Riik oma pindalalt kordi suurem, elanikke mitukümmend korda rohkem.

Eesti-suuruse riigiga pole 1:1le mõtet selliseid asju üle kanda.

Analoogiat kasutades - kui mõni aasta tagasi oleks antud valida, kas osta 3 Augustat või nt 20 kasutatud MI-8t, siis nii mõnigi siin foorumis oleks viimase poole kaldunud.
Reaalne elu on näidanud, et hetkel ei suuda me isegi neid olemasolevat kolme 24/7 mehitada, piisavas koguses varuosi soetada. Mida me veel nt 20ga teinud oleksime?

Samas Ukraina sugusel riigil oleks 20ne MI8ga palju rohkem peale hakata, kui meil - suures riigis leidub piisavalt piloote, mehaanikuid, lennuvälju jne
tommy
Liige
Postitusi: 3643
Liitunud: 02 Veebr, 2005 20:50
Asukoht: Eesti
Kontakt:

Re: Tankid EKV-le elik "soomusmanöövrivõime"

Postitus Postitas tommy »

Ukraina-sugune riik suudab need 200tk (vähemalt teoorias) edukalt kasutusele võtta, piisavalt meeskondi välja treenida, hooldada jne jne. Riik oma pindalalt kordi suurem, elanikke mitukümmend korda rohkem.
Ukrainlastel oli vaja konkreetselt BMP-1 masinat. Mitte et nad eelistavad seda, teist, kolmandat.
Ukraina Armeel on mitu mehhaniseeritud brigaadi, mis on juba relvastatud/varustatud konkreetselt BMP-1 masinaga.
Kuid, olemasolevate masinate vanus, kehv tehniline seisukord ja vastupidavus, sõjas kantud rängad kaotused on viinud asja sinnamaani, kus üksustele ettenähtud numbrid on tõsiselt puudulikud. Brigaadide võitlusvõime on tõsiselt mõjutatud, kuna tehnikat on pidevalt puudu. BMP-1 tüüpi masinaid otsiti konkreetsetele üksustele seal olemasoleva samasuguse masinapargi täienduseks.
Muinasjutt Ukraina tohutututest Nõuka-aegsetest sõjavarustuse/tehnika tagavaradest on tänapäevaks otsa saamas.

Mida nad ise eelistaksid, tuleks vast nende enda käest küsida.
See mees, kes otseselt lahingusse läheks, eelistaks kindlasti sinna sõita CV-90ga, kui tal selline võimalus oleks.
Ukraina riik paistab aga eelistavat BTR-4 tüüpi masinat.
Viiskümmend
Liige
Postitusi: 2110
Liitunud: 04 Aug, 2010 12:33
Kontakt:

Re: Tankid EKV-le elik "soomusmanöövrivõime"

Postitus Postitas Viiskümmend »

Kuna Ukrainal on neid täna ja kohe vaja siis ongi need ex-Tšehhi BMPd ju ainuke ratsionaalne ehk siis õige valik ning edasi oma unistuste IFV poole lähevad nad arvatavasti enda tööstuse ja toodangu baasil, tehes selleks vajadusel koostööd eeldatavalt Poola ja Türgiga, mitte Rootsiga. :D
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 44186
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Tankid EKV-le elik "soomusmanöövrivõime"

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Ukrainal on vaja soomukeid eelkõige PALJU, siit ka vastus küsimusele, miks BMP-1 ülesputitamine, mitte uue BTR-4 tootmine (või CV90 ostmine sisse).
Ja kuna sõda käib ja võib iga hetk kuumaks muutuda, siis ei piisa lepingust viie aasta pärast, vaja on kohe ja täna.

Lisaks ei maksa unustada, et (erinevalt üllatuslike kvaliteediprobleemidega BTR-4-st) on need vanakooli soomukid järgiproovitud tehnika, st teadaolevate eeliste ja puudustega.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 44186
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Tankid EKV-le elik "soomusmanöövrivõime"

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Paluks veidi konkreetsemalt.
Ma tean, et sul on ikka mingi tehniline taust. Autoremondist midagi ka tead. Et veermik kulub. jne...
Soomlased ja vene tehnika.
1. varuosade allikaks Jätkusõja ajal oli trofeede kannibaliseerimine
2. samal ajaperioodil - T-26 tank oli tegelikult Vickersi 6 tonnise koopia, mis soomlastel omal kasutuses oli, ja millele seetõttu võimalik asendusosi leida
3. sõjajärgsel perioodil - ostetud vene tehnikale osteti ka varuosad N Liidust
Aga soomustransportöör ehitati ise SiSu veermikule, millele ka varuosi toodeti ise...
Läänes vene tehnika kasutamisega on tõesti komplikatsioone, kui pole otse varuosakanalit (vene riik sulgeb poliitilistel kaalutlustel) ja siis, kui juustealune puha tühi on.
Ja ega neil originaalosade kanalitel ka tihti pointi pole - venest täna tulev osade kvaliteet on seinast seina.
Erinevalt Talvesõjast on vahepeal kätte jõudnud materjalide töötlemise CNC ajastu, kui juppide maht on piisav, lastakse neid teatud raha eest nagu vändrast saelaudu.
Kuluvad osad nagu simmerlingid, tihendid, voolikud, juhtmed, aga ka mootori saaled, kolvirõngad jms on üsna lihtsalt saadavad, tee autocadis joonis ja tehakse.
Vene autole kvaliteetsed pidurivoolikud tehakse valmis nt Hydroscandis - ootetööna.
Tihti jääks asi lihtsalt inseneritöö taha - joonised, materjali spets ja tuld. Eriti kui sa soovid osta 1000 komplekti näiteks, võetakse jutule küll. Leidlik tuleb olla. Täismugavusteenus ongi kallis, peatäis restroranis maksab ikka kordi rohkem kui peatäis köögi laua ääres kodus.

Igal juhul neid BTR mootoreid on meil kapitaalselt remonditud mitmel juhul. Pole probleem. Probleemiks ilmselt muutuvad jõuülekande rikked ja veermik. Loomulikult lääne mootorid oleks lahe. Näiteks originaalsel M113-l on peal Detroit Dieseli 2-taktiline diiselmootor - netis lausa poed olemas, kus juppe saada.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
strateegiline sõdur
Liige
Postitusi: 513
Liitunud: 17 Nov, 2016 11:33
Kontakt:

Re: Tankid EKV-le elik "soomusmanöövrivõime"

Postitus Postitas strateegiline sõdur »

Kurdeti, et ilukirjandust olla vähevõitu. Keda MTLB teema rohkem huvitab, läheb kohe põhiosa juurde.

Pudrust ja kapsastest. Ilukirjandusest rääkimata. Kahjuks seda viimast täna siiski väga palju ei tule. Räägiks parem numbritest, neid on märksa vähem. Ühest üheksani ja null ka veel takkapihta. Ei tohiks olla ju keeruline. Ilukirjandus seevastu on hoomamatult keerulisem. Veel keerulisem kui üks tühipaljas MTLB. Numbreid on vähe ja MTLBd pole meil ühtegi. Sõnu seevastu erinevalt numbritest olla rohkem kui siravaid tähti tärlendavas öötaevas Tartu kohal. Pealiskaudsel lugemisel tundub, et paraku nii numbritest kui ilukirjandusest on siinses arutelus vajaka. Nobeli kirjanduspreemia väärilisi kauneid lauseid ja füüsikapreemiale kandideerivaid sügavaid arutelusid otsi või tikutulega taga. Kuid las poeesia jääda hilisteks öötundiks, keskendugem ikka lihtsamale. Vaadakem numbreid. Ilukirjandus siin foorumis jäägu minu poolt edaspidi avaldamata. Eks minulgi, nii nagu teistelgi, tuleb leppida siinsete teiste ilmakuulsate poeetidega, kelle sulelend on mahult samakiire kui Salomon Vesipruulil ja mõttesügavus tõuseb vähemalt Jaan Tatika tasemeni. Kuid sellega on sissejuhatus ja huumorinurk lõppenud. Isiklikult ei maksa eelnenut võtta, proovisin vaid foorumi ilukirjanduslikku taset tõsta. Enne teemaga edasiminekut kiidan kapten Trummi, kelle arutelu BTRide teemal ja need mõned numbrid seal oli tänuväärne lugemine. Pani kohe mõtlema.

Kõigi MTLB teemal minu poolt väljakäidud numbrite ja esitatud küsimuste mõte pole niivõrd tõestada, et miks ei saa teha, vaid tuua välja mis tingimused peavad olema täidetud ja mis mõjud kaasneksid MTLB valiku tegemisel. Kas ja kui palju suureneb ressursivajadus MTLB-de kasutluselevõtmisega ja kas hetkel olevate piirangute raames annab mitme kriteeriumi põhises valikus parema efekti veoauto või MTLB. Kel sügavam huvi mitme kriteeriumi põhise otsustamise teema vastu siis märksõna googlisse multi-criteria analysis. Mitmikkriteeriumi põhist valikut on mõistlik kasutada keeruliste ja mitmetahuliste otsuste tegemisel, kus on vaja võrrelda võrreldamatut. Sedasorti otsustamise vastand on lähtumine ainult ühest kriteeriumist, nt ainult masina enda ostu hinnast. Kõik muu ei oma tähtsust. Võtmemoment kriteeriumite põhises otsustamises on eri kriteeriumitele kaalu määramine, st kui oluline või mitteoluline üks või teine kriteeriumi on. Kas lõppotsusest moodustab tulejõud 30% ja ostuhind 10% või vastupidi. Iga kriteerium jaguneb veel omakorda allkriteeriumiteks, kus on samamoodi igale komponendile oma mõõdetav kaal omistatud. Kõige põhilisem kogu protsessi raames on püüd muuta sõnalised hinnangud nagu parem, palju parem, eriti vägev, numbriliselt mõõdetavaks. Sõnalised hinnangud on enamasti alati emotsioonidest laetud, numbrid seevastu mitte.

Järgnevalt toon välja mõned juhuslikud kriteeriumid mida valiku puhul tuleb kaaluda. Igaüks võib ise neile mõttes proovida lõppotsuse seisukohalt tähtsust omistada.
Kas MTLB tulejõud ületab veoauto? Jah, MTLB 7,62 mm, veoauto kohapeale tuleb null. Kui null oleks näiteks üks välistavatest tingimustest, siis siinkohale langeks veoauto kohe välja. Lihtsalt näitena.
Kas MTLB kaitstus on suurem? Jah (siia tuleksid nüüd soomuskaitse täpsed arvud, sama ka edaspidiste küsimuste juures, ei jõua praegu hakata neid täpseid arve otsima).
Kas MTLB mobiilsus on suurem? Jah. Ja jällegi täpsed arvud, pinnase erisurve, ületatava seina kõrgus, jne.
Kõik need kolm kategooriat tulejõud, kaitstus ja mobiilsus saab jagada veel omakorda allkategooriateks. Kaitstus eest, küljelt, tagant, pealt, alt, miinitaluvus, jne. Veoauto puhul ei oma võrdlus suurt mõtet, kuid kui nt võrrelda MTLB ja CV90 siia oleks asjal mõtet.
Eraldi suur blokk kriteeriume on logistiline mõju.
Kas MTLB kütusekulu on suurem kui veoautol. Jah, jällegi konkreetsed numbrid taha.
Kas MTLB sõidukilomeeter on kallim? Jah. Kui palju kallim? Numbriliselt.
Kas MTLB kulud ülalpidamiseks on suuremad? Jah
Kui MTLB kütusekulu on suurem, siis kuidas on lahendatud kütuseveo logistiline kett? Kus ja mis mahus tuleb kütuseveo võimet suurendada? Mitu inimest selleks on juurde vaja? Mitu kütuseveokit see kaasa toob? Kui suured on sellega kaasnevad lisakulud?
Kuidas on lahendatud järjepidev remont ja hooldus? Mitu inimest, mitu töötundi, kus kohas, mis hoones, jne?
Kui palju on MTLB kasutusressurssi järel, eeldusel et me näiteks oleks ostnud ära masinad mis Soome ostis Rootsilt? Vastus 40%
Kes pakub tehasehooldust, varuosasid ja uuendusi?
Kuidas on tagatud varuosade järjepidevus ja tarnekindlus?
Kui pikk on tootjapoolne garantii masinatele?
Kas on ühilduvus NATO riikidega, et tagada koostöö tarnekanalite jätkumiseks sõja korral?
Eraldi tuleks kaaluda hanke poliitilist mõju.
Kuidas väljaõpe korraldada? Mida nõuab MTLB ja mida vajab veoauto?
Jne, neid kriteeriume, küsimusi ja alaküsimusi on veel paarikümne lehekülje jagu.
Võib ka muidugi lihtsamalt otsustada. Masinad maksavad 35 000. Ostame. Linnuke tehtud ning edulugu kirjas. Eks pärast näeb, mis saab.
Ükskõik kumba te ei vali, olgu selleks kas veoauto või MTLB, te peate arvestama sellega, et te ei saa raha juurde, teie ressursipiirangud on mõlema valiku puhul täpselt samad. Niisiis kumb tuleks valida, kas üks kallis MTLB või 14 odavat veoautot? Või tuleks valida 1 väga kallis CV9035 versus nt 3 kallist MTLBd? Arusaadavalt on MTLB parema kaitstusega ja parema läbivusega, tulejõus seevastu 7,62 mm erilist rolli ei mängiks.

Lemetil oli küsimus, kas ajateenijaid saaks kasutada MTLB remontimiseks. Ikka saab, kuid vaatame jällegi numbreid. Ühes varasemas näites kasutasime arvu 50 MTLB ühe pataljoni kohta ning jõudsime tõdemuseni, et ajakulu remontimisel on väga suur. Lahendusena käisime välja ajateenijate kasutamise. Ehk me saaksime kasutada neid ajateenijad, kes on jalaväepataljonis remondimehhaanikuteks ettenähtud. Struktuuri ma peast ei tea, kuid mulle tundub, et neid pole pataljonis üle paari inimese. Vist seal kuskil tagalakompanii remondijaos äkki. Ajateenija on 11 kuud teenistuses. Ajateenistus algab SBKga, siis erialaõpe, õppused, lubade saamine ning muud teemad ja lõpuks peale väljaõpet ja enne Kevadtormi jääb ilmsel ehk mõned päevad või nädal aega tegeleda ka remondiga. Kella 8st kuni 17.00ni. Lõunapaus ka veel sees. Pole just väga märkimisväärne abi MTLB remondiks. Lisaks veel ka probleem, et ajateenijad on remondi alal algajad ning kapitaalremondi tasemeni nad polegi plaanitud jõudma. Seega kui ajateenijate aega remondi jaoks on vaja suurendada, tuleb seniseid eeldusi muuta. Määrata pataljoni koosseisu rohkem ajateenijaid, pikendada teenistusaega, sundida öösel tööle või mõni muu lahendus. Jällegi ei ütle ma, et seda ei saaks teha, toon välja mis tingimused peavad soovitu tegemiseks olema eelduste tasandil olemas. Vabatahtlikega on lihtsam, nemad teevad omast vabast tahtest seda, mis parajasti meeldib. Remondivad näiteks BTRi, selle asemel, et teha esmalt korda oma kompanii veokad ja siis naaberkompanii omad ning kui aega ülejääb võib ka BTRiga tegeleda. :D
toomas tyrk
Site Admin
Postitusi: 5716
Liitunud: 16 Dets, 2003 11:32
Kontakt:

Re: Tankid EKV-le elik "soomusmanöövrivõime"

Postitus Postitas toomas tyrk »

Kapten Trumm kirjutas: Läänes vene tehnika kasutamisega on tõesti komplikatsioone, kui pole otse varuosakanalit (vene riik sulgeb poliitilistel kaalutlustel) ja siis, kui juustealune puha tühi on.
Ja ega neil originaalosade kanalitel ka tihti pointi pole - venest täna tulev osade kvaliteet on seinast seina.
Erinevalt Talvesõjast on vahepeal kätte jõudnud materjalide töötlemise CNC ajastu, kui juppide maht on piisav, lastakse neid teatud raha eest nagu vändrast saelaudu.
Peale selle on veel olemas 3D printimine. Veermiku varuosade tootmiseks sama kasulik, kui CNC.

Veermikus olevad detailid peavad taluma päris suuri koormuseid. Ja nende talumiseks on need detailid termiliselt töödeldud. Et toota sama kvaliteediga või paremaid detaile ei piisa lihtsalt füüsiliste mõõtmete täpsest kordamisest, ka muud detaili mehaanilised omadused peavad klappima. Selle saavutamiseks tuleb teha ikka paar sammu rohkem reverse engineering'ut. Loomulikult tehtav, aga maksab.

Ja - BTW - need detaili tugevusparameetrid peavad klappima haakuvate detailide omadega. Vastasel juhul hakkavad need kiiremini kuluma ja väsima. Ei saa lihtsalt peast mingeid paremaid valemeid välja pakkuda.
Kapten Trumm kirjutas: Igal juhul neid BTR mootoreid on meil kapitaalselt remonditud mitmel juhul. Pole probleem. Probleemiks ilmselt muutuvad jõuülekande rikked ja veermik. Loomulikult lääne mootorid oleks lahe. Näiteks originaalsel M113-l on peal Detroit Dieseli 2-taktiline diiselmootor - netis lausa poed olemas, kus juppe saada.
Mis puutub mootorisse, siis soomustransportööridel on jah tavaliselt laiatarbe jõuallikad - leiab varuosi ka tsiviilturult. Kuidas oleks aga BMP-1 UTD-20 diisliga? See on ainult mlitaarkasutuses, minu isiklikku vähest teadmist mööda.

Ja vene soomustransportööridel ei ole ka ülekanded mingid standardsed veoauto jupid. Kõigil midagi erilist ja spetsiifilist...

Tegelikult oleks huvitav lugeda mõne konkreetse BTR-i uuesti käima saamise lugu. Mis vead olid, et ei sõitnud. Mis jupid tuli hankida. jne...
nimetu
Liige
Postitusi: 7680
Liitunud: 25 Mär, 2016 21:16
Kontakt:

Re: Tankid EKV-le elik "soomusmanöövrivõime"

Postitus Postitas nimetu »

Arusaadavalt on MTLB parema kaitstusega
Eeee [citation needed]?
Ma olen ikka aru saanud, et MTLB soomus kaitseb vaevu käsitulirelvade vastu. Ja isegi siis oleneb see kaitstus kasutatavast moonast.
:scratch:
Või tuleks valida 1 väga kallis CV9035 versus nt 3 kallist MTLBd?
On see vahe tõesti nii väike?
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: parkija ja 4 külalist