Tsiteerin eespool viidatud artiklit, mida peaks kordamise mõttes läbi lugema isikud, kelle jaoks selgelt merekaitse võrdsustub universaalsete pealveelaevade valikuga ja kes miinijahtijate aegumise valguses seda tarkust igale poole toodavad, kus vaid saab:
(tärnidega minu kommentaarid, vt allpool, et mitte sorgeldada asjalikku teksti:
Rannikuriigi jaoks, mida ähvardab rünnakuoht merelt, on mereala
valdamise takistamise strateegiaks rannakaitse. Tõrjutav oht on vastase jõukuvamine:
laevastiku tuletoetus maaväeüksustele ja meredessant. Laevastiku
tuletoetuse eesmärk on meredessandi või maaväe toetamine või siis oluliste
sihtmärkide hävitamine iseseisvalt (nt sillad, elektrijaamad jne). Kuna
kasutatavateks relvadeks on nii laevasuurtükid kui rakettrelvad, saab suurt
osa Eestist mõjutada merelt lähtuvate rünnakutega*. Seetõttu tuleb kaitset
merelt lähtuva ohu vastu pidada Eesti sõjalise riigikaitse lahutamatuks osaks,
milleta pole võimalikud ka maaoperatsioonid.
Vastase meredessanti on kõige efektiivsem tõrjuda merel, kui maabumisüksus
on laevadel ja laevad kompaktses formatsioonis. Kuigi taktikaliselt
on maabumisüksus kõige haavatavam siis, kui liigutakse dessant laevadelt
rannale, on dessandi lõppeesmärk üllatusmomenti kasutades vältida vastutegevust
või seda edasi lükata. Meredessanti püütakse alati sooritada rannalõigul,
kus ei ole vastase tõrjeüksusi. Nii saab otsustavaks kiirus: edu
saadab seda, kes jõuab tuua dessandikohta kiiremini oma lahinguüksusi**.
Peale maabumist ja dessanti toetava laevastiku tuleulatusest väljumist on
dessant üksuse tõrjumiseks vaja vähemalt kolmekordset jõudude ülekaalu.
Meredessandiga kaasneb alati laevastiku tuletoetus nii suurtükkide kui
rakettrelvadega. Seetõttu on väär Eestis levinud arusaam, et ohtu merelt
on võimalik tõrjuda rannal paikneva jalaväega***. Esimeses Lahesõjas olid
Iraagi poolel Pärsia lahel seilava USA 5. merejalaväe ekspeditsioonibrigaadi
tõrjeks valmiduses vähemalt neli diviisi, sest polnud teada, kus ameeriklased
kavatsevad maabuda210. Konflikti korral pole Eestil sellist ressurssi võimalik
leida, arvestades Venemaa pikaajalist ühendoperatsioonide kogemust, mis
tähendab rünnakut kõikides sõjapidmiskeskkondades.
Rannakaitse strateegia rakendamise peamised meresõjalised võimed
on pealveetõrje- ja miiniveeskamisvõime. Sõjapidamist rannikumeres
nimetatakse rannikuala sõjapidamiseks (littoral warfare). Taani omaaegse
kapten leitnandi Tim Sloth Jørgenseni sõnul koosneb tänapäevane rannikuala
sõjapidamine keskkonnaga integreeritud kihtidest, et tagada kaitse
sügavus. Välimise kihi moodustavad geograafilistesse pudelikaeltesse ja
vastase mereteedele paigutatud konventsionaalsed allveelaevad, mis on
nende avasta matuse tõttu tänapäevalgi asümmeetrilist mõju omavad relvasüsteemid.
Nii olid külma sõja ajal Taani ja Norra mereväe ainus meresõjaline
võime, mida Nõukogude Liit tõsiselt võttis, just konventsionaalsed
allveelaevad. Järgmine kiht koosneb koordineeritud õhurünnakutest ning
raketikaatrite ja liikuvate kalda-raketipatareide rünnakutest. Sellele järgnevad
kaitse-miinitõkked (defensive minefield), mida võib veesata nii sõja- kui
tsiviillaevadelt, samuti allveelaevadelt ja lennukitelt. Sisemise kihi moodustavad
kalda suurtükid ning maaväeüksused.****
Eraldiseisvana ei taga ükski nendest kihtidest tõhusat kaitset merelt
lähtuva ohu vastu: edu on saavutatav vaid nende koostöös. Nii tuleb näiteks
rannikuvetesse veesatud miinivälju kaitsta pealveetõrje abil213. Niisiis on
mineerimise üheks eelduseks pealveetõrjevõime.
Nagu esimeses peatükis mainitud, on Eesti asukohast võimalik häirida
vastase merekommunikatsioone. Vene Föderatsiooni Balti laevastiku peamine
tugipunkt asub Eestist läänes, Kaliningradi oblastis, ja sellel puudub
maismaaühendus emamaaga. Meretransport Kaliningradi ja Soome
lahe idasopi vahel on võimalikule vastasele strateegilise tähtsusega. Geograafiliselt
pakub Soome laht head võimalust pudelikaela kontrollimiseks,
mille eeldus on tihedam sõjaline koostöö Soome Vabariigiga. Teoreetiliselt
on võimalik häirida vastase tsiviilmeretransporti, kuid esimeses peatükis
mainitud meretranspordi globaliseerunud omandisuhted teevad selle juriidiliste
ja poliitiliste tagajärgede etteaimamatuse tõttu äärmiselt keerukaks.
Seega on ka mereala valdamise takistamise sõjalised võimed pealveetõrjeja
miinisõjavõime (st mineerimisvõime). Selle tarvis kasutatavad platvormid
võivad olla allveelaevad, raketikaatrid ja liikuvad kalda-raketi patareid ning
relvad meremiinid, pealveetõrjeraketid ja torpeedod (vt alapeatükk 3.2.2.).
* - vastase laevadel asuvate, peamiselt laevatõrjeks ettenähtud rakettrelvade mõju-ulatust maismaale ei saa väljendada vaid nende laskekaugust illustreerivate ringidena. Maismaaobjektide mõjutamiseks sobivad relvad on VF laevastikku tekkinud viimastel aastatel (peamiselt Kalibr-tiibraketid). Varasemad, peamiselt P-tähisega, aga ka nt lipulaeval Jaroslav Mudrõi leiduvad H-35 tüübi subsoonilised tiibraketid on mõeldud kasutamiseks teadaolevate koordinaatidega raadiokontrastse sihtmärgi vastu (pealveelaev) ja need on maamärkide vastu praktikas kasutamatud. Laevade pardal leiduvad, üksikud 57, 76 ja 100 mm kahurisüsteemid (Neustrashimy klassi fregatil on üks 100 mm kahur) pole aga maapealseks tuletoetuseks kuigi tõsiselt võetavad.
** - kui teha rõhk kiirusele, siis mis paneb meid arvama, et me suudame pealveelaevu (Soome lahes asuvad saared tõenäolise sõjateatri põhjatiival kuuluvad VF-le) piisavalt kiiresti sündmuskohale saata? Kui me tahame reageerida meie merealale (12 miili kaldast) sisenevale laevale, kes läbib vahemaa rannani umbes 30 minutiga (õhkpadjal maabumisalused 15 min ja vähem), siis kuidas reageerida ca 55 kmh maksimaalkiirust arendavate laevadega?
*** - "rannal paikneva jalaväega" on kahjuks oma elu elama hakanud ebatõde. Mina väidan, et seda meil keegi tegema ei hakka (mida kinnitab ka koolitused, kus olen osalenud, kui ka praktilised õppused).
NB! Eraldi märgin ära, et kirjeldus Iraagi maaväe sidumisest dessandiohuga on õige, kuid objektiivne olnuks ka märkida, mis saatus tabas Iraagi laevastiku tuumikut Pärsia lahel. Otsige netist "Battle of Bubiyan".
Tsitaat wikipediast:
The battle was completely one-sided. Lynx helicopters of the British Royal Navy using Sea Skua missiles were responsible for destroying 14 vessels (3 minesweepers, 1 minelayer, 3 TNC 45 Fast Attack Craft, 2 Zhuk-class patrol boats, 2 Polnocny-class landing ships, 2 salvage vessels, 1 Type 43 minelayer, and 1 other vessel) during the battle.[1] The battle saw 21 separate engagements over a course of 13 hours. A total of 21 of the 22 ships that attempted to escape were destroyed.[2] While Canadian personnel were present, only British and American personnel ended up actually engaging Iraqi forces during the firefight.[3] However, a Canadian CF-18 Hornet fighter was able to record an official victory in the beginning of the battle against the Iraqi Navy.[4]
**** - antud diskussioonis ja temaatilistes kirjutistes praktiliselt puudub MeV nägemus nende muude kihtide sisustamiseks. Kirjutised jõuavad enamasti kokku ühte ja samasse punkti - vajalikud on (aeguvate miinijahtijate asemel) mitmeotstarbeliste pealvee sõjalaevade soetamine. Seda ideed (laevade vajadus) ise siin keegi ei vaidlusta, vaid vaidluskohaks on merekaitse (mis on enamasti MeV vastutusala) "kihtide" puudumine ja katse suunata MeV rahavoog peamiselt selle ühe kihi loomiseks, mis toob kaasa selle, et "muud" kihid jäävadki tegemata.
Ja nüüd tules tagasi Lohetapja posti juurde, siis:
1) sõjaväelased ei jaga seda va sõjapidamise asja kohe üldse mitte, alates taktikast ja lõpetades strateegiaga, võimeplaneerimisest rääkimata;
Näha on, et probleemiks on hoopis see, et teooria poolt hästi toetatud mereväelased, kasutades teooriat ja ajalugu valikuliselt, on asunud lihtsalt otsustajaid "ära rääkima". Ehk võitluses oma komponendi eluõiguse pärast, kistakse kogu vankrit kraavi suunas (milleks ressursside kinni panek üheainsa, ühe kulukaima merekaitse "kihi" peale kahtlemata on).
Milleni ma tahan välja jõuda, on tõsiasi, et lähituleviku rahastuse juures, kui MeV sisustab paberil oma kahtlemata muljetavaldava teooria põhjal ära rahanumbritega kõik vajalikud kihid, ei saa see laevaost olema palju targem siin kirutud lätlaste Skrunda "kinniostmisest", sest on üsnagi ette näha, et peale esmavajalike, kaldal asuvate "kihtide" sisustamist jääb vahendeid alles heal juhul kergeteks kaldavetes tegutsemiseks sobivateks alusteks.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.