On ikka struktuursed probleemid kah. Lihtsalt koroona jõudis enne, kui majanduse "kõver" apogeesse jõudis. Kõikide märkide järgi (nt palgatõusu ja tootlikkuse pidev kääride kasv, tööjõu puudus) oli tossu välja minek nii aastakese kaugusel nagunii. Mis seekord meid päästis, oli välisnõudluse püsimine enne kriisi (vähemalt polnud taolist välismõju nagu 2009). See tekitabki võltsi tunde, et "meil oli kõik väga hästi, enne kui koroona tuli ja kõik rikkus".Vahe lihtsalt selles, et masu põhjus ei seisne praegu majanduse struktuursetes probleemidest, vaid milleski muus.
Kui ei juhtu imesid (nt nagu juhtus SARS-1 levikuga, mis jõudis küll Euroopasse, aga äkki kadus), siis rahvusvaheline turism ei taastu enne laiapõhjalise immuunsuse teket. See tekib kõige varem nii 2a pärast (aasta vaktsiinile ja aasta selle kättesaavusele). Loomulikul teel läheks veel kauem. Seega kõik ajutised turismimeetmed võivad õiged olla ainult selles võtmes, et äkki haigus kaob. Kui ei kao, siis see toetamine omab üksnes piiratud makroefekti (mingi sissetulek aitab säilitada sisenõudlust).Samuti ei näe ma ühtegi objektiivset põhjust, miks põhimõtteliselt oleks mõistlik ja vajalik kogu see sektor ümberkorraldada – turism ja sellega seotud raha millalgi siiski taastub. Küsimus lihtsalt selles, mida vahepeal selles sektoris hõivatud inimestega, tehtud investeeringutega jne teha.
Laevandust aitab lähima aasta kontekstis päästa see, kui Eesti ja Soome (aga ka Rootsi) sõlmivad mingid omavahelised kokkulepped, et riikide vahe tagatakse ühtne karantiinireziim ja laevadega inimeste vedu ei piirata. Muidu jääb ainult kaubaautode vedu lähim aasta. Hetkel näib see Rootsi pool mingit muud tegutsemist eelistavat ja sealtvahet inimeste vedu on kahtlane - tassime endale rohkelt viirust sealt sisse. Soomega on see reaalne.
Hetkel toimub lihtsalt Soome poolt tabureti ühepoolne alt tirimine. Tegelik põhjus on selles, et Soome tahab kinni hoida viiruse ukse Rootsist ja et mitte rootslastega tülli minna, siis laevaühendus Tallinnaga on kõrvalkahju nende jaoks (kuidas Rootsile seletada, et näe meie liikluse sulgesite, aga Tallinnaga mitte).
Seega, tundub, et turismisektor just tulebki ümber struktureerida ja abimeetmed on kui eelmisel päeval surnule kunstliku hingamise tegemine. Alles jääb ilmselt siseturism, kuid soomlastele ja briti poissmeestele suunatud ärimudelid niipea ei taastu.