Rein Raudsalu kirjutas:Kogu katastroofijärgse aja jooksul tundub olema välja kujunenud arusaam ja kõlanud süüdistused, nagu oleks kõiges süüdi rahvusvahelise uurimiskomisjoni (JAIC – Joint Accident Investigation Commission) liikmed,
Mis mõttes "kõiges süüdi"? Milles süüdi? Väga segane formuleering minu jaoks. Oleks härra foorumiliige siis küsiks talt kohe viiteid sellele väitele. JAIC komisjonile heidetakse ette valdavalt seda, et see ei uurinud kõiki seonduvaid aspekte vajaliku põhjalikkusega, ei arvestanud kõikide tunnistajate ütlusi (et komisjoni jaoks olid aksepteeritud ainult paar nn "tähttunnistajat" kellede ütlustele tugineti), sertfitseerimisteemad jäeti uurimata jne jne ja, et liiga suur JAIC aur läks n.ö. "metallile". Viimast ei saa neile muidugi ette heita, kui see komisjon oligi loodud kitsalt ainult n.ö. "metalli" uurimiseks. JAIC esimene esimees Andi Meister ei arvanud, et JAIC ainult metalliga peaks tegelema ja see sai talle ka n.ö. "saatuslikuks" - liiga paljudel mittemetalli teemadel hakkas küsimusi esitama ja Rootsi poolt hakkas nendele küsimustele liiga palju häma vastuseks tulema kuniks Andi närvid üles ütlesid...
Põhilised etteheited JAIC-ile on
Senised ametlikud uurimised ei ole käsitlenud, kas laev ka tegelikult vastas sertifikaadil näidatule, võttes arvesse, et rahvusvaheline uurimiskomisjon (JAIC) keskendus oma uurimisega üksnes laevahukule ning vahetult enne laevahukku toimunule. Jääb selgusetuks, miks JAIC ja kriminaalmenetlus ei pööranud tähelepanu laeva sertifitseerimisega seotud küsimustele.
https://www.riigikogu.ee/wpcms/wp-conte ... ruanne.pdf
Vastuseta on nii see, mis takistas laeval kiirelt ümber minemast kui ka see, kuidas pääses vesi juba enne ümberminekut autoteki alla, et laeva kiirelt uputada.
uppumise mehaanika ehk laeva teadaoleva käitumise alusel ei saa välistada stsenaariume, mis eeldavad auku laeva põhjas või vee tungimist autotekile muul viisil kui vöörirambi kaudu.
https://www.just.ee/sites/www.just.ee/f ... ruanne.pdf
Viimasele (Kurmi kuulamise protokolli väljavõttes välja toodud) OLULISELE vajakajäämisele õnnetuse modelleerimises viitas ka TUHH ja SSPA oma hilisemates (2006a) põhjalikumates uurimisaruannetes.
2005. aasta märtsis tegi Rootsi Kuningriigi valitsus Rootsi Riiklikule Innovatsiooni-agentuurile VINNOVA ülesandeks tellida teadusuuring, mis selgitaks parvlaev Estonia hukkumise kulgu ja annaks uusi teadmisi meresõidu ohutuse edendamiseks. Aasta hiljem tellis VINNOVA vastavad uuringud kahelt erinevalt konsortsiumilt.
https://www.just.ee/sites/www.just.ee/f ... ruanne.pdf
Paralleelselt JAIC-iga algatati ka kriminaalmenetlus paragrahvi järgi, mis käsitles transpordi ohutut liiklemist või liiklusvahendi käituseeskirjade rikkumist (miks just ainult selle § järgi on segane mulle). Kes on lugenud läbi kõik
Estonia relvaveo uurimiskomisjoni lahtisalastatud protokollid, siis sealt jääb kõlama, et kriminaaluurimine (Kapo, Väino Karmi, Priit Männik - viimane oli ka JAIC liige) vahtis suu ammuli JAIC (ja Swenssonite) poole ning ootas, et need katastroofi põhjused ja asjaolud välja selgitaks. Ehk, et kui JAIC ainult "metalliga pidi tegelema", siis jäigi terve rida küsimusi uurimata ja selgitamata, kuna sellega mitte keegi tegelikult ei tegelenudki. Ja selles on peamiselt süüdi kriminaaluurimisega tegelenud ametkonnad ise, mitte JAIC.... kuigi samas sellise mastaabiga õnnetuse puhul oleks IMHO JAIC pidanud KOGU teema (seal ei olnud
default "ebaolulisi" kõrvalteemasid) üksipulgi seibideks lahti võtma (ja ilmselt arvas-lootis seda sinisilmselt ka Männik ja Karmi, kuid see ei vabasta neid vastutusest läbi viia pädev iseseisev JAIC-ist sõltumatu kriminaaluurimine), mida JAIC ei teinud.
Uurija Väino Karmi sõnul ei saa Estonia hukuga seoses algatatud uurimise tulemusel kellelegi praegu süüdistust esitada. Üks pääsenud Eesti meremees on uurijale tunnistanud, et on talle valetanud.
Politseiuurija Väino Karmi algatas Estonia laevahuku võimaliku süüdlase leidmiseks kriminaalasja 28. septembril 1994 kell 9.45 kriminaalkoodeksi paragrahvi 83 lõike 1 tunnustel. «Meil ei ole grammigi materjali, mis võiks vihjata sellele, et meeskonna liikmed on laevahuku põhjustanud,» ütles Karmi eile «Postimehele». Toimiku lõpetamiseks on vaja teada laevahuku põhjust, rahvusvahelise uurimiskomisjoni vahearuande järgi eeldab Karmi, et toimik kuulub lõpetamisele.
Karmi rääkis, et algatas kriminaalasja esialgse versiooni järgi, et laev läks kummuli, sest kaup oli laevale valesti laaditud. Esialgu uuriti peamiselt kauba pealelaadimist, kuid on selge, et see versioon ei ole õige....
https://www.postimees.ee/2510061/polits ... i-aruannet
Rein Raudsalu kirjutas:uurimiskomisjoni (JAIC – Joint Accident Investigation Commission) liikmed, need ausad ja targad mehed, kes nõustusid valitsuste palvel rakendama oma teadmisi ja kogemusi ning laeva hukkumisega seotud asjaolusid analüüsima. Nemad oleks nagu kõik kinni mätsinud, varjanud ja vassinud. Miks pidid nad seda tegema?
Siin räägib härra, ma saan nii aru, kitsalt Eesti poole JAIC komisjoni liikmetest. Neid ei ole minuteada keegi vassimises ja varjamises süüdistanud.
Rein Raudsalu kirjutas: Nemad oleks nagu kõik kinni mätsinud, varjanud ja vassinud. Miks pidid nad seda tegema? Tundes neid võin kinnitada, et neil ei saanud selleks olla mingisugust motiivi. Võib olla neid sunniti? Aga kes sundis? Otsime neid, kes käskisid valetada, need ongi massimõrvarid. Aeg ei ole võimaldanud neid tuvastada ja ilmselt ei ole ega olnud neid olemas.
No mida jahu ?
"Estonia" huku põhjusi uuriva rahvusvahelise komisjoni Rootsi-poolne juht Olof Forsberg vabastati teatavasti äsja ametist, sest ta oli valetanud ja varjanud fakte.
Vassimises süüdistatakse ka minister Uusmanni
https://www.ohtuleht.ee/4418/rootsi-lah ... le-ringile
Andi Meister märkis, et kadunud videolinte on komisjon otsinud alates selle aasta algusest, kui selgus, et tuukritööde käsitlus lõpparuandes on äärmiselt puudulik. «Meie põhimõtteks on olnud komisjoni eri osapoolte vaheline usaldus. Nüüd on lintide puhul aga kõik otsad vette jooksnud,» ütles ta... Karmi sõnul tõsteti laevast üles terve hulk esemeid, kuid komisjoniliikmed ja uurijad pole näinud isegi esemete nimekirja.
https://www.postimees.ee/2480349/rootsi ... is-venemaa
Parvlaevalt Estonia 1994. aasta detsembris üles toodud vöörivisiiri tähtsad hüdraulikaosad visati tagasi merre, ütles tollal operatsioonil osalenud tuuker Gustav Hanuliak ajalehele Svenska Dagbladet. Estonia sukeldumisoperatsioonil osalenud Hanuliaki hinnangul toodi Estonia vraki juurest üles kokku paarkümmend eset, kuid mitte kõike ei viidud maale edasisteks uuringuteks. “Niipaju kui mina tean, jäeti registreerimata kolm-neljandikku kõigist üles toodud esemetest. Need visati tagasi merre. Hanuliaki sõnul tegi veidra valiku uurimiskomisjoni esindaja Börje Stenström.
https://epl.delfi.ee/eesti/estonia-toen ... d=50800094
jne
Rein Raudsalu kirjutas: Komisjon aga uuris nimelt laeva uppumise asjaolusid ja võimalikku füüsikaseadustega seletatavat käiku ja põhjuseid, mis võisid selleni viia. Nad ei otsinud süüdlasi. Hüpoteetilist või faktilist relvavedu nad ei uurinud, sest sellel ei saa olla mingit seost laeva hukkumiseni viinud tingimustega.
Kust härra teab, et ei saa olla mingit seost, kui teemat ei uuritud ?
Usuküsimus?