peale sööki padavai jälle objektile, sulased juba kenasti ootamas. käskisin neil töökoja sooja panna sest pimedas ja liivahunnikus frantzus sellist tööd ka teha ei saa, ikka korraliku töölaua taga ja korraliku valgustusega, ja väljas juba jahe kah, ikkagi veebruar, nagu päike kukkus siis kohe alla 10 kraadi! poole tunniga oli asi algosadeks ja panin sulased asju pesema bensiiniga, aga tingimuseks oli see et pärast peab asi täitsa kuiv olema et bensiini lõhnagi ei oleks, kumm kardab ju bensiini! peasilindrist jäi ainult korpus vana, rem-komplektis olid kõik uued liikuvad asjad kaasas, isegi õlipotsik uus! ja leidsin ka põhjuse miks asi ei toiminud. tea kas polnud kunagi õli vahetatud, ca 20 aastat, või oli miskit muud sodi lisatud, igatahes silindri alumisel tööpinnal oli mingi vaigu taoline asi ennast kinni kittinud, pole ime et mansett õli läbi lasi. sulased said ikka lapi ja bensiiniga seda korralikult nühkida enne kui tööpinna haljaks said, tahtsivad küll alguses noaga kraapida aga selle keelasin kohe ära, et puupulk ainult lubatud! no tee siis sellise kaadriga tööd, paberite järgi kõik autoremondilukksepad

. ja pesema pidid nad õues sest tuppa haisutama ma ei lubanud! rahulolevad nad välja ei paistnud, aga mingi aeg ilmus ka starlei välja ja sulased jäid veel vagasemaks sest starlei ei kannatanud ka bensu lõhna! starlei panin ka tööle, paberitööle, et otsigu välja silindri koostamise juhend, olin kindel et selline asi olemas sest paberimajandust oli töökojas ikka kilode viisi, kenasti margipõhiselt. ja leidiski üles ja sellest oli palju abi. varuosa komplektis oli isegi topsik vaseliini kaasas

, see muidugi mansettide turvaliseks paigaldamiseks ja pneumosilindri tööpinna määrimiseks, või arvasite et muuks otstarbeks

. igatahes täpselt kell 23.00 lõpetasin sõlme koostamise ja andsin juraka üle sulastele autole kinnitamiseks! kellaaega teadsin täpselt sellepärast et mu udu-uhke kell tegi täistunnil kaks piiksu, kell oli muidugi sel ajal rinnataskus! külgekruvimine lihtne, isegi sulased mäletasid veel mis polt-toru kuhu käis, seda muidugi frantzusi valvsa silma all! õlitoru jätsin muidugi lahti, et enne ikka peasilindrist õhk välja ja siis alles süsteem taha, omad nipid, kogemuste põhised. ja selle optimeerimisega sain ka vere endast voolama, ca 7 tilka, näpu nukk jäi ühe pleki serva taha kinni ja kriimustas veits, ega näpud juba külmetasid ka väljas. keerasin puhta kaltsutüki näpu ümber ja töö jätkus, õnneks vaid juhendamine! selleks et õhk süsteemist lõplikult välja saada on meil vaja õhku, paradoks

. kamandasin võrokese leistangi taha pedaali tallama, esmalt muidugi mootor käima et õhku oleks; üks sulane auto alla kandelambiga õhutajaks ja teine õlipotsiku juurde juurdevalajaks, ja esmalt instrueerisin alumist venda et ainult minu käsu peale keerab neid õhutusnipleid, sest ega nendel turakatel võib õhutamisest hoopis mingi muu ettekujutus olla

. kaks tuuri sai peale tehtud, mingi paarsada grammi õli liiva sisse uputatud ja frantzus arvas asi hea olema! starlei ei arvanud midagi, passis ainult flegmaatilises olekus kõrvalt, teagi millest ta unistas. loomkatsed veel jäänud, test drive, ja küsisin võrokese käest et kas julged, et otse auto ees on ca 100m siledat ja siis barhaan vastas, et kui pidama ei saa siis ei juhtu miskit, auto hakkab lihtsalt barhaani otsa ronima ja jääb ise seisma, igati turvaline. võrokas actionit täis, et ikka ise! no paljukest see uraal ikka kiirendas, aga ca 10m enne barhaani tallas võrokas pedaali põhja ja uraali nina kaevus maasse, tagurdas siis hooga tagasi ja kõik rattad plokki! ronib siis kabiinist välja, suu kõrvuni ja käed higised, ja mahlases võro murdes seletama, kahjuks täpset sõnastust ei mäleta tema keeles, aga " oh sa kurram, kui mina poleks roolist kinni hoidnud siis oleks koos esiklaasiga liivaluitel kuuvalgust nautinud"

kutt igati häppi, et tema ei teadnudki et uraalil pidurid olemas on, et täna on juba neljas päev selle auto roolis! tõlkisin siis starleile ka selle jutu ära, aga enne kui ta ette kandma läheb teeb frantzus ikka ka ühe tiiru kandelambiga auto all ära et kuskilt ei lekiks!kut kabiini, pidur põhja ja roomasin veits, miskit lekkimist kuskilt ei paistnud ja lubasin starleil minna tunguusile ette kandma, sest tunguus oli eelnevalt frantzusile öelnud et tema ka täna enne magama ei saa kui kõik tehnika remonditud, et peale frantzusi objekti on teine murelaps veel halli all, nimelt ZIL-i plokikaane tihendite vahetus käsil, aga seal olevat pädev brigaad peal! ja andsin starleile suuna kätte et tunguus kindlasti hallis sest seal korralik valgustus veel sees säramas! astus siis starlei minema ja frantzus võttis sulased käsile! piits ja präänik! see kord präänik, kiitsin neid tubli töö eest, pakkusin välismaa suitsu ja mainisin et kui tahate magama minna siis minu poolt vaba tee, olete tublisti ennastsalgavalt tööd teinud ja hommikul magage välja kui tahate, ja kui keegi kobisema hakkab siis ütlete et tegite frantzusiga tööd kella kaheni öösel ja ükski koll teid ei koti, või on teile starlei luba vaja? sellepeale arvas üks sulane et see starlei mingu oma ema juurde, neile piisab frantzusi sõnast, tegid suitsu ära ja panivad jugama! kell nüüd päris kaks ka ei olnud, hakkas alles keskööle lähenema! ja siis ilmub pimedusest välja peakokk isiklikult, käed taskus, no oli ikka üsna vilu ka juba! ta oli teadlik et frantzus töörindel õhtul ja tuli uurima et mis seis on? arvasin et frantzus juhib jälle 1:0 sest töö tehtud, ootan veel tunguusi kes töö üle võtaks, ja siis saan kotile! aga tema kutsus hoopis kööki kui lõpetan, noh öine teejoomine, ja tal on ka üllatus frantzusile, ja frantzus võib oma zemljaki ka kaasa võtta! no ei meeldi frantzusile need "üllatused", teenistuse jooksul neid piisavalt olnud aga peakokale ei saa ka ära öelda, tuleb minna! küsisin ka võrokese käest et kas tahab magama minna või tuleb frantzusiga köögitripile, mingit sundi ei ole! no ikke tuleb, eks talle oli ka emotsionaalselt tähtis kaasmaalasega kokku hoida, et krt teab millal jälle zemljakiga kokku saad, seda enam et alles teenistuse esimesel astmel, saab äkitselt miskeid tarkuseterigi kõrva taha panna! kokk leppis selle vastusega, et tulge kindlasti ja jalutas edasi. huvi pärast siis küsisin kuti käest et mis edasi, et üksi sind ei lasta siit kuskile, ja vaevalt sa ise teadki kus su väeosa paikneb, suurtüki vedaja nagu ta oli, seega kuskilt eesliinilt aga isegi frantzus ei teadnud kus eesliin on? kutt kehitas õlgu, et tema ei tea kus tema väeosa on, et teepeale ta maha jäeti ja mingi vüüras väeosa korjas ta sealt üles ja aeti mingile platsile laagrisse, ja täna hommikul toodi siia, mis edasi ei tea? täitsa huvitav teema, ka see Kamaz millel päeval sidurit vahetasin seises veel sama koha peal, ka seal oli ainult sõdur koos masinaga; pioneerid kes käisid oma kolakaid sirgeks ajamas olid koos ohvitseriga ja panid kohe jugama kui asi korda sai. ja lõpuks julges võrokas küsida kes frantzus selline üldse on, et päris tavalise sõjasulase moodi välja ei paista, et paugud kõikide peale, et isegi starlei kuulab frantzusi sõna

. ja köögis oled nagu oma kodus, istud ohvitseride lauas, et kas üleajateenija? andestame duhhile, ega nelja kuuga ei saagi seda vene armee pilti selgeks! frantzus pole mingi üleajateenija, vähemalt hetkel, frantzus on vanake ja kui kahe kuu pärast koju saab siis jääb bilanss suht nulli! võrokas ikka veits segaduses aga ei saanud rohkem selgitada sest laekus starlei koos tunguusiga, et töö heaks kiita! tunguus siis küsib autojuhilt et kas pidur nüüd töötab, frantzus pidi muidugi veits tõlgiks olema et vastus õigesse zargooni panna, et ohhuitelna rabootajet! ja siis nõudis tunguus starleilt aru et mis te siis tegite? starlei oli aus mees ja vastas ausalt et tema pole midagi teinud, et frantzus tegi! tunguus siis ütles starleile et tubli töö, et võib puhkama minna ja starlei kadus nagu pudrukuul pimedusse, ja siis võttis frantzusi ette, vabas vormis et mis moodi probleem lahenduse leidis? seletasin talle siis nagu olen eelnevalt kirjutanud, ja ütles et molodets! ja lisasin et frantzusil on ikka veri ka väljas, näitasin veel sidemes näppu! muigas, ja arvas et nii odavalt oma süüd ka ei lunasta, et oleks näpp otsast siis troika kaaluks ehk amnestiat, aga kriimustus ei loe! noh see jutt oli muidugi kõik vabas vormis, lõõpimise tasemel! tunguus arvas et täna hea päev, et kõik tehnika mis kohale veetud on korda saadud, mitte just kõik sest viimasega veel tegeletakse hallis, plokikaanetihendite vahetus, aga see on ka juba lõpusirgel. ja lisa enam ei tule sest homme õppused lõppevad, aga millal täpsemalt tema ei tea, et sellepärast oligi vaja täna kõik tehnika korda seada et õppuste staabi ees hiilata! arvas et homme lõunast tuleb käsk oma santlaager kokku korjata. miks ta sellest frantzusile rääkis ei tea, aga heas tujus ta oli, ja võrokas kuulas pealt aga muhklitki aru ei saanud! frantzus võttis siis tõsisemad teemad üles, et mis neist võõrastest autojuhtidest saab kes oma tehnikaga siin on, nad ei tohi ju üksi söita ja ega nad ei tea ka kuhu minna? tunguusile see küsimus meeldis, et frantzus oskab ka laiemat pilti vaadata. tema teada tullakse hommikul kamazile ja zilile järgi , vähemalt selline info oli hommikul kui nad siia lohistati, et need autod on vajalikud oma väeosa tehnika-varustuse liigutamisel, aga Ural frantzusi zemljakiga tuleb koos meie väeosaga Marõ raudteejaama ja saab seal omadega kokku, sest nende väeosa olevat hetkel ikka väga kaugel ja seda autot ei hakka keegi sinna konvoeerima!noh järgmine kõsimus et ka zemljaki toitlustuse probleem on lahendatud, et kas ta ikka süüa saab kui sööklasse läheb, et tal pole oma varustust ka ju kaasas sest see jäi tal teise autosse kui teekond katkes? tunguus ainult muigas selle peale, arvas et frantzus on ju selle probleemi ära lahendanud! lahendanud jah, aga ikkagi hea teada, ja lahendus oli ka mitteametlik! igatahes tunguus soovis kenat õhtut, et homme maga pikemalt ja hetkel ei ole eriülesandeid ette näha! tõlkisin võrokesele olulise osa ära, et ta jääb veel paariks ööks siia, ja läksime siis pesule sest peakokk oma üllatusega ootas
