Vastav lehekülg muinsuskaitse koduleheküljel:
https://www.muinsuskaitseamet.ee/et/soj ... ise-eelnou
Seal toodud nimekiri mälestistest (aadresside järgi), mille mälestise staatust kavandatakse lõpetada:
https://www.muinsuskaitseamet.ee/sites/ ... ressid.pdf
Ühelt poolt justkui õige otsus, lähtudes sellest, et muinsuskaitseametil polnud sõjahaudade puhul nagunii mingit muud voli ja rolli, kui hoida neid mälestistena registris. Kui näiteks kaitseministeerium leidis, et mõni haud tuleb ümber matta ja seal olev mälestusmärk teisaldada, siis ei pidanud seda muinsuskaitsega isegi eelnevalt kooskõlastama, vaid ainult tagantjärele - kui teisaldamine juba toimunud - muinsuskaitset sellest informeerima, kes siis objekti mälestiste nimekirjast kustutas. Erakordselt tobe korraldus. Kui asjad oleksid loogiliselt säetud (nagu nad Eesti Vabariigis mõnikord siiski ei ole), siis oleks muinsuskaitse alla kuulunud ainult hauatähised ja neistki ainult need, millel oleks olnud ajalooline või kunstiline väärtus. Ülejäänud tähised ja kõik hauad pidanuks kuuluma sõjahaudade kaitse seadusega Kaitseministeeriumi hallata (nagu on ka praegu).
Samas - kui nüüd kogu kupatus ühe hoobiga muinsuskaitse alt välja läheb, jääb hauamonumentide kunstiline või ajalooline väärtus ikkagi tuvastamata ja ka kaitsmata. Kaitseministeerium ei saa nendest kriteeriumidest lähtuvat kaitset pakkuda, nad on lihtsalt teise valdkonna asutus. Iseenesest ei tohiks asjade loogiline korraldamine kuidagi ülejõu käia. Ja selle kohta ERR-i ajakirjanik muinsuskaitse uuelt juhilt Liisa Pakostalt ka uurib:
https://www.err.ee/1608656026/pakosta-s ... aga-seotud
Paraku - lugedes Pakosta vastuseid ajakirjanikule, siis võib ennustada, et sellelt (poliitbroilerliku karjääriga) tegelaselt pole mõtet loogikat oodata:
Pakostal on meelest ära läinud, et seadused on inimeste tehtud ja kui vaja, siis tuleb ja saab neid ka ümber teha. Ja et muinsukaitse esmane ülesanne on siiski hoolitseda, et ajaloolised väärtused oleks kaitstud (ning kui vaja, siis näidata ülesande parema täitmise huvides ka seadusandlikku initsiatiivi).Muinsuskaitseamet on täitevamet. Meie loeme seadust. Ja kui seaduses on kirjas, et topeltkaitse ei ole mõistlik ja kui sõjahaua kaitse on kangem kaitse ja kui seadusandja on öelnud, et selles asjas muinsuskaitseameti seisukohta vaja ei ole, siis meil on põhiseaduses paragrahv kolm, mis ütleb, et riigiamet ei peaks ületama oma volitusi. Ta ei peaks tegelema asjadega, milleks seadusandja talle ülesannet andnud ei ole. Antud juhul on seadusandja mustvalgelt öelnud, et nendes küsimustes muinsuskaitseameti luba tarvis ei ole.