Metallide kuumtöötlemine
- Kapten Trumm
- Liige
- Postitusi: 43807
- Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
- Kontakt:
Re: Metallide kuumtöötlemine
On ikka halvemad, teatud kriitilistes kohtades polegi võimalik valudetaile kasutada ilma purunemisriskita. Tänapäeval on seeriaauto mootori liikuvatest osadest jäänud valudetailiks ainult kolvid (alumiiniumist), kepsud ja väntvõll on üldjuhul (äkki leiab mõne erandi) valatud. Performance seeriautodel kipuvad kolvidki sepistatud juba olema.
Ja sepistatud kolvid näiteks on valukolbidest kordi kallimad. Sepistuse kasutamise põhjus pole odavam hind, vaid ikka tugevuskaalutlused.
Ja sepistatud kolvid näiteks on valukolbidest kordi kallimad. Sepistuse kasutamise põhjus pole odavam hind, vaid ikka tugevuskaalutlused.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
- Sam Beaver
- Liige
- Postitusi: 909
- Liitunud: 09 Aug, 2017 19:54
- Asukoht: Siin & seal, põhiliselt tööl
- Kontakt:
Re: Metallide kuumtöötlemine
Performance osade kõrge hind ei tulene mitte sellest et nende valmistamisel kasutatakse mingeid eriti eksootilisi ja kalleid tehnoloogiaid, vaid sellest et nende juppide eest ollakse nõus kõrget hinda maksma. Ehk mitte kõrge omahind vaid kõrge kasumimarginaal.
Putin destroyed the pro-Russian lobby in the world with his own hands. Now acting in Putin's interests would mean admitting that you fucked a goat
- Kapten Trumm
- Liige
- Postitusi: 43807
- Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
- Kontakt:
Re: Metallide kuumtöötlemine
OK, see valamise kulude jutt võib õige olla ehk kepsude puhul, mis on tasapinnaline lihtsa kujuga ese ja tõesti ühe pressi löögiga tekitatav, aga kuidas see oleks võimalik nt väntvõllide puhul? Näiteks V8 mootori väntvõll, kus vändakaelad paiknevad üksteise suhtes 90 kraadise nurga all? Sellist kolmemõõtmelist eset pole võimalik ühe pressi pauguga mingist hõõguvast bolvankast välja lüüa, vajalik on kindlasti see kolmemõõtmeline toorik valada ja seda siis eri nurkade all, vahepeal toorikut keerates siis sepistada?
Tööjaotus autodel on selline - valatud väntvõllid on siin-seal kasutusel aeglasepöördelistel ja väheforsseeritud mootoritel. Näiteks BMW 2,7 eta mootoril 1980ndatest on valatud väntvõll. Eta mootor loodi ökonoomsusmootoriks ja seadistati tööks väikestel pööretel. Soovides ehitada 2,7 liitrist kõrgelt forsseeritud mootorit, on igal pool kirjanduses tungiv soovitus see väntvõll asendada 2,4 diisli omaga, mis on sepistatud, kuna valatul olevat komme suurtel pööretel murduda.
Tööjaotus autodel on selline - valatud väntvõllid on siin-seal kasutusel aeglasepöördelistel ja väheforsseeritud mootoritel. Näiteks BMW 2,7 eta mootoril 1980ndatest on valatud väntvõll. Eta mootor loodi ökonoomsusmootoriks ja seadistati tööks väikestel pööretel. Soovides ehitada 2,7 liitrist kõrgelt forsseeritud mootorit, on igal pool kirjanduses tungiv soovitus see väntvõll asendada 2,4 diisli omaga, mis on sepistatud, kuna valatul olevat komme suurtel pööretel murduda.
Ei ole õige.Performance osade kõrge hind ei tulene mitte sellest et nende valmistamisel kasutatakse mingeid eriti eksootilisi ja kalleid tehnoloogiaid, vaid sellest et nende juppide eest ollakse nõus kõrget hinda maksma
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
-
- Liige
- Postitusi: 1679
- Liitunud: 16 Veebr, 2010 22:57
- Kontakt:
Re: Metallide kuumtöötlemine
Ma ei tea mehed, teil on siin kõik segi nagu pudru ja kapsad. Eriti Kapten Trummil. Üks räägib aiast, teine aia august ja kolmas millestki hoopis muust. Justkui oleks midagi kuulnud ja lugenud aga päris täpselt ka ei tea, nii et paneme huupi ja teeme omad järeldused. Niimoodi kaugele ei jõua ja võib ennast tarka mängides üsna piinlikku olukorda panna. Igasugu juutuubi haridus, kus keerulisi asju seletatakse lihtsalt on minu silmis saatanast, sest sealsed seletajad on enamasti Kapten Trummi tasemel spetsialistid. Juutuub ja suurem osa internetist on täiesti kontrollimatu info, kuhu ükskõik kes võib ükskõik mida üles panna ja lõpuks on tegemist ühe suure sõnnikuhunnikuga, kust tera leidmine on raske. Ma pean ennast lennunduses ühel väga spetsiifilisel alal spetsialistiks, ning olen vahel vaadanud juutuubi spetsialistide videosid kus nad üritavad sama asja seletada, mida mina igapäevaselt teen. Sealt leiab ikka korralikku huumorit. Huumor on see seni, kuni mingi spetsalist hakkab selle info abil lennukit hooldama. Mis tõenäoliselt toimub kuskil kolmandates riiikides.
Äkki alustate algusest ja teete selgeks, mida erinevad protsessid teevad erinevate materjalidega. Lisaks erinevate protsesside tähendused ja nimetused. Kui see on selgeks saanud, siis võite hakata infot ja videosid otsima hakata internetist ja siis on natuke rohkem lootust, et leiate ka midagi väärtuslikku. Praegune seis on selline, et kasutades valesid termineid (eelkõige toortõlked inglise keelest eesti keelde) ja jõuate infoni, mis kirjeldab hoopis teist protsessi. A'la drop forging=sepistamine. Ei tähenda. Samuti need sepistatud kolvid ja kepsud, ei ole sepistatud. Eesti keeles on sellele protsessil hoopis teine nimi. Igasugune forging ei tähenda Eesti keeles kohe sepistamist. Kuna te aga kõik sepistamiseks tõlgite siis jõuategi kuskile kolmandasse kohta omadega välja. Haritud inimene ei peaks hakkama targutama teemal, millest tal eriti teadmisi ei ole. Jube naljakas ja samas ka piinlik.
Siin on tasuta kättesaadavad raamatud väga tarkadelt meestel, kes on ala spetsialistid. Lugege need raamatud läbi ja tulege teemasse tagasi. Saate targemaks ja ei aja mingit lauslollust ka enam suust välja.
https://digikogu.taltech.ee/en/Download ... 040ea6faec
https://digikogu.taltech.ee/en/Download ... 2f31fbd153
Head lugemist!
Äkki alustate algusest ja teete selgeks, mida erinevad protsessid teevad erinevate materjalidega. Lisaks erinevate protsesside tähendused ja nimetused. Kui see on selgeks saanud, siis võite hakata infot ja videosid otsima hakata internetist ja siis on natuke rohkem lootust, et leiate ka midagi väärtuslikku. Praegune seis on selline, et kasutades valesid termineid (eelkõige toortõlked inglise keelest eesti keelde) ja jõuate infoni, mis kirjeldab hoopis teist protsessi. A'la drop forging=sepistamine. Ei tähenda. Samuti need sepistatud kolvid ja kepsud, ei ole sepistatud. Eesti keeles on sellele protsessil hoopis teine nimi. Igasugune forging ei tähenda Eesti keeles kohe sepistamist. Kuna te aga kõik sepistamiseks tõlgite siis jõuategi kuskile kolmandasse kohta omadega välja. Haritud inimene ei peaks hakkama targutama teemal, millest tal eriti teadmisi ei ole. Jube naljakas ja samas ka piinlik.
Siin on tasuta kättesaadavad raamatud väga tarkadelt meestel, kes on ala spetsialistid. Lugege need raamatud läbi ja tulege teemasse tagasi. Saate targemaks ja ei aja mingit lauslollust ka enam suust välja.
https://digikogu.taltech.ee/en/Download ... 040ea6faec
https://digikogu.taltech.ee/en/Download ... 2f31fbd153
Head lugemist!
Vanasti kui facebooki ei olnud veel, teati ainult oma pere sees, kes loll on.
- Kapten Trumm
- Liige
- Postitusi: 43807
- Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
- Kontakt:
Re: Metallide kuumtöötlemine
Lauslollust ajab siin teemas välja peamiselt davidsoniharald.
Sepistatud ja valatud mootoriosa on välisel vaatlusel isegi eristatavad - jätame selle davidsonimehe-taolise profaani kodutööks.

Sepistatud ja valatud mootoriosa on välisel vaatlusel isegi eristatavad - jätame selle davidsonimehe-taolise profaani kodutööks.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
-
- Liige
- Postitusi: 1679
- Liitunud: 16 Veebr, 2010 22:57
- Kontakt:
Re: Metallide kuumtöötlemine
Erinevalt sinust olem mina õppinud masinaehitust lausa viis aastat. Mis sul oli, kaks pehmet bakat? Andsin isegi raamatu kätte, kus õiged vastused kirjas aga kes saab santi sundida, kui sant ei taha kõndida...Kapten Trumm kirjutas: ↑04 Apr, 2023 14:35 Lauslollust ajab siin teemas välja peamiselt davidsoniharald.![]()
Sepistatud ja valatud mootoriosa on välisel vaatlusel isegi eristatavad - jätame selle davidsonimehe-taolise profaani kodutööks.
Vanasti kui facebooki ei olnud veel, teati ainult oma pere sees, kes loll on.
Re: Metallide kuumtöötlemine
davidsoniharald kirjutas: ↑03 Apr, 2023 14:09Ei tähenda.Kapten Trumm kirjutas: ↑03 Apr, 2023 12:16 Üks rahvalikke tarkusi on, et ära kunagi osta mutrivõtmeid, millele on peale kirjutatud "drop forged". Kuigi see tähendab nagu "sepistatud",
Ma ei saa sellest mälumängust aru, mida sa siin korraldad. Kui sa juba viitsisid neid neli postitust siia teemasse teha, siis äkki oleks võinud hoopis alustada sellest, et kohe tõde kirja panna ning oleks igasugune ülearune vaht ära jäänud. Küsiks siis nii pidi ilma igasugu irooniata - ma ostsin oma projektiautole komplekti Wiseco kolbe, millel peal kiri Forged pistons. On need siis maakeeli sepistatud või mis see õige termin oleks?davidsoniharald kirjutas: ↑04 Apr, 2023 10:09Tegemist ei ole sepistamisega.ahto42 kirjutas: ↑04 Apr, 2023 9:44 Kuidas sepis kepse ja kolbe tehakse.
https://www.youtube.com/watch?v=Mz-aCoz2B74
https://www.youtube.com/watch?v=ld2WFYeNPNg
-
- Liige
- Postitusi: 4624
- Liitunud: 20 Dets, 2019 13:30
- Kontakt:
Re: Metallide kuumtöötlemine
Lihtne vastus on et sepistatud.
Aga ma võin sulle anda ka viite 3000lk raamatule, "loe ise"
Sepistamise ja pressimise vahe tuleb eelkõige pindalast. Kuna vajalik on teatud surve pinnale (bar) siis suuremate detailide puhul läheb pressimine väga käest ära
https://www.asme.org/about-asme/enginee ... ging-press

Kuid sepistamisel ehk siis langeva haamriga seadmel (haamrile võib hoogu ka anda) on kontaktihetkel surve VÄGA kõrge ja pinnakihis toimuvad muutused. Edasisel tagumisel võime loota et need muutused tekivad ka natuke seespool. Seega, sepistamine annab mingil määral sama hea tulemuse oluliselt odavama masinaga (või üldse käsitsi).
Aga ma võin sulle anda ka viite 3000lk raamatule, "loe ise"

Sepistamise ja pressimise vahe tuleb eelkõige pindalast. Kuna vajalik on teatud surve pinnale (bar) siis suuremate detailide puhul läheb pressimine väga käest ära
https://www.asme.org/about-asme/enginee ... ging-press

Kuid sepistamisel ehk siis langeva haamriga seadmel (haamrile võib hoogu ka anda) on kontaktihetkel surve VÄGA kõrge ja pinnakihis toimuvad muutused. Edasisel tagumisel võime loota et need muutused tekivad ka natuke seespool. Seega, sepistamine annab mingil määral sama hea tulemuse oluliselt odavama masinaga (või üldse käsitsi).
Re: Metallide kuumtöötlemine
Ilmselt sepp oma vasaraga neid kolbe välja ei tao. Pigem kaasaegse tehnoloogilise survetöötlusega valmistatud.
https://m.youtube.com/watch?v=29jZc-QUgqU
https://m.youtube.com/watch?v=29jZc-QUgqU
Elu on liiga lühike et raisata seda lollide peale tõestamaks et nad on lollid /道德经 (Dàodéjīng)/
Parem olla tark ja rikas kui loll ja vaene...
Parem olla tark ja rikas kui loll ja vaene...
Re: Metallide kuumtöötlemine
Sten & coteddybbeer kirjutas: ↑04 Apr, 2023 9:37 Raske südamega segan siin spetsialistide vaidlusele vahele, kuid kes pakub Tallinnas ja Harjumaal lõõmutamise teenust? Tean, et MDC Max Daetwyleril on ahi ning väidetavalt ka Levstal? Keegi veel?
Vastused võib ka privasse kirjutada.
Männikul asuv müüb metalli aga see mis asus Mustamäel, vist oli Tammsaare tee 122, tegeles lõõmutamisega. https://www.sten.fi/est/
Edit: Võid uurida ka Settonist. Teevad pindkarastamist vb midagi muud ka
-
- Liige
- Postitusi: 4624
- Liitunud: 20 Dets, 2019 13:30
- Kontakt:
Re: Metallide kuumtöötlemine
Stenil ei ole Eestis enam termotöötlust.
Re: Metallide kuumtöötlemine
Sam Beaver kirjutas: ↑04 Apr, 2023 12:14Valamisest on enamikul juhtudel sepistamise kasuks loobutud mitte selle pärast et valatud detaili omadused kuidagi halvemad oleksid vaid selle pärast et tööstuses loetakse raha väga hoolikalt. Sepistamine on valamisest (samade mahtude juures) tunduvalt odavam.Kapten Trumm kirjutas: ↑04 Apr, 2023 11:46 Valatud kepsud pole piisavalt tugevad lihtsalt - sõltumata kuidas sa neid pinnapealselt töötled. Autotööstuses on proovitud - ja loobutud.

Re: Metallide kuumtöötlemine
Veel suurusjärgu võrra suurem mastaapahto42 kirjutas: ↑04 Apr, 2023 10:16 Suuremad maastaabid
https://www.youtube.com/watch?v=Qde0MYjFp9I
https://youtu.be/hpgK51w6uhk?t=259
-
- Liige
- Postitusi: 4624
- Liitunud: 20 Dets, 2019 13:30
- Kontakt:
Re: Metallide kuumtöötlemine
On sul mõni viide ka enda sõnade kinnituseks ?? Minu teadmiste kohaselt on ikka risti vastupidiSam Beaver kirjutas: ↑04 Apr, 2023 12:14 Valamisest on enamikul juhtudel sepistamise kasuks loobutud mitte selle pärast et valatud detaili omadused kuidagi halvemad oleksid vaid selle pärast et tööstuses loetakse raha väga hoolikalt. Sepistamine on valamisest (samade mahtude juures) tunduvalt odavam.
Re: Metallide kuumtöötlemine
Vaju peaks olema odavam.
Aga jah, davidsonile,
Valu on see kui vedel metall valatakse vormi. Sepistamine on see, kui punane metall suure surve all surutakse vormi/kujusse.
Rääkisin sellest teemast ka Metec CNC inimesega. Ütles, et mingit detailid: sepis-cnc töötlemine ja veelkord sepis.
Aga jah, davidsonile,
Valu on see kui vedel metall valatakse vormi. Sepistamine on see, kui punane metall suure surve all surutakse vormi/kujusse.
Rääkisin sellest teemast ka Metec CNC inimesega. Ütles, et mingit detailid: sepis-cnc töötlemine ja veelkord sepis.