ribikardin kirjutas: ↑25 Mai, 2023 18:18
Enamus idabloki sh Tšehhi masinaid, nii tsiviil, kui ka militaarlennunduses, oli / on ikka km/h, m/s jne. Eksportversioonidele vist pandi jalgu ja sõlmi näitavad näidikud.
Kui ukrainlased on oma Mig-29, Su-24 jm hiljem moderniseerinud ja näidikud on lääne standaraditele vastavad, siis on kinldasti lihtsam lääne lennukile üle minna. Kui senini on vanad, siis võib mõnele mehele üleminek väga konarlikuks ja ka ohtlikuks muutuda.
Need imperiaalsed vs meetrilised näidud ei ole F-16 puhul niiväga case, elu käib HUD järgi ja need on võimalik teoorias ringi progeda, mehhaanilised kellad vajaks teisi sihverplaate. Kuna F-16 HUD ei ole pimelennuks sertifitseeritud, peavad kabiinid ka mõned analoogkellad olema (piloodi põlvede vahel). Muidu käib elu HUD-i järgi.
Selle F-16 palagani juures liigub ringi selline müüt, et vot aktiivsed raketid (vene R-77, AMRAAM) on nagu Javelin, lasid ja keera ots ringi. Tegelikkuses (minu jutt põhineb F-16 simulaatoril "lendamisest") tuleb ka seal mõnda aega hoida vastast "sihikul" edasi ja lennata vastasele vastu. Kui oled AIM-120 välja lasknud, siis HUD-i paremas nurgas hakkab vilkuma väike täht A (aiming), seni kuni see vilgub, pead jätkama enamvähem endisel kursil (vastane peab jääma radari kiirtevihu sisse) ja kui süttib täht T (tracking), siis alustas AIM-120 autonoomne radar tööd ja sa võid lahkuda. See viimane kaugus on üsna väike, kuna see radar on alustassi suurune. Tegelikult tuleb ka seal lennata vastase suunas mõnda aega ja palvetada, et vastane ei lasknud varem.
Fire and forget on AIM-120 üsna väikestel kaugustel (nii 20 km või nii). Kui tahta realiseerida 100 km kaugusi, siis tuleb raketti mõnda aega "saata". Eks sama on ka venelaste R-77ga. Lihtsalt võrreldes R-27ga saab otsa ringi keerata varem ja erinevalt R-27st on nii AIM-120 kui R-77 ikkagi õhulahingu raketid ja mõeldud tabama kuni 9G-ga manööverdavaid märke (R-27 on rohkem "pommitajavastane" ja tabab kuni 7G). Lisaks on vene radarite kohta olnud kuulda seda, et nende võime träkkida manööverdavaid märke on piiratud (vähemalt NSVL aegsete mudelite puhul), kuna radarit tuleb opereerida käsitsi ja sattudes nt MiG-29 vaatevälja on kasulik taktika sukelduda järsku alla, sellega väljud radari ühest kõrguse tööpiirkonnast ja vastane peab su tabamiseks hakkama uuesti sind otsima. Alla sukelduda tuleb muidugi kiirelt ehk mitte juhist ette viies, vaid keerates masin selili ja seejärel juhis vastu istet.
F-16 puhul maksab palju seeria ehk radari moodsus. Kui algsed radarid nägid hävitaja suurust märki 50-60 km kauguselt (sama kaugelt näevad ka NSVL aegsed Zhuk radarid, mida UKR kasutab), siis nt Poola omad näevad sama asja ca 130 km. AESAga viimased mudelid ilmselt veel kaugemalt, aga F-15 kauguseni nad ei küüni, kuna radari nägemisulatuse määrab suuresti antenni suurus, siis F-15 tänu oma suuremale ninale (ja suuremale paraboolile) näeb kaugusi sinna 200 km ligi). See kõik tähendab muidugi seda, et F-16 kaugmaa võime jääb tulevikus piiratuks (pole kasu 180 km raketist, kui lennuk näeb kuni 130 km), vaja oleks ka F-15.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.