davidsoniharald kirjutas: ↑31 Juul, 2023 10:06
Some kirjutas: ↑31 Juul, 2023 9:14
Kunagi siingi foorumil vaevas mind küsimus, et mis juhtub kui laevas elektriauto põlema läheb. Nüüd teame vastust, laev põleb ära.
Laev nimega Fremantle Highway oli teel Saksamaalt Bremerhavenist Egiptusse Port Saidi. Tõenäoliselt sai tuli alguse justnimelt sellest, et süttis üks pardal olnud elektriautodest.
Selle pardal arvati esialgu olevat umbes 3000 autot ja nende seas 25 elektriautot.
Väljaanne The Truth About Cars kirjutab, et nüüd on laekunud info, et laeva pardal võib olla koguni 498 elektriautot. Autode koguarv ei ole aga mitte 300 vaid Automotive News andmeil 3783, mis on seega ligi 800 võrra rohkem kui algselt teatati.
https://forte.delfi.ee/artikkel/1202204 ... triautosid
Aga kui tavaline auto läheb põlema?
"Tavaauto" ehitamiseks kasutatud materjalid vajavad põlemiseks väliskeskkonnast oksüdeerijat, ehk õhust hapniku ja hapniku juurdepääsu puudumisel lõppeb ka põlemisprotsess.
E-autode ja ka muudes Li- akude sees on kõik põlemiseks vajalikud ained olemas ja põlemiseks ei ole hapnikku lisaks vaja, nagu napalmis.
Autoakude kriitiline temperatuur on ca +300C, sest akus olevaid erinevaid materjale lahutab (otstarbelt preservatiivi laadne) õhuke "kile", mis üle selle temperatuuri laguneb.
Kontrollimatu temperatuuritõusu võib alustada kasvõi väike auk selles kiles.
E-autode akud asuvad suletud hermeetilises kestas, et kaitsta seda väliskeskkonna mõjude eest ja see sama kest kaitseb akut ka kustutamiseks vajaliku jahutamise eest.
Tavavahenditega saab kustutada auto muid samal ajal põlevaid komponente aga mitte aku sisu ennast ja piirata tule levikut ümbritsevatele esemetele.
Kuna selles kestas on "mustmiljon" pisikest akuelementi, siis ühe elemendi põlemisprotsessi saadused jäävad selle kesta sisse ja omanik ei pruugigi aku töös vahet märgata.
Suurem probleem tekkib, kui süttib korraga mitu elementi ja käivitub ahelprotsess, mida väliselt mõjutada tavaliste tulekustutusvahenditega enam ei saa.
Suurema akuga auto põleb kauem ja sama tuleohu probleem on ka viimasel ajal eramutesse ostetavate PV akupankadega, sest akude paigaldamisel tavaliselt ei järgita akuruumidele esitatud nõudeid.
Euroopa enimmüüdud e-auto on Tesla (põlemisvideoid on hulgim leida) ja nüüd on teisel kohal oleva Dacia Spring põleng ka fikseeritud.
Süttis sõidul, ainult kodus laetud masin kui perenaine lastega lasteaiast tagasi sõitis, 300m enne kodu.
https://www.youtube.com/watch?v=-ssGWAR ... acializate
Kes küsib, on loll üks kord, aga kes ei küsi on loll surmani.