Autotehnikateema

Vaba foorum kus võib arutada mujale mittesobivatel teemadel.
Vasta
MeelisV
Liige
Postitusi: 326
Liitunud: 12 Mär, 2022 8:30
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas MeelisV »

Kapten Trumm kirjutas: 31 Juul, 2023 11:34
Elektriautodel kasutatav akutehnoloogia aga omab kommet omaalgatuslikult pauku teha ja see probleem on juba hulk aastaid (neid Mitsu MieV-e on päris mitmeid maha põletatud).
Kas mõtled siin Eestis ?
Peeter
Liige
Postitusi: 3660
Liitunud: 19 Veebr, 2006 20:12
Asukoht: Tartu
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Peeter »

MeelisV kirjutas: 31 Juul, 2023 12:41
Kapten Trumm kirjutas: 31 Juul, 2023 11:34
Elektriautodel kasutatav akutehnoloogia aga omab kommet omaalgatuslikult pauku teha ja see probleem on juba hulk aastaid (neid Mitsu MieV-e on päris mitmeid maha põletatud).
Kas mõtled siin Eestis ?
Jah, ka Eestis on juhtumeid olnud. Ega see Trummi jutt päris õhust pole võetud.
Kasutaja avatar
Gideonic
Liige
Postitusi: 5589
Liitunud: 14 Aug, 2008 14:19
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Gideonic »

Some kirjutas: 31 Juul, 2023 12:20 Eks ootame tahkisakud ära, siis muutub elektrikas ka ohutumaks.
Siin teised hädad. Kui liitium-ion aku läheb põlema kui sealt mingi ora läbi suruda, siis tahkisakud küll ei sütti, aga on meelde näänud et vähemalt need mida Toyota hetkel arendabei talu näiteks absoluutselt vett (vist reageerivad keemiliselt).

Vesinikuga jälle kolmandad hädad, miks see just väikeautode puhul pigem ei löö läbi. Byorn Nyland räägib pikemalt selles näiteks siin hiljutises ülevaates viidatud õigele hetkele):

https://youtu.be/AuJqgUUhmkc?t=1782

Nimelt vesiniku tanklatesse tuuakse ja hoitakse vesinikku veeldatud kujul (kuna see võtab kõige vähem ruumi), kuid vahetult tankimiseks on vaja see tagasi survestatud gaasilisele kujule saada, seda 700 bar'ise rõhu all, et natukenegi ruumi kokku hoida. Need survestatud vesiniku mahutid aga mahutavad ainult suurusjärgu ~25 kg vesinikku ( mis on nii 5 täispaaki tankimist).

Just selle pudelikalea tõttu suudavad Norra (väidetavalt 2 EURi miljonit per nase) maksvad vesinikutanklad tankida päevas vaid kuskil 80 autot! Muide, kogu see tankimisprotsess käib samuti 700 bar'i juures, võid kujutada ette kui odav kõiki neid komponente disainida on:

James May tangib oma Toyota MIrai'd: https://youtu.be/GaIW5CQQ3Zo?t=425

Ei tundu mulle igapäevasõidkuks liiga realistlik kui elektriautot saavad enamik "tankida" ka kodus. Kui kodulaadimise võimalus on, on igapäevasõitude korral kiirlaadija kasutamine umbes sama haruldane kui mobiiltelefoni laadimine väljaspool kodu.

Arvestades akude arengut ja elektriautode suhtelist levikut juba, ma ei usu et vesinik jõuab konkureerida. Piisab, kui visata pilk 2025-2026 aastal saabuvate "sakslaste" näitajatele:

https://insideevs.com/news/624603/bmw-g ... roduction/
https://insideevs.com/news/610586/bmw-g ... ile-range/

Tippklassi autodel käib jutt ikkagi juba ligi 1000km läbivatest akudest mis on 50% odavamad toota kui praegu. Ja neist järgmine generatsioon peaks olema juba tahkisakud ...

Ehk Lennukid/Laevad/Rongid/Rekkad ? ilmselt saab vesinikul mingi nišš olema. Sõiduautodes? Ei usu
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 43807
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Kui kohe midagi teha annaks, siis olemasolevad sisepõlemismootorid võiks kohandada kestvaks tööks bioetanoolil ja -diislil. Täna on see üsna lapsekingades ja seetõttu biolisandite kasutamine üsna piiratud (enamik tootjaid ei luba nt bensumootorisse rohkem etanoooli kui 10%).

Tegelikult, lühiajaliselt töötab bensiinimootor etanooliga ka siis, kui seda kütuses enamus on. Lihtsalt see pole jätkusuutlik, kuna mootoris esinevad metallist peegelpinnad (silindrihülsid, pihustid jne) hävivad etanooli korrodeeruva iseloomu tõttu.

Et seal pole sellist fundamentaalset takistust, et mootori ei tööta ja vaja oleks mingeid teisi tööprotsesse. Vaja on bensumootoritel alkoholikindlat sisemust ja diislitel on vaja kuidagi jagu saada kihistumisest ja seismisel tekkivatest klimpidest. Diisli puhul tundub, et biodiisel vajab mingit paremat tootmismenetlust ja lisandeid, et vältida selle kihistumist.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
AMvA
Liige
Postitusi: 5119
Liitunud: 09 Dets, 2018 20:26
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas AMvA »

davidsoniharald kirjutas: 31 Juul, 2023 10:06
Some kirjutas: 31 Juul, 2023 9:14 Kunagi siingi foorumil vaevas mind küsimus, et mis juhtub kui laevas elektriauto põlema läheb. Nüüd teame vastust, laev põleb ära.
Laev nimega Fremantle Highway oli teel Saksamaalt Bremerhavenist Egiptusse Port Saidi. Tõenäoliselt sai tuli alguse justnimelt sellest, et süttis üks pardal olnud elektriautodest.

Selle pardal arvati esialgu olevat umbes 3000 autot ja nende seas 25 elektriautot.

Väljaanne The Truth About Cars kirjutab, et nüüd on laekunud info, et laeva pardal võib olla koguni 498 elektriautot. Autode koguarv ei ole aga mitte 300 vaid Automotive News andmeil 3783, mis on seega ligi 800 võrra rohkem kui algselt teatati.
https://forte.delfi.ee/artikkel/1202204 ... triautosid
Aga kui tavaline auto läheb põlema?
Liitiumakudega autod on selline nuhtlus, et kui selline tänaval põlema läheb ja ära kustutatakse, siis visatakse peale seda veel nädalaks veebasseini ligunema. Vähemalt Soomes on tuletõrje nii teinud.
Tavalise auto tulekahju kustutab laeva sprinklersüsteem ilma probleemideta.
AMvA
Liige
Postitusi: 5119
Liitunud: 09 Dets, 2018 20:26
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas AMvA »

Kapten Trumm kirjutas: 31 Juul, 2023 13:53 Kui kohe midagi teha annaks, siis olemasolevad sisepõlemismootorid võiks kohandada kestvaks tööks bioetanoolil ja -diislil. Täna on see üsna lapsekingades ja seetõttu biolisandite kasutamine üsna piiratud (enamik tootjaid ei luba nt bensumootorisse rohkem etanoooli kui 10%).

Tegelikult, lühiajaliselt töötab bensiinimootor etanooliga ka siis, kui seda kütuses enamus on. Lihtsalt see pole jätkusuutlik, kuna mootoris esinevad metallist peegelpinnad (silindrihülsid, pihustid jne) hävivad etanooli korrodeeruva iseloomu tõttu.

Et seal pole sellist fundamentaalset takistust, et mootori ei tööta ja vaja oleks mingeid teisi tööprotsesse. Vaja on bensumootoritel alkoholikindlat sisemust ja diislitel on vaja kuidagi jagu saada kihistumisest ja seismisel tekkivatest klimpidest. Diisli puhul tundub, et biodiisel vajab mingit paremat tootmismenetlust ja lisandeid, et vältida selle kihistumist.
See on kõige lollim idde üldse. Biokütust saab sisuliselt vaid toiduainetest või toiduainete kasvatamiseks mõledud põllumaalt või selleks looduse arvelt põllumaa juurdetegemisega. Ja seda ligi 9 miljardi planeedi elaniku juures.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 43807
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Kapten Trumm »

See kehtib siis, kui toota kütust esisisade meetodil, piiritus kartulitest ja viljast. Praegu räägitakse juba, et teede ehituseks vajalikku bituumenit saab biosünteesi käigus toota....puidujäätmetest.
https://novaator.err.ee/1608916592/ahju ... t-asendada
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 43807
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Kapten Trumm »

AMvA kirjutas: 31 Juul, 2023 13:58 Liitiumakudega autod on selline nuhtlus, et kui selline tänaval põlema läheb ja ära kustutatakse, siis visatakse peale seda veel nädalaks veebasseini ligunema. Vähemalt Soomes on tuletõrje nii teinud.
Tavalise auto tulekahju kustutab laeva sprinklersüsteem ilma probleemideta.
Tavalise auto põlema panekuks on ikka vaja päris robustseid vigu. Näiteks mingi ajavahemik vahetas VW oma autodel välja starterikaabli (see on üks väheseid kaitsmata kaableid autol), kuna see oli liiga lühike ja kippus kuskile hõõruma. Muidu on tavalise auto elektrisüsteemis väiksed voolud ja pinged ning ahelad on kaitstud. Ja käivitusakud reeglina ise midagi ei korralda.

Natuke probleemsem on see starterikaablimajandus autodel, mille auto asub tagaistme all või pagasnikus, mitte kapoti all - tavaliselt seal jookseb starterikaabel alguses auto salongi põhjamati alt ning ühes kohas läbib torpeedo. Seal on tavaliselt selline plastmassist isolaatori moodi asi, millest läheb kaabel kas läbi või üks kaabli lõik lõpeb ja teine algab.

Starterikaabel läheb siis aku plussklemmilt otse starteri jõuklemmile ja seal kaitsmeid pole. Ehk kui seal tekib ühendus massiga, on tulevärki.
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
ahto42
Liige
Postitusi: 731
Liitunud: 06 Mär, 2022 13:46
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas ahto42 »

BMW-ka kippusid süttima.
Isegi tänapäeval on +akuklemmi kampaania. Naabrimehel 2004 E61 vahetati, aga alles peale põlemist.
OLAVI
Liige
Postitusi: 2774
Liitunud: 31 Juul, 2014 0:49
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas OLAVI »

MeelisV kirjutas: 31 Juul, 2023 12:41
Kapten Trumm kirjutas: 31 Juul, 2023 11:34
Elektriautodel kasutatav akutehnoloogia aga omab kommet omaalgatuslikult pauku teha ja see probleem on juba hulk aastaid (neid Mitsu MieV-e on päris mitmeid maha põletatud).
Kas mõtled siin Eestis ?
Kui auto kuskil koduhoovis süttib, siis seda meedias ei kajastata, sest "vana autoga ikka juhtub" aga avalikus kohas juhtuv jõuab mõnikord ka meediasse.

Harjumaal, Rae vallas, Jüris ABB tehase enda laadijas käesoleval kuul oli juhtum, kus Rootslaste auto 4 minutit peale laadijaga ühendamist süttis.
FB's kirjutati, et autos olevat olnud liikumispuudega invalid, kelle põlevast autost kättesaamine olevat tekitanud probleeme.
https://www.ohtuleht.ee/1088665/fotod-j ... lektriauto
https://auto.geenius.ee/rubriik/uudis/j ... ga-eestis/
Pilt
Kes küsib, on loll üks kord, aga kes ei küsi on loll surmani.
OLAVI
Liige
Postitusi: 2774
Liitunud: 31 Juul, 2014 0:49
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas OLAVI »

ahto42 kirjutas: 31 Juul, 2023 16:13 BMW-ka kippusid süttima.
Isegi tänapäeval on +akuklemmi kampaania. Naabrimehel 2004 E61 vahetati, aga alles peale põlemist.
BMW tüüpviga oli tagaistme all asuv elektroonika- ja kaitsmeteplokk.
Kui tagaistet salongipesuks ei eemaldatud, siis pesuvesi+kemikaalid kogunesid ploki juurde ja mingi aja pärast tekisid probleemid.
Kes küsib, on loll üks kord, aga kes ei küsi on loll surmani.
OLAVI
Liige
Postitusi: 2774
Liitunud: 31 Juul, 2014 0:49
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas OLAVI »

Täna keegi hooletu "suitsetas" Viimsis elektriautode laadija juures ja päästjad aktsioonis.
VIIMSI_PÕLEB.jpg
VIIMSI_PÕLEN.jpg
Kes küsib, on loll üks kord, aga kes ei küsi on loll surmani.
Kasutaja avatar
Kapten Trumm
Liige
Postitusi: 43807
Liitunud: 28 Juul, 2005 15:35
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas Kapten Trumm »

Selles rohepöörde vaimustuses on see elektriautode süttimisrisk asi, millest eelistatakse poliitkorrektselt vaikida, kuna universaalne argument on "kas sa oled rohepöörde vastane/kliimamuutuste eitaja".
/Veelgi hullem on see, et koos kohustusliku patriootliku riigioptimismi kehtestamisega nõrgeneks paratamatult ka meie ohutaju, mis on enesealalhoiuks vältimatult vajalik instinkt/ S. Mikser 2014.
vanahalb
Liige
Postitusi: 3430
Liitunud: 21 Juun, 2009 18:48
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas vanahalb »

Some kirjutas: 31 Juul, 2023 9:14 Kunagi siingi foorumil vaevas mind küsimus, et mis juhtub kui laevas elektriauto põlema läheb. Nüüd teame vastust, laev põleb ära.
Terve laev tingimata ära ei põle sest aeg-ajalt neid elektriautosid ikka süttib. Vahe on selles et kas on puupüsti täis tuubitud kaubalaev või ro-ro reisilaev. Sellisel suurel kaubalaeval mis nüüd viimati Hollandi lähedal põles ongi hea meretava kohaselt ainult 20-30 meeskonnaliiget ja nendest selge silmavaatega on kapten, tüürimehed ja kui veab siis ka pootsman. Ülejäänud on Filipiinidelt, Vietnamist või Indiast pärit ja nende väljaõpe on nagu on. Niipalju kui ma aru sain hüpati seekord ka hirmust merre ja keegi uppus ära.

Reisilaeval jälgitakse olukorda ikka tähelepanelikumalt ja üleüldiselt peaks need elektriautod olema eraldi ning suuremate vahedega kui tavaautod. Esiteks on neil siis lihtsam silma peal hoida ja kustutamiseks on teisaldatav bassein. Päris kiiresti tuleb tegutseda et hinge ei hakkaks matma ja ruumi võiks olla laiemalt kui Tallinna ja Helsinki vahel pakitakse.
Üks vana soomekeelne artikkel kus lõpus on sellise basseini pilt. Muteada piisab juba sellest kui akukomplekt ära uputada ehk munadeni veest on küll ja veel. Kui suur kiire möödas võib vaadata et kas panna pärast kaldal statsionaarsesse basseini või lükata üldse merre ära.
https://yle.fi/a/3-11975590

Muarust küll tuleks küll pikematel reisidel akud maha võtta ja eraldi ruumis/konteineris kaasa tuua ja ei teagi miks nii ei tehta. Kas pole niisama lihtne või kindlustusselts ei nõua?
vanahalb
Liige
Postitusi: 3430
Liitunud: 21 Juun, 2009 18:48
Kontakt:

Re: Autotehnikateema

Postitus Postitas vanahalb »

Kapten Trumm kirjutas: 31 Juul, 2023 13:53 Kui kohe midagi teha annaks, siis olemasolevad sisepõlemismootorid võiks kohandada kestvaks tööks bioetanoolil ja -diislil. Täna on see üsna lapsekingades ja seetõttu biolisandite kasutamine üsna piiratud (enamik tootjaid ei luba nt bensumootorisse rohkem etanoooli kui 10%).
Ei ole lapsekingades, see sõltub riigist ja laiuskraadist. Lõuna-Ameerikas on täielikult bioetanoolil töötavad autod täitsa tavapärased ja ma olen ise ka sellise autoga hea mitu tuhat kilomeetrit sõitnud. Auto nagu auto ikka, kütust läheb kõvasti rohkem sest bioetanooli kütteväärtus on madalam kui bensiinil.

Etanooli tootmine eeldab et on soojust ja vett. Brasiilias on mõlemat laialt käes ja etanooli tehakse suhkruroo jääkidest, arbuusidest mida nagunii keegi ei osta ja hukka läheksid jms. Eestisse tuuakse minuteada see etanool mis tuleb või vähemalt tuli tavakütuse hulka segada, samuti Lõuna-Ameerikast.
Argentiinas ma omal ajal ei näinudki tavabensiini kuskil müügil. Kõik oli ainult etanool. Naftat puuriti seal samuti kuid muteada läks see diiselkütuseks. Autod olid ka muidugi sealsamas valmis ehitatud (Chevrolet, Ford, VW jne) ja juba algselt etanoolile konstrueeritud.

Kes veel mäletab siis Laari Mardi ajal prooviti Eestis samuti etanooliprojekti käivitada. Need olid tollal etanooliga töötavad Saabid ja esimene tankla Tallinnas Kristiine keskuse kõrval Statoilis. see projekt läks loojakarja - etanool oli Eestis kallim kui bensin ja kulus ka rohkem kui bensiini.

Vedelkütust saab paljudest muudest toorainetest samuti - Soome Neste MY on jäätmetest tehtud. Mumeelest sellise skeemiga et vana kilekott (naftast), friikartuli praadimise rasv (sealihast), pappkast (puust) muudetakse gaasiks ja gaas vedelkütuseks.
Maagaasist tehakse vedelkütust juba ammu, Shelli diisel mis Soomes müüakse vist ainult selline ongi. Samuti Shelli õli, kasvõi Prisma letist on tihti märkega et gaasist.
Vasta

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 2 külalist